Все частіше власники українських аутсорсингових IT-компаній приймають рішення створювати також і власний продукт. Адже свій сайт, додаток чи інший сервіс в IT може зробити людину по-справжньому багатою за певних умов. В той час як рентабельність аутсорсу стабільна, але досить помірна.
І якщо бізнесові питання: як робити і кому продавати — всім більш-менш зрозумілі, то навіть досвідчені бізнесмени з аутсорсу часто не знають, що треба врахувати, аби почати безпечно заробляти ще і на власному продукті.
CEO юридичної компанії Tretten Lawyers Максим Носарєв підготував «дорожню карту», яка зорієнтує по ключовим напрямкам, яким потрібно приділити увагу, щоб ваш новий проєкт мав стійкий фундамент для старту і подальшого розвитку.
Аутсорс і продукт — принципово різна бізнес-філософія
Створити власний продукт, підтримувати його актуальність, вчасно змінюватися, відповідаючи на виклики ринку — це відповідальність іншого гатунку в порівнянні з аутсорсом. Адже працюючи з замовниками, ви можете створити щось дуже класне, реально потрібне і справне — але за ідеями інших. Ви це робите, отримуєте заздалегідь обумовлену оплату — і відпускаєте.
У випадку з власним продуктом ви щось робите і далі несете відповідальність за створене до останнього. Ви можете стати мільярдером або прогоріти. І саме в цьому ваша сміливість і ваша сила.
Працюючи юристом в IT, я бачив різні варіанти розвитку подій, коли аутсорсингові компанії наважувались запускати власний продукт. І знаю, що тут крім магії, коли «продукт злетів», є ще й більш зрозумілі і передбачувані аспекти успіху чи невдач.
Наприклад, в світовій практиці ми знаємо десятки випадків, коли IT продукт виникає як ідея і починає створюватися на ентузіазмі друзів, колег, часто — за рахунок їхніх коштів, часу, вмінь. На шляху розвитку такого продукту хтось з цих людей перестає вірити і йде з команди, інші — підтримують його тільки матеріально. А хтось — таки виводить цей новий сервіс в лідери на ринку, у компанії ростуть доходи. Аж тут з’являється колишній колега, друг чи співробітник, який говорить, що він теж хоче або частку в компанії, або брати участь в управлінні нею, або впливати на подальший розвиток продукту тощо — бо щось вклав в нього на старті. І це стає джерелом серйозних проблем і для власника компанії, і для функціонування самого продукту в подальшому.
Частина потенційно успішних проєктів на цьому етапі або втрачають темп розвитку, або взагалі перестають існувати через конфлікти всередині команди та неможливість оперативно приймати потрібні бізнес-рішення.
Також, наприклад, аутсорсинговій компанії найчастіше достатньо технічно виконати вимоги замовника. А продуктова компанія має сама розуміти рівень своєї відповідальності перед суспільством і попіклуватися, аби їхній продукт не порушував законодавство тих країн, де ним будуть користуватися.
Є ряд й інших моментів, які важливо врахувати, коли ви робити перші кроки для створення власного продукту. Про них докладніше і поговоримо далі.
Що важливо зробити до початку втілення ідеї IT продукту
Зазвичай, коли в IT компанії з’являється ідея продукту, ви проводите якісь маркетингові дослідження, вивчаєте ринок, а коли розумієте, що він має право на життя і комусь потрібен — плануєте його втілення. У аутсорсингових компаній зазвичай вже є команда фахівців, які і починають його створювати.
В такому розвитку подій криється ряд небезпечних моментів, які можуть перерости в проблеми пізніше, іноді навіть через кілька років. І часто відмотати все назад, щоб «полагодити» ці проблемні місця, вже неможливо.
Саме тому ще до початку робіт по створенню продуктів я рекомендую опрацювати 4 наступних моменти.
1. Оцініть, чи не порушує ваш майбутній продукт законодавство тих країн, де ви плануєте його запускати.
Один з наших клієнтів планував створити платформу, де знаходять одне одного люди, яким потрібно обміняти валюту. Вони там знайомляться та домовляються між собою про ціну і, власне, здійснюють купівлю-продаж. Він навіть не підозрював, що для цього потрібно дотримуватись певних умов, передбачених державним регулюванням обігу валюти, а його бачення майбутньої платформи грубо їх порушувало.
Саме тому я рекомендую приділяти увагу питанням законності того, що ви плануєте розробляти, на етапі планування. Звісно, якщо ваш майбутній продукт має умовно загальновідомий характер (служба доставки їжі, вимірювач кроків, календар тощо), можна цей пункт пропустити.
Але якщо це щось, пов’язане з криптовалютою, беттінгом, гемблінгом, знайомствами тощо — дуже важливо консультуватися з юристами на етапі планування написання продукту. По-перше, вони підкажуть вам, якщо це точно порушує законодавство. По-друге, можливо, допоможуть вам знайти механізми, які зроблять вашу ідею і корисною, і законною. Наприклад, якщо мова про сервіси для дейтінгу, це можуть бути вже вшиті в сам продукт механізми, які відслідковують порушення на кшталт поширення порно, дитячих фото, образливих форм поведінки тощо.
2. Переконайтеся, що те, як ви плануєте взаємодіяти з користувачами вашого продукту, не буде порушувати закон.
Як ми пропонуємо людям наш продукт? Які їхні особисті дані ми плануємо збирати, і що будемо з ними робити в подальшому? Як будемо їх захищати?
Якщо ви плануєте виходити на ринок Америки, питаннями захисту прав споживачів там займається Federal Trade Commission. Вони мають досить широкі вимоги до бізнесу. За їхніми правилами, навіть зловживання червоним кольором в інтерфейсі взаємодії з потенційним покупцем вашого сервісу, може вважатися порушенням.
Або, наприклад, в Євросоюзі діє загальний регламент про захист даних — GDPR. За своєю суттю це — деталізовані правила щодо того, які персональні дані можна збирати, і як з ними варто поводитися. Порушення цих правил тягне за собою штраф до €20 млн або до 4% річного обороту за попередній фінансовий рік для підприємств.
В інших країнах теж є свої правила щодо цих питань. Якщо ви не врахуєте їх і запустите продукт, є великий ризик стикнутися з проблемами. Причому, це можуть бути як просто заборона продукту в тому вигляді, в якому він є, так і величезні штрафи, яких досить складно уникнути.
3. Передивіться і врегулюйте по-новому ваші стосунки з командою.
Далі важливо передивитися ваші договори з тими членами команди, які будуть задіяні у створенні нового продукту. А саме — конкретизуйте положення про передачу прав на інтелектуальну власність.
Зазвичай у договорах з працівниками аутсорсингових IT компаній вказано, що все, що вони створюють, належить компанії. Іноді замовник просить конкретних розробників підписати окремі договори про те, що саме вони передають йому в рамках проєкту.
Але коли аутсорсингова компанія починає працювати над власним продуктом, вона повинна максимально убезпечити його. Вище я говорив, що досить типовою є ситуація, коли хтось з колишніх працівників починає претендувати на частку від доходів компанії, наполягаючи, що саме його внесок зробив продукт успішним. Або хтось з ключових розробників, маючи доступ до всього коду продукту, хоче його привласнити тощо.
Підстраховкою від цього можуть стати:
- детально прописані в договорах з розробниками положення про передачу прав на IP,
- акти прийому-передачі прав на IP, де вказано, що конкретно розробник передає компанії. Такі акти ми рекомендуємо підписувати регулярно раз на місяць, наприклад.
Це, з одного боку, дає менше підстав для виникнення «нехороших» по відношенню до компанії думок у самих розробників. А з іншого боку, навіть якщо хтось з вашої команди схоче претендувати на непередбачений раніше зиск від продукту, в суді ви матимете вагомі докази своєї правоти.
4. Розробіть «саме ваш» End User License Agreement (EULA) з користувачами майбутнього продукту.
Коли ви вже готові виводити на ринок ваш продукт, важливо зрозуміти, як саме і на яких умовах ви даєте дозвіл ним користуватися. В цьому напрямку теж є підводні камені, через які ви можете втрачати дохід.
Наприклад, один з власників української IT компанії розказав нам про ситуацію, коли їх клієнт завантажив собі безоплатну версію CRM системи, яку вони розробили, трішки її змінив — і почав продавати як власну. Тобто тут вони не просто втратили дохід, а ще й отримали конкурента. По суті, їх колишній клієнт почав заробляти на їхньому ж продукті. І вони не могли на це вплинути, адже за ліцензійним договором, який вони «зліпили» самі і підписували його зі всіма користувачами, це не було заборонено.
Такі ситуації зайвий раз підтверджують, що ліцензійні договори з користувачами вашого продукту мають враховувати його специфіку і ситуації, де компанія-власник потенційно може втрачати гроші.
Як бачите, формальний бік питання — це далеко не завжди щось умовне, чим можна знехтувати, а потім, коли все набере обертів, владнати. Саме тому я раджу власникам аутсорсингових IT компаній, які наважилися робити ще і власний продукт, на старті враховувати як мінімум ті 4 пункти, про які я розказав вище. І тоді ваші справи будуть в порядку.
Автор: Максим Носарев, CEO Tretten Lawyers