«Гарний розвідник зазвичай не стріляє». Геймдизайнер Ubisoft, що воює в ЗСУ

Сергій Тодосан наполегливо йшов до своєї мрії – з фахівця з реклами він перекваліфікувався у геймдизайнера, працював в Ubisoft, мав амбітні плани на майбутнє. Та все зруйнувала війна. 26 лютого Сергій вже був у військкоматі і вмовляв взяти його добровольцем. Про те, як потрапив у ЗСУ, що найважче в роботі розвідника і чому мріє повернутися в геймдизайн, Сергій розповів в інтервʼю редактору AIN.UA.

Сергій Тодосан. Фото в цій статті надані спікером

Я думав, що будуватиму карʼєру в рекламі

Вчився в університеті Шевченка на рекламі, а після 4 років навчання потрапив в гарне рекламне агентство Leo Burnett Ukraine аккаунтом. Але, пропрацювавши місяць, зрозумів, що це не моє. 

Я завжди мріяв розробляти відеоігри, тому що граю з трьох років і дуже люблю це діло. Але не уявляв, як можна потрапити в індустрію. Ні малювати не вмію, ні в анімацію, ні в моделінг, ні в програмування. 

За пів року я змінив 5-6 робіт і потрапив на саппорт. Якось побачив, що в компанії, де я дуже хотів працювати, була позиція на інтерн-програміста. І почав вивчати C, С#, щоб туди потрапити. Мені не вдавалось самостійне навчання, тож я вступив в UNIT Factory, але за місяць зрозумів, що і тут не дуже вийшло. Почав відкладати гроші, щоб піти в ІТ-школу, і паралельно працював. 

Я постійно моніторив вакансії Ubisoft і побачив одну, на яку я можу потрапити – Junior QC-tester. Успішно пройшовши три етапи співбесіди, потрапив компанію. Все було дуже круто, мені дуже подобалося. Єдине, я хотів бути в іншому департаменті – займатися не тестуванням, а безпосередньо розробкою. 

Коли всередині компанії з’явилася можливість перейти на геймдизайн, я вхопився за неї. Це була внутрішня школа інтернів для співробітників. 

На пів року я ізолювався від всіх – кожен день вивчав геймдизайн 

Ні з ким не зустрічався, не бачився. Повертався з роботи – душ, вечеря і 4 години навчання. У вихідні – по 14 годин занять. Це не тому, що я дуже цілеспрямований і зухвалий, а просто мені було дуже цікаво. Вчити геймдизайн було як грати у відеоігри. 

Геймдизайнер – це людина, яка займається логікою геймплея. Це те, як ми взаємодіємо з грою, це те, що і відрізняє гру від фільму. Тобто, коли ми дивимося фільм, ми як глядач зі сторони сприймаємо те, що бачимо на екрані, а у відеогрі ми безпосередньо взаємодіємо з продуктом та самі особисто робимо всі дії головного героя — це і є геймплей, за який відповідають гейм-дизайнери.

Далі я пройшов 6 дуже складних етапів відбору і став спочатку інтерном, потім джуном, потім мідлом і мав рости до лід-позициї.

Переважно я працюю над Assassin’s Creed – це один з найпопулярніших брендів компанії Ubisoft, що є дуже відомою франшизою відеоігор в світі. 

Мені все дуже-дуже подобалося, все вдавалось, і було круто, я відчував розвиток і підтримку команди, і проект дуже цікавий. А потім почалася повномасштабна війна. 

25.02 я відвіз друзів в Чернівці, а 26.02 пішов у військкомат 

Я пам’ятаю, як в дорозі на Чернівці дивився новини, що БТР російської армії вже їздять по Оболоні, і думав, що це – все. Я був шокований, і не знав, що ще робити, окрім як йти воювати. 

Пішов добровільно, разом з рідним братом. Мене спочатку не хотіли брати. Людина, яка приймала фінальне рішення, чомусь не хотіла пускати мене у військкомат.

Я почав з ним сперечатися: що я бігаю напів марафони, що я спортивний, що я і з комп’ютерами на ти, якщо треба – і те, і се можу. 

Ми сперечались хвилин 10, а потім він сказав: «Добре, обійди всіх лікарів, і якщо все гаразд – тоді прийдеш». Тоді медкомісія була трішки умовною, а він на моєму листочку написав щось і змусив всіх обійти по повній програмі. Це зайняло десь 2 години, але коли я все пройшов – він погодився.

Два дні ми ніяк не могли виїхати з військкомату – чекали автобуси, нас збирали в коридорі і довго не могли зрозуміти, куди закинути. Виїхали десь 28.02 на 10 днів у Львівську область на навчання. Жодного військового досвіду чи освіти до цього у мене не було.

На навчаннях нам всім влаштували співбесіди, по результатах яких назначали, хто і на кого конкретно йде навчатись. Мене направили на розвідника. 

Ми багато що робимо не по методичці, як справжні розвідники

Загалом це робота в сірій зоні – це, грубо кажучи, нічийна зона на лінії фронту. Різні задачі по спостереженню, добуттю інформації, польоти на дронах, завести піхоту, саперів – різного характеру задачі можуть бути. Розмови з полоненими і ще купа всього. 

Насправді, як каже мій побратим, «класична розвідка потихеньку відходить на ні», тому що сучасну роботу розвідки можуть виконувати дрони – вони перебрали на себе купу роботи. Пункти спостережень з потужними відеокамерами, які бачать далеко – це дуже змінило роботу розвідки. Не всюди, але в багатьох аспектах. Технології сьогодні дуже допомагають і дозволяють зменшити ризик людьми. 

Ми рідко вступаємо в контакт з ворогом – гарний розвідник зазвичай взагалі не стріляє. У нас інша специфіка. 

Проте нашим побратимам іноді однаково доводиться вступали в контакт, і наприклад мій рідний брат зараз в київському госпіталі з кульовим пораненням в руку. 

Найчастіше в нашій роботі ми зіштовхуємося з артобстрілами. У ворога дуже багато БК і багато варіацій, чим можна групу знешкодити. Тому все, що можна, ловили – від 60-го міномету (що саме просте і саме ніжне, бо якщо навіть розірве в двох метрах від тебе, то майже нічого не буде) до 82-міномету, 120, 122, граду, 152 снаряду. 

СПГ-9М «Спис» – це дуже страшна штука, або танк, коли це пряма наводка. Ти не чуєш свист і ховаєшся, як це буває з іншою артилерією, – тут у тебе є лише одна секунда на те, щоб впасти на землю.

В нас часто були осколкові поранені через це. А ще контузії, які бувають дуже тяжкими – люди починають блювати і втрачати свідомість через ударну хвилю. Побратими частіше за все гинуть саме через обстріли.

Я командир відділення, і на виходах можу бути старшим групи

Коли я був геймдизайнером, у мене було багато менеджменту в тому числі – і піпл-менеджменту, але більше проджект-менеджменту. Цей досвід мені допомагає в якихось моментах. Так само доводиться зорганізуватись, командувати людьми – просто це в інших умовах, і часто в критичних. 

Насправді, це найважче на війні – розуміти, як діяти в критичних ситуаціях, що робити. 

В якісь моменти дуже страшно, але ти не маєш показувати цей страх, бо командуєш групою і відповідаєш за їх життя. 

Фізично теж часто буває непереливки: десь йти 2-3 кілометри, коли на тобі 30 кг екіпу, десь бігти швидко, десь впав/встав, десь добу чи дві ховатись під дощем або в болоті, коли холодно в ноги і ти лежиш, весь трясешся.

В цілому я щасливий, що я саме розвідник, тому що мені подобається формат задач і побут, який у нас є – наскільки він взагалі може подобатися. Ми зараз так працюємо: виконали задачу – повернулись на базу, побули там, потім знов поїхали працювати і знов на базу. На базі побут влаштований більш-менш нормально. Задачі бувають на кілька годин, а бувають на декілька днів. 

У нас в роті в основному всі добровольці

Мої найближчі друзі, з якими ми разом з першого дня військкомації – вони всі з цивільних професій і нікого – з бойовим досвідом. Один працював в стоматології, інший інженером, третій на підприємстві – абсолютно звичайні люди, не військові. Військові професії очевидно у лейтенантів, які безпосередньо наші командири. Є декілька хлопців з АТО з бойовим досвідом, але теж небагато.

Я був в захваті, як в перші місяці все відбувалось, тому що, чесно кажучи, очікував значно гіршого. Особливо, коли побачив, як на другий день російські бехи розʼїжджають по Оболоні. 

У той же час, я бачив дуже багато якогось дивного менеджменту і дивної організації якихось процесів. Мені це було незвично і неприємно, бо у нас в ІТ все структуровано і чітко працює. Я тоді це списав на те, що на війни все відбувається дуже швидко і негайно треба це якось хендлити. Але згодом стало зрозуміло, що в армії воно загалом так, і я подумав: «Окей, в Збройні Сили потрібні менеджери». 

Я дуже приємно вражений саме роботою своїх командирів в рамках моєї роти. Все, що я бачу на власні очі – дійсно відбувається найкращим чином, з урахуванням всіх аспектів.

В росії так само є менш професійні і більш професійні війська

Немає такого, що українські військові всі суперкласні, а росіяни – бомжі. Це наша пропаганда, щоб людям в тилу було спокійніше. Але це трохи дратує і знецінює роботу ЗСУ.

У них багато дронів з тепловізором, що дозволяє працювати по групі вночі – на корекцію артилерії. В них часто так же є ПНБ та різні обвіси на зброю, які спрощують роботу з цією зброєю. В них дуже потужна радіо-електронна боротьба (РЕБ), вони добре вміють глушити і перехоплювати наш зв’язок. Своєю чергою, наші воїни теж можуть погано виглядати (особливо якщо вони декілька днів провели в холодних окопах без відпочинку) і бути погано спорядженими, від підсумків до якості наповнення аптечки.

Перші 1,5-2 місяці у нас багато чого не було. З озброєння було майже все необхідне: патрони, NLAW, «джавеліни» тощо. Але щось більш простого характеру, типу дронів, коліматорів, якісного екіпу – значно менше. Це те, чим нам допомагали в першу чергу волонтери. В перші місяці друзі організувати нам 6 дронів, автомобіль. Потім почалися виплати зарплати, і ми почали купувати собі якісне спорядження. 

А якісне спорядження насправді дороге. Ми підрахували з хлопцями, що на нас на 300-400 тисяч гривень екіпу. 

Тільки прилади нічного бачення, тепловізори – 200 000 грн коштують, а ще екіп: шолом – 20 000 грн, навушники – 35 000 грн, якісний одяг дуже дорогий. Лише взуття коштує 15 000 грн, куртки – 15 000 грн, плитоноски – 20 000 грн, кевлари, підсумки – кожен по 1500-2000 грн…

Щось давали ЗСУ, а щось брали самі. 

Багато чому вчишся вже тут, на місці

Якщо дуже унікальна специфіка – навчають заздалегідь, але в цілому на полігоні достатньо раз попрацювати з чимось, щоб зрозуміли як воно працює. Наприклад, чехо-словацький РПГ 75 – на полігоні вистрілив з нього раз і зрозумів. Так я опанував 6-8 видів різної зброї. 

Була цікава ситуація, коли у нас був шістдесятий міномет, здається, австрійський, але можу помилятися. І ми не знали, як правильно його коригувати по дистанціям. Тому я писав лист англійською мовою на розробника, щоб він нам скинув дані для прицілу. Написав в дві чи три компанії, що ми з України, сфоткав міномет, вказав, що нам потрібна корекція. Нам скинули книжку, по якій ми вже змогли то все вивчити. 

Український боєць на фоні на фоні затрофеєної бронемашини. Фото зроблено через пристрій нічного бачення

Буває, що в YouTube дивишся, як з чимось управлятися. Є дуже круті хлопці, які на своєму YouTube-каналі Combat Raccoon роблять навчальні матеріали від «переміщення взводом» до «як працює NLAW». Це все абсолютно детально і конкретно. Ще є PSDinfo зі своїми навчальними матеріалами, є «Хлопці з лісу». Дуже багато крутого україномовного контенту, і в цілому контенту, який на YouTube можна сьогодні вивчити, якщо є бажання.

Я дуже мрію повернутися у своє звичайне життя, далі розробляти відеоігри 

В компанії Ubisoft я пропрацював 4 роки, з них 3 геймдизайнером. У мене було дуже багато планів по розвитку, я знав, що і як я буду робити. Я бачив, як це все вдавалося, тому хочу продовжити. В цьому плані війна для мене нічого не змінила. 

Я залишаюсь в штаті компанії, мені повністю виплачують зарплату, допомагали зі зборами на коліматори, постійно питають «як справи» і чекають мого повернення, за що я дуже вдячний.

Ми тут вже рік, і я багато чого пережив – фізично і морально я дуже втомлений. У нас дуже довго немає ротації, і це виснажує.

Залишити коментар

Коментарі | 0

Пошук