30 березня 2022 року міська вдала Києва закликала приватних підприємців відновити прокат електросамокатів та велосипедів. Як повідомив перший заступник голови КМДА Микола Поворозник, столиця поступово оживає, починає працювати бізнес, організації та установи. Повертаються у Київ містяни, які виходять на роботу. Оскільки робота громадського транспорту є обмеженою, альтернативою для переміщення на коротких відстанях в КМДА вважають самокати та велосипеди.

AIN.UA розпитав представників Bolt, Bikenow, Kiwi та veliki.ua чи готові вони відкрити сезон прокату в Києві, не дивлячись на наявні загрози, пов’язані з війною в Україні. Зокрема, в Bolt та Bikenow повідомили про підготовку до запуску.

Bolt

Антон Мілка, керівник напряму з розвитку шерингових сервісів компанії Bolt в Україні:

Ми проводимо переговори з адміністрацією міста для безпечного відновлення роботи сервісу. Зараз команда Bolt вирішує операційні питання та найближчим часом відновить роботу сервісу оренди електросамокатів у Києві.

Bikenow

Олексій Кладов, співзасновник Bikenow:

До нас надходять десятки повідомлень про початок сезону. Кияни та волонтери просять надати транспорт. Так, ми розглядали і до звернення КМДА, кожний громадянин в період воєнного стану бажає відвідати родичів, поїхати в магазин та інше. Тому ми відкриємо сезон у цьому році. У Києві стартуємо з велосипедів – поїздки ними більш безпечні. Після старту велосипедів будемо працювати над стартом самокатів Але самокати більш для фану, ніж для переміщень по місту, бо потребують більше обслуговування на заміну батарей (наразі це дуже важко). Також запускаємо самокати у Львові. Так, це трішки небезпечно, але ми закликаємо не нехтувати користувачів сигналами тривоги. 

Ми як палочка-виручалучка для міста, я би так сказав. Згадаємо минулий рік, коли ми попри карантин надавали можливість швидкого пересування. Цей рік також є не кращим. Ми переживаємо за наш транспорт. Але ми вистоїмо. Та і загалом у нас трошки інший підхід: з першого дня війни наша команда бере активну участь у всіх доставках, робимо це безкоштовно. 10 автомобілів кожного дня, водії – це менеджери, співробітники. Забезпечили ТРО у Харкові та Києві електростанціями, обігрівачами, передали вантажне авто, причіп військовим, дрон та тепловізори у розвідку.

Є різні побоювання, звісно але є віра у людей що все буде добре. Я кожного дня пересуваюсь містом і все ок. Іноді перепитую на блокпостах чи безпечно далі, але це у Броварах було та на кільцевій. Якщо знаю, що небезпечно – змінюю маршрут. Тариф на таксі з правого на лівий берег зараз 230 грн. На велосипеді буде 30 грн або дешевше. Є сенс у старті зараз. 

Kiwi, veliki.ua

Олексій Кушка, співвласник та CBDO сервісу прокату електросамокатів Kiwi, власник сервісу veliki.ua:

Ініціатива дуже потрібна. Розуміючи ситуацію, в якій опинилося місто, мікромобільний транспорт, самокати та велосипеди – це хороше рішення. Однак, великі шерингові компанії, на жаль, не можуть до сьогоднішнього моменту використовувати свої рішення в якості транспорту, та надавати свої послуги з певних причин.

Приватні компанії, такі як veliki.ua – ми цим займалися, займаємося та будемо займатися. У нас є магазини, де ми продаємо техніку, є також вживана прокатна техніка, працює довгострокова оренда велосипедів. Це користується певним попитом, але, на жаль, людей не так багато. 

Це добре, що вже саме місто звертається з потребою таких сервісів. Але є нюанси: 

  • У місті Київ та на околицях відбуваються військові дії. Це й Ірпінський напрямок, Броварський, Вишгородський, Лютіж та інші.
  • В країні військовий стан.
  • Діють обмеження щодо пересування транспорту та людей у самому місті.
  • Для того, щоб розвозити та обслуговувати велосипеди та самокати по місту, потрібні машини та люди. Тої кількості людей та транспорту, що лишилися в місті, в деяких випадках недостатньо для обслуговування. 
  • В тому числі, є деякі обмеження по переміщенню в місті. Щоб перемішуватися в нічний час та виконувати завдання (переміщення прокатного транспорту, підзарядка, обслуговування) необхідні спеціальні перепустки.
  • Є ризик знищення та пошкодження майна у результаті бойових дій. 
  • Одночасно, є й ризик мародерства. Поліція не зможе вчасно й ефективно відреагувати, оскільки наразі є більш важливі питання, що потребують уваги. 

Кожна компанія вирішує на свій страх і ризик. Компанія Kiwi, на жаль, вирішила призупинити діяльність в Україні. Це тимчасово, до закінчення війни й повернення населення до своїх міст. Можливо вдасться запуститися в наступному році. В планах на цей рік був навіть запуск прокату в Маріуполі. Зараз ми розуміємо, що це буде вкрай важко навіть найближчі 3-5 років. 

veliki.ua зараз працює. У компанії є багато зв’язків з прокатними компаніями за кордоном. Деякі з них запропонували гуманітарну допомогу, надати безкоштовні велосипеди для прокату (шеринг на безкоштовній основі). Зараз ми відкриті для меценатів, які готові та зможуть допомогти або грошима або транспортом, щоб привезти такі велосипеди з Євросоюзу.