30 грудня кабінет міністрів тимчасово, до кінця дії воєнного стану, скасував аукціони у системі Prozorro, пояснивши це рішення відсутністю доступу всіх учасників торгів до системи через обстріли енергосистеми.

Василь Задворний, який залишив посаду директора ДП «Прозорро» у листопаді, у своєму Facebook пояснив що це означає насправді. А в мінекономіки зазначили, що тимчасове скасування торгів в системі Prozorro простимулює учасників торгів активніше подавати свої пропозиції, а також збільшить економію державних коштів.

Пояснення Василя Задворного, ексдиректора Prozorro

1. Як воно робе (с):

В «Прозорро» відбуваються аукціони. Аукціони – це лише один етап процедури закупівлі. Аукціони відбуваються лише якщо є 2+ учасника. Ціну знижують послідовно. Останній «крок» у того, хто подав найнижчу ціну ПЕРЕД аукціоном. Це стимулює подавати реальні ціни. Після аукціону пропозиції теж розглядаються послідовно: спочатку найдешевша і до найдорожчої.

Якщо пропозиція не відповідає вимогам по якості товару (привіт всім «на прозоро купують неякісне») — її відхиляють і переходять до наступної. Статистично у 2018 році ми рахували що близько 80% всього зниження закупівель відбувається на момент подачі пропозиції перед аукціоном. Бо краща ціна — більше перевага в аукціоні — більше шансів виграти.

2. В чому проблема?

Виключення електрики постачальники називають найбільшою проблемою. (колеги проводили опитування наче) Аукціони – єдиний етап, суперкороткий по часу: 10-15 хвилин. Тобто якщо вам вирубили світло в момент подачі пропозиції (і ви не робите це в останній момент), то у вас буде ще 1-2-3 дня на відправку файлу. З аукціоном все не так: вирубили аварійно — прівєт. Був, кажуть, будинок не Тернопільщині де можна було здавати квартири постачальникам, але і його почали відключати завдяки позиції сусідів.

У мене нема інформації про те, скільки аукціонів не відбулося, і думаю, це було б корисно почути аби зрозуміти масштаб проблеми. Окрім того, зараз мало процедур взагалі відбуваються з аукціоном (пам‘ятаєте там треба більше за 2 учасників, а в учасників не дуже зараз з участю).

3. Що зробив Уряд?

Уряд скасував аукціони (не процедури, тільки один етап). Тобто в «Прозорро» лишається:

  • Оголошення процедури;
  • Питання по процедурі;
  • Оскарження умов тендеру;
  • Подача пропозицій;
  • (== тут був аукціон якого тепер нема==)
  • Оцінка пропозицій;
  • Оскарження оцінки;
  • Звітування по контракту.

Відповідно, зберігається економія через те, що той, хто подав кращу ціну — той і встає на оцінку першим, втрачається економія через те, що не відбувається зниження ціни на аукціоні.

4. Які були альтернативи?

  • Можна було б збільшити час на проведення аукціонів. Але це технічно складна задача: збільшувати треба з 10-15 хвилин на 4-6 годин (бо треба ж доїхати ще). А значить – треба підвищувати захист аукціонів, а ще це збільшує навантаження на систему.
  • Можна було б вводити не скасовування аукціонів, а опціональність: якщо замовнику принципово — він оголошує процедуру без аукціону, якщо може почекати — з.
  • Можна було відключати аукціони тільки коли є блекаути. Але для цього треба аби хтось ці блекаути (режим аварійних відключень) явно. фіксував. Не думаю, основна задача НЕК Укренерго зараз — це облік блекаутів.
  • Можна було б вводити таке відключення не для всіх продуктів, а для критичних, але тоді КМУ має вести такий перелік. І на прикладі ковіду це не дуже добре працювало.

ВИСНОВКИ:

5. Що добре:

  • Дійсно є проблема, на яку варто було відреагувати, і те, що система не замкнулася, а реагує – дуже цінно;
  • Опціональність аукціонів — одна з вимог Світового Банку для проведення закупівель. Подібний підхід можна використати як експеримент;
  • Скасовування вводиться не до кінця воєнного стану, а тимчасово.

6. Що можна зробити краще (особиста думка):

  • Написати ПКМУ (постанову кабміну – ред.) зрозуміліше (це скоріше проблема не цієї конкретної ПКМУ, а нормативної мови в цілому): я витратив 30 хвилин аби зрозуміти, що ПКМУ діє 6 місяців. Гірше ніж змінні в C++;
  • Здається, опціональність була б більш цікавим способом аніж тотальна скасовування. Це б дало більше гнучкості та показало б краще проблему, яку вирішує КМУ;
  • Думаю, норму можна було вводити пізніше: початок січня доволі мертвий сезон в закупівлях, можна було б приділити цей час, наприклад на створення трохи складніших схем, що дало б більше гнучкості та трохи менше зради;
  • Трохи більше комунікації з громадськістю, думаю, було б корисно.

Позиція Мінекономіки

Як передає «Економічна Правда», міністерство економіки очікує, що тимчасове скасування торгів в системі «Прозорро» простимулює учасників торгів активніше подавати свої пропозиції, а також збільшить економію державних коштів, враховуючи подання учасниками мінімальних цінових пропозицій.

За словами заступниці міністра економіки Надії Бігун, у жовтні після введення в дію постанови №1178, яка суттєво спростила і пришвидшила процедуру відкритих торгів та мала на меті максимально повернути закупівлі в «Прозорро» та забезпечити конкуренцію для бізнесу, кількість учасників в торгах навпаки зменшилась.

«Ми бачимо в середньому, починаючи з жовтня, у нас приблизно 60% торгів відбувались з одним учасником. Цей тренд, коли на тендер виходить лише один учасник зростав і вже на кінець грудня ми мали 88% торгів з одним учасником. Тобто ці торги — вже без аукціону. І ми бачимо що конкуренція в системі зменшується, кількість учасників зменшується», — зазначила Бігун.

Саме для того, щоб змінити цю ситуацію і дати бізнесу впевненість, що правила гри будуть рівними, і попри можливий блекаут  у постачальника є можливість брати участь в тендері, було прийнято рішення про тимчасове скасування аукціонів.

У постанові зазначається, що аукціони скасовуються на 6 місяців, однак заступниця голови Мінекономіки запевнила, якщо ситуація стабілізується і буде зрозуміло, що загрози блекаутів такої вже немає, то у відомстві, напевно, будуть готові повернутися до аукціонів раніше.

Крім цього, в Мінекономіки очікують, що впроваджені зміни однозначно вплинуть на стратегію поведінки учасників торгів. Бігун пояснила, що раніше учасники, які брати участь в торгах, розуміли, що після подачі пропозиції є ще етап аукціонів, на яких можна буде зменшувати ціну. Тому учасники закладали в цю ціну певну маржу, коштом якої вони могли в аукціоні зменшувати ціну. 

Зараз же, для перемоги в тендері необхідно одразу подати мінімальну ціну, за яку учасник буде готовий підписати контракт. 

«Ми сподіваємось, що зміна умов простимулює учасників переглянути свої підходи і не закладати додаткові прибутки, а одразу заходити з тою мінімальною ціною, за яку вони готові підписувати контракт. А значить економія в системі збільшиться», — резюмувала Бігун.