З початком повномасштабної війни в Україні найбільший китайський маркетплейс AliExpress припинив виконувати замовлення українців. А оформлені та оплачені ще до 24 лютого замовлення були скасовані – товари повернули продавцям, а замовники поки не отримали за них повернення коштів. При цьому жодних пояснень з боку майданчику українці не отримали.

Редактор AIN.UA розбиралася, що відбувається.

Що сталося

Український журналіст Дар Грищенко поскаржився у Facebook на те, що AliExpress без пояснення причин скасував всі його замовлення, оформлені та оплачені ще до початку повномасштабної війни.

Скріншот: Дар Грищенко

Як видно зі скріншоту, майданчик скасував 15 замовлень Дара. При цьому, як відмічає журналіст, гроші йому не повернули і не повідомили про умови повернення.

З такою самою проблемою стикнулася і його дівчина. Вони разом розвивають хендмейд-бренд Dream-Forest: дівчина Дара створює фантазійні свічки з пальмового воску, а Дар – авторські прикраси, костюми та моделі зброї на фентезі-тематику. Сировину та комплектуючі закуповують, у тому числі, на AliExpress. Після початку повномасштабного вторгнення РФ в Україну, з поставками з Китаю виникла проблема.

«У нас дуже багато знайомих хендмейдерів з цим стикнулися. А якщо проаналізувати доступність «китайського ширпотребу» на ОЛХ – то й велика кількість малого та найменшого бізнесу, – розповів Дар у коментарі AIN.UA.

З боку платформи – жодних пояснень. Просто лист, що замовлення «закрито». Повернення коштів – на розгляді. І оскільки замовлення скасоване не продавцем, а платформою – то «розгляд» на боці продавця. Що дає непоганий шанс того, що у поверненні буде відмовлено – бо китайці останні 2 роки навіть після рішення платформи про обов’язкове повернення (через суперечку) не дуже з цим поспішали».

В коментарях до посту Дара багато українців скаржаться на аналогічні проблеми. Уляна Кривохатко отримала аналогічні листи від AliExpress про скасування своїх замовлень.

«Замовлення були зроблені у період із 20 січня до 20 лютого. Жодних пояснень щодо скасування (принаймні, очевидних і помітних у листі чи на сторінці замовлення на сайті «Аліекспресу») я не отримала. Судячи з сайту, замовлення прийшли в Україну… і одразу ж поїхали назад», – розповіла вона редактору AIN.UA.

Уляна не отримала шість замовлень, у більшості з яких було по 2-3 товари. Вартість, в середньому, до $5. Одне, на $23, згідно з даних системи відстежування, прибуло на пункт сортування ще до 24 лютого. Але поїхало назад.

Проблеми почались одразу після 24 лютого, коли РФ розпочала повномасштабне вторгнення в Україну.

«Єдине замовлення, яке до мене доїхало після початку повномасштабного вторгнення, доїхало «Новою Поштою». Але, підозрюю, до них воно теж іще до 24 лютого потрапило», – відмічає Уляна.

Нові замовлення на AliExpress користувачі з України зробити не можуть. Переглядати сайт і додати в кошик товар можливість є, але при спробі оплатити замовлення, додаток видає повідомлення про те, що наразі сервіс не працює в регіоні через «проблеми з логістикою».

Скріншот: AIN.UA

Що за проблеми з логістикою?

Про які проблеми з логістикою йдеться, в AliExpress не повідомлять. Нічого не знають про це й в «Укрпошті», яка займається доставкою великої кількості замовлень з майданчику.

«Ми з ними на зв’язку і працюємо над відновленням поставок в Україну. При збереженні позитивної динаміки роботи, очікуємо найближчим часом (відновлення поставок – ред.). Сподіваємося, що в травні», – прокоментувала редактору AIN.UA керівник відділу комунікацій «Укрпошти» Юлія Василенко.

В «Нова пошта» повідомили, що також працюють над відновленням поставок з Китаю.

«Зараз ми відновили послугу доставки з інтернет-магазинів. При цьому поки що без Китаю. Над відновленням цього напрямку працюємо. Більших подробиць поки що немає», – прокоментувала прес-секретар «Нова пошта» Оксана Тарасенко.

Цікаво, що інший торговельний майданчик — Joom — нещодавно поновив доставку товарів в Україну «Укрпоштою». До цього, за словами Дара, Joom також не працював після початку повномасштабної війни.

У воєнний час повітряний простір над Україною закритий. А враховуючи, що переважна кількість посилок з Китаю доставлялися саме авіа, можна зробити висновок, що AliExpress просто не може виконувати свої зобовʼязання по консолідованій доставці вантажів в Україну. Також блоковані українські порти, працює наразі тільки автомобільний транспорт.

Але користувачі зазначають, що AliExpress відізвала у тому числі й ті посилки, які вже прибули в Україну до початку повномасштабної війни. Це цікавий нюанс, який важче пояснити з суто логістичної точки зору.

У росіян теж проблеми?

Проблеми з AliExpress виникають і на території росії. Як повідомляє TJournal, маркетплейс не приймає оплати товару російськими банківськими картами і видає помилку.

Скріншот: TJ

Не працює оплата як за картками «Мир», так і раніше виданими VISA і Mastercard. В AliExpress запевняють, що працюють над вирішенням проблеми. Між тим, оплата покупок саме російських товарів на піддомені російського AliExpress працює стабільно. Закордонні товари можна придбати за допомогою Qiwi-гаманця або рахунку мобільного телефону.

Зазначимо, що для AliExpress Росія є чи не найбільшим ринком. У 2018 році було відкрите спільне підприємство «AliExpress Росія» у партнерстві з низкою російських підприємств (VK Group та USM International, до ребрендингу – Mail.ru і MegaFon) та Російським фондом прямих інвестицій (РФПІ), які, за даними «Forbes Україна», на всіх мали контрольний пакет майже на 60% акцій компанії. Цікаво, що очільники цих компаній і увесь РФПІ на сьогодні так чи інакше під санкціями США, ЄС та Великої Британії.

Станом на початок 2022 року російський Forbes оцінював «AliExpress Росія» в $1,9 млрд. Даних по результатам маркетплейсу в Україні немає, але це беззаперечно один з найпопулярніших майданчиків для онлайн-шопінгу серед українців. Поки що AliExpress не оголошував свою позицію стосовно війни РФ з Україною і не повідомляла про припинення роботи ані в росії, ані в Україні.