Редакція AIN.UA поговорила з представниками Міністерства охорони здоров‘я та Helsi про те, як і де українці можуть вакцинуватися від COVID-19 в умовах повномасштабної війни. Зокрема, вони розповіли про те, що змінилося у процедурі запису, як отримати сертифікат вакцинації, та що робити людям, які втратили медичну документацію під час воєнних дій.

Що змінила війна

Як зазначив СЕО Helsi Євген Донець, з початком повномасштабної війни, роботу медичної сфери вдалося впорядкувати. В тому числі, забезпечувалась і можливість проведення планових щеплень населення від коронавірусу.

«Всі були дещо розгублені, але через те, що медичні послуги — це основа життя суспільства, ніхто не міг зупинитись. Роботу упорядкували та всі сфери почали приводити до одного успішного знаменника», – додав Євген Донець. 

Порядок запису не змінювався, але онлайн-запис залишився лише у медзакладах. Перед відвідуванням представники Helsi радили пацієнтам звертати увагу на ситуацію в місті та районі, а також комендантську годину. Для впевненості рекомендували телефонувати до реєстратури медзакладу та дізнаватись про графік роботи й доступність необхідної вакцини.

Як і де вакцинуватися від COVID-19

На момент виходу матеріалу, процес вакцинації не відрізняється від довоєнного: данні про вакцинацію вносяться до Електронної системи охорони здоровʼя через медичні інформаційні системи. Інформація про щеплення відображається в особистому кабінеті пацієнта в додатку Helsi.

  • Для вакцинації людина може прийти в будь-який центр, попередньо записавшись в Helsi.
  • Центри вакцинації у медзакладах працюють у районах, де нема бойових дій.
  • На тимчасово окупованих територіях записатись неможливо. 
  • Вакцинація проти COVID-19 відбувається безкоштовно.

Євген також відзначив, що наразі вакцинують усіх охочих. Пріоритетні групи населення – не виділяються.

«Ми наполегливо радимо записуватись і не йти без запису. Давайте будемо відверті, такий час, що без потреби краще не виходити в місця скупчення людей», – Євген Донець, СЕО Helsi. 

З собою, як завжди, потрібно мати паспорт та ідентифікаційний код. Декларація з сімейним лікарем, не потрібна, але бажана – вона прискорює процес внесення даних про вакцинацію. Всі дані про проведену вакцинацію відображаються в безкоштовному додатку Helsi: дата вакцинації, доза, час від вакцини, назва вакцини тощо.

У квітні 2022 року почали відновлювати роботу центри масової вакцинації у столиці. Станом на середину липня, онлайн-запис відкрито у трьох ТРЦ Києва: GULLIVER, Respublika Park та River Mall, де щеплять вакцинами CoronaVac, Pfizer.

Як вакцинуватися ВПО

Всі пацієнти без виключення можуть вакцинуватись в місті, де вони знаходяться, уточнює Євген Донець.

Навіть якщо ви зробили щеплення закордоном – його теж можна внести в ЕСОЗ та отримати сертифікат в Україні. Треба попросити сімейного лікаря або педіатра внести його щеплення електронної системи охорони здоров’я (ЕСОЗ). Для цього лікарю треба надати сертифікат або памʼятку, видану в країні, де зроблене щеплення. Саме це є підтвердженням зробленого вам щеплення.

«Також, наразі в електронній системі охорони здоровʼя ведеться розробка функціонала, яка дозволить українським лікарям вносити дані про  вакцинацію, що була проведена за кордоном. Таким чином майбутній функціонал дозволить усім українцям, що отримали вакцинацію за кордоном, отримати COVID-сертифікат про вакцинацію в застосунку «Дія», – Олександр Ємець, в.о. генерального директора ДП «Електронне здоровʼя» (eZdorovya).

Як отримати бустерну дозу вакцини

Отримати бустер можна так само, як і регулярне щеплення від коронавірусу – процедура запису не відрізняється. Однак при записі вже не потрібно обирати дозу.

Зробити «бустер» можуть усі охочі від 18 років через 6-9 місяців після другої дози. Перевірити скільки часу пройшло від останнього щеплення можна в додатку Helsi. Додатковий сертифікат про вакцинацію в «Дії» отримувати не потрібно, він залишиться тим же, однак в електронному документі зʼявиться інформація про третю бустерну дозу.

Рекомендовані вакцини для бустерної дози: Moderna або Comirnaty від Pfizer на вибір, якщо перші 2 дози ви отримували Moderna/Pfizer/AstraZeneca, відзначив Донець. Виключно Comirnaty від Pfizer, – якщо перші 2 дози виконано вакциною CoronaVac від Sinovac Biotech.

«Звичайно динаміка записів знизилась: якщо в січні було заплановано понад 170 тисяч записів на бустерні дози, то в березні – майже 8 тисяч записів. Та зараз приходить час повторної вакцинації й динаміка потроху починає зростати, більше того пункти вакцинації відновлюють роботу, а люди повертаються у свої міста», – Євген Донець. 

Наскільки Україна забезпечена вакцинами

Станом на початок липня 2022 року в Україні в достатній кількості є вакцина CoronaVac та Pfizer. Наявні запаси дозволяють робити щеплення всім охочим. Про це AIN.UA повідомив Ігор Кузін, заступник Міністра охорони здоров’я – головний державний санітарний лікар України.

Завезення в Україну вакцин Moderna або AstraZeneca – не планується, адже перші дві різних типів (інактивована та м-РНК). Тобто людина має вибір щодо того, якій вакцині вона надає перевагу.

Як отримати сертифікат вакцинації

Коли пацієнт отримує щеплення від коронавірусу – ці дані вносяться до ЕСОЗ через Helsi або будь-яку іншу інформаційну систему з таким функціоналом. Внесені до ЕСОЗ дані відображаються у додатку та кабінеті користувача на сайті. Якщо медзаклад пацієнта або його лікар працює з Helsi, то він побачить ці дані.

«Проте якщо медзаклад не працює з Helsi, а користувач не бачить їх у додатку – це не страшно. Головне, щоб дані були в ЕСОЗ», – коментує Донець.

Щоб отримати сертифікат вакцинації – можна звернутись до лікаря та він дасть паперову версію, або згенерувати у додатку «Дія». Він бере дані з ЕСОЗ і на їх основі генерує сертифікат з QR-кодом. Цей процес так само не змінився – всі реєстри є доступними в умовах війни. Про те, як згенерувати COVID-сертифікат в «Дії», AIN.UA розповідав раніше.

Що робити в разі втрати медичної документації

Наслідком безжальних та злочинних атак ворога є втрата паперової медичної документації пацієнта. Як коментує Олександр Ємець, в.о. генерального директора ДП «Електронне здоровʼя» (eZdorovya), завдяки розпочатій цифровій реформі сфери охорони здоров’я, частина медичної документації пацієнтів зберігається в електронній системі охорони здоров’я (ЕСОЗ). Зокрема, дані про обстеження, лікування, оперативне та стаціонарне втручання, щеплення зберігаються в електронному вигляді, а відтак – їх можна відновити, звернувшись до сімейного лікаря.

Сертифікат про вакцинацію можна повторно згенерувати у мобільному застосунку або на порталі «Дія». Якщо такої можливості немає – необхідно звернутися до сімейного лікаря чи терапевта за місцем перебування. Лікар сформує та роздрукує пацієнту міжнародне свідоцтво про вакцинацію. 

Крім іншого, можна відновити медичні документи для особи з інвалідністю, звернувшись до центрів соцзахисту, що мають доступ до Центрального банку даних осіб з інвалідністю та можуть зробити відповідний витяг. 

Щоб відновити інші документи чи запросити довідку МСЕК, потрібно звернутись до медико-соціальної експертної комісії за місцем перебування. Лікарі МСЕК спільно з лікарями закладу допоможуть знайти спосіб, як відновити потрібні документи.

Водночас, на жаль, більшість медичної інформації, яка не була внесена до електронної системи охорони здоровʼя, відновити практично неможливо. Саме тому представники ДП «Електронне здоровʼя» наполягають на внесенні всіх актуальних медичних даних до ЦБД ЕСОЗ, оскільки це гарантує збереженість медичної інформації на державному рівні.