У 2015 році киянка Катерина Тимошенко захотіла купити сукню. Вона розуміла, яку саме модель хоче, але так і не знайшла щось схоже у жодному магазині. Тоді чоловік Катерини Віталій Панов запропонував їй купити тканину та самостійно пошити сукню своєї мрії. Це стало початком створення власного бренду жіночого одягу Katimo.

Зараз бренд щороку випускає дві основні колекції та кілька додаткових тематичних капсул. Окрім одягу, виготовляють взуття, прикраси, спідню білизну та домашній текстиль — все це можна подивитися у магазині на Рейтарській. Там же працює й кафе — також під брендом Katimo.

В інтерв’ю AIN.Business співзасновник Katimo Віталій Панов розповів, як бренд облаштувався на Рейтарській, коли вулиця ще не була культовою, скільки часу йде на пошиття кожної колекції та як вдається розв’язувати складні ситуації з підрядниками.

Засновники Katimo Віталій Панов та Катерина Тимошенко
Зображення в матеріалі: Katimo

«Першу річ шили на підлозі у квартирі»

Влітку 2015 року Катерина та Віталій орендували квартиру на Лівобережній, яку ділили з парою студентів, та не могли собі дозволити коштовні речі. У Zara заходили зробити фото для Instagram, але ніяк не на шопінг. Тому, коли Катерина вирішила оновити гардероб і почала шукати літню сукню, вибір був обмежений. Все те, що було доступним за ціною — не подобалося. Одночасно те, що подобалося, було занадто дорогим. 

«У якийсь вечір Катя мені повністю описала сукню, яку вона хотіла б. Кожну деталь — тканину, колір, довжину, крій. Я подивився на швейну машинку, яку передала нам моя мама для того, щоб підшивати джинси, і сказав, що завтра ми поїдемо купувати тканину. На 4 метри тканини витратили 400 грн з моєї зарплати», — пригадує Віталій.

Того ж вечора на підлозі, не маючи жодних навичок конструювання, крою та шиття, Катерина пошила свою першу сукню. Наступного дня на тодішній роботі одна з клієнток дівчини побачила цю сукню й захотіла купити. Тоді Віталій зрозумів, що це те насіння, з якого може вирости величезний густий ліс. 

виробництво Katimo
створення речей Katimo

Далі були перші кроки у роботі з підрядниками, купівля обладнання, залучення кравців, оренда 3 кв. м швейного цеху, переїзди, ремонти, облаштування власного магазину. 

«Ми продали близько 50 одиниць того самого першого плаття. Весь прибуток вкладали у розвиток бренду. Ті перші 400 грн на тканину — єдина фінансова інвестиція у Katimo. Подальше зростання — 100% органіка, без залучення сторонніх коштів», — розповідає Віталій.

«Вирішили не залучати сторонніх інвесторів»

До запуску Katimo подружжя не мало досвіду розвитку власного бренду. Катерина за освітою графічна дизайнерка, але працювала в індустрії моди — консультантом, менеджером у магазинах одягу, менеджером в інтернет-магазині. Віталій перепробував багато спеціальностей: був кур’єром, охоронцем, інкасатором, кореспондентом, менеджером з продажів, керував різними проєктами. Тому довелося всього навчатися з нуля.

«Ще на самому початку ми усвідомили, що потрібно бути максимально незалежними. А тому ми вирішили не впускати всередину Katimo сторонніх інвесторів, хоча пропозиції надходили й надходять. Ба більше, озираючись назад, розуміємо, що необмежений бюджет у розвитку радше б дезорієнтував нас, ніж допоміг», — ділиться співзасновник бренду. 

У 2017 році Віталій та Катерина орендували цокольний поверх на Рейтарській — потрібна була локація, де можна шити та продавати речі. Як пригадує Віталій, вони ходили по центру, по підвалах та офісах, залишали візитки «знімемо ваше приміщення» у дверях. Зрештою домовилися з власником однієї з будівель.

«Наступні кілька діб ми з Катею провели з пензликами, шпателями та валиками в руках. Бюджет тоді був лише на оренду, зарплату двом кравцям, мішок цементу й банку фарби. Але ми справилися. У той час Рейтарська була тихою вулицею, на якій не проблема припаркуватися. А зараз це культурний Київ», — зауважує Віталій.

сукня Katimo
створення речей Katimo -1

«На створення великої колекції йде близько п’яти місяців»

З 2020 року Katimo перестав бути брендом тільки одягу. Почали з’явилися нові напрямки та категорії товарів. Зараз в асортименті — одяг, взуття, прикраси, спідня білизна, домашній текстиль. А у 2021 році при магазині відкрилося однойменне кафе.

«Насправді, для нас це було максимально очевидно. Необхідно було розширювати магазин одягу й абсурдним було б відмовлятися від приміщення на першому поверсі. Кав’ярня для нас перетворилася з нашого хобі на приємний бізнес», — пояснює співзасновник бренду.

речі Katimo

Також на Рейтарській розташовані експериментальний цех та офіс команди. У цеху створюються всі стартові зразки та відшивається більша частина одягу. 

Щороку Katimo випускає дві основні колекції та 5–6 додаткових тематичних капсул. На створення великої колекції йде близько п’яти місяців. Капсульні колекції створюються протягом двох-трьох місяців.

«50% продажів припадає на онлайн-магазин»

За словами Віталія, кожного сезону у бренду з’являються нові бестселери. Зазвичай, влітку це сукні, а восени та взимку — верхній одяг.

Наразі близько 50% продажів припадає на фізичний магазин і ще 50% — на онлайн. Останнім напрямком у Katimo почали активно займатися з 2020 року.

«Так збіглося, що відкриття магазину та кафе на Рейтарській ми провели за два дні до початку всесвітньої пандемії. Це стимулювало нас впритул зайнятися роботою сайту. Як наслідок, отримали суттєве збільшення продажів онлайн», — пригадує Віталій.

Для онлайн-просування використовують Instagram. А от Facebook виявився непридатним для реклами бренду. Як зазначає співзасновник Katimo, люди йдуть туди не на шопінг — там інші актуальні питання і теми для дискусій. 

AIN.Business й далі збирає історії малого та середнього бізнесу в Україні. Якщо вам є що розповісти, – заповніть форму: 

«Буває, підрядники неправильно пришивають бирку»

У команді Katimo — близько 50 співробітників різних напрямків: працівники виробництва, головний офіс, кафе, стилісти магазину.

«Головним дизайнером і креативним директором є Катя. Вона відповідає за бачення, концепцію — тобто за все красиве. А я — за все інше, те, що по той бік красивого: будівництво, обладнання, бухгалтерію, вирішення різних неочевидних ситуацій», — розповідає Віталій. 

команда Katimo

Також бренд співпрацює зі сторонніми виробництвами. Це потрібно аби закрити всі потреби, як-от робота з певними видами тканин, виробництво бирок, взуття, поліграфія. За словами Віталія, підрядники часто бувають нестабільними й непередбачуваними.

«Насамперед це людський фактор, коли хтось за кимось не догледів. Наприклад, підрядники неправильно пришили бирку. Для таких випадків у нас є фахівець, який перевіряє кожну одиницю одягу. А от якщо підрядник підводить зі строками, накладаємо штрафи, які завчасно обговорюємо», — пояснює співвласник бренду.

«Поставили рекорд з продажу після нічного обстрілу Києва»

Коли розпочалося повномасштабне вторгнення, перший місяць магазин працював онлайн. Усі кошти з продажу за лютий та березень 2022 року команда Katimo перерахувала на потреби ЗСУ. 

«З квітня ми відкрили магазин та кафе. Дуже показовим був момент під час презентації та старту продажів нової колекції. Напередодні рашисти всю ніч обстрілювали Київ, але навіть після безсонної ночі при вході у магазин зібралася черга. Того разу ми поставили рекорд з продажу за один день», — ділиться Віталій. 

сукня міді Katimo

Іншого дня під час ракетного обстрілу столиці одна з клієнток кілька годин просиділа в укритті біля магазину — хотіла приміряти жакет, який обрала для вечірнього побачення.

Зараз у Katimo готуються до відкриття ще одного поверху магазину на 100 кв. м. За словами Віталія, найскладніше у роботі під час війни — це непередбачуваність. Але водночас саме ці складнощі не дозволяють дати слабину. 

«Потрібно бути кулаком, і добре, якщо в ньому затиснутий кастет. Нині вся Україна вчиться бити кастетом. І ми не є винятком. Ми рухаємося вперед, міцніємо та набуваємо себе, разом із народом України. Дуже дорогою ціною — життів наших героїв. І лише завдяки їм», — підсумовує він.

Раніше AIN.Business розповідав історію столичної фітнес-студії Integral: