Обговорення обмежень нульового розмитнення автівок з ЄС поставило питання щодо кількості транспортних засобів, якими володіли українці до повномасштабної війни та які втрати понесли.
Особлива увага спрямована саме на втрати автівок для власного користування, адже ці цифри – важливий аргумент в публічній дискусії щодо наступної порції змін до Закону 2142-IX. Зазначений закон діє з 9 квітня та закріплює імпорт авто без сплати митних платежів, ПДВ та акцизу на період дії воєнного стану.
Три версії щодо втрат авто і чому вони різняться
Цифри авто для власного користування, які українці втратили за 76 днів війни, коливаються від 90 до 500 тис. Важливо підкреслити, що йдеться лише про втрачені автомобілі. Пошкоджені авто не розглядаються.
Ярослав Железняк, депутат фракції «Голос», повідомляє, що на початку 2022 року в Україні було 10,1 млн авто для власного користування. На початок повномасштабного вторгнення росії ця цифра навряд суттєво відрізнялася.
У публічній площині домінує три цифрових сценарії стосовно масштабів втрачених авто внаслідок воєнних дій, не враховуючи вантажівок та автобусів:
- 89,9 тис. – Київська школа економіки, дані станом на 2 травня;
- 200 тис. – Міністерство економіки України, дані станом на 28 березня;
- 500 тис. – Інститут дослідження авторинку, дані станом на 1 квітня.
Методологічна рамка зазначених підрахунків залишаються невідома, тобто як саме рахували збитки ми не знаємо. Відповідно верифікувати ці цифри в умовах війни фізично неможливо. Відтак, вони мають приблизне значення, від якого ми далі будемо відштовхуватися.
Коли буде достовірна цифра та хто її має оприлюднити?
На думку Железняка, про втрати українського автопарку під час війни має повідомити МВС. Процедура фіксації втрачених авто має відбуватися через відповідні реєстратори. Аналогічна ситуація і з системою страхування, оскільки КАСКО не працює на час війни, то порахувати навіть гіпотетично втрати авто не має можливості.
Яка похибка можлива у підрахунках?
Алгоритм підрахунку втрат авто Київської школи економіки, за спостереженнями депутата Железняка, максимально відповідає реальному стану речей.
Механізм підрахунку можна окреслити так:
- кількість авто у населеному пункті помножити на відсоток авто, що виїхали;
- отриману суму помножити на половину від припущення загального відсотка пошкодження міста.
За цієї схемою втрати авто у Волновасі, Маріуполі та Львові становлять відповідно 866, 73,5 тис та 40 авто.
Щодня війна збільшує втрати українського автопарку. Таким чином, орієнтовна цифра похибки може становити приблизно 20%.
AIN.Business писав про обмеження кількості пропускних пунктів, де діє нульове розмитнення авто з ЄС та як уряд аргументує ці обмеження.