З початком повномасштабного вторгнення, в Україні стартувала інформаційна кампанія із закликами відмовлятися від послуг російських компаній. Бізнесу пропонувалась альтернатива у вигляді українських та закордонних сервісів, які можуть повністю замінити продукт країни-агресора. Платформа «Хорошоп», яка безкоштовно переносила інтернет-магазини із російських майданчиків, проаналізувала, що змінилося за ці півроку.
У матеріалі для AIN.UA фахівці платформи розповіли скільки сайтів українського бізнесу продовжують користуватися російськими послугами, чому вони це роблять і як росіяни утримують українців.
Чому в українському e-commerce залишаються російські технології
Протягом багатьох років російські сервіси поширювалися в українському e-commerce. Знайти російські продукти можна серед усіх основних інструментів для інтернет-магазину: CRM, маркетингових систем, CMS тощо. Багато користувачів досі з різних причин не змогли повністю замінити їх на альтернативний український або закордонний продукт. Причини у всіх можуть бути різними:
- підписка була сплачена заздалегідь і ще не закінчилася;
- немає можливості мігрувати із збереженням даних;
- немає технічних спеціалістів;
- немає фінансової можливості;
- просто звикли і вважають, що можна користуватися далі, незважаючи на повномасштабне вторгнення.
У окремих випадках, міграція з російських сервісів ускладнюється тим, що з їх допомогою вирішуються кастомні завдання бізнесу. Але це слабке виправдання для підприємців, які не діють, адже за півроку можна було вирішити проблему. Насамперед, для переїзду від бізнесу потрібне бажання, а для реалізації мети — на ринку є багато фахівців. Часто самі майданчики, куди переїжджає бізнес, допомагають із міграцією.
Наприклад, зміна CRM проходить без особливих труднощів, тому що малий та середній бізнес переважно використовують програму зі стандартними налаштуваннями. Як показав наш досвід, багато хто з них уже переїхав з російських систем. Бувають також складні кейси, коли в CRM налаштовані унікальні бізнес-процеси та є індивідуальні рішення під конкретну компанію. У цьому випадку потрібно більше часу на вибір та впровадження нової CRM, але знову ж таки — переїхати реально. На українському, і тим паче західному ринку, є рішення для будь-яких задач, але деякий бізнес продовжує вважати, що у російського продукту «аналоговнєт».
Російські програмні продукти, які все ще використовуються в Україні
Ми вивчили російські сервіси, які використовують українські інтернет-магазини, та виділили найпопулярніші з них. До цього списку увійшли: amoCRM, RetailCRM, Bitrix24, Jivochat, Tilda, Insales. За допомогою інструменту BuiltWith та відкритих даних, ми підрахували скільки сайтів українського бізнесу використовують ці програмні продукти.
Назва | Кількість сайтів за даними BuiltWith |
Tilda | 13453 |
Insales | 199 |
Bitrix | 3379 |
RetailCrm | 87 |
AmoCrm | 406 |
JivoChat | 6344 |
Отримані показники виявилися значними, але при їх оцінці важливо враховувати особливість BuiltWith. Інструмент визначає використання сервісу за наявністю коду на сайті, але зробити це не завжди можливо, наприклад у випадку з CRM. Виходячи з цього, можна припустити, що реальна кількість українських користувачів російських CRM ще вища. Також потрібно брати до уваги, що BuiltWith постійно перераховує свої дані та числа змінюються.
Для аналізу ми використали безкоштовний тариф BuiltWith, який показує 50 доменів зі списку сайтів, де є сліди кожного російського сервісу. Ми взяли ці дані та вирішили оцінити їхню достовірність. Для цього ми вручну перевірили кожен із 50 сайтів, щоб дізнатися чи справді бізнес співпрацює з російськими компаніями.
Після ручної перевірки з’ясувалося, що більш як половина вивчених сайтів дійсно використовують російські сервіси. Нагадаємо, що це лише публічні дані, які ми змогли знайти. Компанії можуть використовувати деякі програми закрито і це складно виявити зі сторони.
Під час вивчення сайтів ми стикалися з ситуаціями, коли не знаєш — сміятися чи плакати. Ми бачили українські магазини, які працюють на російських платформах, і при цьому інтенсивно використовують патріотичну символіку. Щира позиція чи маркетинг?
Скільки витрачають українці на російські сервіси
Ми вивчили тарифи російських продуктів, щоб порахувати, скільки український e-commerce платить компаніям з країни-агресора. Ці підрахунки приблизні, тому що зробити точний розрахунок неможливо з багатьох причин. Деякі компанії пропонують кастомні рішення, вартість яких прораховується під запити бізнесу. Є сервіси з безкоштовним тарифом, але з урізаними можливостями, наприклад JivoChat та RetailCRM. Частина користувачів може скористатися цією пропозицією, наприклад, для тестування.
Ми спиратимемося на середню вартість тарифів та кількість сайтів, які знайшов BuiltWith, з урахуванням наших коригувань. Нагадаємо, раніше ми з’ясували, що трохи більше 50% сайтів знайдених за допомогою BuiltWith користуються російськими сервісами. Порахуємо скільки гривень на місяць платять українці за послуги росіян.
Назва | Тариф | Орієнтовна кількість користувачів | Сума витрат, грн |
Tilda | 300 грн/мес | 6700 | 2 010 000 |
Insales | 1000 грн/мес | 100 | 100 000 |
RetailCrm | 924 грн/мес | 45 | 41 580 |
AmoCrm | 599 грн/мес | 200 | 119 800 |
JivoChat | 690 грн/мес | 3200 | 2 208 000 |
Всього | 10 245 компаній | 4 479 380 грн |
4 479 380 гривень на місяць український бізнес витрачає на послуги російських компаній. Наша методика підрахунку дозволила отримати мінімальну суму витрат — насправді вона може бути помітно більшою.
Як російські сервіси утримують українських клієнтів
Російські сервіси не хочуть втрачати клієнтів і застосовують різні способи, щоб утримати їх. Деякі компанії дають можливість тимчасово безкоштовно користуватися своїм продуктом або надають спеціальні умови для українського бізнесу. Подібною вигодою росіяни намагаються прив’язати до себе українців, щоб у майбутньому продовжувати брати з них гроші.
Основний спосіб утримування українців – це запуск нового бренду. Компанії створюють окремий сайт, беруть назву, не пов’язану зі старою, і переносять свої сервери з Росії. Усе це створює ілюзію використання сервісу, який не пов’язаний з країною-агресором. Наприклад, так зробила популярна в Україні російська компанія RetailCRM. Через кілька місяців після початку повномасштабного вторгнення, вони перенесли своїх українських клієнтів на європейські сервери. А для повної імітації виходу з росії компанія взяла назву Simla. При цьому команда залишилася у росії, що перекреслює всі спроби приховати походження компанії.
Зміна серверів або назви не вирішує проблему безпеки даних та фінансування бюджету країни-агресора. Проте для частини українського бізнесу таких мінімальних виправдань з боку росіян достатньо. Підприємці продовжують користуватись їхніми послугами, заспокоюючи себе, що це вже європейські компанії. А російські компанії продовжують генерувати різні методи прикриття, які змушують українських клієнтів думати, що в роботі з ними немає нічого поганого.
Чому використовувати російський продукт — погано та небезпечно
Багато українців досі не розуміють, що використання російського продукту є небезпечним. Різні бонуси, на кшталт спеціальних безкоштовних тарифів, згодом закінчаться, а побічні ефекти залишаться. Не важливо розташовані сервери в росії чи іншій країні, ваші особисті дані можуть бути використані російськими компаніями. Особливо небезпечно це для інтернет-магазинів, які одержують дані від тисяч покупців — імена, адреси, телефони, email. Зібрана інформація може потрапити до рук тих росіян, які використають їх у своїх корисливих, негативних цілях.
Навіть якщо гроші за використання продукту не потрапляють у російську економіку у вигляді податків, через тонкощі юридичного оформлення, то вони точно йдуть на зарплату співробітників, які живуть у росії. Відкриття офісу в іншій країні не вирішує цієї проблеми, тому що компанії рідко перевозять весь штат і основна маса людей залишається в росії.
Окрім питань безпеки та етики, російські сервіси не підходять українцям у технічному плані. На початку повномасштабного вторгнення багато користувачів російських платформ не мали доступу до своїх адмінок, а сторінки не відкривалися. Не забувайте, що російські компанії залишаються під пильною увагою української IT-армії.
Наприклад, під час атаки на сервери amoCRM у червні постраждали й українські користувачі, які не переїхали.
Ми в «Хорошопі» теж перешкоджаємо співпраці українців із росіянами і відключили наше публічне API, яке тепер не доступне для російських сервісів. Відключали за певними критеріями, за допомогою яких знаходили російські сервіси — навіть ті, що маскувались під закордонні. Список критеріїв регулярно оновлюється через появу нових методів маскування.
Ми нагадуємо бізнесу, що робота з російськими компаніями — це великий ризик для всіх. За нашими підрахунками, орієнтовано 10 425 українських компаній користуються російськими сервісами та витрачають на них 4 479 380 грн на місяць. Українські підприємці мають зайняти чітку позицію щодо співпраці з росіянами та відмовитися від будь-яких їхніх послуг. Ваша ініціатива допоможе вашому бізнесу та Україні.
Автор: Ігор Стольницький, СЕО «Хорошоп»