З початком повномасштабної війни в Україні найбільший китайський маркетплейс AliExpress припинив виконувати замовлення українців. А оформлені та оплачені ще до 24 лютого замовлення були скасовані – товари повернули продавцям, а замовники поки не отримали за них повернення коштів. При цьому жодних пояснень з боку майданчику українці не отримали.
Редактор AIN.UA розбиралася, що відбувається.
Що сталося
Український журналіст Дар Грищенко поскаржився у Facebook на те, що AliExpress без пояснення причин скасував всі його замовлення, оформлені та оплачені ще до початку повномасштабної війни.
Як видно зі скріншоту, майданчик скасував 15 замовлень Дара. При цьому, як відмічає журналіст, гроші йому не повернули і не повідомили про умови повернення.
З такою самою проблемою стикнулася і його дівчина. Вони разом розвивають хендмейд-бренд Dream-Forest: дівчина Дара створює фантазійні свічки з пальмового воску, а Дар – авторські прикраси, костюми та моделі зброї на фентезі-тематику. Сировину та комплектуючі закуповують, у тому числі, на AliExpress. Після початку повномасштабного вторгнення РФ в Україну, з поставками з Китаю виникла проблема.
«У нас дуже багато знайомих хендмейдерів з цим стикнулися. А якщо проаналізувати доступність «китайського ширпотребу» на ОЛХ – то й велика кількість малого та найменшого бізнесу, – розповів Дар у коментарі AIN.UA.
З боку платформи – жодних пояснень. Просто лист, що замовлення «закрито». Повернення коштів – на розгляді. І оскільки замовлення скасоване не продавцем, а платформою – то «розгляд» на боці продавця. Що дає непоганий шанс того, що у поверненні буде відмовлено – бо китайці останні 2 роки навіть після рішення платформи про обов’язкове повернення (через суперечку) не дуже з цим поспішали».
В коментарях до посту Дара багато українців скаржаться на аналогічні проблеми. Уляна Кривохатко отримала аналогічні листи від AliExpress про скасування своїх замовлень.
«Замовлення були зроблені у період із 20 січня до 20 лютого. Жодних пояснень щодо скасування (принаймні, очевидних і помітних у листі чи на сторінці замовлення на сайті «Аліекспресу») я не отримала. Судячи з сайту, замовлення прийшли в Україну… і одразу ж поїхали назад», – розповіла вона редактору AIN.UA.
Уляна не отримала шість замовлень, у більшості з яких було по 2-3 товари. Вартість, в середньому, до $5. Одне, на $23, згідно з даних системи відстежування, прибуло на пункт сортування ще до 24 лютого. Але поїхало назад.
Проблеми почались одразу після 24 лютого, коли РФ розпочала повномасштабне вторгнення в Україну.
«Єдине замовлення, яке до мене доїхало після початку повномасштабного вторгнення, доїхало «Новою Поштою». Але, підозрюю, до них воно теж іще до 24 лютого потрапило», – відмічає Уляна.
Нові замовлення на AliExpress користувачі з України зробити не можуть. Переглядати сайт і додати в кошик товар можливість є, але при спробі оплатити замовлення, додаток видає повідомлення про те, що наразі сервіс не працює в регіоні через «проблеми з логістикою».
Що за проблеми з логістикою?
Про які проблеми з логістикою йдеться, в AliExpress не повідомлять. Нічого не знають про це й в «Укрпошті», яка займається доставкою великої кількості замовлень з майданчику.
«Ми з ними на зв’язку і працюємо над відновленням поставок в Україну. При збереженні позитивної динаміки роботи, очікуємо найближчим часом (відновлення поставок – ред.). Сподіваємося, що в травні», – прокоментувала редактору AIN.UA керівник відділу комунікацій «Укрпошти» Юлія Василенко.
В «Нова пошта» повідомили, що також працюють над відновленням поставок з Китаю.
«Зараз ми відновили послугу доставки з інтернет-магазинів. При цьому поки що без Китаю. Над відновленням цього напрямку працюємо. Більших подробиць поки що немає», – прокоментувала прес-секретар «Нова пошта» Оксана Тарасенко.
Цікаво, що інший торговельний майданчик — Joom — нещодавно поновив доставку товарів в Україну «Укрпоштою». До цього, за словами Дара, Joom також не працював після початку повномасштабної війни.
У воєнний час повітряний простір над Україною закритий. А враховуючи, що переважна кількість посилок з Китаю доставлялися саме авіа, можна зробити висновок, що AliExpress просто не може виконувати свої зобовʼязання по консолідованій доставці вантажів в Україну. Також блоковані українські порти, працює наразі тільки автомобільний транспорт.
Але користувачі зазначають, що AliExpress відізвала у тому числі й ті посилки, які вже прибули в Україну до початку повномасштабної війни. Це цікавий нюанс, який важче пояснити з суто логістичної точки зору.
У росіян теж проблеми?
Проблеми з AliExpress виникають і на території росії. Як повідомляє TJournal, маркетплейс не приймає оплати товару російськими банківськими картами і видає помилку.
Не працює оплата як за картками «Мир», так і раніше виданими VISA і Mastercard. В AliExpress запевняють, що працюють над вирішенням проблеми. Між тим, оплата покупок саме російських товарів на піддомені російського AliExpress працює стабільно. Закордонні товари можна придбати за допомогою Qiwi-гаманця або рахунку мобільного телефону.
Зазначимо, що для AliExpress Росія є чи не найбільшим ринком. У 2018 році було відкрите спільне підприємство «AliExpress Росія» у партнерстві з низкою російських підприємств (VK Group та USM International, до ребрендингу – Mail.ru і MegaFon) та Російським фондом прямих інвестицій (РФПІ), які, за даними «Forbes Україна», на всіх мали контрольний пакет майже на 60% акцій компанії. Цікаво, що очільники цих компаній і увесь РФПІ на сьогодні так чи інакше під санкціями США, ЄС та Великої Британії.
Станом на початок 2022 року російський Forbes оцінював «AliExpress Росія» в $1,9 млрд. Даних по результатам маркетплейсу в Україні немає, але це беззаперечно один з найпопулярніших майданчиків для онлайн-шопінгу серед українців. Поки що AliExpress не оголошував свою позицію стосовно війни РФ з Україною і не повідомляла про припинення роботи ані в росії, ані в Україні.