Цього року в Україні розпочав свою роботу Аmerican University Kyiv, вищий навчальний заклад, що працює за американськими навчальними програмами, завдяки співпраці з Arizona State University. Оскільки вже у вересні стартує навчання за магістерськими та бакалаврськими програмами із Software Engineering, сьогодні спілкуємося із Віктором Левандовським, доктором наук, запрошеним професором Амерікан Юніверсіті Київ про особливості американської ІТ освіти, переваги академічних програм та вимоги до студентів.  

Розкажіть, будь ласка, кому в українському ІТ буде цікавий диплом американського зразка? На кого розрахована бакалаврська програма Software Engineering Амерікан Юніверсіті Київ?

Є декілька стовпів, на яких базувалася ідея щодо запуску програми Software Engineering. 

IT в Україні дуже успішне, але разом з тим – надзвичайно прикладне та наближене до швидких бізнес-успіхів. Студенти ще на етапі навчання в університетах вже починають добре програмувати, як результат – ми отримуємо хороших спеціалістів-практиків. Але якщо глибше дивитися на ці речі (з цим потім зіштовхуються наші айтівеці, які створюють компанії) – набрати фахівців високого рівня на сильні проекти (мова йде про unicorns, великі компанії, які виросли з України, типу Grammarly чи GitLab) — складно. На цьому етапі з’ясовується, що людям просто не вистачає знань. Вони вміють добре програмувати, орієнтуються в сучасних тенденціях та трендах, знають як треба працювати з програмними продуктами, але це все на певному механістичному рівні. 

Ми в Амерікан Юніверсіті Київ хочемо давати нашим студентам більше. В тому числі більше математики, якщо мова йде про Software Engineering. 

Чому так? Ми беремо за основу американський підхід холістичної освіти – дати студентам базу з низки предметів. Це може бути фізика, обов’язково математика та  алгоритміка. Зокрема, сучасна алгоритміка, яка неможлива без хорошого розуміння математики. Тому студентам, які хочуть навчатися на програмі Software Engineering, потрібно мати рівень знання математики, що є вищим за середній. Такий підхід до освіти – в тому числі про систематизацію, чи зможуть люди працювати системно, з проєктами, які складаються з 20 підпроєктів і сотень людей. І тут математика свого роду виконує дисциплінарну роль.

Щодо сучасної алгоритміки я часто кажу, що сучасний світ складний і його варто розглядати, поділяючи на певні рівні. Для прикладу, компанії Google дав початок алгоритм PageRank, який написав Сергій Брін та Ларрі Пейдж. Він базувався на відомих математичних теоремах, які були доведені понад сто років тому. Тобто, з точки зору математики – це не більше, ніж дотепна інтерпретація давно відомих результатів. З точки зору інформатики – це було цікаво, бо з’явився непоганий новий алгоритм. А ось на практиці цей алгоритм дав поштовх до створення компанії Google, діяльність якої змінила світ, в якому ми живемо. Ось цікавий приклад того, що може інколи дати хороше знання класичної математики.

Якщо говорити про сучасну IT-освіту в Україні, то є тенденція, що це просто звичайний курс з програмування. Для нас в АЮК це зовсім інакше. Бакалаврська та магістерські програми з Software Engineering широкі та комплексні, вони охоплюватимуть різні предмети. В якомусь сенсі ми готуємо фахівців, які будуть створювати команди та керуватимуть людьми, що пройшли курси з програмування.

Подивитися на відомі знання під іншим кутом, щоб зрозуміти, як їх можна застосувати у роботі — це навичка, яку ми хочемо розвинути у наших студентів. Для цього потрібно мати широку базу класичних знань на додачу до програмування. Саме на цьому й базується наш підхід. 

Головна ідея в тому, що ми дивимось на наших студентів як на лідерів майбутнього, які зможуть поряд із бізнесовими та суспільними лідерами, стати технологічними лідерами. Це люди, які зможуть швидко приймати рішення, яким технологічним шляхом буде рухатися компанія або громадська чи державна організація. 

Студент Амерікан Юніверсіті Київ – який він? Що викладачі АЮК очікують від нього?

Конкретні типажі важко окреслити, але це студентка чи студент, які мають певний градус амбітності. Ми не вимагаємо чогось надлюдського, з розряду супермена. Ми пропонуємо чесну угоду між професором і студентом. 

Студент нічого нам не винен, він прийшов до нас вчитися і тому концентрується на тому, щоб цей матеріал опанувати. Ми даємо приклади, надаємо консультації, допомагаємо цей матеріал краще зрозуміти й рухатися далі. Для нас важлива неперервність цих процесів, тому ми й наполягаємо, що навчаючись на бакалавраті краще ще не працювати, а сконцентруватися повністю на навчанні. 

На жаль, якість освіти в університетах України сильно впала. Якщо якийсь предмет у студента зовсім випав, ця прогалина залишається на все життя, що скоріше за все зіграє потім в мінус. Обираючи між алгоритмом А та алгоритмом Б, спеціалісти часто приймають рішення навмання, бо їм не вистачає базових знань. Ми хочемо цього максимально уникнути, ми не закриватимемо очі, якщо людина не зрозуміла матеріал та не опанувала його. Викладачі готові пояснювати, консультувати та допомагати, поки студент не отримає усі необхідні знання. Це база західних принципів освіти.

Ми беремо за основу принципи американської освіти. На противагу вертикальній системі та ієрархії, американська (як і західноєвропейська, до речі) система освіти – горизонтальна, а не ієрархічна. Декан факультету в цій системі – це просто один з професорів, якого обирають на цю посаду. По суті, це додаткова робота – йому знімають навчальне навантаження і дають адміністративне, він не набуває захмарної влади, але продовжує читати лекції та працювати зі студентами.

У викладачів в АЮК такий самий підхід – перебувати в близькому контакті та дружніх відносинах зі студентами. Ми, по суті, виконуватимемо роль менторів, які направляють та допомагають вчитися. 

Окрім амбітності, ми сподіваємося на певний патріотизм випускників Амерікан Юніверсіті Київ. Тому, що попереду перемога України та відбудова. З чисто технічної точки зору відбудова – це надзвичайно цікаво, бо країна буде перебудовуватися на очах і абсолютно на найновітніших технологіях. Тож виховання майбутніх відбудовників країни – це ще одна наша задача.

Чи можете Ви змоделювати ситуацію в роботі, яку допоможуть вирішити знання отримані в Амерікан Юніверсіті Київ? Як отримані навички допомагатимуть студентам в їхній подальшій роботі?

Візьмемо для прикладу дуже популярну зараз галузь застосувань – машинне навчання. Це група алгоритмів, які відомі не перше десятиліття. Якщо розуміти статистику (або науку про дані, data science) і розуміти, як працюють алгоритми машинного навчання, це відкриває шлях до цілої низки карколомних речей, наприклад розпізнавання мовлення. 

Вам, напевно, відомі віртуальні асистенти Siri (Apple) або Alexa (Amazon) – з ними справді можна розмовляти й вони слухають інтонації і т.д. От за цим всім стоїть холодна математика, статистика і, звичайно, інформатика. Річ у тому, що зараз завдяки прогресу, особливо у машинному навчанні, у людей є доступ до великої кількості програмних пакетів, які реалізують десятки різних алгоритмів.

Наприклад, щоб займатися розпізнаванням української мови, треба розуміти, які алгоритми для цього підійдуть, особливо якщо це стане колись програмним продуктом. Або, наприклад, ми хочемо, щоб у нас був автоматичний перекладач з американської англійської на українську і навпаки. Тут важливі два компоненти: розпізнавання американської англійської (що вже зроблено нашими колегами в Штатах) і необхідність написати аналогічний проєкт для української мови, з використанням алгоритмів машинного навчання. Треба дуже добре в цьому розбиратися, щоб розуміти, як це здійснити. Певні алгоритми, які добре працюють для романо-германських мов не факт, що будуть правильно працювати для слов’янських тощо. 

Наш випускник програми Software Engineering буде розуміти напрямки сучасного IT і основні важливі деталі алгоритмів, зокрема, які групи алгоритмів кращі та для яких типів задач вони найкраще підходять. І ми будемо пояснювати різницю між цими алгоритмами за допомогою аналізу алгоритмів, за допомогою математики та інформатики для того, щоб дати студентам розуміння і можливість за необхідності модифікувати існуючі алгоритми, створювати нові на базі актуальних, чи просто створювати щось абсолютно нове. І при цьому бути впевненим, що ти рухаєшся в правильному напрямку. А цього можна досягнути лише за допомогою комплексу знань і вмінь. 

Звичайно, практична компонента буде грати велику роль, але хочу наголосити, що у нас теорія і практика йдуть пліч-о-пліч. І якщо говорити про фішки, то крім практичного досвіду на реальних проєктах, можливо навіть на реальних задачах, які повинні будуть розв’язувати наші студенти, ми навчатимемо теорії і її доведення, щоб вони були в змозі створювати свої власні алгоритми. 

Резюмуймо: якби у вас попросили описати в декількох реченнях, яка головна перевага вашого університету і чому людям потрібно інвестувати в це час, гроші й сили, щоб навчатися саме тут, що б Ви відповіли?

Я б наголосив, що в Україні нічого подібного ще не було. По суті, ми переносимо модель американського університету в Україну, але з певними модифікаціями. 

По-перше, більшість наших викладачів – це експерти, яких знають на Заході як вчених, і як викладачів. Це люди з 20-річним професійним досвідом роботи за кордоном, які привносять із собою відсутність корупції та принципи відкритості. Більшість професорів AЮK водночас є вченими, ми не лише викладаємо існуючі факти, а й займаємося наукою, щоб генерувати нові знання, про які розповідатимемо студентам завтра. Я вже багато років викладаю, але ще жодного разу не прочитав двох однакових курсів — навіть з абсолютно класичних математичних дисциплін. Здавалося б, що змінилося в класичній математиці за 100 років? Але наш підхід в тому, щоб постійно осучаснювати та вдосконалювати програму та її викладання. 

По-друге, наша пропозиція – це чесна угода між людьми, і на основі цих чесних і довірливих відносин вибудовується спільна робота між ментором і студентом. Часто ця дружба, яка виникає між студентом і професором, триває роками. Це цікаво з тієї точки зору, що це свого роду мережа зв’язків, яка дає потенційні можливості в майбутньому – контакти між академічною спільнотою і бізнес середовищем. Зокрема, в американських університетах є сильні товариства alumni, і університети час від часу влаштовують для них конференції, де, зокрема, можна шукати своїх майбутніх працівників.

По-третє, в основі навчання в АЮК закладені такі американські стандарти освіти, як адаптованість до потреб студента. Студенти АЮК матимуть доступ до всіх матеріалів нашого партнера Arizona State University, а це онлайн-бібліотеки, підручники, статті, навчальні відео, неймовірний обсяг інформації, в якому потрібно розібратися, і з цього питання також можна звертатися до нас, викладачів АЮК. Разом з тим ми будемо вимогливі до результатів, які студенти досягатимуть в індивідуальній, груповій роботі та в роботі з ментором. 

По-четверте, навчання відбуватиметься англійською мовою. Також, і це надзвичайно важливо, студенти матимуть можливість отримати диплом АЮК і диплом Arizona State University. Це унікально – отримати або диплом АЮК, не виїжджаючи за межі України, або два дипломи – американський від ASU та диплом АЮК, якщо провести кінцевий рік навчання в Аризоні. Після завершення навчання, на нашого випускника з дипломом Arizona State University в США чи інших країнах будуть дивитися зовсім інакшими очима, ніж на інших. Тобто ми підіймаємо рівень сприйняття наших випускників з американського та загалом міжнародного боку. 

Чому це важливо? Кар’єрних шляхів у випускників програми Software Engineering дуже багато, тому що цифровізація (діджиталізація) тільки почалися, і в глобальному світі є колосальна необхідність в спеціалістах в цій галузі. Одна з ключових речей, чому ми взагалі це все робимо – випускники АЮК будуть в змозі говорити зі своїми колегами, зокрема зі Штатів, на рівних, та розуміти одне одного з півслова. 

Ще до війни ми говорили про це в тому контексті, що існує багато зв’язків між Україною та США. Всі наші найбільші IT компанії мають там представництва, проєкти і т.д. Ідея в тому, щоб на рівні лідерів люди говорили на рівних один з одним і розуміли один одного з півслова. Бо все ж таки, якщо брати інші розкручені країни в плані IT – вони часто ментально інші. Їм треба адаптуватися до американських реалій, а українцям майже не треба. На заваді стоїть лише мовний бар’єр і, в певному сенсі, правила гри. А правила гри – ті самі, які ми будемо використовувати у навчальному процесі в АЮК.

І тут також дуже важливо, на чому ми наголошуємо – з АЮК не потрібно виїжджати з України, щоб здобути освіту американського зразка. Ми пропонуємо декілька варіантів навчання, один з яких – повчитися декілька років в Україні, а потім поїхати на рік в Аризону. Ми сподіваємося, що більшість з тих, хто туди поїде на рік повернуться в Україну. Вони можуть лишитися в Штатах і на довше, але вони приїдуть туди не як безправні емігранти, а як професіонали, яких приймає американське суспільство з правом на стажування і роботу. Це свобода, тобто ми пропонуємо освіту, яка дає свободу. І вона спонукає багатьох українців через деякий час повернутися в Україну. Зокрема серед наших викладачів є українці, які поїхали в США, Канаду чи Європу, здобули там досвід і тепер раді повернути свої знання на користь країни.

Після перемоги перед Україною постане питання відбудови. Це будуть десятки інфраструктурних, цифрових і змішаних проєктів, куди будуть залучені американські інвестори та радники. Для цього знадобляться сильні фахівці, які зможуть говорити на рівних з американськими колегами, розуміти та поділяти їхні цінності (зокрема те, що стосується некорумпованості та якості продукту, який ти створюєш). Щоб взяти участь в цьому процесі, потрібно вже зараз отримувати усі необхідні знання. Якщо наші випускники зможуть говорити з американцями на рівних та швидко доходити згоди, це пришвидшить і покращить багато процесів. Я в цьому вбачаю виклик для Амерікан Юніверсіті Київ, і дуже сподіваюся, що чимало наших випускників будуть на чолі процесів відбудови в Україні.