З розгортанням росією повномасштабної війни, в Україні були скасовані будь-які розважальні події та концерти. Квиткові оператори втратили можливість отримувати прибутки та почали роботу над поверненням коштів. В інтерв’ю для AIN.UA CEO Concert.ua Дмитро Феліксов зазначив: щоденно сервіс отримує понад 500 звернень від клієнтів на повернення квитків. Також він розповів, як вдається утримувати бізнес в умовах війни та що може чекати на індустрію після перемоги України.

Дмитро Феліксов
Зображення: Facebook

«Працюємо з поверненнями. Березень був вкрай важким»

Чесно і відверто: плану на випадок розгортання росією повномасштабної війни не було. До останнього не вірили, що це можливо. Будували плани на рік. Та що там на рік, на наступні 5 років. Я був автором стратегії розвитку на наступні 5 років. Зараз трохи смішно.

Єдине, що було зроблено, так це повна адаптація процесів до кризи завдяки ковіду. Так. Позитивна сторона карантину полягала в тому, що ми повністю адаптовані до ситуації, коли бізнес різко зупиняється.

З війною, ми, як бізнес з продажів, перемкнулися на повернення і роботу з запереченнями.

Це найскладніша частина нашої роботи, тому що пов’язана з людьми, з їх претензіями, проблемами і дуже часто неможливістю їм допомогти.

Навантаження на службу підтримки зростає кратно. Зараз все ускладнилося тим, що окрім проблем глядачів кожен з нас мав свої. 

Березень був вкрай важким. Троє наших ключових співробітників пішли до ЗСУ і зараз боронять нашу країну. Наша фінансова директорка опинилася в окупації в Чернігівський області, а один із співробітників досі в Харківський області буквально в епіцентрі бойових дій. Майже всі покинули домівки і шукали притулку. Багато хто був дуже наляканий. 

Це позначилося на якості нашої робити. Швидкість відповіді на запити сягала 5-7 днів.
Клієнтам часто важко осмислити, що ми теж живі люди. Але на початку травня стало трохи легше. 

За квітень ми обробили більше 16 000 запитів і стабільно отримуємо більше 500 звернень щоденно.

«Прибутків немає»

Для нас все ускладнюється ще й тим, що в нас немає прибутку. Бізнес-модель квиткового оператора полягає в отриманні комісії від продажу квитків. А продажів зараз нема, і не буде, поки війна не закінчиться.

Щодо прогнозів скажу так. Поки не закінчиться війна, ми не можемо повноцінно відновити діяльність. Не відновивши діяльність ми не зможемо фінансувати свої витрати вже за декілька місяців. Поки ми втрачаємо нерозподілені прибутки минулих періодів. 

Підтримка держави в такий період нам би не завадила. Але. Президент в березні анонсував кредитну програму під 0% для підтримати бізнесу. При звернені в банки виявилось, що ніякої програми нема. На жаль. Нам потрібні дешеві кредити на операційну діяльність на строк до закінчення війни. 

«Читачу треба дещо зрозуміти»

Щодо повернень коштів. Війна – це форсмажорна обставина і згідно з законодавством надання послуг (концерти) переноситься на післявоєнний стан. Тобто придбані квитки мають бути дійсними на ці ж події, але з іншою датою.

Все ускладнюється тим, що глядач не хоче чекати, і я його розумію. Значна кількість організаторів теж це розуміють і намагаються в різний спосіб зробити повернення чи домовитися з глядачем. Але є і такі, що відмовляються навіть слухати про повернення грошей зараз чи про компенсацію в будь-який спосіб. 

Треба читачу зрозуміти дещо про те, як надаються концертні послуги:

Для організації концерту виплачується гонорар артисту, сплачується оренда за приміщення, є витрати на рекламу і операційну діяльність. Переважна більшість витрат не повертається, а деякі витрати з різних причин можуть бути повернені частково і з затримкою. 

Ну наприклад, той самий гонорар за виступ. Артист міг його отримати, витрати на записи, тощо і немає змоги повернути кошти. Все що він може – це надати виступ.

В умовах війни у організатора події немає повної суми для повернення (через зазначені причини) і немає джерел доходів через війну. Крім того, нема змоги дофінансуватися. Кредити не дають.

І от виникає ситуація, коли глядач наполягає на поверненні, організатор і хотів би, але не може, і є ми, які маємо все це якось розрулювати. А закон захищає всіх, окрім глядача в цих ситуаціях. Свої законні вимоги глядач до організатора може сформулювати лише по закінченні воєнного стану. 

«Що ми придумали»

Ми отримали багато звернень від глядачів, які хотіли кошти за квиток віддати на благодійність. Ми швидко відреагували на це і зробили пропозицію до всіх організаторів дозволити обробляти такі звернення. Першим, хто погодився, був славнозвісний Євген Кібець. Той самий с «Зоопатрулю», хто врятував кота з 7-го поверху зруйнованого будинку в Боярці. 

Далі ми все автоматизували і зараз, якщо організатор не заперечує, то глядач за бажанням може відмовитися від квитку і передати кошти, що сплачені за нього, на благодійність. Так, на сьогодні ми вже зібрали і перерахували більше 2,4 млн грн, значну частину з яких ми додали з власних коштів. На це погоджується кожен 10-й глядач.

Крім того, деякі організатори запропонували угоду глядачу, яка полягає в частковому поверненні коштів прямо зараз. Пропонується отримати 70% від номінальної вартості. Це вимушена пропозиція, тому що всієї суми для повернень у організатора немає. Тому і пропонується така угода. В іншому випадку глядач має чекати закінчення війни і потім організатор повинен розпочати свою роботу і може виконати зобов’язання.

«Скорочуємо витрати, плануємо вихід на інші ринки»

Ми з партнерами намагаємося адаптувати все так, щоб вистачило енергії на поточні витрати, хочемо зберегти ключових співробітників. Всі, хто залишився, отримують оплату не більше 50%, а дехто працює за графіком.

Щоб втримувати бізнес, проводимо скорочення витрат. Також шукаємо нові ринки в Європі для своїх послуг. До кінця весни плануємо запустити квиткового оператора на європейський ринок. Крім цього, займаємося пошуком фінансування операційних витрат (але з цим дуже-дуже важко). 

Скільки втратив ринок за більше ніж два місяці повномасштабної війни – не можу відповісти. Наші прямі витрати на місяць складають не менше 1 млн грн.

«Після перемоги – бурхливе зростання ринку»

Впевнений у бурхливому зростанні ринку одразу після закінчення війни. Ми мали змогу побачити, з якою швидкістю все зростало після зняття карантинних обмежень. Тут буде ще більше. Я впевнений. Як глядачі захочуть піти, так і артисти з усього світу забажають зустрічі з найсміливішим народом. 

Перемога України відкриє нові можливості для сфери. Але спочатку буде важко. Потрібен буде час на відновлення інфраструктури. Але впевнений, що все буде швидко.