Щоб показати світу потужний потенціал розвитку технологій в Україні. Яку професію обрати та де навчатися технічним спеціальностям вдома

Україна має потужні можливості для розвитку на міжнародній арені саме з технологічної сторони й наші продукти вже відомі у світі. Такими амбасадорами від нас вже є Ajax, Grammarly, MacPaw, Petcube та інші – продукти, про які знають та користуються в різних країнах. Й особливо зараз їх кількість треба збільшувати та показувати, що ми не країна аутсорсингу, а майбутній технологічний хаб, в якому зростатимуть продукти, що змінюватимуть індустрії. 

Саме таку глобальну мету перед собою ставлять в Київській школі економіки (KSE) запустивши нові навчальні програми зі Штучного інтелекту, Інтернету речей та Кібербезпеки

«Ми хочемо готувати не просто працівників, а роботодавців. Людей, які будуватимуть бізнес, щоб вийти на міжнародний ринок та залучати іноземних інвесторів», – говорить Зеновій Верес, академічний директор програми Інтернет Речей в KSE.

Вивчити мову програмування – недостатньо, щоб створити стартап. Важливо також базово розуміти як працює економіка та потреби суспільства, як отримувати та аналізувати дані, як зібрати та заменеджити команду, як знайти інвестора та запітчити свою ідею. Такий підхід до навчання надасть набагато більше можливостей для створення та успішного запуску нових продуктів. 

Ми поговорили з кожним з академічних керівників інноваційних навчальних програм в KSE й розпитали про те, як влаштоване навчання, про сучасні підходи, які виховують не просто розробників, а майбутніх фаундерів стартапів та про майбутнє продуктового IT в Україні.

«Я старший архітектор розробки програмних рішень в IT-компанії Softserve та працюю на кафедрі Автоматизованих систем автоматики Національного університету Львівська політехніка. Також я є співзасновником ряду інноваційних програм різних університетів, й один з них – Київська школа економіки (KSE), де ми з 2023 року й запустили нову програму Інтернет речей», — Зеновій Верес, академічний директор бакалаврської програми Інтернет речей.

Кого та як ми навчаємо на цій програмі 

Якщо коротко, бакалаврат з Інтернету речей – це про розробку пристроїв, які самостійно можуть виконувати велику кількість рутинної роботи, яку зараз виконують люди. Це галузь, яка дозволить, спільно зі ШІ, зробити якісний стрибок до автоматизації багатьох процесів. Наприклад, створювати безпілотні трактори, розумні кавоварки, системи розумного будинку та інше. 

Й для того, щоб впроваджувати ці інновації потрібні інженери зі знаннями менеджменту та маркетингу. Тому задача моєї програми – виховання людей, які можуть реалізувати продукт від ідеї до реалізації та презентації на ринку. Тобто не просто розробники, а люди з цілісним розумінням, як на основі даних придумати продукт, реалізувати його та знайти інвестора. 

Технології, які вивчають студенти

Ми даємо базу студентам –  це мова програмування Python та C. Мова програмування Python більш потрібна для задач по ШІ. Вона легка для вивчення. Тому, набагато легше вивести всіх студентів на спільний рівень.

На другому році навчання перейдемо до мови програмування С. Вона важлива для напрямку Інтернет речей. Всі інші мови студент може вивчати на власний розсуд. 

Загалом в процесі навчання кожен буде бачити, яка галузь більше до вподоби: хтось захоче піти у сферу розробки мобільних застосунків, хтось захоче працювати тільки з технологіями ШІ, а хтось зрозуміє, що йому більше подобається саме маркетинг та продуктові процеси по виводу технології на ринок. 

Важливо сказати, що для вступу не потрібно одразу знати певну мову програмування одразу. Простіше буде учням з високим рівнем знання фізики, математики або випускники фізико-математичних ліцеїв. Але ми знаходимо баланс шляхом створення команд. Так студенти з різними знаннями будуть ділитися та допомагати один одному під час створення власного проєкту. Загальний успіх визначається тим, наскільки ефективно працює спільно саме команда.

Навчання в KSE – Стенфорд в Україні

Я б хотів, щоб студенти сприймали у нас як Стенфорд в Україні – гігантський стрибок в майбутнє. Потрібно розуміти, що це складне навчання, але цікаве. Воно дає багато можливостей та відкриває багато дверей. Але відкрити ці двері чи ні – рішення студентів. Хочеться бачити через десяток років велику кількість українських бізнесів, які вийшли з KSE й стали відомими у світі. Й саме для цього ми запустили грантові програми з можливістю безкоштовного навчання, щоб молодь залишалася та поверталася в Україну й розвивалася тут. 

«З 2010-ого року займався розробкою різноманітних вебзастосунків для цифрової реклами, був Tech Lead у декількох IT-компаніях. У 2018-ому році доєднався до проєкту KSE CEP – Ukraine Learns й згодом зайняв позицію відповідального за навчальну платформу всього KSE і також диджиталізацію. В рамках задач була розробка єдиного цілісного освітнього досвіду. Це був цікавий досвід, а також перший дотик до академічного середовища, що й надихнуло на подальшу діяльність. Упродовж всього кар’єрного шляху кібербезпека та програмна розробка були невіддільною складовою. Так я отримав розуміння того, яким має бути освітній шлях для сучасного студента, щоб він міг займати провідні позиції у кіберзахисті», — Трохим Бабич, академічний директор бакалаврської програми Кібербезпека.

Кібербезпека – чому це важливо й потрібно 

Кібербезпека є важливим аспектом, адже, ті наслідки, які несе за собою злом систем несуть за собою й дуже високі репутаційні ризики для компанії. Кібербезпека починається з моменту, коли ви вмикаєте будь-який електронний пристрій. 

Наприклад, вам можуть скинути музичний файл, але запустивши його – зловмисники зможуть використати вразливість вашого аудіо програвача, і в наслідок ви отримаєте вірус. Це повʼязано не тільки з недосконалістю якихось програм, а з тим, що корпоративна політика вашого бізнесу була неідеальна, системні адміністратори не слідкували за ноутбуками та не оновлювали програми до сучасного рівня, щоб прибрати вразливі місця або ж дозволяли використовувати стороннє ПЗ. 

Як та чому ми навчаємо студентів

Наша програма з Кібербезпеки направлена на те, щоб випускники мали ґрунтовне розуміння на всіх рівнях та знання сучасних технологій, адже заклад вищої освіти формує світогляд. Студент по закінченню навчання має сам розуміти як знайти трансформацію і як до неї підступитися. Продуктове мислення є найбільшою цінністю нашої програми в KSE.  

На перших курсах студенти вчать загальні дисципліни — спільна математична база та світоглядний фундамент, й вивчають одну мову програмування Рython. Цього достатньо, щоб почати розбиратися в різних технологіях та створювати власні програмні застосунки. Якщо коротко, то наші студенти будуть вміти створювати програмне забезпечення для захисту від кіберзагроз, виявляти та усувати їх наслідки, шифрувати дані та розробляти стратегії зменшення ризиків. 

На мою думку, якісна навчальна програма полягає в тому, що теорія надає фундаментальні знання, які будуть реалізовані при виконанні практичної роботи. В процесі навчання наші студенти вже матимуть свій проєкт та пройдуть базу стажування. Так після випуску вони точно зможуть влаштуватися одразу на роботу мінімум на позицію junior, або бути розробником middle рівня чи продовжувати розвивати свій проєкт як фаундер. 

Ми випускаємо лідерів змін 

Кожен крутий професіонал став крутий в той момент, коли усвідомив, що він зробив те, чого не робив ніхто інший. Я люблю студентів мрійників, які будуть думати про користь свого продукту, а технології – це буде лише викликом, а не проблемою, що спинятиме. Я сподіваюся, що нове покоління студентів будуть зосереджені на розвитку продуктів й це відкриє нам всі можливості для створення сучасного технологічного хабу в Україні. 

«Працюючи інженером програмного забезпечення в одній з найбільших ІТ-компаній України, я почав самостійно вивчати та застосовувати машинне навчання в комерційних проєктах.  Потім, зробивши ШІ своїм основним профілем, я розпочав академічний шлях у 2019 зі вступу на PhD, де розв’язував задачі оптимізацій в гетерогенних компʼютерних системах за допомогою глибоких мереж. Й паралельно з цим публікував наукові статті у фахових виданнях. Зараз я розробляю інтелектуальні системи в продуктовій компанії MacPaw. Так мій комерційний та академічний бекграунд допомагає розробляти програму Штучного інтелекту в KSE з урахуванням всіх тенденцій в науці та на ринку праці», — Владислав Гамоля, академічний директор бакалаврської програми Штучний інтелект.

Місце штучного інтелекту в сучасному світі

Застосування штучного інтелекту – це конкурентна перевага для бізнесів та держави в сучасному світі. ШІ допомагає контролювати та покращувати процеси, якість роботи, створювати нові можливості для розвитку. 

Наприклад, можна створювати технології, які оцінюють кількість годин на виконання певної задачі, що допомагає покращити операційну ефективність компанії. Або в медицині створювати технології, які допоможуть розпізнавати пухлини. В аграрній сфері прогнозувати кількість опадів, яке випаде, щоб планувати період висадки та збору врожаю. В освіті можна прогнозувати фінальні результати успішності студентів за допомогою технологій ШІ. Сфери застосування штучного інтелекту  – майже необмежені. 

Також на прикладі, відомих компаній. Reface побудували продукт на основі штучного інтелекту, який дозволяє змінювати обличчя людей на будь-які інші. Або ще один сучасний приклад Respeecher: також на основі ШІ продукт дозволяє змінювати голос й використовувати це будь-де: в спілкуванні, створенні реклами й навіть озвучці фільмів. 

Підхід до вивчення роботи зі ШІ 

На програмі ми будемо вивчати як правильно працювати з даними. Це база, яку мають знати студенти: як знаходити й опрацьовувати дані різних форматів обираючи правильні інструменти та методики. 

Студенти вивчатимуть алгоритми машинного навчання, які дозволяють розумним пристроям аналізувати велику кількість даних, розпізнавати аномалії та приймати обмірковані рішення. Це відкриває безліч можливостей: голосове управління, прогнозування поведінки пристроїв, вчасне виявлення потенційних помилок тощо.

Програма починається із якісної математичної бази, яка необхідна для подальшої роботи з сучасними методами машинного навчання. Після цього студенти розвивають практичні навички з побудови власних моделей машинного навчання для роботи з табличними даними, часовими рядами, зображеннями чи текстовими даними. Це дає потрібну глибину знань та вмінь, з якими студенти вже будують комплексні системи для прийняття рішень в складних середовищах таких як автоматизація водіння машин, проходження компʼютерних ігор чи, наприклад, генерація текстів на задану тему.

Студенти працюватимуть з першого курсу над створенням власного проєкту. Й вони матимуть можливість обирати задачу для роботи самостійно: хтось хоче працювати з 3D технологіями, хтось з мобільними застосунками, а хтось створювати технології для великих заводів, покращуючи технологічні лінії.

Перспективи після випуску

Студенти цієї програми зможуть створювати власні інноваційні продукти у R&D відділах сучасних міжнародних та українських ІТ-компаній або будувати академічну карʼєру у вибраній галузі.

Загалом, як на мене, навчання в KSE – формотворчий майданчик, вийшовши з якого можна робити будь-що. Здається, що все вже давно придумали, але насправді – можливості необмежені й кожен має шанс вписати своє імʼя в історію. 

Залишити коментар

Коментарі | 0

Пошук