Як новий закон змінить індустрію крафтового міцного алкоголю

18 серпня, 2023, 14:00 216
Як новий закон змінить індустрію крафтового міцного алкоголю

Верховна Рада ухвалила законопроект #5762. Ним депутати визначили і легалізували крафтове виробництво в Україні, а також зменшили вартість ліцензії – замість 500 000 грн вона коштуватиме 30 000 грн. Видання Forbes проаналізувало, як це вплине на виробників міцного крафтового алкоголю. AIN.Business виділив основне.

Як було раніше

  • Раніше крафтові виробники міцного алкоголю спиралися на закон №481/95, який регулював загалом весь етиловий спирт та, зокрема, тютюн.
  • Поняття «дистилятор» не було в законодавстві, а оптова ліцензія коштувала 500 000 грн.
  • У 2021 році ринок власного виробництва в HoReCa, домашнього виробництва і крафту сягав близько 400–700 млн грн, каже генеральний директор Pro-Consalting Олександр Соколов.
  • За останній рік він зменшився до 200 млн грн. Це приблизні цифри, бо понад 90% дистиляторів працюють у тіні, додає Соколов.

«Вартість ліцензії у 30 000 грн спростить нам життя. Бо зараз ми сплачуємо 500 000 грн на рік і вже другий місяць оформлюємо кредити, щоб вийти на нормальне функціонування», – говорить власник «Першої закарпатської палинчарні» Віктор Феєр.

Що змінить новий закон

  • У новому законі зʼявилося поняття «дистилятор» – це виробник, обсяг реалізації якого не більше 100 000 літрів на рік.
  • Крафтовики зможуть подавати ​​звіт про обсяги виробленої й реалізованої продукції щоквартально (замість щомісяця). Зменшився штраф за неправильне подання звітності – з 17 500 до 1020 грн. 
  • Вартість ліцензії на оптову торгівлю спиртними напоями для малих виробників дистилятів зменшиться з 500 000 грн до 30 000 грн.
  • Малі виробники дистилятів відтепер зможуть легально створювати крафтовий міцний алкоголь, використовуючи українську сировину (зерно, фрукти, виноград, ягоди).
  • Новий закон має привести норми ринку до вимог законодавства ЄС, а також пом’якшити регулювання в сфері.

Чи є шанси у малих дистиляторів вийти у великий ритейл

  • У Fozzy Group до крафтових алкогольних виробників висувають вимоги з реєстрації, якості, смаку продукту і його представленості на ринку.
  • У проекті «Лавка Традицій» у «Сільпо» зараз представлені виробники ігристого сидру та наливок Berryland і «Хані Баджер» та виробник горілки «Хмільні Традиції». 
  • Крафтовий алкоголь у «Сільпо» займає мінімальну частку, але може генерувати близько 10% продажів.
  • Одна з проблем у роботі дистиляторів із ритейлом – обʼєми.

«Ми проаналізували, що готові зробити стільки-то пляшок, а мережі можуть зробити заявку більше, і тоді ми не в змозі виконати заявку», – каже власник «Першої закарпатської палинчарні» Віктор Феєр. 

Читати більше