Не зважаючи на повномасштабну війну, креативна агенція banda продовжує працювати. Хоча стратегії та меседжі, які готувались для брендів, залишилися в минулому житті, за цей час команді з 80 людей вдалося зробити більше 50 рекламних кампаній. Серед них: масштабний міжнародний проект «Сміливість», реалізований разом з Мінцифри.
Журналіст AIN.UA поспілкувалася з представниками banda. Вони розповіли про те, як команда трансформувала діяльність з війною, а також що відбувається з ринком реклами та комунікацій в Україні.
«Озвучували ролики в підвалі»
Тиждень до війни був дуже тривожний, зазначають в banda, — вся команда багато обговорювала ситуацію, були спільні зустрічі, на яких кожен розповідав про свій емоційний стан. Співробітники продовжували ходити в офіс, зустрічатися з клієнтами та обговорювати нові проекти. Життя агенції змінилось 24 лютого 2022 року.
Спочатку комунікація та робота були дещо хаотичні. Перші тижні всі були в певному шоці і у команди було більше турбот про безпеку себе та своєї сім’ї, відмічають представники banda. Однак, агенція не переставала працювати і в цей період випустила багато роликів та кампейнів.
«Ми намагалися розповісти світові про те, що відбувається в Україні – наприклад як наш перший ролик Ukraine in the war NOW. Ми також допомагали з усіма запитами, які до нас приходили (від військових, міністерств, волонтерських організацій тощо) – робили те, що вміємо: комунікацію, ролики, банери», – говорять в banda.
Є в команді й ті, хто займаються волонтерством, пішов у ЗСУ або їздить у гуманітарні поїздки. Між усім цим була робота у бомбосховищах, перенесення Zoom-колів через повітряну тривогу, переїзди, правки й озвучка роликів у підвалі та десятки чатів у Telegram, згадує команда. На момент виходу матеріалу, агенції вже вдалося налагодили дистанційну роботу, співробітники почали працювати й з київського офісу.
«Були раді будь-яким грошам»
В banda зазначають, що майже всі проекти, з якими агенція працювала до війни, перестали бути актуальними з її початком. Стратегії, які команда готувала для брендів та меседжі (особливо на український ринок), залишилися в минулому житті. Що стосується комерційних проектів, то в перший місяць війни їх «не було практично зовсім». Однак, згодом banda почала реанімувати проекти, які були націлені на міжнародний ринок.
«Їх було небагато, але вони стали першими реальними грошима, які пішли в обіг агентства. Загалом, з початку війни ми були раді будь-яким грошам», – додають представники агенції.
З війною агенція знизила ціни. На четвертий місяць війни їх рівень дещо виріс, однак це зовсім інші розцінки в порівнянні з ситуацією до війни, коментують в команді. В banda також відмічають повернення до роботи постійних клієнтів в Україні. При цьому, мова не зовсім про рекламні запити, а скоріше комунікаційні – розповісти про роботу, про сервіси, про речі, які корисні для українців та користувачів саме зараз.
«Усі помічають, що агенція продовжує працювати та випускати кампанії, тому звертаються до нас. Також ми отримуємо запити від українських компаній про допомогу з виходом на міжнародний ринок».
«Створили більше 50 рекламних кампаній»
До війни в команді banda було близько 80 людей. 24 лютого 2022-го усі отримали зарплату та продовжують отримувати кожний місяць. Одночасно, на початку березня було ухвалено рішення урізати зарплату всім топам, щоб решта команди змогла отримувати кошти у повному обсязі. В найближчих планах команди – повернути усе, як було до початку повномасштабного вторгнення.
«Поки що, у нас немає єдиної крапки на карті, де зосереджена вся наша команда – жартуємо, що стали справжнім міжнародним агентством з офісами по всьому світу. Ми є в Польщі, Німеччині, Голландії, Іспанії, Італії, Бельгії. Та наразі багато хто повертається в Україну. Тримаємо зв’язок через Zoom, Slack та Telegram», – додають в banda.
З дня, коли в Україні пролунали перші вибухи, banda вдалося зробити більше 50 рекламних кампаній – малих та великих міжнародних. В команді згадують, що спочатку всі роботи були хаотичні – співробітники брали теми, які відгукувалися, та робили, поки тема актуальна. Так команда помітила, що не завжди ідеальні, емоційні ролики працюють якнайкраще – деякі мали потужний ефект у соцмережах.
«Наприклад, наш ролик Close the sky lullaby: ми вирішили зробити заклик до НАТО про закриття неба над Україною та оформили цю ідею як колискову, яку мами по всьому світу можуть співати своїм дітям».
Потім banda працювала над масштабним проектом разом із Мінцифрою, densu, Publicis та OMD про українську сміливість. На момент публікації кампейн Bravery побачили більш ніж в 19 країнах світу. Ідею також підтримали міжнародні медіа-холдинги і таким чином вийшла найбільша рекламна компанія України за всю історію. З-поміж іншого, до проекту також приєдналось більше 200 українських бізнесів, які розповіли про свою роботу під час війни.
Станом на червень 2022 року, агенція знову почала працювати з постійними клієнтами. Зокрема, з «ПриватБанком», ЦУМ, Comfy, monobank та іншими.
«Все робимо самотужки. Так буде й надалі»
В banda відмічають: у роботі агенції багато що змінилося. Так, майже все, що робить команда, – створюється самотужки, без залучення продакшн студій та сторонніх підрядників. В цьому напрямку в banda планують розвиватися й надалі.
«Ми самі збираємо відео, монтуємо, робимо озвучку, співаємо саундтреки для роликів. Раніше ми глибоко занурювалися, намагалися розібратися у бренді, а зараз перейшли на підхід, в якому намагаємося розібратися в короткостроковій стратегії. Ми про це не встигли оголосити до війни, але вже почали працювати із соціальними медіа та ведемо декілька клієнтів», – коментують в banda.
Навесні 2022 року, команда почала шукати клієнтів за кордоном. Для цього використовують LinkedIn, Twitter, співпрацюють з колегами із агентств у Франції та Німеччині. Активно шукають й клієнтів в США. В планах banda – зберегти людей і таланти, бути українським агентством, «яке гордо говорить, що воно українське і робить комунікацію як всередині країни, так і за її межами».
«Ринок дуже змінився»
Відповідаючи на питання щодо стану креативної сфери в Україні, в banda відмічають: ринок реклами та комунікацій сильно змінився. Так, великим брендам зараз не дуже доречно виходити з рекламними кампаніями у тому форматі, до якого усі звикли. Також сьогодні немає можливості випускати великі агресивні кампанії через телебачення – все зводиться до використання власних медіа бренду (додатка, сайту, соціальних мереж, служби підтримки).
«Великим брендам не можна зовсім зникати з поля комунікацій – зараз дуже важливо продовжувати говорити, розповідати що ви робите. Так люди розумітимуть, що ви маєте сміливість продовжувати працювати і це важливо».
В команді окреслили, що зараз комунікація не рекламна, а корисна: бренди допомагають людям своєю продукцією, своїми послугами та розповідають про свою соціальну позицію.
«Ринок відновиться, коли закінчиться війна і ми переможемо, а доти треба пам’ятати, що комунікаційні та креативні агенції можуть дуже сильно впливати на громадську думку та на дух українців, допомагати підтримувати єдність народу та розповідати світові про те, що відбувається в Україні. Це найважливіше! А потім будемо відбудовувати країну, відновлювати ринок.
Ми повернемося до звичної роботи, але швидше за все вже за іншими принципами. Війна показала наскільки важливо швидко реагувати, наскільки важливо працювати з соціальними мережами, вміти робити кампанії без дорогого та тривалого виробництва, мати змогу закривати багато тасків внутрішнім ресурсом», – підсумували в banda.