Після російського вторгнення українські інфлюенсери в TikTok змінили контент на власних сторінках. Розважальні і мотиваційні відео перетворилися на репортажі із бомбосховищ та заклики підтримати українську армію. І хоча деякі з них часто дезінформують глядачів, сотні тисяч людей продовжують стежити за подіями в Україні у TikTok.
Видання The Verge опублікувало статтю про українських тіктокерів, яких називали «військовими кореспондентами» для користувачів із інших країн. Як інфлюенсери впливають на імідж українців, збирають на благодійність і скільки фейків поширюють. Редакція AIN.UA переклала матеріал.
Киянка Христина Корбан до 24 лютого вела англомовний блог про мотивацію спорт та особисті фінанси. Сьогодні її відео — це події в столиці держави, яка воює, від першої особи. Христина регулярно публікує відео про сирени повітряної тривоги, запаси продуктів у київських магазинах та спілкується із підписниками у прямому ефірі.
Зараз за її сторінкою стежить понад 600 000 користувачів, а один із записів переглянули 9,6 млн людей. Аудиторія блогерки — люди з різних країн, які дотепер практично нічого не знали про Україну.
Іноді пости Христи видаляють. Відео, де вона плаче в темряві під звуки вибухів, прибрали через «графічний вміст». А привітання з 8 березня, в якому дівчина каже, що українки чекають на танки та винищувачі в подарунок, прибрали з TikTok без пояснення.
Якось її сторінку навіть забанили на кілька днів за неприпустимий контент, однак дівчина продовжила публікувати ролики на резервному акаунті. «Я відчуваю, що це мій обов’язок, і намагаюся поширювати тільки правдиву інформацію», — каже Христина.
Блогерка також збирає кошти на благодійність. Вона продала понад 2500 футболок, прибуток з яких піде українцям, що постраждали від війни. Також Христина запустила кампанію зі збору коштів під назвою «Допоможіть українцям, які постраждали від війни», з метою в мільйон доларів. Поки вдалося зібрати вже $29 000. В коментарях під анонсом трапляються скептики, які не довіряють діям Христини.
Сторінки на кшталт Христини Корбан, стали для іноземців ще одним джерелом інформації про війну в Україні. Іноді люди слідкують за подіями виключно в TikTok, ігноруючи повідомлення в ЗМІ. Однак поряд з особистими блогами українців в соцмережі стали поширювати дезінформацію.
Згідно зі звітом Інституту стратегічного діалогу Лондонського аналітичного центру російські державні акаунти успішно використовували платформу для поширення кремлівської пропаганди. За даними ISD, організована дезінформація, що представляє Україну агресором, а її солдатів і політиків нацистами, зібрала мільйони переглядів у TikTok до 4 березня, коли опублікували звіт.
Окремі блогери також публікували відео, які виправдовують вторгнення Росії. Вірусна добірка показує, що інфлюенсери розповсюджують контент з однаковим сценарієм, наприклад стверджуючи, що «Росія хоче принести мир». Розслідування Vice News показало, що деяким російським інфлюенсерам TikTok пропонували гроші в обмін на проросійську пропаганду, хоча неясно, хто її фінансував і організовував.
У відповідь на це TikTok оголосила, що почне додавати мітки до відео підконтрольних Росії ЗМІ. 6 березня компанія заявила, що призупиняє прямі трансляції та нові завантаження в Росії.
Українські користувачі також розповсюджують дезінформацію. Прикладом є персонаж «Привид Києва», існування якого ставлять під сумнів. Наразі гештег #Ghostofkyiv має понад 435 мільйонів переглядів у TikTok. Українці також поширювали відео, які не пов’язані з подіями в Україні, видаючи їх за такі. Наприклад кадри з відеоігор або бойових дій в інших куточках світу.