Як і навіщо IT-компаніям створювати системні CSR проєкти – досвід SKELAR під час війни

Катерина Безсудна, CSR Project Manager в venture builder SKELAR, ділиться досвідом створення та розвитку великих проєктів для ЗСУ та інших напрямків роботи на підтримку країни. Як стихійні донати перетворювати в системні ініціативи та щомісяця закупати понад 50 одиниць амуніції (дрони, тепловізор, екіпірування та інше), інвестувати в освітні військові проєкти по стандартах НАТО та навчати такмеду цивільних по всій Україні. 

Катерина Безсудна. Фото в цьому матеріалі надані авторкою

На початку повномасштабного вторгнення єдність українців вражала: збори на великі суми закривалися за години. IT-компанії почали змінювати та додавати напрямки своєї CSR діяльності на підтримку ЗСУ, волонтерів, відбудову України. Тому що це нові базові речі – працювати та системно підтримувати наших захисників і захисниць та країну. 

Через рік повномасштабної війни важливо цей запал та швидкість не втратити й тільки нарощувати об’єми допомоги. Вже зараз окремі адресні збори закриваються набагато складніше й довше. Тому потрібно створювати військові та соціальні проєкти, які будуть розвиватися та інвестувати в нашу перемогу системно.  

Як зароджувалися перші воєнні ініціативи

Як і в багатьох компаніях, у нас цей напрямок взяв свій початок з повномасштабного вторгнення. Все почалося з чату в месенджері, який було створено для обговорення процесу евакуації, організація житла в більш безпечних містах, адресна допомога співробітникам та їх родичам (пошук необхідних на перший час речей, допомога з ліками, всі питання по релокейту). 

На цьому етапі відбувається «хаотичне волонтерство”: співробітники й сама компанія донатять в великі фонди Повернись Живим та Сергія Притули. Паралельно ми від компанії починаємо закуповувати екіпірування та амуніцію для рідних і друзів наших співробітників, хто долучився до лав ЗСУ та ТрО. Але з інвестиціями у великі фонди, ми не можемо закрити всі адресні запити нашої команди. 

Тому логічно приходимо до створення повноцінного проєкту на підтримку ЗСУ від співробітників – благодійної ініціативи «Чумацький шлях». Як вона працює: співробітники щомісяця донатять будь-яку суму, а компанія подвоює кожен внесок – так ми масштабуємо підтримку наших воїнів й можемо закривати більше запитів. Ми розробили просту Patreon-механіку донатів: можна налаштувати автосписання на фіксовану суму з заробітної плати, або кожен місяць вносити донати вручну – можна обрати зручний для себе спосіб. За це співробітники отримують місячний доступ до закритого чату у slack з ексклюзивним контентом від наших захисників.

Так, за 2022 рік роботи «Чумацького шляху» ми адресно допомогли понад 3000 бійцям й продовжуємо масштабувати нашу допомогу. 

Систематизація й створення окремих CSR напрямків на підтримку ЗСУ та цивільного населення

Запуск ініціативи «Чумацький шлях» почав вирішувати більшість запитів від наших співробітників, але тепер ми стикнулися з наступним етапом її розвитку – операційна ефективність. 

У червні, коли кількість запитів зменшилась та на пошук звичайної каски вже не треба було витрачати тижні, ми взяли фокус на підвищенні операційної ефективності ініціативи. 

Що саме зробили: 

  1. Звузили продуктовий фокус до 4 позицій і еталонно в них розібрались: дрони, оптика, захист, авто. Для цього провели десятки зумів з фаховими військовими та волонтерами.
  2. Консолідували наші закупівлі. Завдяки великим обсягам замовлень та системному попиту вдалось отримати ціни та швидкість доставляння на «0» швидшу, ніж у більшості великих фондів. 
  3. Ввели систему пріоритетів, що базується на критичності напрямків, що дозволило направляти допомогу у найбільш «гарячі» зони ведення воєнних дій.
  4. Ввели систему SLA, що стандартизує кожен крок роботи над запитом. Від отримання запиту до доставлення на фронт у середньому проходить 9 днів.
  5. Впровадили систему документообігу, щоб бути впевненим, що уся допомога використовується за призначенням. Так запити від 50 000 грн обробляємо тільки з актами прийняття-передання від військових частин.
  6. Вводимо формат патронажу – щомісячної системної допомоги військовим підрозділам. Так, ми вже більше пів року патронуємо спецпідрозділи «Омега» НГУ та  ЦСО «А» Служби Безпеки України.

В результаті проведених дій, виводимо ініціативу на новий рівень й наступним кроком починаємо розвивати й інші напрямки діяльності та диверсифікувати наші інвестиції у перемогу України. 

Зараз благодійна ініціатива «Чумацький шлях», окрім адресної допомоги військовим, розвиває 2 масштабних проєкти. 

1. Навчально-тренувальні центри з тактичної медицини «КоЛеСо»

Вони перші адаптували протокол по стандартах НАТО з першої домедичної допомоги на рівні МОЗу та мали успішний центр з навчання такмеду у Києві. Ми почали співпрацю й допомогли з будівництвом та відкриттям центрів з навчання такмеду у прифронтових містах – разом ми відкрили 5 центрів у Києві, Запоріжжі, Кривому Розі, Миколаєві та Вінниці, в яких пройшли навчання понад 20 000 людей. 

Кожна з навчених людей – це не тільки збережене життя військовослужбовця, а й його побратимів. Навчання однієї людини обійшлося нам менше вартості однієї аптечки з такмеду, ROI від цієї інвестиції колосальний. 

центр тактичної медицини КоЛеСо в Миколаєві

2. Курс для офіцерів ТрО «Вишкіл капітанів»

Це навчальний курс, який готує військових лідерів за стандартами армій країн НАТО та посилює боєздатність ЗСУ — 600 командирів рот, взводів та офіцерів штабів батальйонів отримають цінні знання про ухвалення військових рішень від інструкторів із бойовим досвідом, що пройшли підготовку у Великій Британії. Проєкт був запущений командуванням сил ТрО та Фондом «Повернись живим», а ми виступили одним з його ключових інвесторів. 

За цей рік курс пройдуть 600+ фахових командирів та сержантів, у яких в підпорядкуванні більш ніж 60 000 військовослужбовців Сил ТрО ЗСУ. Фахові офіцери допоможуть не тільки пришвидшити перемогу, а й мінімізувати втрати серед особового складу військовослужбовців. У цьому проєкті ми взаємодіємо безпосередньо з командуванням одного з найбільших родів сил ЗСУ та можемо зсередини допомогти перетворити українську армію на одну з найбільш боєздатних у світі. 

Катерина Безсудна на одному з заходів курсу «Вишкіл Капітанів»

Вплив CSR проєктів на корпоративну культуру 

Благодійна ініціатива «Чумацький шлях» за своєю механікою побудована так, що кожен співробітник в центрі неї й є дотичним до результату. Це за замовчуванням надихає донатити системно, коли бачиш свою залученість  до великих проєктів. Однак для досягнення такого результату, дуже важливо постійно комунікувати про все, що відбувається в кожному з них CSR проєктів й створювати додаткову цінність для команди. 

Наприклад, у нас є канал в slack, куди ми додаємо всіх донатерів й публікуємо для них унікальний контент від наших військових: фото з технікою, яку ми придбали. Це допомагає зробити кожного з донаторів дотичним до нашої перемоги: ось ти донатиш на дрон-камікадзе, бачиш військового, який тримає його в руках й дякує тобі. А ще через декілька тижнів отримуєш відео, де цей же дрон знищив танк вартістю у декілька мільйонів доларів. Це мотивує залучатися ще більше. 

Крім того, ми щомісяця розігруємо серед усіх донатерів, ексклюзивні подарунки від військових – починаючи від майстер-класів по БПЛа, закінчуючи мерчем від підрозділів, яким ми системно допомагаємо. Так, у травні 2023 року ми зібрали на 15% коштів більше, ніж у травні 2022.  

Окрім цього, ми організовуємо внутрішні заходи й запрошуємо до офісу цікавих людей, які діляться важливими сенсами проживання війни, в залежності від їх діяльності. У нас в гостях вже були історик Ярослав Грицак, письменник Сергій Жадан, музикант Коля Сєрьга зі своїм проєктом Культурний десант, інструктори лідерського курсу сил ТрО та Володимир Дегтярьов (ex-CEO NewsFront, солдат ТрО). 

Сергій Жадан, Коля Сєрьга та Ярослав Грицак в офісі SKELAR в Києві

Створили також «Музей Перемог» з десятками подяк від тих, кому ми допомагаємо. Ці стенди розташовані на вході в офіси, щоб кожен співробітник бачив свій вклад в діяльність «Чумацького шляху» та не забував, що кожного дня тисячі захисників виборюють право на незалежність та ціною титанічних зусиль дають можливість спокійно працювати у комфортному офісі у Києві.

Фото з Музею Перемог з подяками від військових 

Організовуємо благодійні аукціони, з цікавими лекторами або з дегустації українського вина. Робимо такі звичні для людей речі, але з акцентом на допомогу армії. Наприклад, під час останнього аукціону з дегустацією українського вина, найдорожчий лот продали майже за 150 000 грн, за один вечір. Всі ці гроші пішли на допомогу нашим військовим. 

В результаті всієї CSR діяльності, ми отримуємо нагороди від командування ключових родів військ – ЗСУ (Залужного), Міноборони (Рєзнікова), Нацгвардії, Служби Безпеки України, Національної поліції. Звичайно це не є основною метою, скоріше показником, що ми робимо все правильно й наша допомога для країни вагома. 

Системність VS ситуативність: чому важливо створювати сталі проєкти на підтримку країни 

Участь у наближенні перемоги допомагає нам значно підвищувати лояльність співробітників та будувати корпоративну культуру на цінностях, які транслює сама команда. Якщо раніше співробітники питали про бенефіти в компанії (сніданки, тренажерна зала, масажист, психолог), то зараз одним з головних факторів є те, як компанія допомагає країні. Як для співробітників, так і для кандидатів. У нас вже є 2 кейси, де кандидати на senior позиції приймали офер саме через нашу активну CSR діяльність на підтримку країни. 

«Вже у перший тиждень повномасштабного вторгнення ми почали стихійно допомагати нашим співробітникам та їх близьким, які були у лавах захисників та захисниць. Більшість нашої команди також дуже активно включилася у волонтерський рух. Із часом ми почали систематизувати нашу діяльність — так і почала формуватися наша благодійна ініціатива Чумацький Шлях та CSR проєкти. 

Зараз ми розуміємо, що Чумацький Шлях та його проєкти стали невіддільною частиною життя нашої компанії — ми раді робити свій внесок у нашу спільну Перемогу, а наші співробітники раді бути частиною цієї історії. Ну і наостанок — ми українська компанія, тут наш дім — ми просто не можемо не займатися допомогою нашим захисникам та захисницям».

Максим Штепа, CEO SKELAR

Тепер CSR – повноцінна частина нашого бізнесу та корпоративної культури, тому будемо продовжувати її розвивати й після Перемоги. Вже зараз активно аналізуємо проєкти, які можемо підтримати. Наразі бачимо для себе два ключових напрямки:

  1. Психологічна реабілітація військових.
  2. Фізична реабілітація військових. На 14 лютого 2023 ми вже зібрали кошти на Esper Hand – біонічну руку для одного з наших захисників. 

Віримо, що всі українські компанії так само підуть шляхом системних військових та соціальних проєктів, додаючи їх у свій CSR. Ми не підтримуємо ідею того, що кожен з нас воює на своєму фронті. Фронт тільки один – він проходить на лінії розмежування і саме там відбувається боротьба за наше майбутнє.  Ми зі свого боку робимо все, щоб наблизити Перемогу, повернення захисників та захисниць додому та зберегти максимальну кількість життів. 

Автор: Катерина Безсудна, CSR Project Manager в venture builder SKELAR

Залишити коментар

Коментарі | 0

Пошук