Вплив війни, яку РФ принесла в Україну, позначився на більшості бізнесів. Зокрема, постраждав й ринок реклами. Згідно з дослідженням IAB Україна, 70% рекламних агенцій в Україні призупинили роботу через повномасштабне вторгнення. Журналіст AIN.UA поговорила із співзасновником креативної агенції Taktika Романом Гурбановим про ситуацію. Він розповів про те, як виживає сфера, що відбувається всередині Taktika, та які існують шляхи до відновлення роботи.
Що зараз з ринком реклами в Україні? Він живий, чи скоріше мертвий? Розпишіть детально, що змінилося?
Ринок реклами бореться — в прямому та переносному сенсах. Наскільки нам відомо, більшість агентств беруть участь в кампаніях інформаційного спротиву, створенні агітаційних матеріалів для українських міністерств і волонтерських організацій. Такої загальної продуктивності не було, можливо, ніколи. В цьому сенсі ринок точно живий і боєздатний.
В цей же час ми всі боремося за існування як бізнеси. Змінилися бюджети, кількість запитів на співпрацю та й характер цих запитів. З усіх зум-колів однаковий висновок: треба швидше, простіше, ефективніше. Якщо дизайн, то «зробіть нам необхідний мінімум, тільки швидше. Далі ми самі підхопимо».
Як виживаєте Taktika?
Ми продовжуємо працювати з нашим клієнтом Viber. З їхнім тель-авівським офісом. Продовжуємо робити великий міжнародний проект. Також є попередня домовленість про співпрацю з одним fintech-проектом на європейський ринок, але «одразу після війни». Хоча в цих умовах — це вже дуже добре. Ми скоротили всі витрати, відмовилися від офісу, встигли накопичити «подушку». Хоча ще місяць тому планували вкладати її в стрімке зростання агентства, а не в його консервацію.
Чи шукаєте шляхи до відновлення роботи?
Звичайно. Просимо всіх знайомих за кордоном побути нашими сейлз-менеджерами. Швидко адаптували сайт на англійську та взагалі саму модель агенції на військовий стан економіки. Зараз наш фокус — швидкий дизайн і креатив. Нам здається, що сьогодні проекти на півроку — це щось не актуальне ні агенціям, ні бізнесам. Горизонт планування складає дні, тижні максимум. Тому ми будемо залучати під проекти додаткових сініор-левел фахівців зі сторони, щоб робити все швидко та з першого разу. І при цьому не втрачати в якості продукту. Якщо це брендинг, то: забрифувалися, тиждень на розробку, тиждень на правки, тиждень на фіналізацію. Креатив зараз можна ще швидше робити.
Що зараз з вашою командою, зарплатами?
Ми видали нашим співробітникам повну зарплатню за лютий і березень. Зараз шукаємо проекти, щоби була можливість усіх завантажити. Звісно, будемо з повним розумінням ставитися, якщо всіх роботою забезпечити не вдасться, і люди будуть шукати собі фріланси чи додаткові можливості заробляти.
Коли очікуєте відновлення ситуації? Як скоро за вашими прогнозами, ринок реклами оживе?
Зараз очікуємо тільки кінця війни. І кінця на користь України. До цього, нам здається, будь-які прогнози марні. Ринок реклами не оживе, бо він і не вмирав. Навіть зараз, наскільки ми знаємо, в більшості є 1-2 активних проекти. Але ринок точно зміниться. Нам здається, що модель «простіше, швидше, ефективніше» — це те, з чим ми будемо працювати та що будемо пропонувати. Всі інші прогнози зараз можуть робити тільки Президент і ЗСУ, а не рекламісти.