Минулого тижня колишні програмісти «Епіцентру» розповіли про те, що торговельна мережа більше місяця не виплачує борги по зарплатам. В офіційному коментарі «Епіцентр» відповів, що за всі виконані роботи розрахувавсь, між тим контрактники, які співпрацювали з компанією як ФОП, «не виконали в повному обсязі робіт», передбачених договорами.

AIN.UA поговорив з декількома програмістами і розповідає додаткові деталі конфлікту.

Що не так з «Епіцентром К»

Програмісти, які заявили про борги по зарплатам, працювали в «Епіцентрі М» – це окрема юридична особа, яка входить в структуру «Епіцентру» та займається розробкою та розвитком маркетплейсу. Спершу в компанії все було добре, але в листопаді 2021 року команду раптом повідомили про те, що більша її частина (вся команда продуктової розробки) буде переведена з «Епіцентру М» у «Епіцентр К».

«Під час зустрічей з керівництвом «Епіцентру К», які декілька разів проводили для всієї команди маркетплейсу, було зовсім незрозуміло, що буде з тим функціоналом, який ми увесь цей час розробляли. Чим взагалі буде займатись нова об’єднана команда. Всі відповіді на наші запитання або були в дуже розмитих формулюваннях, які можна інтерпретувати як завгодно. Жодної конкретики», – розповідає бекенд-розробник Владислав Поздняков.

За словами Влада, який працював в «Епіцентр М» з березня 2020 року (практично з самого початку роботи над маркетплейсом) на цих зустрічах розробникам одразу стала очевидна різниця у корпоративній культурі між маркетплейсом та материнською компанією. Якщо «Епіцентр М» був комфортним місцем роботи для IT-спеціалістів з ефективно побудованими процесами та сучасними підходами до менеджменту, то «Епіцентр К» розробники описують, як структуру на «радянський» манер з підходами до управління у стилі «я начальник, ти — ніхто», де команда не до кінця розуміє, куди рухається.

Більшість звільнились відразу, дехто вирішив спробувати попрацювати під управлінням «Епіцентру К», але невдовзі так само звільнився. В результаті від команди маркетплейсу у «Епіцентр К» залишилося декілька людей.

«Всім, хто вирішив піти, пообіцяли у повній мірі розрахуватися за виконану роботу та виплатити відпускні. Називали якісь строки, які декілька разів переносили. Спочатку це було до 15 грудня, потім до 20 грудня, потім строки взагалі перестали називати. Нарешті нам сказали, що спочатку заплатять тим, хто перепідпише договори з «Епіцентром К», а по решті інформації немає – питання розглядається десь на найвищому рівні», – розповідає Влад.

Про які суми мова

Влад не розкриває точну суму заборгованості, але повідомив, що це – декілька тисяч доларів (частина за листопад та частина – за дні у грудні). При цьому, деякі з його колег виконували роботу майже весь грудень.

Так, AQA EpicentrM Денис Галюк не отримав 150 000 грн, про це він раніше повідомив у Facebook.

Окрім розрахунку за роботу, співробітникам не компенсували дні відпустки, яких накапало чимало. Як розповідає DevOps Lead Сергій Шевченко, півтора роки команду гнали до самоокупності – багато хто не міг сходити у відпустку через те, що потрібно було багато працювати. За це розробникам обіцяли виплатити компенсацію.

«Загалом це нормальне явище, коли перший рік розвитку проекту у відпустку йдуть нечасто і не надовго. Так, рік був не простий – зібрати команди, налаштувати процеси, вийти на окупність. Часто були ситуації, коли тебе просто нікому замінити. Тому наприкінці року у багатьох накопичилося майже місяць відпустки, – пояснив Сергій у коментарі AIN.UA. – Усі нарахування днів з відпустки були обумовлені та трекались у хурмі. При переведенні в «Епіцентр К» про них вирішили забути».

Грошей не буде

Питання з виплатами намагались врегулювати тільки співробітники маркетплейсу – представники «Епіцентр К», за словами Влада, повідомлення від розробників просто ігнорували. Перед Новим роком людей попросили написати у вільній формі «пояснювальні», чому вони відмовились працювати в «Епіцентр К» та звільнилися. Цей матеріал відправили керівнику служби безпеки «Епіцентру».

«Коли всі в «Епіцентрі» вже повиходили з відпусток після свят, результату ми так і не отримали. У нас є спільний чат з колегами, які в цій ситуації опинилися. І 19 січня ми вирішили, що вже втомилися очікувати. Жодної визначеності, незрозуміло, хто займається цим питанням і чи взагалі займається, і ми просто почали писати відгуки – хтось на DOU, хтось на Facebook», – розповідає Поздняков.

Після цього в чат потрапила інформація від когось з колишніх співробітників про те, що в «Епіцентрі К» побачили відгуки і заворушилися. Розробникам дали надію на те, що заборгованості все ж погасять. Але 21 січня ввечері – наступного дня після оприлюднення ситуації – з усіма екс-розробниками зв’язався директор «Епіцентра М» Артем Шевченко і передав рішення «Епіцентра К».

«На зборах стосовно нашого питання було озвучено, що керівництво «Епіцентру К» не буде платити розробникам. Вони наказали підготувати пресреліз, у якому буде йтися про те, що всі розробники, які пішли, не виконали робіт і взагалі забрали розробки і передали конкуренту», – розповів Влад.

Позиція «Епіцентру» уточнень не потребує – компанія не планує робити екс-співробітникам жодних виплат.

«Мені важко судити, але з того, що я бачу у обговореннях, це не та сума, яка для них критична чи непідйомна. Це принципова позиція – не платити», – підсумував Поздняков.

Що далі

Офіційний коментар «Епіцентра К», який надійшов у редакцію AIN.UA вранці 22 січня, звучить так:

«Особи, про яких йдеться у вашому запиті, є суб’єктами підприємницької діяльності, які надавали послуги ТОВ «Епіцентр М» (маркетплейс) із розробки програмних продуктів на підставі договорів. Всі роботи, виконані ними, були оплачені ТОВ «Епіцентр М». Втім, зазначені особи в односторонньому порядку вирішили припинити співпрацю з ТОВ «Епіцентром М» і не виконали в повному обсязі робіт передбачених договірними стосунками».

Цікаво, що коментар надійшов від імені пресслужби «Епіцентр М», хоча, за даними редакції AIN.UA, у маркетплейсу немає власної прес-служби.

Для розробників звинувачення виявились повною несподіванкою.

«До розголошення інформації про невиплати ніхто жодного разу не сказав про невиконання договору! Наразі публікують інформацію про те, що було невиконання договору», – написав Сергій Шевченко.

«Я допрацював листопад. Домовились про відпустку. Запевнили, що виплата буде. Оговорено приблизні дати. Спокійно сприйняли, що я вирішив не співпрацювати із «Епіцентром К», і я пояснив, чому (навіть ту доповідну написав із деталями прийнятого рішення). А тепер виявляється, що я не виконав якихось робіт. Жодного слова ж не було про це, в жодній розмові, протягом півтора місяця очікування. Можна було відразу сказати, що зп та відпускні не отримаєш. Для чого було обіцяти? Я б міг відразу звільнитись, а не працювати «задарма» певний час перед відпусткою», – написав Денис Галюк у коментарі під офіційною позицією «Епіцентру К» в статті AIN.UA.

У чаті постраждалих розробників «Епіцентру», за підрахунками Влада, більше 20 людей. Всі вони очікували на виплати, але тепер стало зрозуміло, що грошей не буде. Довести будь-що у судовому порядку для більшості – неможливо, адже всі домовленості з «Епіцентром» про виплати були «на словах».

Поздняков, який з самого початку зберігав усі скриншоти переписок, має намір звернутись за юридичною консультацією і продовжити боротьбу.

Більшість розробників, з якими намагалась поговорити редактор AIN.UA, не хочуть згадувати про «Епіцентр». Хтось просто відпустив ситуацію, є й ті, що бояться – зокрема, зустрічного позову від «Епіцентру» за наклеп та псування ділової репутації. Хоча, за словами Влада, жодних подібних погроз він не отримував і не чув такого від колег.

«Якихось погроз від них, що на нас подадуть у суд, не було. Ми не розголошували жодної конфіденційної інформації», – відмічає Поздняков.