З початком війни багато підприємств мають низку організаційних труднощів. Це стосується не лише бізнесів, що розташовані в зоні активних бойових дій, а також тих, що у більш безпечних регіонах. Що робити підприємцю, якщо нема зв’язку з бухгалтером? Хто несе відповідальність за нарахування та виплату зарплати? І чи будуть виписані штрафи роботодавцю за несвоєчасну виплату заробітних плат? AIN.Business зібрав інформацію, як діяти роботодавцю, коли нема бухгалтера?

Міністерство економіки зазначає, що українське законодавство передбачає 5 видів відповідальності: дисциплінарну, матеріальну, адміністративну, фінансову та кримінальну. Головна умова притягнення до будь-якого виду відповідальності – наявність вини роботодавця в діях, що носять протиправний характер.

«Якщо у зв’язку з воєнними діями відповідальна посадова особа (бухгалтерприм. AIN.Business) не має фактичної можливості здійснювати нарахування заробітної плати у встановлені строки – вона не може бути притягнута до будь-якого з зазначених видів відповідальності», – підсумовує профільне Міністерство.

Нагадаємо, що відповідно до нового закону «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного часу» заробітна плата продовжується виплачуватись на умовах, зазначених у трудовому договорі. Якщо роботодавець через воєнні дії не може платити зарплату, то виплати можуть бути призупинені. Пауза не має зазначених хронологічних рамок і може тривати до моменту відновлення підприємством можливості повноцінно працювати, тобто займатись основною діяльністю.

Форс-мажор, нарахування зарплат та відповідальність роботодавця під час війни

Торгово-промислова палата України (ТПП) засвідчила факт настання форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили) з 24 лютого 2022 року і до їх офіційного закінчення. Відповідно, Держпраці не накладатиме штрафи на роботодавців у зв’язку з несвоєчасним нарахуванням та виплатою заробітних плат. 

Стаття 617 Цивільного кодексу так тлумачить підстави звільнення особи, у нашому випадку роботодавця, від відповідальності за порушення зобов’язань (своєчасна виплата зарплати – одне з ним, згідно з трудовим договором):

«Особа, яка порушила зобов’язання, звільняється від відповідальності за порушення зобов’язання, якщо вона доведе, що це порушення сталося внаслідок випадку або непереборної сили (чим являється воєнний стан – прим. AIN.Business)».

Разом з тим Мінекономіки закликає роботодавців вживати усіх можливих заходів, щоб працівники своєчасно отримували заробітну плату. Зокрема, шляхом переведення бухгалтерів на дистанційну роботу та забезпечення їх усім необхідним для ведення бухгалтерського обліку та фінансової звітності.

Таким чином, роботодавець та інші відповідальні особи, зокрема бухгалтери, не нестимуть під час воєнного стану відповідальність за несвоєчасну виплату заробітних плат працівникам. Однак, це не звільняє їх від самих виплат.


Нагадуємо, що ми публікуємо цикл матеріалів про особливості трудових відносин під час воєнного стану. Зокрема, що робити, якщо працівник не виходить на зв’язок; як платити зарплату мобілізованим; відстрочка військовозобов’язаних працівників; які права працівника не може обмежувати воєнний стан та багато інших питань, що потребують тлумачень.