Як інтегрувати професійне менторство в навчання: колонка Віо Карпенко, Projector

Привіт! Мене звати Віо Карпенко, я дизайнерка освітнього досвіду в онлайн-інституті Projector та продуктова менеджерка Projector Mentorship Platform. Я досліджую та покращую досвід тих, хто хоче отримати нові знання. У цій колонці хочу розповісти про потужний інструмент для навчання та розвитку, який вже є звичним у багатьох країнах, а українці насправді тільки починають його для себе відкривати.

Віо Карпенко. Фото: Projector

Почнемо з бази: менторство – це… ? 

Менторство — це про обмін досвідом. Коли експерт, який пройшов певний шлях з усіма злетами і падіннями, готовий ділитися цим із іншими. А менті, який має запит на розвиток і підтримку більш досвідченого колеги, шукає цього.

Є кілька досліджень, які аналізують вплив менторства. Міжнародний журнал наставництва та коучингу в освіті (International Journal of Mentoring and Coaching in Education) у своїх дослідженнях вказує, що студенти, які користуються підтримкою менторів, демонструють кращі академічні результати, вищий рівень впевненості у собі та докладають більше зусиль у навчанні. Крім того, менторство відіграє ключову роль у розвитку лідерських якостей.

А в одній зі статей Harvard Business Review описують дослідження, в межах якого працівники, що мали менторів, показали кращі результати та покращили професійні навички порівняно з тими, хто такої підтримки не мав.

Менторство в Україні: гарні й невдалі результати

Коли ми запустили менторську платформу більше року тому, то зрозуміли, що першим кроком на шляху до її популяризації має бути популяризація цього формату взагалі. Ми провели аналіз ринку, дослідили конкурентів та загалом ситуацію з темою менторства, й зрозуміли: менторство залишається досить незрозумілим явищем в Україні.

Де-не-де впродовж останніх років з’являлись різні ініціативи. Дуже часто це було менторство всередині близького та закритого ком’юніті, як-то менторська ініціатива Української Академії Лідерства. Також нерідко менторські програми інтегрували всередині великих компаній, де менторство є освітнім HR-інструментом для розвитку людини в компанії, онбордингу джунів, тімбілдингу та більш щільної взаємодії тімлідів і працівників на менеджерських позиціях з новими в команді людьми. 

Проте, оскільки ця історія залишалась доступною лише в межах приналежності до певної компанії або групи людей, менторство продовжувало бути почасти далекою іноземною ідеєю для більшої частини аудиторії. Навіть у розмовах з нашими менторами я часто могла почути про їхній досвід у ролі як ментора, так і менті виключно в різноманітних програмах закордоном. 

Буду відвертою: я й сама вперше почула про менторство, коли вчилася за кордоном і мала можливість побачити його в усій красі різноманіття. Навколо мене в межах університету існували менторські програми для кар’єрному розвитку, для жінок у STEM, для студентів, яких цікавлять венчурні інвестиції та стартапи, для малозабезпечених груп населення, для іноземних студентів, навіть для роботи з американськими податками. Крім того, менторство заохочується самими навчальними закладами, котрі таким чином допомагають новим студентам швидше інтегруватись в спільноту та мати коло підтримки. Зазвичай ці програми організовувались у рамках кар’єрного місяця або профорієнтаційних заходів, спрямованих на розвиток студентів на початку кожного року, аби підготувати до стажувань, вибору модулів, чи оформлення резюме. 

Зараз ми бачимо значне зростання інтересу до менторства, а з ним і появу більшої кількості платформ, доступних широкій аудиторії. Зокрема, завдяки тому, що бронювання доступне будь-кому без попередньої верифікації чи дотичності до ком’юніті. А наявні ментори працюють у широкому спектрі сфер. Наприклад, на самій Projector Mentorship Platform можна знайти менторів від сфери дизайну інтерфейсів до культурного менеджменту і юридичних питань. Крім того, поява різних платформ означає, що більше людей мають нагоду дізнатись про концепцію менторства, спробувати цей підхід, порадити знайомим. Справді, наразі ми бачимо зростання в аудиторії, що прийшла на сесію за порадою друга чи колеги — це не може не тішити. 

Ще одним викликом в Україні є те, що менторство часто плутають з коучингом. Іноді навіть не розуміють сповна концепцію ні першого, ні другого. Ключове питання, яке я використовую, аби розрізнити ці поняття для інших: на чому робимо фокус під час взаємодії? Якщо на бажаннях, цілях та цінностях того, хто звернувся, — тоді говоримо про коучинг. Якщо на досвіді та знаннях експерта, — це про менторство. Проте нерозуміння, в чому особливість останнього і що воно може дати людині й досі викликає ставлення з осторогою. Тому далі я розповім про часті запити і те, як можна починати інтегрувати менторство ще на етапі навчання. 

Коли варто йти до ментора

Може здаватись, що менторство — це лише про сферу IT. Або для тих, хто вже знає, чого хоче, і має чіткі очікування та запитання. Або це наче терапія — довгострокова робота на одним запитом. Насправді ж менторство можна інтегрувати в життя на різних етапах залежно від запиту, а отже воно може бути усім з перерахованого вище і при цьому не обмежуватись лише цим переліком.

Згадаймо, що базово менторство — це про взаємодію, де спеціаліст ділиться експертизою з людиною, яка цієї експертизи не має. А отже формат і запит взаємодії може залежати, найперше, від того, яку саме експертизу ви хочете знайти в своєму менторові. На етапі навчання дуже часто це про досвід пошуку роботи або наступні кроки, що людині потрібно зробити, аби наблизитись до своєї цілі. 

Під час навчання, незалежно від того, чи говоримо про вищу університетську освіту, чи онлайн курси, — ментор може підтримати як сам навчальний процес, так і підготувати до того, що настане після його завершення. І попри індивідуальність кожного, можна назвати повторювані запити до менторів.

  1. Поради щодо досвіду ментора у його професії. Тут все: старт кар’єри, досвід у компанії, кар’єрний зріст, більш практичні речі, як-то рев’ю портфоліо тощо.
  1. Потреба почути іншого експерта в робочих підходах та отримати оцінку власної компетентності від малознайомої (і, ймовірно, менш упередженої) людини.
  1. Брак індивідуального підходу в навчанні. Тому ви хотіли б отримувати більше персоналізованих порад та фідбеку.
  1. Бажання поглибити експертизу для горизонтального чи вертикального розвитку кар’єри. Але не впевнені, з чого почати та які знання здобувати. Тут ментор може допомогти обрати необхідну навчальну програму та доповнити навчання необхідною додатковою практикою/робочими кейсами.
  1. Якщо йдеться все ж про навчання на окремих курсах (або з можливістю самостійно обирати предмети, як в багатьох західних університетах), то ментор може також допомогти обрати траєкторію, що приведе вас до бажаної цілі. 

Я вже не вперше акцентую, що хоч ментор і лідить взаємодію, проте основний фокус саме на ваших цілях. Тому перше і найважливіше, що раджу зробити перед зустріччю з ментором — поставити цілі. Крім того, важливо пам’ятати, що менторство не скасовує самостійної роботи. Тому важливо не сприймати цей формат як приватні консультації, де інша людина розв’язує ваші задачі, чи як репетиторство, коли щозустрічі ви отримуєте блок структурованої теорії на опрацювання. Натомість задача менті — бути проактивним, виконувати завдання, приходити з запитаннями і намагатись отримати від взаємодії максимум. 

Як вдало знайти ментора

Хоча раніше ментором було прийнято вважати когось із вищим соціальним статусом та старшим за віком, наразі ці очікування спростились. Ментором може бути будь-хто з необхідним досвідом у сфері. Залежно від запиту, таку роль для вас може виконувати колега, викладач, хтось із друзів, або зовсім незнайома людина. 

Під час навчання часто ментором виступає викладач, який найбільше надихає, або чий кар’єрний шлях хочеться повторити. На Projector Mentorship Platform значна частина менторів є також кураторами інституту; студенти після навчання нерідко звертаються до своїх же кураторів на платформі, щоб ті продовжили підтримувати їх у кар’єрному розвитку і допомагали з першими робочими проєктами. 

Ментора можна шукати на спеціалізованих платформах, у власних ком’юніті, прямо написати людині, яка цікавить. Обираючи ментора, важливо запитати себе:

  1. Які ваші очікування? Довгострокове менторство чи вирішення точкового запиту? З великою кількістю домашки та додаткових матеріалів чи більш розслаблений формат обміну досвідом? Платне чи можливий донат?
  2. Чи може ця людина закрити саме ваш запит? Це особливо важливо для специфічних запитів, коли потрібен, наприклад, не просто маркетинговий менеджер, а з досвідом у благодійній організації. 
  3. Чи ви та ментор готові приділяти менторству однакову кількість часу? Наприклад, вам би хотілось зустрічатись щодватижні, тоді як ментор, якого ви обрали, не готовий виділяти більше, ніж 1 зустріч на місяць.
  4. Чи готовий ваш ментор давати чесний та неупереджений фідбек? Краще уникати конфлікту інтересів чи менторства з близькими знайомими, котрим може бути не комфортно вказувати на ваші помилки, аби не образити.
  5. Останнє, але не менш важливе: чи вам буде комфортно працювати з цією людиною? Це дійсно важливо почувати себе комфортно у роботі з ментором: не боятись запитувати, бути відвертим, розуміти жарти одне одного. 

Як впровадити менторство у навчання: кейс Projector

З досвіду Projector усі запити на менторській платформі можна розділити на два види: пошук і підготовка до нової роботи або допомога із запитом у роботі, на якій працює наразі менті. Але ми поекспериментували і спробували додати досвід менторства до навчання на професіумах — наших річних навчальних програмах. 

Ось як це відбувалося. Ми запропонували 4 менторам вести групу студентів професіуму з графдизайну впродовж року і допомагати студентам рухатись між модулями, обирати наступний крок, покращувати портфоліо, отримувати фідбек та підказувати додаткові ресурси. Ментори зустрічались зі студентами раз на місяць і обговорювали успіхи в навчанні, а також питання та страхи студентів на шляху до нової професії. Експеримент триває досі й наразі вже проведені більше 60 сесій. Найбільшим викликом виявилась операційна складова, тоді як ментори і студенти відгукувались позитивно і чекали кожної наступної сесії.

Ми збирали й фіксували фідбеки студентів та менторів. Найголовніше — зрозуміли, що рухаємось у правильному напрямку. Та якщо ментори наголошували, що для них цінно мати можливість працювати зі студентом довгостроково, зануритись у його очікування, цілі та прогрес, — то за фідбеками студентів зрозуміли, що менторська підтримка допомагала їм:

  • побудувати персональну стратегію кар’єрного розвитку, тоді як під час навчання з групою може бути складно зануритись у персональні цілі та плани;
  • дізнатися про власні сильні сторони і точки росту, адже викладач спостерігає за вашим розвитком і часто оцінює конкретну роботу, а не комплексно набір навичок і білі плями, з якими потрібно попрацювати;
  • познайомитися із реаліями роботи, особливо під час регулярної взаємодії, коли вдається зібрати цільну картину з численних кейсів та прикладів менторів; 
  • відчути підтримку та заохочення, особливо, коли останні дедлайни по домашкам давно пройшли або от-от має відбутися перша презентація проєкту замовнику.

Впевнено пробуйте менторство у своєму навчання та роботі — це подарує вам нові знайомства, допоможе розібратись у цілях і наблизить до їхнього досягнення. Думайте про нього як про добриво, що пришвидшить ваше зростання. І найкраще те, що це більше не історія з далекого й успішного заходу, а доступний робочий інструмент. А далі все, як з будь-чим новим: пробуйте, тестуйте і робіть це частиною свого життя.

Авторка: Віо Карпенко, продуктова менеджерка Projector Mentorship Platform

Залишити коментар

Коментарі | 0

Пошук