Як діє авторське право: розглядаємо на прикладі робіт Бенксі в Україні

Право інтелектуальної власності, як то авторське право, продовжує діяти під час воєнного стану. Ніхто його не скасовував, так і не надав звільнення від відповідальності. Більш того, створюється велика кількість художніх робіт, як і наступні права на них за авторами. Адвокат, власник Barbashyn Law Firm та експерт з інтелектуальної власності Сергій Барбашин розповідає, як авторам захищати власні права, а громадянам та бізнесу не порушувати права інших осіб.

Фото надане автором

Для наочності візьмемо кейс з митцем Бенксі (Banksy), всесвітньо відомий митець. Одні з робіт Бенксі присвячені війні в Україні та створені на руїнах Горенки, Ірпеня, Бородянки, Гостомеля та в центрі Києва. Зображення втілені на стінах напівзруйнованих вибухами будинків та бетонних блоках. Всі роботи автентичні та підтверджені художником на його офіційній сторінці в Інстаграм.

Чи потрібно реєструвати авторські права для їх підтвердження?

Авторські права виникають в момент створення твору та їхня реєстрація не є обов’язковою. У певних випадках реєстрація є рекомендованою, щоб підтвердити факт та дату створення, саму роботу тощо. Також серед інструментів доведення авторства — первинні файли, сервіси депонування робіт, публікації в незалежних джерелах чи публічних ресурсах (соціальні мережі, стоки тощо). У випадку з Бенксі фото робіт завантажені в його Instagram, що є додатковим доказом створення твору та фіксацією прав. 

Які права автор отримує і що з ними робити?

Авторські права складаються з двох складових: особистих немайнових та майнових прав на цей твір. 

Особисті немайнові права діють без обмежень у часі, безпосередньо пов’язані з автором та не можуть бути передані іншим особам. Автор має право забороняти згадування свого імені під час публічної демонстрації твору, вимагати зазначення свого імені на творі, вибирати псевдонім. А найголовніше — вимагати збереження цілісності роботи та протидіяти будь-якому  перекручуванню. 

Наявність майнових прав надає можливість автору чи правовласнику, спадкоємцям, використовувати твір у будь-який спосіб, забороняти використовувати твір іншими та надавати дозвіл на використання. Дані права діють протягом життя автора та 70 років після його смерті

Що можна та чого не можна робити з роботами Бенксі

Спостерігаємо у інтернеті різні теорії та підходи, що робити з роботами Бенксі: передати до музеїв, зробити облаштування робіт, передати до приватних колекцій та інше. На жаль, не винятковими є і акти вандалізму. Проаналізуємо подібні дії з точки зору авторського права. 

Не можна змінювати твір

Немайнові права автора діють безстроково. Серед них — збереження цілісності твору і протидіяння будь-якому перекручуванню, спотворенню чи іншій зміні твору. Тому будь-які дії з перенесення, видалення та інше втручання можуть порушувати права автора.

Слід звернути окрему увагу на творчий задум, момент створення робіт та задум автора. Твори Бенксі робив у найбільш пошкоджених та визначених місцях, прагнувши показати світові, що відбувається в Україні. При зміні місця розташування робіт, перенесення, облаштування, концепт та задум автора можуть бути суттєво порушені.

Матеріальний носій та твір

Сам об’єкт, в якому втілено твір, та матеріальний носій, на якому це зроблено, не залежать один від одного. Власникам матеріального об’єкта, на якому втілено твір, не дозволяється руйнувати цей об’єкт без попереднього пропонування його авторові відшкодування, що не перевищує вартості матеріалів на його створення.

Якщо збереження твору в цілому є неможливим, наприклад через реставрацію будинку, власник будинку має дозволити автору зробити копію у відповідній формі. Це може бути інсталяція, фотографія будівлі для себе чи відтворення архітектурної споруди в інший спосіб. Власникам твору важливо розуміти, що вони можуть порушити особисті немайнові права у разі внесення суттєвих змін до твору чи його перероблення.

Використання у музеях та інші публічні покази

Лише автор має право дозволяти використовувати твір та визначати форми такого використання. Демонстрація твору на виставці, музеї та іншим чином є нічим іншим, як публічним показом і потребує згоди автора. У більшості випадків згода оформлюється ліцензійним договором, де сторони визначають строки, форми використання, винагороду та інші важливі аспекти. Відповідно, «не можна просто так взяти і» почати використовувати твори Бенксі у виставках. 

Про акти вандалізму чи знищення робіт

Законами передбачена цивільна, адміністративна та кримінальна відповідальність за порушення авторських прав. У воєнний стан, коли наші громадяни згуртувалися проти ворога, подібні дії є вкрай недопустимими. Вважаємо, що цінність робіт та значення для інших у воєнний час більша, так і це може впливати на більш серйозну міру покарання.

Як діяти в разі порушення авторських прав?

Розпочати можна з перемовин з порушником. Бажано відразу залучити адвоката для оцінки порушення, належної фіксації фактів та доказів. Результатом може бути як припинення порушення, так і компенсація, відновлення прав тощо. Це працює у більшості випадків, де порушення відбувалося несвідомо. 

Захистити права можна шляхом звернення до суду чи правоохоронних органів з вимогою про відшкодування матеріальної та моральної шкоди, публічне вибачення. припинення дій, які порушують права автора тощо. Окрім відповідальності та компенсації збитків з винної сторони можуть бути стягнуті похідні витрати на юристів, експертизи та судовий процес. 

Висновок

Авторське право у період воєнного не припиняє діяти та варто продовжувати його захищати. У автора є значний обсяг прав, тому слід ретельно підходити що та з якою метою використовувати. Якщо це новий сайт, одяг, мерч, дизайн – рекомендуємо замислитися над правомірним використанням творів та отримання згоду від авторів на такі дії.

Щоб зберегти роботи Бенксі у період відбудови українських міст, варто одержати дозвіл автора та погодити форми такого використання. Наприклад, залишити частково місця без змін, або перенести їх у музей та створити такі умови публічного показу, які будуть максимально близькими до оригінальних місць створення робіт, щоб відвідувачі могли зрозуміти задум автора навіть через багато років після закінчення війни.

Автор: Сергій Барбашин, адвокат, власник Barbashyn Law Firm та експерт з інтелектуальної власності

Залишити коментар

Коментарі | 0

Пошук