Що потрібно для виходу на ринок агрегаторів перевезень? Чи можливо поєднати в одному продукті пасажирські та вантажні перевезення, конкуруючи одночасно і з Uber, і з DHL? З такими питаннями клієнт звернувся до команди SoloWay Technologies.
Керівник напрямку цифрової трансформації SoloWay Андрій Хомин розповідає, як за чотири тижні вдалося переосмислити бізнес-концепт, знайти приховані ризики та запропонувати готове рішення.
Яким був запит клієнта?
Клієнт звернувся до нас з бізнес-ідеєю нового продукту в галузі логістики. Він вже мав досвід перевезень в країнах Балтії, зокрема, в Естонії. Побачивши ринкову можливість для розвитку та відсутність сильних конкурентів в регіоні, підприємець вирішив створити потужний агрегатор для перевезень пасажирів і вантажів.
З нашого досвіду, сфера логістики є однією з найскладніших у реалізації: вона потребує численних інтеграцій та кастомних розробок для різних процесів, що зазвичай відбуваються у реальному часі:
- побудови маршрутів;
- оптимізації розрахунків;
- навігації;
- комунікації;
- взаємодії платіжних інструментів;
- обробки великих масивів даних.
Щоби краще дослідити бізнес-домен, зрозуміти болі кастомерів, ключові bottlenecks (проблеми, що можуть затримати або зупинити процес), ми запропонували клієнту разом із ключовими стейкхолдерами пройти коротку Discovery Phase.
Як відбувався процес співпраці?
За чотири тижні, які тривала Discovery Phase, команда SoloWay встигла комплексно пропрацювати задачу, зокрема, сформувати бізнес-ідею, змінити структуру проєкту та розробити прототип мобільного застосунку. Розповідаємо поетапно.
Організація Discovery Phase: три лайфхаки для ефективності
Щоби максимально ефективно використати час, відведений на етап досліджень, ми вдалися до таких кроків:
- Залучили до роботи бізнес-аналітиків, UX/UI-спеціалістів та solution architects з експертизою саме в логістиці, що допомогло зекономити чимало часу на аналіз ризиків.
- Детально розпланували адженду та щотижневі спринти для комунікації із стейкхолдерами.
- Оскільки стейкхолдерів було декілька, створили RACI-матрицю, в якій розподілили ролі та зони відповідальності кожного з учасників проєкту. Це значно спростило майбутні узгодження інформації.
Формування бізнес-моделі: що робити, коли клієнт не має повного бачення
На першому воркшопі з клієнтом ми планували виявити потреби та проблеми цільової аудиторії продукту, а також проаналізувати бізнес-компоненти: ключових користувачів, постачальників, ресурси, бізнес-модель, канали та інше.
Втім, виявилося, що у стейкхолдерів не було кінцевого розуміння, як мала працювати бізнес-модель. Тому ми проаналізували роботу схожих рішень на інших ринках, виокремили найбільш відповідну модель майбутнього продукту, а також ідентифікували проблеми та потреби, які він мав вирішити та закрити.
Проблеми:
- Складність вибору перевізника через велику кількість служб таксі та логістичних компаній і завищені ціни.
- Складність та висока вартість доставки дрібних вантажів в інші регіони чи за кордон.
Потреби:
- Справедлива ринкова ціна разової поїздки чи групової подорожі (таксі, автобус, трансфер, каршерінг, корпоративні поїздки, оренда машин) на одній платформі від різних перевізників
- Недорога доставка вантажів, посилок за допомогою наявних служб доставки та незалежних кур’єрів.
- Додатковий заробіток для власників пасажирських автомобілів, вантажних фургонів, локальних кур’єрів.
- Здешевлення доставки до дверей для невеликих ритейлерів та ecommerce-продавців.
- Масштабування власного логістичного бізнесу за допомогою цифрових продуктів.
- Збільшення кількості замовлень для дрібних локальних перевізників (невеликі служби таксі, малі логістичні компанії).
- Надання технологічних рішень невеликим компаніям для управління власною логістикою.
Планування архітектури: два продукти замість одного
Навіть на перший погляд продукт, що потребував численних інтеграцій, виглядав масштабним та складним. На додачу інтеграції з лідерами ринку пасажирських (Bolt, Uber) та вантажних (DPD, DHL, Omniva) перевезень, ставили проєкт під великий ризик. Наша команда, маючи схожий досвід, знала, чого може коштувати навіть одне підключення до складного логістичного сервісу.
Після глибокого аналізу конкурентів (Bolt, Uber, Tulika, Vanongo, Ziticiti) команда бізнес-аналітиків та технічних спеціалістів SoloWay Technologies запропонувала розділити проєкт на два окремих продукти:
- сервіс для приватних та групових поїздок HaulHub Taxi;
- сервіс для доставки вантажів HaulHab Cargo.
Це значно спростило розуміння бізнес-моделей, цільових аудиторій, позиціонування, масштабування та технічної архітектури кожного з продуктів.
Нашій команді було дуже цікаво подивитися на, здавалося б, давно розроблені Uber-like-рішення, але під новим кутом «справедливого агрегатора».
Структура продуктів: що може завадити майбутньому масштабуванню
Після розділення ми з клієнтом вирішили пропрацювати кожен продукт на розуміння бізнес-компонентів, які впливатимуть на їхню роботу, фінальну цінність та, як результат, маржинальність.
Навіть верхньорівнений аналіз показав, як важливо закладати правильну основу для масштабування цифрових рішень. Часто буває, що на початковій фазі клієнти опускають важливі компоненти: збір та аналіз великих даних, наявність служби підтримки чи політика GDPR (General Data Protection Regulation, тобто загальноєвропейський регламент щодо захисту даних). Все це може значно ускладнити масштабування бізнесу в майбутньому. Тому ми стараємось ідентифікувати такі складові на початковому етапі — під час Discovery Phase.
Далі ми спроєктували загальну структуру рішень для пасажирських та вантажних перевезень:
- побачили, що потрібно створювати окремі застосунки для водіїв, клієнтів, диспетчерів, кур’єрів;
- зауважили, що необхідно ретельно продумати технічну архітектуру майбутнього рішення, оскільки весь процесинг, збір та аналіз даних має відбуватися на стороні клієнта.
Проаналізувавши API сторонніх сервісів, ми виявили, що не всі з них відкрито обмінюються запитами та даними, як нам здавалося на початку. Завдяки цьому кейсу команда SoloWay Technologies навчилася ефективно комунікувати з розробниками API глобальних логістичних та транспортних сервісів. Це був цікавий досвід, оскільки чимало інсайтів по інтеграції відсутні у відкритому доступі чи документації.
Ще одним викликом для нашої команди стало бажання клієнта розширити можливості доставки для роздрібних офлайн-смагазинів та невеликого онлайн-бізнесу без значних інвестицій у програмні продукти. Замовник хотів розробити власну систему оптимізації доставки та побудови маршрутів, щоби створити альтернативу дорогим мережевим службам.
Ми дослідили, як можна оптимізувати логістику останньої милі, та розглянули різні сервіси для побудови оптимальних маршрутів. Оцінивши ризики, дійшли висновку, що найбільш оптимальним буде використання вже дійсних API: це значно скорочувало терміни та вартість розробки.
Аналіз конкурентів: три неочевидних джерела інформації
Проаналізувавши наявні продуктові рішення на ринку логістики та пасажирських перевезень, ми побачили, що багато компаній далеко просунулися в розвитку цифрових продуктів. Це дозволило врахувати їхні досягнення, помилки та одразу відкинути декілька хибних гіпотез .
Саме конкурентний аналіз часто дає відповіді на початкові припущення, що значно скорочує пошук оптимальних рішень та допомагає уникнути ключових ризиків. Ось де ми беремо подібну інформацію:
- в медіа;
- безпосередньо у засновників продуктів чи стартапів, спитавши напряму;
- на їхніх сторінках в LinkedIn, де підприємці часто описують досягнення та невдачі.
Розробка функціоналу та прототипу: застосунок для доставки вантажів
Після збору бізнес-інформації ми перейшли до етапу формування ключового функціоналу. Основні Epics, Features та User Stories описали у Story Map, адже це зручно і команді, і клієнту:
- розробникам та проєктним менеджерам простіше реалізовувати функціонал чи переносити завдання в Jira;
- клієнти можуть швидко орієнтуватися в продукті, а також вносити власні рекомендації чи коментарі для команди розробки та бізнес-аналізу.
Весь функціонал ми розділили на логічні релізи, виходячи з пріоритетів для бізнесу клієнта, швидкості розробки та відповідності ринковим потребам.
Далі наші UX-експерти взялися за прототип мобільного застосунку для одного з продуктів, який передбачав доставку вантажів. Клієнт вирішив почати запуск саме з цього сегменту, оскільки вже мав автопарк вантажівок та фургонів. На скріншотах можна побачити процес замовлення послуги з перевезення холодильника з можливістю вибору за найкращим тарифом, часом та іншими параметрами.
Паралельно команда технічних спеціалістів з мобільної розробки та веб-розробки запропонувала архітектурні рішення та підібрала стек технологій, найбільш оптимальних для такого типу програмних продуктів.
Discovery Phase завершилася оцінкою вартості робіт та фінальною презентацією виконаних етапів перед усіма стейкхолдерами проєкту.
«Ми з клієнтом відкрили багато нових аспектів в бізнес-моделях, технічних реалізаціях та інсайтах API від глобальних провайдерів (Uber, Bolt, DHL, Omniva та інших). Переконані, така робота дала чимало відповідей на початкові гіпотези та підняла на поверхню приховані ризики»,
— керівник напрямку цифрової трансформації SoloWay Tech Андрій Хомин.
Що отримав клієнт?
Команда SoloWay Technologies провела Discovery Phase за короткий термін — чотири тижні. В результаті клієнт отримав комплексне бачення майбутнього продукту:
- Всебічний аналіз, зокрема, Competitors Analysis, Business Model Canvas, Market Overview, Personas Analysis, User Flow Analysis.
- Product Vision: бачення функціоналу продукту на основі зібраних інсайтів з Deep Interviews та Brainstorm Session, які були трансформовані в конкретну карту функціоналу Story Map.
- Візуальний інтерактивний прототип.
- Технічне обґрунтування: технології розробки, візуальну архітектуру.
- Оцінку вартості робіт.
Інструменти, які ми використовували:
- Miro
- Figma
- Photoshop
- Google Trends
- Google Docs
- Statista
- Ahrefs
- Jira
- Confluence
- Zoom
- Lucid Chart
- Grammarly
- Postman
- JSON/XML Reader
- VPN
«Кожний новий проєкт на Discovery Phase — це потужне джерело знань як для команди, так і для клієнта. Раді бути частинкою таких глобальних продуктових рішень»,
— керівник напрямку цифрової трансформації SoloWay Technologies Андрій Хомин.
Висновки
Підсумуємо, що дає Discovery Phase і нам, і клієнтам:
- Розуміння потреб: активна комунікація з клієнтом та іншими зацікавленими сторонами сприяє глибокому розумінню їхніх потреб та вимог, а значить — встановленню реалістичних цілей та уникненню розбіжностей та розчарувань.
- Підвищення якості продукту: численні дослідження виявляють потенційні проблеми та оптимальні шляхи їх вирішення.
- Зменшення ризиків: детальний аналіз та оцінка потенційних ризиків дозволяють заздалегідь ідентифікувати та усунути можливі проблеми.
- Ефективне планування та економія ресурсів: Discovery Phase демонструє масштаб та складність проекту та допомагає уникати зайвих витрат часу, грошей та інших ресурсів.
- Розуміння цільової аудиторії: глибоке знайомство з майбутніми клієнтами дає змогу розробити продукт, що дійсно вирішує їхні проблеми та закриває потреби, а це впливатиме на попит та конкурентоспроможність.
- Забезпечення конкурентної переваги: дослідження ринку та конкурентів допомагає створити унікальні пропозиції та вдосконалити вже активні продукти.
Якщо вам потрібно провести Discovery Phase, зв’яжіться з менеджерами, які проконсультують щодо оптимального рішення для вашого продукту.
Автор: Андрій Хомин, керівник напрямку цифрової трансформації SoloWay