Закон Європейського Союзу про цифрові послуги (DSA) офіційно набув чинності. Як повідомляє The Verge, починаючи з 25 серпня 2023 року, такі технологічні гіганти, як Google, Facebook, Amazon тощо, повинні дотримуватися чинного законодавства, яке вимагає від онлайн-платформ юридичної відповідальності за опублікований на них вміст.

Що таке Закон про цифрові послуги?

  • Європейський парламент ухвалив DSA у липні 2022 року. Хоча ЄС поки що не вимагає від невеликих компаній дотримання DSA, він попросив дуже великі онлайн-платформи відповідати цим вимогам.
  • Головною метою DSA є сприяння безпечнішому онлайн-середовищу. Згідно з новими правилами, онлайн-платформи повинні впроваджувати способи запобігання та видалення публікацій, що містять незаконні товари, послуги чи вміст, одночасно надаючи користувачам засоби повідомляти про такий тип вмісту.
  • Крім того, DSA забороняє цільову рекламу на основі сексуальної орієнтації, релігії, етнічної приналежності чи політичних переконань людини та накладає обмеження на націлювання реклами на дітей. Закон також вимагає, щоб онлайн-платформи забезпечували більшу прозорість роботи своїх алгоритмів.
  • DSA встановлює додаткові правила для того, що він вважає «дуже великими онлайн-платформами», змушуючи їх надавати користувачам право відмовлятися від систем рекомендацій і профілювання, ділитися ключовими даними з дослідниками та органами влади, та здійснювати зовнішні та незалежний аудит.

Які онлайн-платформи це стосується?

ЄС вважає дуже великими онлайн-платформами (або дуже великими онлайн-пошуковими системами) такі, що мають понад 45 мільйонів користувачів щомісяця в ЄС. 

Наразі ЄС розробив 19 платформ і пошукових систем, які підпадають під цю категорію, зокрема: Alibaba AliExpress, Amazon, Apple App Store, Booking, Google Play, Facebook, Google, Instagram, LinkedIn, Pinterest, Snapchat, Tik Tok, Twitter, Вікіпедія, Zalando, YouTube, та Bing.

Що станеться, якщо ці платформи не відповідатимуть вимогам?

Онлайн-платформи, які не дотримуються правил DSA, можуть отримати штрафи в розмірі до 6% їхнього світового обороту. За словами Єврокомісії, координатор цифрових послуг і Комісія матимуть повноваження «вимагати негайних дій, якщо це необхідно для усунення дуже серйозної шкоди». Платформа, яка постійно відмовляється виконувати вимоги, може отримати тимчасове блокування в ЄС.

У ЄС вже спостерігають, як деякі компанії відмовляються від DSA. У липні Amazon подала петицію, в якій просить ЄС переглянути її класифікацію як дуже великої онлайн-платформи, стверджуючи, що її «несправедливо виділяють». Німецький рітейлер Zalando також подав позов проти Комісії ЄС, стверджуючи, що він не відповідає визначенню дуже великої онлайн-платформи.