24 лютого 2022 року Росія розпочала повномасштабне вторгнення в Україну. Того ж дня над Україною був закритий повітряний простір. Журналіст AIN.UA поговорила зі співзасновником та СЕО тревел-сервісу TripMyDream Андрієм Буренком. Серед іншого, він розповів як війна позначилася на сфері подорожей загалом, бізнесі та роботі команди TripMyDream, а також які можливості відкриє для українських мандрівників перемога нашої держави.

Про можливе вторгнення були чутки задовго до початку війни. Як це відображалось на інтенсивності подорожей?

Як би західні ЗМІ не намагалися в новинах попереджати нас, ми не вірили і продовжували спокійно займатися своєю справою. Кількість пошуків авіаквитків за останній місяць до вторгнення зросла на 35%. Через місяць після вторгнення ця кількість впала на 40%. При цьому, кількість транзакцій one way (квиток в один бік) зросла на 15% з початку 2022 року.

Середній чек однієї транзакції після вторгнення зріс на 15%, переважно купують квитки українці всередині Європи. Одна з причин збільшення середнього чека – TTL (у дні до покупки квитка) виріс 35%, значна частина транзакцій це квитки «на завтра».

Чи була ваша компанія готова до можливого сценарію розгортання війни?

Ні, ми не думали про це і не готувались. Працювали у звичайному режимі: на березень планували велику рекламну кампанію, розпочали розробку програми для Android, всерйоз думали почати продавати пакетні тури та відкрити кілька офлайнових точок для тесту.

24.02.2022 повітряний простір над Україною був закритий. Які міри та рішення приймалися TripMyDream?

  • Перше, що ми зробили – це відключили можливість пошуку авіаквитків з/в російських міст.
  • Друге – сконцентрувалися на допомозі всім українцям 24/7. Це збір та надання актуальної інформації від волонтерів в Україні, розкладу поїздів, як переселенцям знайти житло, роботу, їжу та медикаменти, як перетнути кордон та облаштуватись + багато корисного для українців публікували у нашому Telegram каналі. Ми також створили чат взаємодопомоги, де ви можете поставити питання і самі допомогти іншим. У чаті 5000 активних учасників, які реально допомагають.
  • Третє – допомога своїми грошима волонтерам, особисте волонтерство по можливості та координація збору грошей серед наших передплатників та друзів, які живуть за кордоном, особливо тих, хто знімався у програмі ЕКСПАТИ.
  • Четверте – частина команди нашого агентства з інтернет-маркетингу та школи цифрових навичок Para вирішила приєднатися до кібервійськ і спочатку налаштовували кампанії у Facebook, YouTube та Instagram, а коли їх закрили – перейшли у VK й «Однокласники». Зараз працюємо над проектом на захід, щоб збирати гроші у фонди.

Щодо повернутися додому. TripMyDream – це пошуковий сервіс авіаквитків, ми їх не продаємо. Користувачі у нас на сайті та в додатку шукають серед усіх авіакомпаній та більшості онлайн-продавців, самостійно вибирають у кого купити, переходять на сайт та купують.

В більшості випадків всі метапошуковики не в силі впливати на якість підтримки авіакомпаній і продавців, але коли нам пишуть клієнти, то ми їх запити перенаправляємо і найчастіше відповідь та рішення приходять швидше.

На жаль, багато мандрівників не розуміють, що ми не продаємо і часто звинувачують нас у тому, що ми не йдемо назустріч. При цьому, такі випадки зустрічаються частіше, коли купують у компаній, які мають назву trip, у нас таких як мінімум 4.

Також цікаво наступна закономірність: у багатьох авіакомпаній та онлайн-продавців при покупці можна вибрати тариф на $5-15 дорожче звичайного і отримати преміальну підтримку у разі необхідності повернення, обміну та форс-мажору. Це означає, що вам швидше дадуть відповідь на запит по email і ви зможете додзвонитися з першого разу, а не з 27-го, як це зазвичай буває.

Але більшість не користуються цією можливістю і потім не можуть зв’язатися ні з авіакомпанією, ні з продавцем. Навіть «круті» авіакомпанії не беруть слухавку цілодобово і не вирішують питання своїх пасажирів, оскільки після ковіду багато хто взагалі скоротив штат підтримки і перестав надавати гідний клієнтський сервіс.

Сфера авіаперельотів і подорожей повністю заморожена. Як це позначається на бізнесі TripMyDream? Скільки ви втрачаєте?

Вперше з цим ми зіткнулися в березні 2020 року і тоді ми втратили сотні тисяч доларів і ще більше у вигляді потенційних доходів. На початок 2022 року ринок в Україні повернувся на 50-60% від того, що було і, враховуючи нашу бізнес-модель, де дуже низька маржинальність і висока конкуренція, ми працювали останній рік у нуль і іноді трохи в плюс.

В основній команді TripMyDream зараз кілька людей. Вони роблять всю роботу. Інші самі пішли в інші сфери. Однак, це стосується переважно розробників. Після 24.02.2022, коли Росія вторглася в Україну з повномасштабною війною, кількість пошуків авіаквитків впала на 40%. Переважно купують українці за кордоном.

Як змінилася робота операційно? Що робите, щоб виживати?

Зараз ми більше сконцентровані на допомозі простим українцям. Про бізнес думати важко.
Всі, хто може фізично та морально, працюють віддалено. Є частина команди, яку просто «накрило» і вони взагалі не беруть участь у діяльності компанії та переключилися на інше.
Ми не змушуємо і не засуджуємо. Час все розставить по місцях.

Що зі співробітниками та зарплатами?

Нікого не звільняли та хочемо зберегти команду. За лютий 2022-го виплатили 100%, за березень виплатимо залежно від зайнятості та залучення. Якщо раніше була можливість субсидувати бізнес із інших джерел, то зараз такої можливості немає (всі мої бізнеси, як основного власника, зупинилися), а інвестиції ми ніколи не залучали та завжди розвивалися за свої. Якщо перед кризою 2020 року у нас була подушка в кілька сотень тисяч доларів, які ми успішно «спалили», то зараз такої подушки немає.

Чи допомагає якимось чином держава?

Ні, ми ніколи не просили допомоги і не збираємось.

Як війна відобразиться на сфері авіаперельотів та подорожей?

Ясна річ, що до закінчення війни жодних подорожей за кордон не буде. Після війни потрібно подивитися на стан аеропортів та фінансовий стан авіакомпаній, але найголовніше – це те, що кожному з нас буде не до подорожей, а всі сфокусуються на відновленні країни, адже кожен з нас має великі втрати. Думаю, найближчі ріки після війни повернемося на 50% від того, що було до 24.02.2022, а це 25% від того, що було до ковіду в березні 2020. За таких обсягів ринку та низької маржинальності виживуть дивом одиниці.

Чи відкриє перемога України у війні нові можливості для сфери подорожей?

Україна недооцінена світом та самими українцями. Проїхавши пів світу і маючи нагоду жити в будь-якій країні, я вибрав жити та інвестувати саме в нашу країну. Один із нових проектів – ретрит-центр у Карпатах, яким я активно займався перед самою війною і який довелося тимчасово заморозити.

Впевнений, що ми вже привернули до себе достатньо уваги і після перемоги сильно зросте як внутрішній туризм, так і зовнішній. Причому зовнішній разів у 10 точно, але для цього нам потрібно не тільки відновити необхідну інфраструктуру, а й створити нову. Інакше return rate (норма повернення – ред.) та LTV (life-time value, LTV – пожиттєва цінність клієнта) іноземного туристу будуть низькими.

У нас величезні виклики зараз, після яких відчиниться вікно неймовірних можливостей. Їх хочеться використати, аби не лише мир прийшов до України, а й процвітання.