Charity Payment Link. Як ми створили платіжний продукт для благодійного фонду KOLO за 120 годин

Українська команда платіжного провайдера Solidgate придумала, як зробити процес збору донатів для благодійних фондів простішим та швидшим. За законами воєнного часу команда реалізувала ідею в максимально короткі терміни – лише за 120 годин створили Charity Payment Link — продукт, за допомогою якого фонди й волонтерські організації можуть приймати донати без технічної інтеграції. Зараз ним користуються п’ять українських фондів, зокрема найбільші — «Повернись живим» і KOLO. 

Фахівці Solidgate — продакт-менеджер Олександра Зубарчук і growth-менеджер Євген Рутицький — розповіли в колонці для AIN.UA про процес створення і запуску продукту.

Олександра Зубарчук і Євген Рутицький. Фото – Solidgate

Майже за п’ять місяців війни волонтерські організації й фонди перетворилися на всемогутніх чарівників, які знають, де знайти й купити все що завгодно. Жарти про купівлю винищувачів і безпілотників поступово перестають бути жартами. І головне: фонди вміють робити це оперативно, тому що час — ціна людських життів. У складному ланцюжку «зібрати гроші — знайти — купити — привезти» усі ланки повинні працювати максимально швидко.

Одна з нагальних проблем великих українських волонтерських організацій зараз — складнощі із закупівлею необхідної військової амуніції, медикаментів і автомобілів за кордоном. І справа не лише в логістиці. Фонди акумулюють засоби на українських рахунках у гривні, а потім витрачають величезну кількість часу й зусиль, щоб вивести кошти з українського банку і перевести в долар/євро.

Окрім цього, фонди й організації недоотримують 15-25% донатів, відправлених на їхні українські рахунки з карт європейських банків. Це пов’язано з тим, що переказ коштів на український рахунок іноземний банк (емітент карти) в деяких випадках визначає як шахрайство і відмовляє в проведенні платежу. Фонди вимушені самостійно вирішувати ці та інші проблеми, пов’язані з банківською системою. Це розмиває фокус і не дає їм повноцінно займатися головною роботою — допомагати людям і армії.

Про усі ці «болі» ми багато чули від наших колег із фонду KOLO. Волонтери з українських продуктових IT-компаній створили організацію, яка займається оперативною допомогою українській армії. Маючи досвід розробки платіжних продуктів для інтернет-компаній, ми вирішили, що можемо спростити їм процес отримання донатів і проходження банківської «тяганини». Як саме?

Інтеграція — процес не одного дня, він проходить у декілька етапів і вимагає часу для налагодження технічних нюансів. Для фондів, у яких часу на це немає, треба було придумати щось простіше. На створення першого прототипу платіжного продукту для волонтерських організацій ми витратили 73 години. Як це було?

Перша ітерація: робоча, але неідеальна (поки що) 

Найбільш зручний спосіб отримувати благодійні платежі без зайвих складнощів — «прикріпити» у себе на сайті посилання на оплату, яке генеруватиметься швидко і просто. Попри те, що продукт для оплат по єдиному посиланню у нас був тільки в планах, базові «рейки» для нього вже були: на початку року ми реалізували максимально простий метод інтеграції для мерчантів — Payment Page. Клієнт робив запит із бажаними параметрами оплати, і ми створювали найпростішу платіжну сторінку під нього — без особливої кастомізації, тільки корпоративні логотип і шрифти, бажана сума й валюта оплати. Лінк на оплату автоматично генерувався і відкривався у покупця.

На цій базі ми розробили першу ітерацію Charity Payment Link — на той час до нас почали звертатися й інші волонтерські організації. Продукт був у вигляді єдиної сторінки, на якій клієнт міг ввести суму донату, обрати валюту (гривня, євро або долар) і натиснути «сплатити». Унікальний лінк для фонду створювався на нашій стороні, враховуючи дані, які передавав сам фонд. Потім фонд розміщував лінк на сайті й одразу міг приймати платежі.

У цей момент виник головний bottleneck — підписки. У першому варіанті продукту користувач міг здійснити тільки одноразовий платіж, а для фондів було вкрай важливо дати своїм благодійникам можливість підписатися на щомісячні донати, щоби регулярно отримувати допомогу від тих, хто хоче і готовий допомагати. Тому наступні 47 годин роботи нашої продакт-команди було присвячено вирішенню цієї задачі.

Платіжна сторінка без опції підписки

Друга ітерація: додаємо підписки (і не тільки) 

Для клієнтів-магазинів ми зазвичай створюємо можливість підписок в наступному форматі: робимо цифровий продукт за підпискою, в якому зафіксована сума і валюта оплати — за принципом Apple Music. Користувач підписується, й однакова сума знімається автоматично щомісячно. Суми можуть мінятися тільки, якщо користувач змінює валюту оплати.

У випадку з благодійними фондами все було складніше: необхідно було дати можливість людям самостійно вибрати суму, яку вони хочуть пожертвувати. Але справа в тому, що технічна реалізація такого підходу потребувала багато часу. Принцип роботи підписки обов’язково включає якусь конкретну суму, яка має бути вказана в платіжній формі. Як ми вийшли з ситуації? Дали варіанти вибору пакетів підписки, а саме додали готові бандли з трьома різними сумами донатів (суми відрізнялися від фонду до фонду). Таким чином користувач міг обрати найбільш зручну суму щомісячного донату, а ми залишалися у межах можливої технічної реалізації. При цьому опція одноразового платежу зберігалася.

У процесі тестування продукту фондами з’явилися деталі, які треба було допрацювати. 

Що ми додали: 

  • Можливість вибору default screen 

Фонд сам визначає, який екран показувати користувачеві за замовчуванням — з можливістю одноразового платежу або ж місячної підписки. 

  • Метод апдейту URL 

Після того, як фонд отримав готовий лінк на оплату і розмістив його у себе, змінювати чинний URL — незручно, але при цьому у нас була необхідність вносити зміни в продукт після релізу. Для цього ми додали опцію автоматичного апдейту URL, тим самим зберегли можливість щось міняти або додавати в продукт, не генеруючи новий лінк.

  • Автовибір валюти за IP-адресою 

Ми зробили так, що благодійникові за замовчуванням пропонується зробити платіж в тій валюті, яку він використовує, судячи з даних його IP-адреси. Європейці, приміром, на сторінці побачать можливість задонатити в євро, українці — в гривнях, користувачі із США — в доларах. Окрім цього, ми додали можливість вибору мови. Залежно від мови браузера, сторінка відкриється або українською або англійською.

Платіжна сторінка з опцією підписки та вибору валюти донату
  • Набір необхідних status screen 

Для фондів ми взяли за основу наш базовий status screen і допрацювали його. Якщо платіж з певної причини відхилено, користувач відразу отримує інформацію про те, чому транзакція не вдалася. Завдяки цьому він розуміє, що необхідно зробити, щоб спробувати ще раз — підвищити інтернет-ліміт, перевірити дані картки тощо.

Статус на платіжній сторінці, коли транзакція не успішна
  • Трекінг джерел трафіку 

Фонди закуповують трафік на свої сайти з різних джерел, а ми додали їм можливість відстежувати, яке джерело краще: звідки приходить більше користувачів і скільки коштів вони донатять, яка кількість з усіх транзакцій — успішні.

  • Управління підписками 

У класичному випадку, вся робота з підписками лежить на плечах мерчанта. Він зобов’язується перед усіма банками відписати користувача від платежів у будь-який момент за запитом самого юзера. У випадку ж з платіжним лінком гарантом підписки виступаємо ми. Робимо це за допомогою спеціально розробленого продукту — Solidgate Billing. 

Ось як це працює: після того, як користувач підписався на щомісячні донати, ми відправляємо йому e-mail з інформацією про платіж і про те, як можна скасувати підписку, якщо це знадобиться. Далі кожен місяць, за декілька днів до продовження підписки, юзер отримує нагадування про майбутню транзакцію й інструкцію для відписки. З часом туди додамо можливість змінити спосіб оплати й подивитися історію інвойсів. Такий процес значно економить зусилля мерчантів, в цьому випадку фондів: їм не треба витрачати час і ресурси на відстежування підписок.

Приклад емейлу із підтвердженням списання донату та опцією відписки

Нюанси й складнощі 

Зараз платежі через Charity Payment link приймають п’ять українських фондів: «KOLO», «Повернись живим», «Save Ukraine NOW», «Україна у броні» і «СВОЇ». Перш ніж готові лінки на оплату опинилися на платформах цих фондів, ми спільно з представниками фондів провели підготовчу роботу зі збору необхідних документів, відкриття платіжних терміналів у банках тощо. У цьому процесі нам довелося шукати розв’язання декількох додаткових проблем.

По-перше, це пильна увага європейських банків і фінансових компаній до тих товарів, які фонди закуповують. Якщо, приміром, фонд хоче збирати гроші на свій акаунт в PayPal, то після скринінгу з’ясується, що PayPal не завжди готовий відкрити рахунок для збору на військову амуніцію і товари подвійного призначення (дрони, приміром). У таких випадках нам неминуче доводиться шукати компроміс — нам тут легше, бо вже є партнерами з PayPal, тому тут ми продовжуємо перемовини з компанією. Переконуємо її в тому, що українські волонтери діють повністю у межах законодавства і регуляцій, а рахунки потрібні й для закупівлі гуманітарних вантажів, зокрема ліків, медичного обладнання тощо. 

По-друге, великі благодійні організації — це завжди тривалий процес затвердження будь-яких змін, збору й підписання документів. До прикладу, на всіх етапах роботи з банками треба залучення першої особи фонду — його підписи повинні стояти на кожному документі й в електронному кабінеті. А в умовах війни, коли фонди працюють 24/7, обробляючи величезну кількість запитів з фронту, доступ до директора фонду не завжди можна забезпечити швидко. Тому головною метою було організувати процес на нашій стороні максимально оперативно, щоб дати більше часу фондам виконати свою частину завдань.

У середньому ми витрачаємо від двох до п’яти днів на створення платіжного лінка для конкретного фонду — включаючи всі етапи, від першого запиту до готового посилання на сайті. Після того, як лінк опублікований, в роботу вступають наші акаунт-менеджери. Їхнє завдання — регулярно комунікувати з фондами, відстежуючи коректність роботи лінка. Вони перевіряють метрики, дивляться, чи немає масових відмов платежів, якщо є несправності, з’ясовують причину.

«Євроінтеграція» і виклики, над якими працюємо 

Щоби розв’язати проблему фондів з низькою прохідністю платежів з-за кордону, ми запропонували їм відкривати акаунти в європейських і американських банках, та продовжуємо вести цей процес. Що це потенційно може дати в майбутньому? Прохідність платежів через наш лінк усередині країни — з українських карт через українські банки — досить висока, на рівні 90-95%, тоді як донати, що намагаються відправити з-за кордону, часто не проходять. Європейський банк фіксує транзакцію з європейської карти на рахунок, відкритий в українському банку, й у багатьох випадках приймає це за сумнівну транзакцію, кардинг або інше шахрайство. Треба, щоби користувач і банк-еквайр перебували в одній країні або хоча б у межах Єврозони. Крім того, європейські рахунки можуть слугувати страховкою і для платежів з України, якщо локальний банк-еквайр з технічних причин не може провести транзакцію.

Такий підхід зможе вирішити ще один великий «головний біль» фондів — закупівлі за кордоном. Кошти від закордонних благодійників акумулюватимуться на рахунках в західних банках, і фонд оперативно зможе купити будь-які потрібні товари в Європі. Співпраця з благодійними фондами показала, що наш досвід корисний їм зараз, і може згодитися ще більше в перспективі — ми працюємо над тим, щоб допомагати максимально ефективно збирати гроші не лише в Україні, а й за кордоном. Для нас як для IT-компанії це нові виклики, ідеї й продукти, а як для компанії з України — можливість підтримати благодійників і волонтерів, які так багато роблять сьогодні для країни.

Автори: Олександра Зубарчук, продакт-менеджер, Євген Рутицький, growth-менеджер в Solidgate

Залишити коментар

Коментарі | 0

Пошук