Метавсесвіт, який всього три роки тому був гучною технологією, що обіцяла занурити користувачів у безмежний, схожий на відеоігри світ, здається помер. Як пише Business Insider, після гучного дебюту метавсесвіт став одержимістю технологічного світу та швидко залучив інвесторів, та відсутність узгодженого бачення продукту зрештою призвела до його занепаду.

Великі амбіції метавсесвіту

З моменту анонсу власного метавсесвіту Цукерберг стверджував, що він стане майбутнім інтернету. Блискуче, проте фальшиве рекламне відео, яке супроводжувало оголошення Цукерберга, описувало майбутнє, де ми зможемо безперешкодно взаємодіяти у віртуальних світах: користувачі «встановлюватимуть зоровий контакт» і «відчуватимуть, що ви разом у кімнаті». 

Ці грандіозні обіцянки породили захмарні очікування щодо метавсесвіту. Ця концепція вражала і її описували, як «розширене, захопливе бачення інтернету». Проте наявні технології не змогли реалізувати це бачення протягом усього свого короткого життя ідеї.

Метавсесвіт також страждав від гострої кризи ідентичності. Функціональна бізнес-пропозиція вимагає кількох речей, щоб процвітати та розвиватися: чіткий варіант використання, цільова аудиторія та готовність клієнтів прийняти продукт. Цукерберг не зміг сформулювати основні бізнес-проблеми, які буде вирішувати метавсесвіт.

Єдиний реальний продукт Цукерберга — платформа VR Horizon Worlds, яка вимагала використання неймовірно незграбної гарнітури Oculus — не зміг запропонувати нічого, що наближала користувачів до того, що їм обіцяли у метавсесвіті. Попри призупинений концептуальний розвиток, в пресі продовжували публікувати заяви про майбутнє технології, які були десь між нереалістичним і відверто брехливими.

Віра в майбутній ринок

Неможливість описати метавсесвіт будь-яким конкретним чином не стала на заваді його сходженню на вершину ділового світу. Протягом кількох місяців після анонсу Meta здавалося, що кожна компанія пропонує продукт для метавсесвіту, попри той факт, що не було незрозуміло, що це взагалі таке.

Генеральний директор Microsoft сказав, що «не може переоцінити, наскільки великим проривом» став метавсесвіт для його компанії, галузі та світу. Ігрова платформа Roblox, яка існує з 2004 року, підняла хвилю ажіотажу навколо метавсесвіту до первинного публічного розміщення та оцінки в $41 млрд. Навіть компанії, які, здавалося, мало пов’язані з технологіями, підхопилися. Walmart та The Walt Disney Company також встигли приєднатися до метавсесвіту. 

Поспіх компаній увійти в гру змусив інвесторів, консультантів і аналітиків спробувати обігнати одне одного в прогнозах щодо зростання Metaverse. Консалтингова компанія Gartner стверджувала, що до 2026 року 25% людей проводитимуть у метавсесвіті принаймні одну годину на день. The Wall Street Journal зазначав, що метавсесвіт назавжди змінить спосіб нашої роботи. Глобальна консалтингова фірма McKinsey передбачила, що метавсесвіт може генерувати до $5 трлн.

Жорстоке падіння

Попри весь цей ажіотаж, метавсесвіт не став здоровим ринком. Кожна окрема бізнес-ідея чи ринковий прогноз будувався на нечітких обіцянках одного генерального директора. Проте коли людям дійсно була запропонована можливість випробувати технологію, ніхто фактично не скористався метавсесвітом. 

Найбільш фінансований, децентралізований метавсесвіт Decentraland мав лише близько 38 щоденних активних користувачів у своїй «екосистемі $1,3 млрд». Decentraland заперечував цю цифру, стверджуючи, що у неї було 8000 активних користувачів щодня, але це все одно лише незначна частина кількості людей, які грають у великі онлайн-ігри, такі як «Fortnite».

Зусилля Meta, про які багато хто проголошував, також зазнали труднощів: у жовтні 2022 року Mashable повідомляв, що у Horizon Worlds було менше ніж 200 000 активних користувачів щомісяця — це значно менше за ціль у 500 000, яку Meta поставила на кінець 2022 року. Попри могутність трильйонної компанії, Meta не змогла переконати людей використовувати продукт, на який вона поставила своє майбутнє. 

Метавсесвіт серйозно занепав, коли економіка сповільнилася, а галас навколо генеративного штучного інтелекту зростав. Microsoft закрила свою платформу віртуального робочого простору AltSpaceVR у січні 2023 року, звільнила 100 членів своєї «команди промислового метавсесвіту » та зробила низку скорочень у своїй команді HoloLens. У березні компанія Disney закрила свій підрозділ метавсесвіту, а Walmart наслідував цей приклад, припинивши свої проекти, засновані на Roblox. Мільярди інвестованих доларів і галас навколо недоробленої концепції призвели лише до того, що тисячі — якщо не десятки тисяч — людей втратили роботу.

Але Metaverse було офіційно вилучено з життєзабезпечення, коли стало ясно, що Цукерберг і компанія, яка запустила це божевілля, перейшли до більш традиційних і зрозумілих ринків. У березневому оновленні Цукерберг оголосив, що «найбільша інвестиція Meta — це розвиток штучного інтелекту та його вбудовування в кожен наш продукт».

Хтось засвоїв урок?

Хоча ідея віртуальних світів або колективного онлайн може існувати в тій чи іншій формі, метавсесвіт мертвий. Його вижили завдяки новомодним ідеям, таким як згаданий вище генеративний ШІ. Попри цю довгу історію розчарувань, давайте чітко прояснимо: смерть метавсесвіту слід пам’ятати як одну з найбільш історичних невдач в історії технологій.

Той факт, що Марк Цукерберг явно відійшов від метавсесвіту, є поганою новиною для всіх, хто слідував за ним, і хто досі вважає його далекоглядним технологічним лідером. Це також повинно стати приводом для серйозних роздумів серед спільноти венчурного капіталу, яка необачно пішла за Цукербергом та втратила мільярди доларів у циклі ажіотажу.

Цукерберг ввів усіх в оману, спалив десятки мільярдів доларів, переконав індустрію послідовників підкоритися своїй донкіхотській одержимості, а потім убив її, щойно інша ідея почала цікавити інвесторів.