Євген Бешкарев, Team Lead у команді Flutter-розробників ІТ-компанії Customertimes, підготував для AIN.UA колонку про те, як працювати з амбітними співробітниками, коли їх енергії — через край, вони працюють на одному проекті і починають конкурувати між собою.
Вважається, що амбітність — це суто позитивна риса: людина багато й самовіддано працює, долає будь-які професійні перешкоди. Адже всім потрібні нові Тіми Куки та Джеффрі Безоси. І в жодному разі не думаємо про занадто самовпевнену та пихату людину, яка створює дискомфорт і може зробити що завгодно заради власних інтересів.
Іноді амбітні фахівці стають занадто амбітними, і у вас виникає питання, що з ними робити. А поки ми думаємо, напруга в колективі зростає…
Амбітність — не завжди круто
Можливо, я б ніколи не стверджував так, якби не особистий та доволі болючий досвід.
Уявіть мою першу команду і мій перший менеджерський досвід — це були С++ розробники з різним досвідом, віком та баченням того, що правильно, а що — ні. Особливо яскраво серед них виділялися два сильних девелопери — кожен з великими амбіціями, особистим підходом до розробки, правилами написання коду та великою різницею у віці. Так, я зібрав абсолютне комбо!
Врешті-решт поступове протистояння між ними призвело до ситуації, подібної до Mortal Kombat — тобто справжнього конфлікту, де жоден не поступався власними принципами. І є тільки єдиний спосіб розв’язання конфлікту — fight!
Скептики скажуть, що саме так і працює здорова конкуренція в команді. Але великий spoiler alert — це в жодному разі не було про здорові стосунки. Особистий конфлікт призвів до того, що сторони постійно тягнули ковдру в різні боки, іронізували один над одним та створювали доволі токсичну атмосферу навколо.
Що з цим робити? Неправильна відповідь:
Отже, як я вирішував цей конфлікт і чому все перетворилось на повний провал (інакше я б не писав цей текст).
В ті часи я фокусувався на one-to-one зустрічах з кожним із розробників, намагався знайти причину конфронтації та зрештою помирити їх. Але магія поза межами Гоґвортсу не спрацювала. Мої дії лише тимчасово гасили протистояння, і з часом воно лише розросталось.
Вже зараз я розумію, що головною проблемою була саме амбітність кожного з персонажів моєї історії, а моя інтенція стати добрим суддею нічого б не вирішила.
Але згодом стало гірше. Бо я припустився найбільшої помилки: почав приділяти цій ситуації менше часу, тож два девелопери взагалі припинили будь-яке спілкування між собою — навіть із приводу робочих питань.
Конфлікт перебував у замороженому стані, поки один з них…. не переїхав в інше місце та не звільнився з компанії.
Що з цим робити? Правильна відповідь:
Звісно, ця ситуація змусила мене багато рефлексувати і покращувати свої менеджерські навички. Я усвідомив, що моя головна помилка полягала в неправильному розумінні проблеми. Проблема навіть полягала не в моєму малому менеджерському досвіді. Цей конфлікт, як я потім зрозумів, виріс не з особистого непорозуміння чи сварки. Не з того, що хтось не привітався чи забув брудну чашку на столі. Два фахівці не могли спрацюватися через те, що кожен прагнув бути вагомою ланкою в команді та впливати на ключові рішення розробки.
Яких 5 помилок я припустився на початку кар’єри, і про що необхідно пам’ятати, щоб вирішити конфлікт між амбітними людьми? Наступних правил я притримуюсь сьогодні в роботі, завдяки чому в мене ніколи не виникало схожих складностей. Тепер я знаю, що робити та як діяти.
- Не вдавайтеся до ігнорування. Так, буває морально важко, особливо коли несеться бурхливий потік емоцій. Але в довгостроковій перспективі така тактика може призвести до фатальних результатів. Найдрібнішої ситуації достатньо, щоб зруйнувати всю команду — такий собі ефект доміно.
- Поділіть зони впливу амбітних осіб — нехай кожен відповідає за щось окреме та не перетинається з іншим. У такий спосіб ви уникнете конфлікту інтересів і кожен отримає владу приймати рішення.
- Здорова конкуренція — must have для команди. Адже ми працюємо над покращенням проєкту, а не для реалізації особистих амбіцій. Це не поле бою, а простір для кооперації.
- Ніколи не толеруйте токсичність у команді. Кожен тіммейт має поважати інших та розуміти, що головний актив — саме люди. Ми всі маємо право працювати в спокійній та комфортній атмосфері. Будь-які прояви токсичності повинні мати наслідки.
- Технічні навички — круто, але не забувайте і про розвиток софт-скілів. Особливо для рівня senior, коли вміння домовлятися та поважати чужу позицію надважливе.
Як виявити амбітних фахівців, та чому це важливо зробити якомога раніше?
Є деякі характеристики амбітних тіммейтів, які слід шукати на робочому місці. Важливо якнайшвидше помітити таких заповзятливих людей, тому що вони є вашим найбільшим активом. Вони — лідери, історії успіху та вирішувачі проблем, які зроблять усе можливе для вашої організації. Але можуть створити велику купу проблем, якщо ви будете ігнорувати їхню амбітність. Власне, в цьому я переконався на особистому досвіді — коли вчасно не помітив амбітність одразу двох осіб у команді.
Амбітний фахівець — який він?
- Постійно прагне покращити навички та знання.
- Полюбляє вчити інших, ділитися новими ідеями та намагається вдосконалювати способи виконання роботи.
- Висловлює бажання стати краще, дізнатися більше і просунутися кар’єрними сходами.
- Шукає додаткову роботу, коли інші завдання виконані, бере на себе нові обов’язки.
- Схильний перепрацьовувати і має бажання робити більше, ніж інші.
Як працювати з амбітними?
Деякі фахівці амбітні, а деякі — ні, це норма. А моя задача як тімліда — створити для них гарні умови, щоб у команди не було відчуття, що на роботі вони зустрінуть тільки хаос та хату у вогні.
Дехто потребує неквапливої та теплої атмосфери, а хтось хоче постійно бігти і втілювати нові ідеї. Як ви розумієте, той тип лідерства, який працює для першого типу, не працюватиме для іншого. Отже, якщо ви керуєте амбітними, сміливими та впевненими, як вам слід адаптувати свій підхід до менеджменту?
- Підтримуйте відкриту й чесну комунікацію
Найкращий час для початку обговорення з надмірно амбітним співробітником — до того, як ситуація вийде з-під контролю. Інакше просто повторите мої помилки. Повірте, коли ви помітите перші дзвоники, що людина починає дратуватися, створювати дискомфорт для інших або надмірно розширює свої можливості на робочому місці — ви відразу захочете поговорити про це.
Рішення: Важливо підтримувати відкритий діалог, щоб співробітник знав, що може поділитися з вами проблемами і ви готові його вислухати. Проте не раджу вдаватися до зайвого перфекціонізму. Ви ніколи не зможете змінити все й налагодити робочий процес ідеально під кожного колегу — але ви можете хоча б дати їм зрозуміти, що вам не байдуже.
- Уникайте овертаймів
Люди з високим потенціалом мають схильність перепрацьовувати — вони часто забувають про свої потреби та потреби тіммейтів. Головне, що потрібно отримати тут і зараз, — результат. І це дійсно добре, за винятком того, що може мати негативні корпоративні та особисті наслідки.
Адже хтось із колег легко може наслідувати дурний приклад і теж почати перепрацьовувати просто тому, що для більш успішного колеги це нормально. А хтось, навпаки, почне дратуватися, що в команді толерують наднормову роботу. Отже, в таких випадках на сцені з’являюсь я та починаю нагадувати правила здорового робочого середовища.
Рішення: Пам’ятайте самі та нагадуйте команді, що ваша робота — це марафон, а не спринт. Тому всім варто берегти свої сили та уникати вигорання. Не підтримуйте роботу поза графіком та намагайтеся розібратися в причинах. Адже у всіх бувають ситуації, коли горить дедлайн — це нормально, але коли він горить перманентно — я б спитав себе, чому моя команда працює в таких умовах та вважає це за нормальне.
- Створюйте нові досвіди
Сам не люблю нудьгувати та іншим не раджу. Для амбітних людей новий досвід — це про виклик та можливість реалізації. Якщо ви залишите їх на тій самій роботі занадто довго, вони, ймовірно, почнуть скучати. Тому потрібно давати їм нові завдання. Прийміть це як факт і частину їхньої роботи.
Рішення: Дайте їм різні обов’язки або ролі та підкресліть, що ви цінуєте їх не за їхній досвід у якійсь одній галузі, а за їхню гнучкість. Взагалі, в мене unpopular opinion, що час від часу всі фахівці потребують нових завдань та того самого виходу із зони комфорту.
Але що, якщо це неможливо? Ви можете урізноманітнити поточну роль спеціаліста. Додавання деяких нетипових завдань насправді підвищить рівень залученості.
- Дійте згідно з планом
Планування — це наше все, адже знов повернемося до хати, що палає. Надмірно амбітний співробітник прагне успіху. Він або вона націлюється на щось захопливе і хоче цього досягти. Щоб це зробити, знадобиться певний план — і тут ви зможете допомогти. Такий собі personal management для особливо завзятого фахівця.
Рішення: Сядьте й окресліть тимчасову шкалу разом з амбітною людиною. Навіть якщо запропонований графік рухається повільно, їй завжди буде чого прагнути. Я сприймаю це як інвестицію в спокій окремої людини та всієї команди.
- Поліпшіть взаємодію з колегами
Може звучати дещо заїжджено, але підтверджую — досі працює. Коли через чиїсь амбіції виникають сварки між іншими тіммейтами, зрештою всі будуть незадоволені. Продуктивність неможлива в команді, якщо ніхто не може терпіти одне одного. Інші ваші підлеглі просто почнуть скаржитися, тому що їм важко працювати з амбітними людьми.
Рішення: Поговоріть з амбітним фахівцем про те, як ефективно взаємодіяти з іншими — скажу, що іноді людина може просто не помічати проблеми. Адже їй зручно та нехай весь світ почекає. Обережно нагадайте, що, хоча індивідуальні зусилля завжди бажані та затребувані, зрештою саме командна робота веде до успіху. Водночас нехай інші фахівці знають, що ви можете впоратися із ситуацією.
- Внесіть прості коригування
Деякі люди просто не можуть працювати разом. Так буває, shit happens. Розумію, можливо, таке важко прийняти — я сам через це пройшов. Амбітні фахівці можуть нехтувати другорядними завданнями на користь важливих, поспішати й бути занадто енергійними. А іншим, навпаки, знадобляться особливі умови — певні обставини, повільний темп, тиша.
Рішення: Спостерігайте й уважно придивляйтеся до робочих особливостей ваших колег. І будьте готові вдаватися до невеликих компромісів, щоб пом’якшити проблемні ситуації.
Наостанок
Гарні команди складаються з різних людей — початківців та досвідчених; балакучих та не дуже; сором’язливих та впевнених; спокійних та амбітних. А посередині всього цього стоїть тімлід і намагається зрозуміти, як ними всіма керувати.
Звісно, в команді як у класній книжці є місце для різних персонажів, і це чудово, коли серед них є проактивні фахівці — але всім нам треба працювати так, щоб амбітність рухала проєкти, а не топила їх.
Ще раз повторю головні правила для роботи з амбітними людьми: не ігноруйте; запобігайте конфліктам; залучайте їх до нових проєктів; заохочуйте до комунікації.
Тоді в команді буде повний peace of mind, щасливий тімлід і щасливі тіммейти. Ми ж тут заради цього, чи не так?
Автор: Євген Бешкарев, Team Lead у команді Flutter-розробників Customertimes