Креативне агентство I AM IDEA у 2022 році, за словами його засновника Ігоря Фінашкіна, реалізувало більше чотирьох десятків ефірних проектів з своїми клієнтами. Фінашкін певний — жодна інша команда на ринку не була настільки продуктивною. «Або я таких не знаю», — уточнює підприємець.

Цьогоріч I AM IDEA відзначає свій перший маленький ювілей — 5 років. Незважаючи на повномасштабну війну, агентство бачить перспективи саме в Україні і певне у своєму майбутньому ще на наступні 5 років. 

Ігор Фінашкін. Фото тут і далі — автора.

Редакція AIN.UA час від часу пише про українські креативні агенції чи проекти, що вони реалізують. З Ігорем ми зустрілись вперше за весь час існування агентства. І вперше розповімо всю історію становлення I AM IDEA. Фінашкін запевняє: кожний рік — своя ланка розвитку компанії. Сперечатись не стали: це історія I AM IDEA в пʼяти частинах, максимально скорочена з двогодинної розмови. 

I / Дубай — Київ

Ігор Фінашкін родом з Черкас, але багато років з дружиною проживав в ОАЕ, куди виїхав ще на початку 10-х — запропонували роботу, він погодився. З часом виріс до маркетинг-директора мережі закладів, відповідав за креативну складову. Поруч з цим розвивав навички у сфері відео та музичного продакшену, мав невелику студію звукозапису з партнерами. Все це потім, як зʼясувалось, стане у нагоді. 

Але чим довше Фінашкін залишався у Дубаї, тим більше хотів повернутись до України. «Все ж Емірати — не наша рідна країна, дуже все надувне і несправжнє, там є багато своїх особливостей і я відчував це, хоча мав пристойну роботу і багато можливостей». На початку 2017-го він на місяць приїхав до України, у відпустку: побачитись з друзями, родиною. Це стало переломним моментом. 

«Я був вражений від того, що побачив. Всі друзі, з якими я зустрічався, будували бізнеси, проекти, щось розвивали. Все навколо неслось — ресторанна сфера, ІТ, стартапи. Це була зовсім інша країна, не так, яку я залишав у 2013», — згадує Фінашкін.

Після однієї з таких зустрічей з другом він сказав дружині, що їхати з України не хоче. В Дубаї, де він знімав квартиру, залишились всі речі, з роботодавцем також попрощався онлайн, пообіцявши закрити всі проекти, партнерам по студії передав справи і вийшов з бізнесу.

Як це, починати все з початку?

Фінашкін каже, що точно не хотів працювати на когось, але й запускати щось своє без досвіду — не так просто. «Я розумів, що мені подобається і який я. У мене завжди купа ідей, я активний, хочу всім допомогти і щось зробити. Очевидним вибором здавалось креативне агентство, я мав знайомих з цієї сфери. Але практики і розуміння як це робити — нуль». У нагоді став досвід з ОАЕ, де він працював у ресторанному бізнесі. З цього й почав — запропонував кільком друзям допомогу у розвитку їх закладів, взявши на себе промо, стратегію, розвиток та креатив. Вийти на новий рівень допоміг випадок.  

Якось до закладу, за розвиток якого відповідав Фінашкін, прийшла представниця Mini Cooper в Україні: хотіла використати локацію для проведення презентації нової автівки. Вислухавши всі побажання, креативник-початківець запропонував відмовитись від івенту. «Дай мені три дні і я запропоную класне рішення», — згадує свої тодішні слова Фінашкін. Як і обіцяв, за три дні презентував свою ідею в офісі «АВТ Баварія» на великому білому ватмані, де описав всю стратегію анонсу новинки. «Всі презентують через красиві слайди, а я просто взяв ватман — це як мінімум запамʼятовується. Свої ідеї ми продали, Mini Cooper сказав, що готовий до спільного проекту», — не без гордості згадує свій перший тріумф Фінашкін. 

Перший контракт Фінашкін називає початком агенції. Це був 2018 рік. Але до десятків проектів було ще далеко. На відміну від багатьох, шлях у рекламний ринок Ігор не прокладав через практичний досвід роботи у інших агенціях, як це часто буває: піти, попрацювати і запустити щось своє:

«Я передивився на YouTube всі відео і виступи взагалі всіх. Поглинав знання цілодобово. Але йти працювати ні до кого не хотів». Натомість пішов вчитись у Kyiv Academy of Media Arts — KAMA. Навчання в академії  має таку особливість, що у певній мірі студенти повторюють роботу повноцінного агентства: в командах працюють копірайтери, арт-директори, стратеги та інші. «Я подумав, що я зможу і з лекторами класними познайомитись і команду собі набрати у разі чого», — згадує Фінашкін.

Сталось навіть краще. 

На навчанні Ігор зустрів людину, з якою будує бізнес і дотепер — Арам Сімонян. Паралельно з навчанням взяли у роботу ще одного клієнта — мережу аутлетів одягу. Та все змінив один з навчальних проектів. Ще одна особливість КАМА — брифи для навчання дають реальні клієнти, хоча це не гарантує, що ідею втілять у життя. Одним з таких стала компанія COMFY. Команда Фінашкіна проект виграла. А через місяць тогочасний директор з комунікацій компанії Саша Жиляєв написав Фінашкіну: виграли — втілюйте. 

Поступово робота «на колінці» почала перетворюватись на роботу агентства. Перший офіс, перші 5 співробітників. Реалізувавши перший проект для COMFY, Фінашкін отримав друге замовлення.

«Вони розуміли, що ми зелені — ну просто до неможливості. Але все одно повірили у нас і дали можливість спробувати. Робили для них все, що могли», — досі з посмішкою згадує ті часи Фінашкін. Одна з кампаній для COMFY перемогла на Effie, взявши золото. «Про нас дізнався ринок. І так почалась друга частина I AM IDEA», — каже співрозмовник.

II / Андердоги

«Дізнавшись про I AM IDEA, ринок почав називати нас «Бандою на мінімалках, андердогами, панками», — жартує Фінашкін. В цей час команда вже стала повноцінним, хоч і невеликим, агентством. I AM IDEA почали запрошувати на тендери, зʼявлялись великі серйозні клієнти. При цьому, фішкою залишалась максимальна несерйозність: замість серйозних презентацій — смішні гіфки, замість красивих слайдів — ватмани, матюки, веселощі. Це допомагало продавати, а головне, транслювало те, якою була студія — креативною та веселою. Не всіх клієнтів це підкупало, але з тими, кому подобалось, Фінашкін та його команда знаходили спільну мову і реалізовували під них проекти. «Ніхто з нас не працював в агентствах і не знав, як правильно. Тому ми робили так, як відчували, клієнтам це імпонувало», — згадує ті часи підприємець. 

Та бізнес — це не про веселощі. Хоча I AM IDEA називали «панками» та дивувались з їх підходів, адміністративні процеси нікуди не зникли: щоб компанія могла працювати — там все має бути у порядку, як мінімум з точки зору бухгалтерії.

«Тоді ми вперше знатно обісрались», — згадує Фінашкін 2019 рік. 

Перший великий касовий розрив боляче вдарив по компанії, в моменті боргів було на 800 000 гривень: перед співробітниками, підрядниками. Завжди позитивні Ігор та Арам зрозуміли, що гроші компанії — гроші компанії, а не їх власні, не можна витрачати їх як хочеш і скільки хочеш. 

Ігор Фінашкін та Арам Сімонян

Паралельно наклалась інша проблема: керувати двома людьми — це одне. Коли вас десять — інше. «Ніхто не вчив мене, як працювати з людьми, як робити так, щоб вони були замотивовані, хотіли викладатись на повну, їм було цікаво. Я ж собі думаю, що всі дорослі і всі розуміють, що це робота і так далі. А насправді — ні, всім потрібна увага», — додає Фінашкін. 

Третя сутність — клієнти. На одних смішних гіфках далеко не поїдеш і велику агенцію не побудуєш. Хочеш підняти чек? Поясни, чому ти того вартий. Хочеш серйозніший проект? Доведи, що маєш експертизу, щоб втілити це у життя. 

2019-й забрав чимало сил, щоб трансформувати купку знайомих у справний системний бізнес. 

III / Коли дуже повірили у себе

Одним з найпотужніших моментів Фінашкін називає 2020-й. 

Складнощі перебудови бізнесу давались взнаки, але загалом жалітись не доводилось: клієнти, для яких I AM IDEA робила креативи, ділились власним досвідом адміністрування, зростання, казали, що потрібно зробити Фінашкіну, щоб покращити бізнес. Паралельно до агенції летіли все нові і нові брифи. 

«В якийсь момент нам здалось, що I AM IDEA — одне з найпотужніших незалежних агентств України. Все було так класно, що просто не передати. Здавалось, що ми схопили Бога за бороду. Успіх відірвав нас від землі», — згадує той час Фінашкін. 

Віру у себе не підірвав навіть COVID-19. На початку 2020-го компанія планувала зняти великий офіс і зробити там ремонт. Відклали під це грошей. Контракт мали підписувати на початку квітня — це і врятувало: 17 березня на карантин закрили всю Україну. Збережені кошти направили на виплати співробітникам, великої паніки у агенції не було. Як і бажання сидіти без діла. 

Через коронавірус та незрозумілість компанії заморозили свої маркетингові бюджети, агентства залишились без роботи. Майже одразу Фінашкін вирішив взяти ініціативу у свої руки і команда почала сама писати та обдзвонювати клієнтів. «Бізнес не має мовчати», — радив Фінашкін. Компанії погоджувались, але додавали: «платити немає чим». I AM IDEA зголосились працювати задарма. Це спрацювало. 

Влітку 2020 компанії розморозили бюджети і йшли до I AM IDEA. Хтось був готовий заплатити за попередньо зроблену роботу, хтось почав пропонувати тепер уже комерційну співпрацю. «Активність спрацювала нам в плюс, ще більше клієнтів про нас дізнались, повірили нам. Ми інвестували свою компетенцію у ринок, ROI вийшло відмінним», — додає Фінашкін. Почались великі проекти з Uklon, Eldorado, Robota.ua та Intertop.

Але вистачало й проблем. 

«Є відчуття, немов все дуже дуже класно. Клієнти є, гроші є, все навколо — клас. А потім настає момент, коли до тебе приходить співробітник і каже «я звільняюсь». А ти розумієш, що ти цього не чекав, а ще це людина, на які завʼязано чимало процесів. І ти починаєш помічати, що у тебе десь там хаос, там проблеми, там не зроблена робота. Розслаблятись зарано, — пригадує підприємець ті часи. — Навколо був хаос. І з цим хаосом потрібно було щось робити». 

IV / Систематизація хаосу

Інколи здається, що розмова з Ігорем — як маятник: 

  • Ура, у нас багато клієнтів, багато замовлень, велика команда!
  • Оууушіт, що робити, як цим керувати, як адмініструвати?!

Але насправді — не здається: так воно і є. Зростання команди і вихід на новий рівень потребували й змін у I AM IDEA. У 2021 році команда перевалила за 20 людей. Це зовсім не той адміністративний рівень, що був за чисельності команди у 5-10 людей. Фінашкін запевняє, що для комфорту команди намагаються дотримуватись історії про work-life balance, зменшити до нуля ієрархію, давати свободу у виборі проектів, над якими хочеться працювати.   

Інша сторона медалі — клієнти. Фінашкін знаходив все складніші і складніші проекти, замовлення ставали більшими, а на презентації сидів не твій друг маркетинг-директор, якому ти пишеш ідеї на серветці, а рада директорів з 18 людей, кожен з яких має свою думку і кожному потрібно пояснити, чому саме таке рішення. «Уяви: клієнт — велика компанія, там своя бюрократія. Їм потрібно надіслати вчасно всі звіти, все пояснити, передати інформацію по цілям, а потім — по KPI. А ще там не лише маркдір, а директор з продукту, бренд-директор і ще 8 людей — і з усіма потрібно комунікувати».

Щоб зрозуміти, як цьому дати раду, Фінашкін звернувся до консалтингових компаній, аби ті порадили, як хаос перетворити у порядок, або як мінімум — контрольований хаос. Це не дало ефективних результатів. Інший тип отримання знань — все ті ж клієнти, котрі у приватних розмовах готові спілкуватись не лише про свій бізнес, а й дати дружню пораду.

«Ми просто йдемо снідати, обідати, в розмові я ділився й своїми болями, вони давали поради, як і що змінити. Це дуже цінно, коли ти отримуєш зворотній звʼязок від тих, у кого бізнес значно більший і вони вже пережили все те, з чим ти лише зараз зіштовхнувся, — пояснює Фінашкін. І додає сміючись: «А ще це безкоштовно».  

А ще — маркетинговій агенції також потрібен маркетинг. І це ще один напрям роботи, котрим потрібно було займатись. 

Ні для кого не буде секретом, що 2021 рік став надуспішним для чималої кількості українських бізнесів. ІТ-ринок зростав фантастичними темпами, в Україну заходили нові іноземні компанії, все навколо зростало, місцевий бізнес почувався чудово. Та ж ситуація відчувалась і на рекламному ринку. «У 2022 рік ми заходили так, немов двері відкривали з ноги. Відчувалось піднесення, немов ти зможеш досягнути всього», — згадує свої емоції підприємець.

Памʼятаєте про маятник? У лютому 2022 року цей маятник сколихнув всю країну. 

V / Український ринок — база

Початок як у всіх: опіка родини, переїзд у безпечне місце, комунікація з командою, робота у напрямку, де можеш стати найбільш корисним. 

Після кількох перших тижнів та місяців команда I AM IDEA все ще залишалась у повному складі, нікого не звільняли, бізнес, хоч і на той момент фактично не активний, не закривали. Фінашкін той період згадує з особливим запалом в очах: вся команда працювала та була корисною там, де могла, колектив долучався до ініціатив, що летіти звідусіль. «В такі моменти розумієш, що навколо тебе класний колектив», — розповідає Фінашкін.

За пару місяців після початку повномасштабного вторгнення щоб утриматимсь на плаву, керівництво агенції домовилось про «утримання зарплатні»: команді зрізали зарплату, але не як факт, а немов би «позичили» ці гроші. За словами Фінашкіна, всі обовʼязки перед командою за рік практично закрили — борг поступово виплатили. 

Де взяли на це кошти? Допоміг досвід ковіду. З кінця весни 2022-го I AM IDEA почала писати всім своїм клієнтам, що команда на місці та готова допомагати там, де потрібна. Перших шість місяців грошей майже не було, утриматись на плаву допомогло зароблене раніше, що й виплачували команді.

«Ось ця постійна комунікація з клієнтом показала, що I AM IDEA на місці та готова вмикатись у роботу, і це дуже сильно допомогло», — згадує Фінашкін.

З середини літа поступово почали повертатись комерційні проекти, клієнти приходили з-за кордону. Працювало це так: українські креативники, що переїздили до Європи чи Штатів, почали розповідати про українські агенції там, про їх крутість, гнучкість та можливості — це симпатизувало локальним компаніям і ті розміщували замовлення в Україні. Окрім того, іноземні видання про рекламу та маркетинг чимало писали про українська агентства, це також підвищувало впізнаваність. Ба більше, це дало конкретний результат. 

В одному з інтервʼю для канадського медіа Фінашкін сказав, що для світу Україна стане викликом: крутий український креатив, спраглий до роботи, вийде на локальні ринки та стане серйозним конкурентом. Один з читачів цього тексту так надихнувся словами, що сам запропонував Фінашкіну продавати послуги I AM IDEA в Канаді. Співпраця триває досі, компанія відкрила там офіс, вже має кілька локальних клієнтів. 

Але Канада — не основна ставка Фінашкіна.

«Поки всі дивились за кордон, відкривали офіси у США, Лондоні чи Варшаві, ми чітко розуміли — нашим основним ринком залишається Україна. Ми зробили ставку на бізнес в середині країни і те, що з часом він почне відновлюватись та повертати свої маркетингові активності», — згадує Фінашкін. 

Ставка зіграла. До кінця 2022 року I AM IDEA зробила рекордну для себе кількість проектів. Поки інші агентства відмовлялись від роботи з причин роботи з іноземними клієнтами чи просто через внутрішні проблеми, Фінашкін з командою ходив по ринку і казав «ми готові працювати, ось є такі, такі і ще такі ідеї». За рік виконали 44 комерційних проекти.

В результаті, за підсумками 2022 року компанія навіть виросла у гривнях на 6% по виторгу. Правильна робота з клієнтами спрацювала. За перші півроку 2023-го компанія вже заробила більше, ніж за весь 2021-й, який, нагадаю, до цього вважали рекордним. Того  року цифри агенції вже сягали за 1 млн долларів.

Щоб вийти на новий рівень, менеджмент працює над тим, щоб давати клієнту більше. «Навколо — багряний океан креативних агенцій. Якщо раніше нас порівнювали з Fedoriv чи Banda, то тепер класних незалежних агентств — чимало. Це стимулює нас знову змінюватись», — розповідає Фінашкін. Окрім креативу компанія хоче допомагати зі стратегією та запуском нових продуктів. Так, наприклад, нову програму лояльності Uklon розробляв із командою I AM IDEA. «Нам платять гроші, не за ролики, а за те, щоб бізнес зростав. Ми хочемо заглиблюватись у бізнес-процеси так, щоб результат був відчутнішим. І це вже не про просте створення рекламної кампанії», — акцентує підприємець.

— Що далі? 

— Агентство продовжує зростати і ми будуємо наші процеси так, щоб мати змогу вирости по людям у два рази мінімум і могли собі дозволити у майбутньому вирости і до сотні. Оскільки ми розширюємо спектр нашої взаємодії з клієнтом — це цілком осяжна мета.

— А глобально — що далі? Продаж бізнесу, відхід від операційки і рибалка біля озера?

— Скажу чесно — не знаю. Рибалити я не люблю, та й компанію поки продавати не збираюсь. Колись у мене була пропозиція, не скажу від кого, але інша агенція запропонувало нас купити. Я злякався і відмовився. Чи можливо, що захочу продати агенцію у майбутньому? Та все можливо, але такої мети немає, як і цифри, за скільки готовий вийти. Поки зовсім навпаки, бажання побудувати мережу: офіс в Україні, Канаді, ще десь. Загалом, хоч нам і 5 років, ми бачимо себе зараз у точці «нуль»: оновлення агенції, ребрендинг, ми будуємо нових нас. Попереду багато змін.