30 червня 2023 року уряд ухвалив податковий законопроект №8401, що скасовує воєнні пільги. Відповідно 30 липня 2023 року закінчує свою дію період спеціального єдиного податку (2%), а також відновлюється ряд інших обов’язків для підприємців. Юристи Національної ресторанної Асоціації України детально розібрали фінальний текст закону для AIN.Business і виділили всі зміни, що стосуються ФОП та бізнесів.


Єдиний податок 2%

З 1 серпня 2023 року підприємці не можуть бути платниками єдиного податку 3 групи за ставкою 2%. Платник такого податку може або обрати іншу систему оподаткування/групу податку, подавши заяву, або автоматично залишитись на «довоєнній».

ФОПи, які з дня державної реєстрації обрали 2% ЄП, автоматично вважатимуться платниками ЄП третьої групи зі ставкою 5%.

Отже:

До переходу на 2 %ДіїЗ 01.08.2023
3 група 5%Не подав жодних заяв3 група 5%
2 групаНе подав жодних заяв2 група
Загальна система оподаткуванняНе подав жодних заявЗагальна система оподаткування
Платник 2% з моменту створенняНе подав жодних заяв3 група 5%
На загальній системіПодав до 01.09.2023 року заяву про обрання групи/ставки ЄППлатник ЄП відповідної групи з 01.08.2023 (крім 3 групи 3% + ПДВ)

Ліміти для ФОПів

Поки ФОП перебував на ставці 2%, його отриманий дохід не враховується для обчислення ліміту.

А з 1 серпня 2023 року застосовуватимуться ліміти тієї групи, на якій підприємець перебуватиме. Водночас ліміти розрахуються пропорційно кількості місяців року.

Тобто, ліміти будуть наступними:

Група ЄПЗагальнорічний лімітЛіміт на період 01.08.2023-31.12.2023
11 118 900 грн466 208,33 грн
25 587 800 грн2 328 250,00 грн
3, 5%7 818 900 грн3 257 875,00 грн

Єдиний податок для 1 та 2 групи

  • З 1 серпня 2023 року повертається обов’язок сплати податку для 1 та 2 групи ФОП;
  • Не сплачувати єдиний податок можуть лише підприємці, зареєстровані на територіях ведення бойових дій або тимчасово окупованих територіях.

Що зі сплатою ЄСВ

  • Добровільна сплата ЄСВ «за себе» для ФОП залишається на період воєнного стану та 12 місяців після його скасування.
  • В разі несплати ЄСВ в період з початку воєнного стану до 1 серпня 2023 року – штрафи не застосовуються, пеня не нараховується.
  • Також з 1 серпня 2023 року по дату припинення воєнного стану діє мораторій на проведення документальних перевірок по ЄСВ.
  • Водночас відновлюються штрафи за невчасну сплату ЄСВ та за несвоєчасну подачу звітності з ЄСВ.

Обмеження, які відновлює закон

До 1 серпня 2023 року кількість працівників має буде зменшена до ліміту групи, до якої належить ФОП. Тобто станом на 1 вересня 2023 року міліт на працівників встановлюється такий:

  • 1 група — 0 працівників;
  • 2 група — 10 осіб;
  • 3 група — необмежено.

Також до 1 серпня 2023 року ФОП повинен припинити вести діяльність, заборонену на 1-3 групі ЄП.

Що з ПДВ

У випадку відновлення реєстрації платника ПДВ (призупиненої на час перебування на ставці ЄП 2%), до 31 жовтня 2023 року потрібно нарахувати податкові зобов’язання за товарами, необоротними активами, придбаними/виготовленими/ввезеними з ПДВ до переходу на 2% по балансовій вартості станом на перше число місяця, в якому вони були використані.

Також до 31 жовтня 2023 платники ПДВ включають до податкового кредиту суми ПДВ, сплачені під час ввезення товарів/необоротних активів під час застосування ставки 2%.

Зміни для платників, що повернулись на загальну систему оподаткування

  • Результати діяльності за періоди перебування на сплаті єдиного податку не враховуються при визначенні об’єкта оподаткування податком на прибуток підприємств.
  • Звітний період – 1 рік (якщо дохід у 2022 році не перевищує 40 мільйонів гривень)
  • Дохід, отриманий в період перебування на 2% враховується лише з метою оподаткування контрольованих іноземних компаній та визначення необхідності корегувати фінансовий результат при перевищенні 40 мільйонів.

Повернення перевірок

Планові перевірки з 1 серпня стосуються лише тих ФОПів, які:

  • працюють з підакцизною продукцією;
  • займаються азартними іграми;
  • надають фінансові, платіжні послуги.

Позапланові перевірки з 1 серпня проводяться :

  • на звернення платника податків;
  • у платників податків, за якими отримано інформацію, що свідчить про порушення податкового законодавства з питань оподаткування доходів, отриманих нерезидентами, із джерелом їх походження з України та/або з питань оподаткування нерезидентів, які здійснюють свою діяльність через відокремлені підрозділи, у тому числі постійні представництва, платників податків, які здійснюють діяльність у сфері виробництва та/або реалізації підакцизної продукції, організації та проведення азартних ігор в Україні (гральний бізнес), платників податків, які надають фінансові, платіжні послуги);
  • у частині контролю за трансфертним ціноутворенням;
  • платником податків подано в установленому порядку контролюючому органу заперечення до акта перевірки або скаргу на прийняте за її результатами податкове повідомлення-рішення, в яких вимагається повний або частковий перегляд результатів відповідної перевірки або скасування прийнятого за її результатами податкового повідомлення-рішення у разі якщо платник податків у своїй скарзі (запереченнях) посилається на обставини, що не були досліджені під час перевірки, та об’єктивний їх розгляд неможливий без проведення перевірки. Така перевірка проводиться виключно з питань, що стали предметом оскарження;
  • в разі реорганізації, припинення юридичної особи або підприємницької діяльності ФОП, закриття постійного представництва чи відокремленого підрозділу, порушено провадження у справі про визнання банкрутом або подано заяву про зняття з обліку платника податків;
  • заявлено до відшкодування з бюджету податок на додану вартість;
  • на платника подано скаргу про ненадання таким платником податків податкової накладної покупцю або про допущення продавцем товарів/послуг помилок при зазначенні обов’язкових реквізитів податкової накладної або порушення термінів реєстрації ПДВ накладної;
  • ненадання таким платником податків акцизної накладної покупцю;
  • під час перевірки звітності контролюючим органом вищого рівня встановлено невідповідність висновків акта перевірки вимогам законодавства або неповне з’ясування під час перевірки питань;
  • невідповідність умов контрольованої операції принципу “витягнутої руки”;
  • неподання або подання з порушенням звіту про контрольовані операції, повідомлення про участь у міжнародній групі компаній, звіту в розрізі країн міжнародної групи компаній, глобальної документації (майстер-файлу) та/або документації з трансфертного ціноутворення;
  • після проведення документальної планової перевірки або документальної позапланової перевірки отримано інформацію та/або документи від іноземних державних органів, які стосуються питань, що були охоплені під час попередніх перевірок платника податків та свідчать про порушення платником податків податкового, валютного та іншого законодавства;
  • отримання інформації, що свідчить про ведення нерезидентом господарської діяльності через постійне представництво на території України без взяття на податковий облік.

Поновлюються також документальні перевірки, розпочаті та не завершені до 24 лютого 2022 року (щодо яких діяв мораторій) на невикористаний строк.

Зміни щодо РРО

  • Законом встановлено, що не застосовуватимуться штрафи за порушення щодо РРО, які були вчинені з 1 січня 2022 року до 1 жовтня 2023 року. Це стосується всіх суб’єктів господарювання.
  • Водночас це не стосується операцій з підакцизними товарами, валютою, азартними іграми.
  • З 1 жовтня 2023 від відповідальності звільняються лише ті суб’єкти, які продають товари/надають послуги на тимчасово окупованих територіях, зоні активних бойових дій.
  • Дозволено використовувати «спрощену назву» товару чи послуги (в межах товарної групи).

Розміри штрафів за незастосування РРО до 31 липня 2025 року (але не пізніше дати закінчення воєнного стану):

  • 25% вартості замість 100% штрафу з нефіскалізованої суми за перше порушення;
  • 50% вартості замість 150% штрафу з нефіскалізованої суми за друге порушення.

Інші зміни

  • Перебіг строків, зупинених у зв’язку з воєнним станом для платників податків та контролюючих органів, поновлюється, крім строків давності на перевірки, проведення яких не відновлено.
  • Строки зберігання інформації та документів платниками податку продовжуються на період мораторію на їх перевірку.
  • Відновлюються строки повідомлення банками податкових органів про відкриття рахунків.