За останній тиждень-два редакція AIN.UA побачила десятки історій на одну з головних тем — загальна мобілізація. Це історії чоловіків і, на їх думку, певне недотримання юридичних прав при мобілізації. Особливо часто, зважаючи на тематику AIN.UA, мова йшла саме про представників IT-індустрії. Дійшло до того, що Мінцифри навіть надали лист-рекомендацію про те, щоб тих, кого можна залишити працювати (а отже приносити кошти та платити податки), не відправляли одразу на передову.

Неофіційно та непублічно редакції AIN.UA розповіли, що часто те, що зараз відбувається на Західній Україні, можна назвати «свавіллям воєнкомів». Зокрема мова про те, що людей без підготовки можуть одразу відправляти на передову. Ми ж вирішили підійти з іншої сторони та дати юридичну оцінку ситуації.

Редакція AIN.UA звернулась до команди Axon Partners, щоб ті компетентно пояснили ситуацію з мобілізацією. Велику статтю підготував Михайло Юдін, старший юрист Axon Partners.

В мережі частішають повідомлення про те, що громадяни України призовного віку, нерідко зайняті в галузі IT, стикаються з різного роду питаннями, пов’язаними з процедурою постановки на військовий облік, визначенням придатності до військової служби та власне призовом на військову службу.

Axon Partners не має морального права і не збирається надавати поради про те, як уникнути законного призову до війська. Україна зіткнулася із зовнішньою агресією такого рівня небезпеки, що просто не існує жодного виправданого аргументу на користь того, щоб діяльність всіх та кожного сьогодні не скеровувалася перш за все міркуваннями військового плану. 

Втім, введення воєнного стану не означає і не виправдовує настання правового хаосу. Діяльність ЗСУ та інших військових формувань в особливий період має відповідати законодавству, з яким кожен цивільний чи військовий може ознайомитись, принаймні в тій частині, яка прямо регламентована та не відноситься до державної таємниці. 

Мобілізація — кейс Антона Пріпачкіна

Ми спробували розібратися з чинним нормативним регулюванням та порівняти з тим, як мобілізаційні процеси описують ті, хто проходить їх на практиці. В якості прикладу ми взяли випадок IT-спеціаліста Антона Пріпачкіна, який уже отримав значний розголос в соціальних мережах. Дописи Антона ви можете почитати тут і тут. Якщо звести всі зауваження, які Антон висуває до учасників ситуації, то в цілому вони зводяться до таких:

З боку Старосамбірського військкомату (військкомат – застаріла назва; тепер це територіальні центри комплектування та соціальної підтримки):

  • приходили до готелю з поліцією та повідомили про необхідність стати на облік;
  • відмовились знімати з обліку та повідомили, що він мав бути у них в цей день з речами на відправку;
  • відібрали закордонний паспорт;
  • сказали їхати до Галицько-Франківського ТЦК і просити, щоб там комісар набрав Старосамбірського комісара;
  • звинувачували у брехні;
  • не направляли на медкомісію;

З боку Галицько-Франківського ТЦК:

  • відмовили в проханні зателефонувати до Старосамбірського ТЦК та підтвердити, що він був у них;
  • не видали повістку для приписки до їхнього ТЦК;

З боку військово-лікарняної комісії («ВЛК»):

  • голова ВЛК звинувачував у симуляції з метою уникнути призову;
  • намагалися заперечувати серйозність медичних діагнозів.

Спробуємо оцінити їх з точки зору законодавства.

1. Чи можуть працівники ТЦК, поліція, власники будинків, тероборона вручати повістки? А інформувати про необхідність стати на військовий облік?

Закон передбачає, що під час мобілізації громадянам повідомляють про необхідність з’явитися до військових частин або на збірні пункти територіального центру комплектування та соціальної підтримки у строки, зазначені в отриманих ними документах (мобілізаційних розпорядженнях, повістках керівників ТЦК). 

Одразу зауважимо, що покроковий порядок вручення мобілізаційних повісток у чинному законодавстві України відсутній. Якщо звернутись до норм, які регулюють схожі за змістом відносини, то існує лише порядок вручення повісток щодо призову на строкову військову службу. У відповідному Положенні передбачається, що вручати повістки можуть: 

  • посадова особа військкомату; 
  • органи місцевого самоврядування; 
  • керівники підприємств, установ, організацій, у тому числі закладів освіти, незалежно від підпорядкування і форми власності; 
  • управителі багатоквартирних будинків; 
  • власники будинків.

Це непрямо допускає ситуацію, що повістку, видану від імені ТЦК, вручають інші особи, крім ТЦК. Наприклад, Указом Президента України про загальну мобілізацію прямо зобов’язано місцеві органи виконавчої влади у взаємодії з ТЦК, за участю органів місцевого самоврядування та із залученням підприємств, установ та організацій, ФОПів, організувати та забезпечити в установленому порядку своєчасне оповіщення і прибуття громадян, які призиваються на військову службу, прибуття техніки на збірні пункти та у військові частини. На виконання Указу Президента Львівська обласна військова адміністрація видала Наказ, який покладає на всіх, хто розміщує переселенців, обов’язок забезпечити їх постановку на військовий облік протягом 24 годин, а на начальників районних військових адміністрацій, місцеве самоврядування – доведення цих вимог до всіх, хто поселяє переміщених осіб. 

Повістка обов’язково повинна містити підпис керівника ТЦК, мокру печатку, та бути видана на ім’я конкретної особи. Зауважте, що повістка – письмовий документ, законом не передбачено вручення повісток усно або іншим чином, без видачі письмового документа. Звісно, в реальних обставинах вас можуть інформувати або навіть наполегливо рекомендувати стати на облік в ТЦК. Це не буде еквівалентно врученню повістки, але відсутність ваших дій у відповідь може стати приводом для її вручення. Щодо місця вручення повістки – це ніяк не врегульовано, тобто це може бути будь-яке місце.

Судова практика до воєнного стану пов’язувала відповідальність саме з діями / бездіяльністю особи після отримання повістки, але не усної розмови. Втім, у випадку, якщо вас інформували про необхідність стати на військовий облік в якийсь інший спосіб, крім вручення повістки, слід мати на увазі, що диспозиція ст. 337 Кримінального кодексу України («КК») говорить про ухилення від військового обліку після «попередження», зробленого керівником ТЦК. Відтак, за наявності доказів навіть усного попередження (отриманий в належному процесуальному порядку запис розмови, акт) керівником ТЦК (відмова від отримання повістки, навіть якщо вам її ще не показали), не можна виключати ризик притягнення до кримінальної відповідальності у вигляді штрафу від трьохсот до п’ятисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (5100-8500 грн) або виправних робіт на строк до одного року. 

Ризики істотно збільшуються, якщо ви вже встали на військовий на облік (вас приписали до відповідного ТЦК), отримали вимогу з’явитись у ТЦК або військову частину для подальшої служби, але не з’явились. За це ст. 336 КК передбачена кримінальна відповідальність у вигляді позбавлення волі від 3 до 5 років. 

2. Чи законно, що в ТЦК відмовились знімати Антона з обліку, натомість повідомили, що він мав бути у них в цей день з речами на відправку?

З посту Антона Пріпачкіна випливає, що 3 березня він став на облік в ТЦК Старого Самбору. Тоді ж отримав повістку “до виклику” (ймовірно, автор має на увазі виклик до військової частини або збірного пункту – М.Ю.). Не приходив до ТЦК в період з 3 по 10 березня, а 11 березня прийшов до ТЦК для зняття з обліку. Чим викликав незадоволення керівника ТЦК та погрози у відкритті провадження за ст. 336 КК, які в цій ситуації є обґрунтованими.

За законом громадянам, які перебувають на військовому обліку, з моменту оголошення мобілізації забороняється зміна місця проживання без дозволу керівника ТКЦ. Тобто керівник ТКЦ Старого Самбору мав право відмовити у знятті з обліку. Втім, слід віддати належне, що в подальшому спілкуванні все-таки були враховані прохання Антона про постановку на облік у Львові через сімейні обставини.

3. Чи можуть представники ТЦК чи інші особи, уповноважені сприяти мобілізації, відбирати у особи паспорт / закордонний паспорт?

Загалом, це незаконно. Законодавство забороняє вилучення у особи паспорта, зокрема забороняється взяття паспорта у заставу, крім випадків, передбачених законодавством. Ці випадки не включають жодні стосунки з ТЦК чи питання мобілізації, вони стосуються порядку поводження з паспортом органами Державної міграційної служби в конкретних обставинах, таких як припинення громадянства, недійсність, закінчення строку дії, втрата та ін. 

Але ми радимо в такій ситуації зберігати спокій та не вчиняти будь-яких дій, які можуть зі сторони військовослужбовців розцінюватись як провокація. В умовах воєнного стану будь-які конфлікти або суперечки краще вирішувати в максимально виваженій і спокійній манері. Якщо ваш паспорт або інший документ вилучили, рекомендуємо звернутись до поліції, але ні в якому разі не вчиняти спроб насильно забрати свій документ.

4. Стосовно прохання керівника Старосамбірського ТЦК, щоб керівник Галицько-Франківського ТЦК його набрав по телефону та підтвердив прибуття особи

ТЦК та інші органи, які ведуть військовий облік, для своєї комунікації не потребують передачі якихось прохань через третіх осіб, дзвінків з приватних телефонів чи аналогічних дій.

Законодавство передбачає, що в державі утворюється система військового обліку призовників і військовозобов’язаних, функціонування якої забезпечується засобами автоматизації процесів та використанням необхідних баз даних (реєстрів). Зокрема, функціонує Єдиний державний реєстр військовозобов’язаних – автоматизована інформаційна телекомунікаційна система, яка призначена для збирання, зберігання, обробки та використання даних про військовозобов’язаних (призовників). 

Втім, тут як і в інших випадках, краще діяти, виходячи з наміру врегулювати ситуацію і не загострювати конфлікт без зайвої потреби. Скоріше за все цей епізод мав чисто практичне значення для пришвидшення вирішення питання, але цьому завадила міскомунікація.

5. Ненаправлення на медкомісію

Законодавство передбачає, що громадяни України, які приписуються до призовних дільниць, направляються для підготовки до військової служби, особи, які призиваються або приймаються на військову службу, приймаються на службу у військовому резерві, та військовозобов’язані, призначені для комплектування посад за відповідними військово-обліковими спеціальностями та іншими спеціальностями в Службі безпеки України під час проведення мобілізації, проходять обов’язковий медичний огляд. Обов’язково проводиться медичний огляд військовозобов’язаних, які призиваються та проходять військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період. 

Саме тому Антон обрав правильну тактику, коли повідомив керівника Старосамбірського ТЦК, що має хронічні хвороби і недавно переніс операцію – після цього, попри небажання, ТЦК направили його на медкомісію.

6. Звинувачення у брехні в ТЦК / звинувачення в симуляції на ВЛК

Враховуючи контекст ситуації, ми не вважаємо продуктивним для вирішення конфлікту розвивати лінію щодо юридичного захисту проти такого типу звинувачень.

Але для загального розуміння – існують обмеження в праві особи поширювати інформацію, а саме: таке поширення не має шкодити честі, гідності чи діловій репутації іншої особи. Під поширенням суди розуміють максимально широкий спектр дій, але як мінімум це має бути повідомлення хоча б одній особі. Тому, якщо службові особи ТЦК або лікарі висловлювали на адресу Антона коментарі, які не відповідали дійсності, порочили його честь і гідність, то за умови, що це було висловлено в присутності інших осіб (чим більше – тим більша шкода), теоретично це могло би стати підставою для подання цивільного позову про захист честі та гідності. 

Ще раз наголошуємо: ми далекі від думки, що суд в даному випадку може бути ефективним засобом вирішення. Не в останню чергу через те, що дія ст. 34 Конституції України може обмежуватись в період воєнного стану згідно з Указом Президента. Але також і через те, що критичні зауваження з боку службовців ТЦК / ВЛК можна розглядати як оціночні судження, що виголошувались з метою з’ясування всіх обставин справи. 

7. Ігнорування / применшення серйозності діагнозу на ВЛК

Положення про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України серед іншого містить Розклад хвороб, станів та фізичних вад, що визначають ступінь придатності до військової служби. Якщо ви знаєте, що маєте діагноз, який потенційно робить вас обмежено придатним або непридатним до військової служби, особливо якщо у вас є будь-які документи, які цей діагноз підтверджують (довідки, свідоцтва, протоколи, результати обстежень та ін.) – озвучуйте відповідні відомості, надавайте докази та вимагайте їх врахування. Буде краще, якщо ви зможете пояснити, як конкретно ці проблеми зі здоров’ям відбиваються на ваших фізичних можливостях, здатності до виконання тих чи інших дій на військовій службі. 

У випадку, якщо ваші аргументи були хибно оцінені або проігноровані та лягли в основу постанови ВЛК, яку ви вважаєте неправомірною, ця постанова може бути оскаржена до вищої ВЛК, в т.ч. до ЦВЛК Міністерства оборони або до суду в порядку адміністративного судочинства. 

Підсумки

  • Закон не може детально описувати всі етапи мобілізації, тому ми рекомендуємо уточнювати інформацію щодо фактичних процедур та мікропроцесів безпосередньо в місцевому ТЦК або у військовій частині.
  • Через перенавантаження ТЦК та військових частин ми наполегливо рекомендуємо самостійно розповідати про свою спеціальність, освіту, сімейний стан та стан здоров’я у випадку наявності підтверджувальних документів при постановці на військовий облік та визначення призначення. 
  • Ми застерігаємо вас від зловживання своїми правами для перешкоджання діяльності осіб, уповноважених на мобілізаційні процедури. Те, що захист суверенітету і територіальної цілісності України є справою всього українського народу, прописано в Конституції України і доводиться зараз щодня жертвами і подвигами величезної кількості наших співгромадян. 

Якщо в порушення законодавства та без будь-якої підготовки вас відправили одразу в підрозділ в/ч, який бере безпосередню участь в бойових діях, Міністерство оборони України закликає звертатись за цими телефонами (необхідно вказати ПІБ і номер частини): 

  • 0 800 500 410
  • 0 800 500 442
  • 044 454 44 99

Автор: Михайло Юдін, старший юрист Axon Partners