Президент Володимир Зеленський підписав закон 8172, який класифікує електросамокати, електробайки, моноколеса та інші електричні засоби індивідуальної мобільності як транспортні засоби.

Як повідомляє dev, з посиланням на координатора із безпеки дорожнього руху та адвокації в U-Cycle Богдана Лепіавко, закон враховує напрацьовані українським велоспівтовариством рекомендації та допоможе спростити класифікацію ДТП за участю такого транспорту.

Як класифікується електротранспорт

Транспортні засоби розділені на дві категорії:

  • Легкий персональний електричний транспортний засіб —колісний транспортний засіб, який оснащений та приводиться в рух виключно електричними тяговими двигунами (одним чи декількома) із потужністю у діапазоні до 1000 Вт, системою акумулювання електричної енергії (акумуляторною батареєю), яка здатна заряджатися шляхом підключення до зовнішнього джерела електричної енергії, з одним, двома, трьома або чотирма колесами, який має максимальну конструктивну швидкість у діапазоні до 25 кілометрів на годину.
  • Низькошвидкісний легкий електричний транспортний засіб — колісний транспортний засіб, який оснащений та приводиться в рух виключно електричними тяговими двигунами (одним чи декількома), системою акумулювання електричної енергії (акумуляторною батареєю), яка здатна заряджатися шляхом підключення до зовнішнього джерела електричної енергії, із двома, трьома або чотирма колесами, який має максимальну конструктивну швидкість, що є меншою або дорівнює 50 кілометрів на годину та більшою за 10 кілометрів на годину, та споряджену масу не більше ніж 600 кілограмів.

Звісно, що є пристрої, які й більше 50 можуть – для них нічого нового не передбачено, але в ці категорії вони не попадають і очевидно що будуть розглядатися на загальних підставах, ймовірно як мотоцикли.

Регулювання та подальші зміни ПДР

Існування визначення вже однозначно представляє ці пристрої як транспортні засоби і в разі будь-яких пригод користувач такого пристрою вже 100% водій ТЗ, а не пішохід. Це значно спрощує трактування і знімає ряд казусів та питань, які вже встигли виникнути і широко обговорювалися.

Виділення категорії засобів з швидкістю до 25 км/год та з обмеженням по потужності до 1000 Вт цілком відповідає європейським регулюванням. Всі прокатні самокати попадають в цю категорію.

«Наступний крок — зміни до ПДР. Якщо продовжувати слідувати європейському досвіду, то пристрої з найнижчої категорії прирівнюються до велосипедів, вищі — до мопедів. Іноді можуть робити якісь виключення (наприклад, рух по тротуарам з додатковим обмеженням швидкості) — але навіть це вже не так страшно, коли є отаке розділення, бо очевидно, що пристроїв, швидших за 25 км/год, на тротуарах вже точно не буде», — зазначив Богдан Лепіавко.

Чому це важливо?

В червні 2021 року всі присутні у Києві сервіси підписали меморандум із київською міською державною адміністрацією про врегулювання їхньої роботи. Згідно з меморандумом, максимальна швидкість електросамокатів обмежена на рівні 20 км/год (раніше у багатьох самокатів було 25 км/год), а в деяких зонах заборонено паркування.

Проте це Київ, а загалом в більшості міст України регулювання персонального електротранспорту не було взагалі. Крім того, до підписання цього закону електросамокат в Україні не вважався за транспортний засіб взагалі.

 І у разі зіткнення з пішоходом юридично це була ситуація, коли «два пішоходи зіштовхнулися між собою». З урахуванням зростання ринку оренди та кількості користувачів, такі зіткнення почали відбуватися все частіше, а швидкість у 25 км/год вже дозволяла завдати досить серйозних травм.