GRAM — перший аудіофільний бар України, що відкрився на вулиці Січових Стрільців у Києві наприкінці 2018 року. Ознакою закладу є увага до музичної складової: тут слухають та грають музику на високотехнічній апаратурі, збирають плейлисти на кожен день, а приміщення облаштовано з урахуванням акустичних особливостей. Також у GRAM можна придбати вінілові платівки.
Журналіст AIN.Business поспілкувався зі співзасновником бару Віталієм Бардецьким про його складну та цікаву історію.
Від клубу XLIB до ідеї GRAM
Для української музики Віталій Бардецький — людина важлива. Піарник і журналіст з понад 40-річним досвідом працював з «Океаном Ельзи» та «Скрябіним», був першим редактором музичного телеканалу Enter, написав сценарій документального фільму «Вусатий фанк». Але, можливо, найбільше Віталія знають як співзасновника та арт-директора культового нічного клубу XLIB, що проіснував у підвалі на Подолі з 2007 по 2012 рік.
«Це був легендарний клуб, який я мріяв відкрити ще з початку 90-х, коли вперше побував на електронній вечірці у Берліні. Проте XLIB був успішним з усіх боків, крім фінансового. Через нього я набув собі місце в індустрії, але втратив усі свої збереження та не думав, що коли-небудь ще матиму справи з подібним бізнесом».
Попри все, ідея нового закладу формувалася протягом кількох років і почала матеріалізуватися неочікувано. Після багаторічної кар’єри у фінансових корпораціях дружина Віталія вирішила зайнятися підприємництвом. Він запропонував їй відкрити бар на 20-30 людей, «на якому грошей особливо не заробиш, але можна буде прокачати себе в різних аспектах роботи». Пізніше виникла ідея бару для аудіофілів — формат, який почав відроджуватися у середині 2010-х у Великій Британії.
AIN.Business й далі збирає історії малого та середнього бізнесу в Україні. Якщо вам є що розповісти, – заповніть форму:
Розкажіть нам про свій бізнес
Аудіофільські бари зародилися у повоєнній Японії. Тоді не всі японці могли дозволити придбати собі потрібну апаратуру, але їм хотілося слухати музику в комфортних умовах, розповідає Віталій. Відтак хтось один купував техніку, а на базі маленьких кав’ярень створювалися заклади, де люди просто разом слухали американський джаз.
Пізніше аудіофільські заклади трансформувалися в бари, де грає спеціально відібрана музика, виступають діджеї на якісній апаратурі, є окремі кімнати для прослуховування.
Пошук локації та поява партнерів
Формат GRAM передбачав особливі вимоги до приміщення (відсутність мешканців-сусідів, певні акустичні нюанси), тому на його пошук пішло близько року. Коли через це ідею бару поховали, майже ідеальне приміщення знайшлося на Січових Стрільців. Воно було більшим, ніж хотілося, та не лягало в бюджет. Так у ще нереалізованого бізнесу з’явилися партнери — ще одна сім’я, друзі Бардецьких. Пізніше дружини відійшли від справ, наразі баром керують Віталій і його друг В’ячеслав Смирнов, який відповідає за фінансову складову.
Первинні інвестиції у відкриття GRAM склали близько $100 000. Основна частина витрат пішла на ремонт приміщення, створення правильної акустики, закупівлю вінтажних аудіосистем та іншої техніки. Бар, неочікувано для самих власників, без особливого промо «полетів» одразу після відкриття. За словами співзасновника, протягом першого року існування він був успішним і за кількістю відвідувачів, і по фінансових показниках.
Важливість аудиторії та виживання під час пандемії та війни
Віталій пригадує, що бажання стати найвідомішим баром у місті у засновників не було. Планувалося поєднати класну музику, якісне звучання та коктейлі та потроху набирати аудиторію.
«Як піарник я часто працював з власниками закладів і помічав, що багато хто з них мало приділяє увагу аудиторії, яку хоче бачити. Часто думали про те, як зробити бар або ресторан красивим, але не задумувалися про людей. Тому я від початку радив партнерам, що бар повинен мати формат і свою аудиторію».
Тут спадок клубу XLIB став у пригоді — власне першою аудиторією GRAM були вже дорослі відвідувачі нічного клубу, які тепер приходили не відриватися до ранку на рейвах, а послухати соул, джаз і фанк у Hi-Fi-звучанні, випити коктейлів, поспілкуватися з друзями та потанцювати під діджей-сети.
Пандемія COVID-19 та повномасштабна війна відчутно вдарила по GRAM. Останні півтора року власники радіють місяцям, коли вдається вийти в нуль. Проте складні часи дозволили по-іншому подивитися на бізнес і зануритися глибше в процеси управління.
Наприклад, зараз Віталій сконцентрувався на пошуку нової аудиторії. За першими підсумками 2023 року вона змінилася на 70%. Віталій бачить це на власні очі — у новому році він почав активно діджеїти у GRAM та спілкуватися з людьми, які приходять у бар.
Зміну аудиторії він пов’язує зі змінами у барі: оновлення їжі та коктейлів і форматів комунікації через соціальні сторінки. Якщо першими гостями були друзі власників та дорослі відвідувачі ХLIB, то зараз аудиторія помолодшала. Якщо у перший рік-два люди більше ходили в GRAM на івенти, то тепер їх менше, але люди можуть проходити просто так, що раніше траплялося не часто. Віталій відмічає, що зараз у барі вже за пів години після відкриття о 17:00 може бути повна посадка.
І хоч питання повернення первинних інвестицій наразі не стоїть, а варіант закриття GRAM також розглядався, власники вирішили працювати далі.
«Коли тобі бракує відвідувачів, коли твоя бізнес-модель не може працювати, коли є думки, що варто закриватися… Ми вирішили триматися. На щастя, є інші сфери, якими займаємося та можемо підтримувати заклад. Як і будь-який інший бар, GRAM уже давно перестав належати лише нам. Є люди, які тут працюють. Є гості, яким буде погано, якщо бар закриється. Тому ми намагаємося мислити позитивно».
Раніше AIN.Business розповів історію Ponchyk Boy – пончикової, яку розвивають троє друзів з Дніпра: