Український бренд рослинної їжі Wanted Vegan всього за два роки свого існування встиг представити широку лінійку продуктів, зокрема, унікальних для нашого ринку. В асортименті – не тільки рослинне м’ясо, а ще й риба і готові страви, серед яких котлета по-київськи.

З початку повномасштабної війни, попри усі складнощі, команда інвестувала у розвиток виробництва 10 млн гривень. Наразі мета компанії — побудувати в Україні повний цикл виробництва продуктів та мати змогу робити кожний інгредієнт власноруч.

В інтерв’ю AIN.Business засновник компанії Роман Квашенко розповів історію бізнесу, а також — про ринок рослинної їжі в Україні та плани бренду з розширення продуктової лінійки й виходу на міжнародні ринки.

засновник компанії Wanted Vegan – Роман Квашенко
Зображення в матеріалі: Wanted Vegan

Ідея бренду Wanted Vegan народилась задовго до запуску перших продуктів. Роман працює у харчовій промисловості вже 20 років й ще у середині 2010-х активно обговорював з постачальниками нові технології зі створення рослинних альтернатив м’ясу.

Тоді з’явилися необхідні технології, помітно зароджувався масштабний ринок і якраз в цей період з’явився Beyond Meat. Однак підприємець постійно відкладав цю ідею на потім, продовжуючи займатися звичними на той момент справами. Втім, у 2020 році почалась пандемія: з полиць зникли більшість продуктів і вони прийняли рішення почати активно працювати над запуском.

«10 серпня того ж року ми зробили перший продаж у мережу супермаркетів. Це сталось випадково, але дуже символічно, адже це мій день народження», — згадує Роман.

пакування продукції Wanted Vegan. Рослинне м’ясо, нагетси.

Рослинне м’ясо, риба й навіть котлета по-київськи

Запускався бренд з трьома продуктами: бургерна котлета та рослинні нагетси з насінням та без. До початку повномасштабної війни асортимент вже встиг поповнитися рослинним фаршем, котлетою по-київськи та сашимі. Останні два продукти Wanted Vegan запустили в Україні першими та поки єдиними. Роман стверджує, що це «інновація на ринку». Крім цього, бренд вже тоді продавався у більшості відомих мереж: «Сільпо», Novus, Winetime, goodwine, Varus та інші. 

рослинна риба від Wanted Vegan

Також власники бренду багато інвестували у маркетинг, зробили бренд-стратегію й планували робити ребрендинг.

«Глобальною метою був вихід на міжнародні ринки, але чітких дій, направлених на це, ми тоді не робили. Ми були зовсім молодим брендом, розвивались доволі стрімко, але без чіткої стратегії розвитку та навіть усвідомлення направлення цього розвитку», — поділився Роман.

«Не на часі»

Початок повномасштабної війни дуже похитнув компанію у фінансовому плані — близько двох місяців вони не отримали майже жодного замовлення на продукцію.

«Це зрозуміло: багато мереж прибрали нашу категорію загалом, вся ситуація в країні ніяк не спонукала до покупки рослинної котлети по-київськи. Одним словом: наша продукція тоді здавалась не на часі, а магазини продавали залишки категорії», — пояснює підприємець.

Однак, згадує Роман, компанія мала хорошу фінансову подушку та можливість дотувати цей бізнес з інших компаній підприємця, тож їм вдалось зберегти талановиту команду та пережити складні часи.

виробництво рослинних нагетсів від Wanted Vegan

Через те, що війна зупинила роботу бренду на певний період, з’явився час оцінити дії й побудувати плани. Зараз бренд вже має чіткий план дій, запуску продуктів, інвестицій. 

«Багато наших колег на ринку не витримали цей період та перестали працювати. Ми сприйняли це як вікно можливостей та почали інвестувати в рази більше», — додав підприємець.

У компанії виникли певні складнощі з отриманням сировини для продукції з Європи. Однак команда прийняла рішення замінювати імпортні інгредієнти на компоненти власного виробництва. Крім цього, у декілька разів збільшили інвестиції у обладнання. Ціль компанії, за словами засновника, — закрити повний цикл виробництва продуктів та мати змогу робити кожен інгредієнт кінцевого продукту власноруч.

Наразі бренд інвестує в нове пакувальне обладнання. Загалом за цей рік інвестиції в обладнання склали більше 10 млн грн. 

скріншот з сайту Wanted Vegan. Рослинне м‘ясо
Рослинне м’ясо бренду Wanted Vegan
рослинне м’ясо Wanted Vegan. Варіант приготування страви

Під час війни виросли вдвічі

Після повернення до роботи Wanted Vegan вдалось не тільки відновитись, а й вирости майже вдвічі, розповідає Роман Квашенко. Команда запустила свій сайт та збільшила частку e-commerce. Також вони повернулись в усі магазини, де були представлені до початку повномасштабної війни та навіть збільшили присутність. Також почали брати участь у заходах в форматі точки на фудкорті.

«Таким чином можемо знайомити відвідувачів з нашими продуктами та показувати, що рослинне – це насамперед смачно. В Україні помітно зростає тренд на рослинне харчування», — пояснює Роман.

Не тільки рослинне м’ясо. В планах – лінійка морепродуктів

Зараз Wanted Vegan знаходиться у процесі вдосконалення візуального стилю й змінює упаковку за міжнародними стандартами ринку. Також вони отримують усі дозвольні документи різних країн на свою продукцію.

У жовтні 2023 року, додає Роман, братимуть участь у найбільшій в світі продуктовій виставці — стенд Wanted Vegan буде стояти прям по сусідству з Beyond Meat. Підприємець покладає великі сподівання на захід та переконаний, що вони зможуть «представити компанію та Україну на найвищому рівні».  

Найближчим часом компанія планує розширення лінійки рибних альтернатив, також почнуть випускати рослинні морепродукти.

AIN.Business й далі збирає історії малого та середнього бізнесу в Україні. Якщо вам є що розповісти, – заповніть форму: 

Рослинне м’ясо в бургері

«Окрім цього, скоро ми почнемо працювати на новому для нас ринку. Але ми відчуваємо, що ця ніша наразі дуже потребує українських виробників і попит сильно перевищує пропозицію. Але про це розповімо трохи згодом :)», — поділився Роман.

На сьогодні ринок рослинних альтернатив в Україні ще в стані зародження. Протягом 2020-2022 спостерігався великий стрибок у розвитку з виходом міжнародних гравців на ринок, а також початком роботи багатьох вітчизняних виробників. Зараз це, хоч гравців й стало набагато менше, призводять до органічного росту ринку. За оцінками Wanted Vegan, ринок виріс вдвічі за час війни. Це все відбувається на фоні глобального тренду на розчарування у ринку.

«Ми це пояснюємо тим, що український ринок ще доволі далеко від свого піку, а тому наше переоцінення ринку на нас ще чекає», — переконаний Роман.

Нагадаємо, раніше AIN.Business розповідав, як запустити бізнес з мікрогріну на прикладі українського бренду grow—some: