На старті бізнесу більшість продуктових IT-компаній працюють або взагалі без ліцензійної угоди, або ж беруть з інтернету. Та на певному етапі вони розуміють, що продукт треба продавати так, аби максимально захистити свої права на нього. Інакше — на ньому будете заробляти не тільки ви.
Рішенням зазвичай стає End User License Agreement (далі EULA) — ліцензія кінцевого користувача. Це завжди кастомний документ. Адже кожна IT компанія-власник продукту і самі продукти — унікальні і мають неповторні вимоги до клієнтів. Які саме потреби «закриває» EULA, та якою вона має бути — розповідає Максим Носарев, IT-адвокат, співзасновник юридичної компанії Tretten Lawyers.
Як українські розробники CRM-системи втрачали дохід через недосконалу EULA
Кілька місяців тому до нас звернувся власник української IT-компанії. Вони стикнулися з кількома неприємними ситуаціями. Перша — клієнт придбав у них один платний варіант продукту і завантажив його всім своїм співробітникам, нічого додатково не оплативши.
Друга неприємна ситуація — інший користувач завантажив собі безоплатну версію CRM-системи, яку вони розробили, трішки її переробив і почав продавати як власну. Тобто тут вони не просто втрачали дохід, а ще й отримали конкурента. Адже їх колишній клієнт почав заробляти по суті на їхніх доробках. А вони в них вклали свої інтелект, час, кошти.
Запит власника цієї IT-компанії звучав приблизно як «допоможіть нам це розрулити і перестати втрачати дохід». Коли ми ретельніше вивчили ситуацію, виявилося, що ліцензійний договір вони розробляли самі. І звісно, через брак досвіду не могли передбачити ряд типових життєвих ситуацій і врегулювати їх.
Експерти Tretten Lawyers розробили для компанії нову EULA. По ходу роботи ми сформували мінімальний перелік узагальнених вимог до цього документу.
Яка EULA дійсно захищає дохід продуктової IT-компанії?
Основна мета EULA як документа — обмеження використання програмного забезпечення (далі ПЗ), яке продає компанія, понад обсяг ліцензії.
#1. Які положення має містита кожна EULA
- заборона встановлювати більшу кількість примірників ПЗ на обладнанні клієнта, ніж передбачає ліцензія,
- заборона (або обмеження) передавати примірники ПЗ третім особам (маються на увазі випадки, коли підприємство клієнта ліквідується чи перетворюється, або просто клієнт вирішив поділитися вашим ПЗ з компанією своєї дружини тощо),
- обмеження щодо сфери використання ПЗ (деякі компанії дозволяють користуватися своїми продуктами людям — безкоштовно, а в комерційних цілях — за гроші; або це може бути обмеження щодо використання свого ПЗ у створенні графічних, музичних творів, якщо вони у подальшому будуть охоронятися законом як IP, тощо),
- обмеження терміну використання (це стимулюватиме купувати нові ліцензії).
#2. Як має бути сформульована ефективна EULA
Загальне правило: EULA має бути сформульована достатньо чіткою і простою мовою. Це важливо, аби клієнти усвідомлено погоджувалися з правилами використання ПЗ, яке ви їм продаєте.
В нашій країні, коли підписав щось — зрозумів ти текст чи ні — вже живеш в рамках договору і взяв на себе зобов’язання. А в країнах з більш розвиненою бізнес-культурою, якщо договір складено не досить зрозуміло, контролюючі органи і суди можуть ставати на сторону користувача навіть якщо він порушив умови підписаного документу.
Саме тому, формулючи вашу EULA, дотримуйтесь вимог:
1. Максимально проста мова. Користувач має чітко усвідомлювати правила, на які він погоджується, встановлюючи ваше ПЗ. Зазвичай IT-компанії продають свій продукт онлайн по всьому світу. В деяких країнах незрозуміло сформульована EULA може вважатися порушенням закону.
Крім того, якщо правила використання вашого продукту будуть зрозуміло сформульовані, це знизить ризики їх ненавмисних порушень. Адже не секрет, що багато хто з користувачів часто просто натискає кнопку «I understand and agree», не читаючи правила, бо вони занадто складно написані.
2. Максимально короткий текст. Не секрет, що люди не дочитують правила користування тими ж умовними антивірусами чи іншим ПЗ, коли купують їх. Часто це виглядає так: знайшов — оплатив — завантажив. Хтось іноді починає читати, але на другій сторінці йому стає нудно, він скролить до низу і натискає «I understand and agree». А там же можуть бути важливі для вас вимоги щодо того, як ви хочете аби користувалися вашим ПЗ.
Навіть якщо ви в суді доведете, що людина підписала і порушила правила ліцензійної угоди, це може нанести непоправну шкоду вашій репутації. Адже в часи інтернету незадоволений клієнт може зіпсувати образ будь-якої компанії досить легко.
Саме тому я раджу всім розробникам і продавцям ПЗ бути максимально чесними зі своїми клієнтами і пояснювати їм правила користування вашим продуктом зрозумілою мовою. Перше, де ми це робимо — в ліцензійній угоді EULA.
Правильно підтверджуйте факт згоди користувача з EULA
Як я вже відзначав, зазвичай ПЗ продається онлайн. Тобто продавець і покупець ніколи не зустрічаються, не мають можливості підписати паперові документи. Між ними також можуть бути один чи кілька реселерів, які продають ПЗ.
Загалом будь-яка угода може бути укладена двома способами. Перший — класичний, коли сторони підписують паперові документи. Другий — через здійснення юридично значущих дій.
Звичайна практика, що клієнт «підписує» вашу EULA під час завантаження чи встановлення ПЗ на свій комп’ютер. Це зрозуміло і просто. Але в той же час власнику ПЗ потрібно ретельно продумати, як він буде фіксувати акт згоди кінцевого користувача з умовам ліцензії. Це дуже важливий момент. Тому що коли користувач щось порушить, нам знадобляться докази того, що він свідомо погоджувався так не робити — вчинивши певні юридичні дії як підтвердження цього.
Це можуть бути:
- надання персональних даних, контактного телефону і/або електронної пошти,
- введення унікального коду, отриманого на номер телефону чи електронну пошту, для завантаження ПЗ,
- завантаження ПЗ на сайті власника чи дилера,
- інсталяція ПЗ на обладнанні кінцевого користувача,
- оплата рахунку на поставку примірника ПЗ та інші.
В будь-якому разі підтвердження факту згоди з умовами ліцензії має бути детально продумане. Так, щоб могло витримати перевірку судом як мінімум. Бо якщо клієнт-порушувач знайде «дірки» в вашому захисті — він точно ними скористується. А ви втратите гроші і/або репутацію.
Зробіть кнопку «I understand and agree» ефективнішою
Навіть якщо ви ювелірно правильно продумали факт погодження користувача з ліцензійними умовами, залишається високим ризик, що він EULA не прочитає. Адже спокуса швидко натиснути кнопку «I understand and agree» і почати працювати завжди є.
Саме тому я раджу поряд з кнопкою згоди додавати повідомлення про найважливіші для вас умови EULA та про санкції у разі їх порушення (якщо вони є).
Як це працює на практиці. Наприклад, є компанія, яка продає набори графічних 3D-об’єктів для інтер’єру. Їхня ліцензія передбачає, що для створення каталогів, наповнення сайтів, особистого дизайну — ці об’єкти можна брати безкоштовно. Але для випадків комерційного використання (у комп’ютерних іграх, в промисловості тощо) потрібно купити розширену ліцензію.
Звісно, що вони стикаються з ситуаціями, коли хтось у комерційних цілях завантажив собі їхній продукт, натиснувши кнопку згоди, не читаючи (чи вдаючи це) тексту ліцензії. Тобто умови в EULA прописані чітко, але власник продукту може навіть не знати, скільки раз відбулося їх порушення. Скільки раз вони не отримали кошти там, де очікувано мали б.
Суттєво зменшить кількість таких випадків додаткове повідомлення, яке точно побачить людина, натискаючи кнопку погодження з ліцензією.
Наприклад, це може бути не просто кнопка «Я зрозумів і приймаю умови ліцензії», а кнопка «Підтверджую, що я — не комерційний користувач». І поруч є сенс додати повідомлення умовно наступного змісту: «Використання цього 3D об’єкту з комерційною метою буде вважатися порушенням ліцензійних умов і тягне за собою штраф у розмірі $10 000». Таке рішення точно вбереже ваш продукт від частини потенційних порушень.
Чи маєте ви це робити з юридичної точки зору? Ні. Але це має сенс для бізнесу в цілому. По-перше, отримаєте додатковий позитивний вплив на репутацію компанії. Адже покажете, що ви чесні і піклуєтеся про клієнтів. По-друге, це зменшить кількість конфліктів з клієнтами. Адже захистить від випадкових порушень ліцензії (коли її умови просто не читають), а когось зупинять розмір штрафу і ваша рішучість, з якою ви заявляєте про нього цим податковим повідомленням.
EULA — це про домовленості заради успіху бізнесу
Будь-яка EULA — це все одно договір. Суть кожного договору — домовленості про те, як ми будемо взаємодіяти, за якими правилами жити і співпрацювати в конкретному питанні. В класичних договорах та угодах люди обговорюють деталі, знаходять спільні рішення, вносять корективи — і тільки потім закріплюють підписами на папері.
У випадках же, коли продаємо IT продукт примірниками, такої можливості зазвичай немає. Тому я раджу одразу все формулювати максимально чесно, чітко і зрозуміло. А найважливіші для вас умови, або ті, які часто порушують користувачі — додатково виділити і звернути на них увагу. І тоді ваші справи будуть в порядку.
Автор: Максим Новарев, співзасновник Tretten Lawyers