12-го січня НБУ опублікував новину про те, що 2021 рік став проривним для державної системи віддаленої ідентифікації BankID НБУ. Редакція AIN.UA дізналася подробиці, які не було вказано, та ділиться ними.

Основна мета створення BankID в Україні – забезпечення надійної та зручної ідентифікації користувача для надання адміністративних та банківських послуг через інтернет на спеціальних порталах. Ми вже розповідали, що таке BankID, як це працює та де використовується.

Використовуючи ВankID НБУ, можна отримати віддалений доступ до банківських, фінансових, державних, адміністративних та комерційних послуг.

Наприклад, за допомогою BankID ви можете увійти в:

  • додаток та сайт «Дія»; 
  • Кабінет водія;
  • Портал електронних сервісів міста Києва;
  • Урядовий портал kmu.gov.ua тощо.

Як це працює:

  • відкриваємо потрібний сайт чи додаток;
  • обираємо «Увійти з BankID від НБУ»;
  • обираємо банк, в якому ви маєте картку;
  • на наступній сторінці проходимо авторизацію (цей процес залежить від банку, зазвичай потрібно відсканувати або натиснути на QR-код та підтвердити операцію в банківському додатку);
  • підтверджуємо операцію.

Сьогодні система BankID НБУ налічує 131 абонента: 39 банків-ідентифікаторів та 92 учасника-надавача послуг, ще близько 80 установ перебуває в процесі інтеграції та приєднання до системи. Які бувають ролі учасників системи:

  • користувач – фізична особа, тобто клієнт; 
  • банк-ідентифікатор — банк, у якому відкрито рахунок користувача (39 банків); 
  • комерційні абоненти-надавачі послуг (85 сервісів) та некомерційні абоненти-надавачі послуг (10 сервісів) — юридичні особи або державні установи, що на власному сайті або в мобільному додатку надають онлайн-послуги, які потребують ідентифікації.

Тобто 39 банків дозволяють своїм клієнтам проходити ідентифікацію у сервісах, де використовується BankID НБУ — додаток та сайт «Дія», портали адміністративних послуг, Єдиний обліковий запис киянина, Кабінет водія та багато інших — загалом 92 ресурси. 

Дані банки охоплюють 99% власників платіжних карток в Україні, завдяки чому вони мають доступ до можливостей системи віддаленої ідентифікації.

Окремо зазначимо, що серед комерційних абонентів-надавачів послуг (85 сервісів) присутні і 8 банків. Ці банки, окрім надання своїм клієнтам можливості віддаленої ідентифікації на інших сервісах, надають з BankID і послуги з партнерами або самостійно — переважно це відкриття рахунків, гаманців з електронними грошима та кредитування, а саме: 

  • АТ «ТАСКОМБАНК» (izibank) надає послугу з віддаленого відкриття рахунків. Наприклад, клієнт «ПриватБанку» може пройти ідентифікацію через BankID в додатку izibank, і, відповідно, стати клієнтом необанку; 
  • АТ «МЕГАБАНК» дозволяє в додатку todobank отримати Prepaid картку на основі електронних грошей. Тобто клієнт будь-якого банку може отримати віртуальну картку, яка доступна лише в додатку todobank;
  • АТ «АЛЬФА-БАНК» — власні електронні гроші Alfa-Money, а також сервіс для оформлення оплати частинами без карток та паперів від ROZETKA, про що ми нещодавно писали; 
  • АБ «УКРГАЗБАНК» — тут ідентифікація також використовується для створення віртуальної картки платіжного сервісу EasyPay на базі електронних грошей;
  • АТ «КБ» ГЛОБУС» використовує BankID для надання кредитів та оформлення депозитів в режимі онлайн. Наприклад, клієнт «Ощадбанку» може завантажити додаток GlobusPlus і, пройшовши ідентифікацію, оформити у банку «Глобус» кредит чи депозит; 

У трьох інших банків та сервісів вже були успішні операції на продуктивних системах, але вони поки не масштабували ці проекти за власним бажанням:

  • ПАТ «БАНК ВОСТОК» — раніше сервіс даного банку використовувався для ідентифікації власників електронних грошей Paycell мобільного оператора lifecell (детальніше про Paycell ми писали у матеріалах «lifecell запустив “мобільні гроші“» та «lifecell випустить платіжну картку»), зараз можливість ідентифікації відсутня;
  • ПАТ «МТБ БАНК» використовувався для продукту з сервісом XPAY, але на даний момент сайт сервісу пропонує послуги еквайрингу для юридичних осіб, а посилання на додатки та контактний телефон не працюють; 
  • ПрАТ «БАНК ФАМІЛЬНИЙ» пропонував сервіс віддаленого відкриття рахунків аналогічно АТ «ТАСКОМБАНК», але зараз дана функція не працює. 

Таким чином, у банків «Альфа-Банк», «Укргазбанк», «Банк Восток» та «МТБ» це партнерські продукти з іншими установами – Rozetka, EasyPay, Paycell та XPAY відповідно. А «Таскомбанк», «Мегабанк» та «Глобус» використовують BankID і для отримання нових клієнтів для себе.

За словами регулятора, за 2021 рік кількість успішних ідентифікацій через BankID НБУ зросла в чотири рази. За минулий рік до системи приєдналося нових 13 банків як ідентифікатори та 54 учасники як надавачі послуг. 

Згідно зі статистикою, в грудні 2021 року система BankID НБУ перетнула межу в 110 успішних ідентифікацій користувачів за одну хвилину. Загалом за 2021 рік у системі було здійснено понад 30 млн успішних ідентифікацій, що в чотири рази більше, ніж за 2020 рік (7,6 млн шт.), та в 100 разів більше, ніж за 2019 рік (300 тис. шт.). 

Активному збільшенню сприяли зручність та затребуваність інструменту віддаленої ідентифікації та верифікації для громадян. Так, завдяки плідній співпраці Національного банку з Міністерством цифрової трансформації України клієнти банків змогли отримати швидкий доступ до сервісів мобільного додатку «Дія», зокрема скористатися програмою «єПідтримка». 

Також система BankID НБУ затребувана серед комерційних надавачів послуг. Якщо раніше до системи підключалися переважно мікрофінансові компанії, то зараз Національний банк отримує заявки на підключення від телеком-операторів та пенсійних фондів, телеком-операторів та страхових компаній.  

Відповідно до нових вимог правил в частині посилення безпеки, впродовж минулого року банки-ідентифікатори успішно реалізували технологію багатофакторної автентифікації користувачів для підтвердження передавання персональних даних. На сьогодні всі підключені банки використовують цю технологію. 

«Система BankID НБУ органічно розвивається. Потреба громадян у зручних державних та фінансових сервісах стимулює банки приєднуватися до системи, оскільки сьогодні клієнт очікує від банку не лише банківського обслуговування, а й отримання більшого переліку супутніх послуг. Віддалена ідентифікація та верифікація стає затребуваною і звичною послугою для громадян сьогодні. Крім того, банки мають змогу монетизувати витрати на первинну ідентифікацію своїх клієнтів за допомогою комерційної моделі системи BankID НБУ», – заступник директора Департаменту платіжних систем та інноваційного розвитку НБУ Ольга Василєва.