17 травня Міністерство цифрової трансформації запустило нову послугу – «Дія.Підпис». Це кваліфікований цифровий підпис, який дає змогу авторизуватися на різних порталах держпослуг, отримувати доступ до послуг онлайн, підписувати документи просто зі смартфона.

Розповідаємо, що таке «Дія.Підпис» та як оформити цей КЕП за 2 хвилини.

Що таке «Дія.Підпис»

«Дія.Підпис» — це кваліфікований електронний підпис (КЕП), який дає змогу підтвердити особу людини в цифровому вимірі. Це необхідно, щоб підписувати документи, авторизуватися в державних сервісах та отримувати електронні держпослуги.

По суті, КЕП — це аналог вашого реального підпису, який ви ставите на важливих документах на папері. Наприклад, подаючи звіт до податкової, вам потрібно його підписати. Але що робити, якщо ви подаєте звіт через інтернет в електронному форматі (наприклад, PDF)? У такому разі підписати документ можна за допомогою КЕП — спеціального скрипту, який накладається на документ через сервіс, у якому ви формуєте звіт, а потім зчитується в компетентних органах (у нашому випадку це податкова).

Чому це корисно

КЕП бувають різні. Їх видає податкова, деякі банки та інші сертифіковані центри надання послуг населенню. Здебільшого, щоб отримати КЕП, потрібно з’явитися особисто із заявою та документами — наприклад, до районного відділення податкової. Але деякі центри надають можливість оформити КЕП повністю онлайн — серед них  «ПриватБанк», який дає змогу оформити підпис через «Приват24» для бізнесу. Процес триватиме приблизно 5 хвилин. Раніше ми розповідали, як це зробити.

Те саме відтепер можна зробити й через додаток «Дія». Але ще швидше й у більш user friendly інтерфейсі. Дві хвилини — й у вас готовий КЕП.

Зараз «Дія.Підпис» можна використовувати в екосистемі самої «Дія», тобто на порталі та в застосунку. Крім того, авторизація за допомогою КЕП «Дія» вже працює на порталі податкової — з допомогою цього цифрового підпису можна увійти до кабінету платника податків. Для цього потрібно відсканувати QR-код.

Дія.Підпис-4

Мінцифри обіцяє, що згодом за допомогою «Дія.Підпис» можна буде авторизуватися й на інших порталах та сервісах. Але поки що не називає конкретних термінів.

Як оформити «Дія.Підпис»

«Дія.Підпис» уже можна оформити через застосунок «Дія» версії 3.0.1. Якщо у вас ще не встановлена ця версія, оновіть її через App Store або Google Play.

  • Увійдіть до застосунку «Дія», авторизуйтесь через BankID або в інший спосіб.
  • Перейдіть до меню, натиснувши кнопку «Меню» внизу праворуч.
  • Після цього виберіть пункт «Дія.Підпис». У вікні, що з’явилося, натисніть кнопку «Створити».
  • Спливе віконце з пропозицією підтвердити свою особистість за фото. Після цього активується передня камера.
  • Це, мабуть, найбільш марудний крок. Вам треба буде кивати, кліпати й повертати голову то вліво, то вправо, щоб застосунок зчитав ваше обличчя. Рамочки при цьому мають залишатися зеленими — якщо вони стають червоними, отже, щось іде не так. Спробуйте наблизити камеру або підійти до вікна, щоб отримати гарне освітлення.
  • Коли «Дія» зчитає вашу особу, з’явиться повідомлення «Дякуємо, особу підтверджено».
  • Залишилося придумати та ввести пароль, який має складатися з 5 цифр.
  • Сертифікат сформовано.
Дія.Підпис-3

Щоб переглянути ваш сертифікат, потрібно зайти до пункту меню «Дія.Підпис».

Як використовувати «Дія.Підпис»

  • Виберіть документ, який потрібно підписати.
  • Підпишіть документ.
  • Підтвердьте свою особу через BankID або в інший спосіб.
  • Введіть пароль із сертифіката із 5 цифр.
  • Документ підписано.
Дія.Підпис-2

Наскільки це зручно

Редактор AIN.UA оформила собі «Дія.Підпис» через застосунок та спробувала авторизуватися з його допомогою на порталі «Дія» та в Кабінеті платника податків. Навряд можна сказати, що це зручніше, ніж з іншими КЕП — процес забирає більше часу й вимагає обов’язкового використання одразу кількох пристроїв.

Для порівняння: щоб авторизуватися з файловим КЕП «ПриватБанку» або Податкової служби, достатньо вибрати потрібний файл та ввести пароль. Після цього користувач потрапляє до особистого кабінету.

Дія.Підпис-1

Щоб авторизуватися з «Дія.Підпис», доведеться додатково використовувати свій смартфон:

  • зайти до застосунку «Дія» та авторизуватися в ньому;
  • відсканувати код, згенерований сервісом Податкової служби в браузері;
  • пройти аутентифікацію за фото (той самий процес зі зчитуванням селфі, який у застосунку «Дія» поки що працює не дуже стабільно);
  • підтвердити вхід.

Лише після цього користувач потрапить до особистого кабінету.

Така процедура створює враження більшої захищеності, проте забирає більше часу.

Що не так з «Дія.Підпис»

Цей КЕП розробили як альтернативу ключам із надто бюрократизованим процесом отримання: якщо за КЕП від Податкової служби або «Ощадбанку» доведеться йти до відділення, висидіти чергу та заповнити кілька паперових форм, то «Дія.Підпис» можна згенерувати за кілька хвилин, нікуди не ходити й у жодних чергах не сидіти — сертифікат буде оформлено миттєво. Але є нюанси.

Згенерувати «Дія.Підпис» вдається далеко не всім, і причиною цього є не «криві» держреєстри чи технічні збої, а горезвісна технологія Photo ID — той етап, коли потрібно крутити головою на селфі-камеру. Вона дає змогу верифікувати особу отримувача КЕП без необхідності бути особисто присутнім перед оператором органу, що видає сертифікат. Однак для людей похилого віку або людей з вадами зору проходження такої верифікації часом стає непереборною перешкодою. Людина не бачить інструкцій на екрані, не встигає вчасно зреагувати на рамочки, які то червоніють, то зеленіють. У результаті верифікація визнається неуспішною — починай спочатку!

Тож зрештою 31 жовтня 2021 року Мінцифри скасувало обов’язкове підписання заяви на генерацію COVID-сертифіката в застосунку «Дія» за допомогою «Дія.Підпис».