«Розкажіть про себе» та інші типові питання на співбесідах: чому їх ставлять і як відповідати?

1

Прості питання інтерв’юера подекуди можуть викликати роздратування кандидата: «Чому ми повинні найняти вас?», «Які ваші слабкі сторони?»… Про те, чому подібні питання звучать на співбесідах і як краще побудувати свою реакцію на них, на прикладі 5 поширених запитань розповідає Артур Побережник — Talent Acquisition в SoloWay Technologies & Talentica Agency.


Чому це корисний матеріал? За останній рік ринок сильно змінився і тепер став ринком роботодавця. Правильно пройдена співбесіда дозволить отримати роботу.

Артур Побережник. Фото та скріншоти в цьому матеріалі надані автором

1. «Розкажіть про себе»

Навіщо рекрутер про це питає?

Кандидати часто обурюються: «Для чого мені взагалі розповідати про себе? У резюме є відповіді на всі питання!». Але з резюме майже неможливо зрозуміти, з якою людиною ти маєш справу, адже воно жодним чином не демонструє soft skills. Навіть якщо там описані особисті якості спеціаліста, невідомо, наскільки вони відповідають дійсності.

Банальне, на перший погляд, питання допомагає рекрутеру чітко усвідомити, що являє собою кандидат. Його спеціально сформульовано відкритим (без можливості відповісти «так» чи «ні»), щоби людина виокремила саме те, що вважає важливим повідомити, розкривши особисті риси. Це дає змогу зробити висновки щодо подальшої співпраці. 

Як відповідати?

Перш за все, бути чесним та відвертим — це ті якості, які цінують в нормальних компаніях. Якщо кандидат скаже неправду, рано чи пізно це випливе назовні й матиме неприємні наслідки як для нього, так і для рекрутера.

Також варто пам’ятати: для інтерв’юера важлива не стільки сама відповідь, скільки те, як кандидат реагує на запитання. HR-спеціалісти прекрасно розуміють, наскільки воно може дратувати або викликати розпач, але продовжують його ставити, бо саме так і перевіряються soft skills.

Під час відповіді рекрутери звертають увагу, куди дивиться кандидат, як себе поводить, чи змінюються в нього жести та міміка, чи дратується він, бо чув це питання вже 200 разів, як виходить з незручної ситуації. Якщо у спеціаліста в резюме серед особистих рис вказана стресостійкість, а під час відповіді він не може впоратися з хвилюванням або агресією, то це вже викликає додаткові запитання і це точно вплине на рішення рекрутера.

Загалом — кандидати, яких тригерить прохання розповісти про себе, найімовірніше, не підійдуть компанії. Щоправда, це може залежати від того, на яку позицію вони розглядаються:

  • При пошуку розробника технічні скіли все ж переважають над особистими рисами. Навіть якщо в майбутньому у такого спеціаліста виникнуть проблеми в комунікації з командою, то їх можна буде індивідуально вирішити з тімлідом, менторами або клієнтом.
  • Коли йдеться про вакансію проджект-менеджера, то бізнесу точно не потрібен кандидат, який емоційно реагує на певні коментарі або запитання. Адже він працює не тільки з командою, але і з клієнтом. Якщо проджект-менеджер кожного разу буде дратуватися, нічого доброго з цієї співпраці не вийде. Задача рекрутера — передбачити цю проблему.

І останнє, але не менш важливе: відповідаючи на питання, з користю витрачайте свій та чужий час на інтерв’ю, даючи чітку та інформативну відповідь без зайвих деталей.  

2. «Чому ви хочете тут працювати?»

Навіщо рекрутер про це питає?

Щоби зрозуміти, наскільки ви зацікавлені саме в цій вакансії, та більше дізнатися про ваші сильні сторони, навички та досвід.

Також ви можете почути варіанти цього питання: «Чому ми повинні найняти вас?», «Чим вас приваблює ця робота», «Чим вас зацікавила ця вакансія?».

Як відповідати?

  • Проведіть попереднє дослідження. Почитайте про компанію, зайдіть на її бізнес-сторінки в соцмережах, дізнайтеся про історію, корпоративну культуру, цілі та цінності, зверніть увагу на tone of voice.
  • Подумайте, як перераховане вище перетинається з вашим досвідом, вміннями, прагненнями та професійними якостями.
  • Сформулюйте детальну відповідь, яка покаже вашу обізнаність щодо компанії та водночас розповість більше про вас як особистість. Поясніть, як ваші цінності та досвід корелюються з брендом. Наприклад: «Я є вашим клієнтом протягом двох років та захоплююся якістю продукції та увагою до деталей. Вважаю, що мої навички та досвід (перерахуйте, які саме) дозволять допомогти у створенні нових продуктів».  

3. «Назвіть свої слабкі сторони»

Навіщо рекрутер про це питає?

Щоби дізнатися, наскільки ви схильні до саморефлексії та роботи над собою.

Як відповідати?

  • Не кажіть, що у вас немає слабких сторін, та не використовуйте шаблонні відповіді з інтернету: нещирість відштовхує.
  • Сфокусуйтеся на професійних, а не особистих слабкостях. Достатньо назвати одну-дві. Наприклад: «Мені важко утримувати баланс між роботою та власним життям, що інколи призводить до вигорання».
  • Підкресліть, що ви працюєте над своїми недоліками, та поясніть, як саме (це допоможе розкрити сильні сторони): «Я користуюся програмами планування та трекінгу часу, які дозволяють контролювати робочий процес та вірно розставляти пріоритети».

4. «Якщо я попросив би вас продати мені цю ручку, як би ви це зробили?»

Навіщо рекрутер про це питає?

Щоби дізнатися про вашу креативність, наполегливість, вдумливість та підхід до клієнтів (особливо — якщо ви шукаєте роботу в сфері продажів).

Як відповідати?

  • Дізнайтеся про потреби цільової аудиторії. Не кажіть: «Це найкраща ручка», натомість запитайте, чого саме потенційний покупець від неї очікує: «Якими ручками ви користуєтеся зазвичай? В яких ситуаціях вам потрібна ручка? Чи влаштовує вас нинішня?».
  • На основі потреб покупця розкажіть про продукт, підкреслюючи самі ті переваги, що важливі для нього: легка/презентабельно виглядає/не тече/пише незвичайними кольорами тощо. Згадайте про унікальні характеристики ручки та її відмінність від продуктів конкурентів.
  • Пообіцяйте щось у подарунок (набір чорнил, чохол, теку для документів) або запропонуйте безкоштовне використання ручки протягом тижня.

5. «Які ваші зарплатні очікування?»

Навіщо рекрутер про це питає?

Щоби зрозуміти, на яку пропозицію ви готові пристати, адже мета компанії — обрати найсильнішого спеціаліста за мінімально можливу вартість.

Як відповідати?

  • Якщо це перше інтерв’ю, уникайте конкретних цифр — натомість оперуйте фактами. Заздалегідь поцікавтеся, скільки на ринку пропонують за аналогічну посаду, та назвіть приблизні цифри: «Кандидатам з моїм досвідом наразі платять від $3000 до $4000, тому я розраховую на зарплату в межах цього діапазону».
  • Запитайте у відповідь, який бюджет передбачений в компанії для цієї посади.
  • Ще один варіант — назвати зарплату, яку ви отримували на попередній роботі (якщо можливо), та пояснити, що ви розраховуєте на більшу суму, оскільки виросли як професіонал та готові до більшої відповідальності.   

Отже, 3 речі, про які слід пам’ятати перед інтерв’ю:

  1. Витратьте час на підготовку: ознайомтесь з ситуацією на ринку, проведіть ресьорч щодо зарплат, поцікавтеся інформацією про компанію.
  2. Будьте чесним: сформулюйте свої hard та soft skills, не приписуйте собі несправжніх досягнень та не бійтеся зізнатися у слабкостях. Попрактикуйтеся стисло, але зрозуміло описувати їх.
  3. На інтерв’ю будьте максимально впевненим, спокійним та відкритим, адже ваша поведінка впливає на рішення рекрутера не менше, ніж ретельно підготовлене CV. 

Автор: Артур Побережник, Talent Acquisition at SoloWay Technologies & Talentica Agency

Залишити коментар

Коментарі | 1

Пошук