8 червня 2023 року на YouTube каналі Poster пройшов вебінар з Олександрою Герасименко, власницею бухгалтерського бюро Alfa Gold, авторкою курсів «РРО для ФОП» та «РРО для юросіб» й Ксенією Меркуловою, керівником техпідтримки української компанії з автоматизації закладів Poster

На ефірі спікерки розібрали законопроєкт # 8401, в якому йдеться про повернення з 1 серпня повноцінних податкових перевірок та штрафів за невикористання реєстраторів розрахункових операцій (РРО). AIN.Business переповідає найважливіше з вебінару.

За що будуть штрафувати

Зараз у Верховній Раді працюють над законопроєктом # 8401. Він містить, зокрема, пункти про скасування податкового спецрежиму 2% та пільг по сплаті ЄСВ, а також передбачає повернення документальних перевірок і штрафів за порушення використання РРО з 1 серпня. 

Важливо, що для бізнесів, які реалізують підакцизний товар, з 1 серпня нічого не зміниться. Вони й так повинні були продовжувати фіскалізувати всі продажі. А ось всім іншим варто чекати на повноцінні перевірки та штрафи, якщо компанія досі не впровадила фіскалізацію. 

Важливе питання — за який період передбачені штрафи? Точно — за роботу без РРО з 1 січня по 15 березня 2022 року, а також після 1 серпня 2023 року. А от чи будуть штрафувати за півтора року воєнного стану у проміжку — поки що питання відкрите. 

Відповідно до закону про РРО є 3 аспекти, за які заклад оштрафують:

  1. Провели чек не на всю суму. Наприклад, коктейль коштує 500 грн, а заклад його провів за 300 грн.
  2. Не видали фіскальний чек клієнту в паперовій або електронній формі.
  3. Не провели замовлення через РРО. У такому випадку чек не надійде до податкової. 

Штрафи:

  • перше порушення — 100% від суми, яка не фіскалізована;
  • кожне наступне — 150% від суми, яка не фіскалізована. 

Який РРО обрати

Класичний чи програмний – залежить від потреб бізнесу. Класичний завжди дорожчий, потребує сервісу та оновлень. Програмний дешевший, його можна встановити на телефон чи планшет. У порівнянні із класичним РРО, яким по законодавству можна користуватися не більше 7 років, програмний РРО не має обмежень за строком придатності, адже розробники ПРРО регулярно оновлюють свої продукти.

На ринку вже є багато якісних ПРРО, навіть ПРРО від ДПС вже краще ніж було на початку. 

З практики раджу обирати той ПРРО, який інтегрується з наявною обліковою системою. Наприклад, багато ресторанів та кафе обирають для обліку український Poster, тому для фіскалізації продаж їм буде зручно використовувати вже підв’язаний ПРРО від Poster. Це значно полегшить роботу касира: не доведеться двічі вибивати чеки на одну операцію та перемикатися між різними техпідтримками. 

Яких перевірок очікувати

З 1 серпня ДПС має намір повернути всі типи довоєнних перевірок у повному обсязі. Проте фактичні, камеральні, позапланові документальні перевірки були й так дозволені ще з липня 2022 року, тож основна новина – повернення документальних планових перевірок. Це останній з типів перевірок, який ще був «заморожений» з 24 лютого. 

Що треба знати про кожну податкову перевірку

Фактична:

  • перевіряє фіскалізацію, обіг готівки, ліцензії, свідоцтва, обіг підакцизних товарів, оформлення трудових відносин з працівниками;
  • не попереджає про перевірку;
  • відбувається на підставі певних документів (копія наказу на перевірку, направлення на перевірку);
  • інспектує мінімум 2 людини;
  • тривалість — 10 діб, але може бути подовжена до 15. 

Камеральна:

  • відбувається в офісі податкової;
  • підлягає до перевірки вся податкова звітність;
  • присутність власника закладу не обов’язкова;
  • тривалість — 30 діб. 

Документальна планова та позапланова:

  • про перевірку попереджають за 10 діб;
  • завжди є план, за яким буде відбуватися перевірка;
  • перевіряють всі документи: від зарплатних даних до ПДФО;
  • тривалість — 10-20 діб. 

Як підготуватися до перевірок 

  1. Визначте одну людину, з якою буде комунікувати податківець. Ця людина має перевірити наказ і направлення на перевірку, а також посвідчення податківців. Важливо, щоб особа знала, що вона має право підписувати, а що ні. Якщо у вас є можливість — проведіть юридичні консультації для всіх співробітників. 
  2. Заведіть журнал реєстрації перевірок. Його можна придбати у магазинах і не потрібно ніде реєструвати. Просто купуєте, записуєте свої дані та вішаєте в закладі. 

Кейс: у нашій сфері кожні 6-7 місяців щось відбувається, раз на цей термін точно хтось прийде з перевіркою. І у мене була ситуація, коли ми пройшли перевірку 6 місяців тому й знову прийшла податкова. Я тоді сказала, що нещодавно ж була перевірка. Вони цей факт заперечували й тут нам дуже допоміг журнал реєстрації перевірок. Ми показали всі записи із датами. Вони тоді виписали акт на 350 грн, але фактично перевірки не було. 

  1. Підготуйте «папку для податкової». Заздалегідь підготуйте та складіть в папку всі документи, які найчастіше перевіряє податкова. 

Документи, які мають бути в «папці для податкової»:

  • Реєстраційні документи ФОП:
    • Витяг з ЄДР,
    • Витяг з реєстру єдиного податку,
    • Витяг з реєстру платників ПДВ,
    • Ліцензія на провадження діяльності. 
  • Документи, що підтверджують місце діяльності:
    • Договір оренди,
    • Договір безоплатного користування майном,
    • Права власності (договір дарування, витяг з реєстру нерухомого майна).
  • Документи, що підтверджують реєстрацію класичного РРО:
    • 20-ОПП,
    • Договір із ЦСО,
    • Акт введення в експлуатацію,
    • Акт опломбування,
    • Реєстраційне посвідчення.
  • Документи, що підтверджують реєстрацію програмного РРО:
    • 20-ОПП,
    • 1-ПРРО,
    • Квитанція №2 до 1-ПРРО (обов’язку роздруковувати немає).
  • Документи, що підтверджують трудові відносини:
    • Повідомлення про прийняття працівника на роботу,
    • Трудовий договір зі співробітником/Наказ на оформлення,
    • Повідомлення на касира під час роботи з ПРРО,
    • Наказ виконання обов’язків касира під час роботи з класичним РРО.
  • Інші документи:
    • Журнал реєстрації перевірок,
    • Прибуткові документи на товар (оригінал) та Таблиця ведення обліку (для ФОП),
    • Реєстрація потужностей (загальне харчування, роздріб продуктів харчування),
    • Документи з пожежної безпеки (на приміщення),
    • Графік роботи,
    • Правила внутрішнього розпорядку.

Підсумуємо

Зараз штрафи за порушення закону про РРО ще під забороною. Але Верховна Рада вже прийняла у першому читанні законопроєкт №8401. Зараз він взятий за основу й з 1 серпня мораторій на перевірки РРО вже точно скасують. Це означає, що довоєнні штрафи повертаються. І краще готуватися до перевірок вже зараз: встановлювати ПРРО, збирати документи та навчати персонал проходити фактичні перевірки.