Рубрика «Стартап дня» на AIN.UA — це трибуна для засновників проектів, де можна познайомити потенційних клієнтів та інвесторів зі своїм продуктом. Редакція зберігає пряму мову спікера. Розповісти про свій стартап можна, заповнивши анкету за посиланням.

WE.UA — це соціальна web-платформа, яка об’єднує кілька сервісів: агрегатор новин, дошку оголошень, прогноз погоди, агрегатор подій і заходів, а також соціальну мережу.

Засновники та команда стартапу

Засновник стартапу — Мирослав Байда. Зараз на full-time в команді працює 2 працівників, ще 3 мають часткову зайнятість і допомагають з проєктом у вільний від основної роботи час. Поки що, ми не можемо собі дозволити розширення команди, хоча в перспективі дуже хочемо підсилитись розробниками iOS-додатків та фахівцями з ML на Python.

Про що стартап

WE.UA — це соціальна web-платформа, яка об’єднує кілька сервісів: агрегатор новин, дошку оголошень, прогноз погоди, агрегатор подій і заходів, а також соціальну мережу. В перспективі з’являться ще 2 сервіси: Конструктор сайтів та форум. На завершальній стадії розробки знаходиться мобільний додаток для Android з чатами та каналами новин для простої та швидкої комунікації між користувачами. Пізніше представимо додатки WE.UA для iOS, MacOS та Windows.

Зазначу одразу, що наш проєкт побачив світ у 2022 році. Я, Мирослав Байда, та моя команда не маємо жодного відношення до історії з доменом WE.UA в 2014-2015 роках. Ми не маємо нічого спільного зі старими співзвучними сайтами чи стартапами та точно не є опонентами будь-яких патріотичних проєктів.

Яка модель монетизації

Рекламна монетизація (реклама всередині сервісів).

Скільки часу пішло на MVP? Яких помилок припустилися?

Для створення мінімально життєздатного прототипу web-версії з поточними сервісами знадобилось близько 6 місяців часу. Це з урахуванням того, що Агрегатор новин та Дошка оголошень були створені ще до 2022 року. За пів року було піднято соціальну мережу, яка об’єднала сервіси платформи. Додаток в розробці вже понад 9 місяців і впевнено наближається до релізу.

Швидше до складнощів, ніж до помилок можна віднести розробку додатків власними силами і небажання віддавати цю частину на аутсорс. Пізніше, на прикладі конкурентів, я поясню чому це не помилка.

Як виникла ідея створити стартап?

Як не дивно, мене надихнула історія Ukr.net як одного з найбільших і найдавніших порталів України, який досі є на плаву і має десятки тисяч читачів щодня. Довго цікавився агрегаторами новин і хотів отримувати дані якомога швидше після їх появи на сайтах. Так у 2019 році я створив власний агрегатор з категоріями та релевантним пошуком. В агрегаторі хотілось мати коментарі та вподобайки. Цей функціонал реалізував на технології WebSockets. Стрічка новин все більше стала нагадувати стрічку соціальної мережі. Залишалось реалізувати персональні сторінки та чати між користувачами.

Як тільки з’явились підпроєкти, а особливо Дошка оголошень, стало зрозуміло, що соціальна мережа матиме об’єднавчу роль для всіх сервісів платформи. З середини 2021 року я шукав влучне коротке доменне ім’я, адже від влучної назви залежить дуже багато. Були різні варіанти: UAweb, UAnet, UAnews, Razom, Gurtom, тощо.

Свої корективи внесло повномасштабне вторгнення рф і роботу над проєктом довелось відкласти. За кілька місяців ми з родиною прийшли до висновку, що війна — не на 2-3 тижні, а надовго і було б добре мати джерело пасивного доходу та спрямовувати його на волонтерську діяльність і допомогу ЗСУ (хоча б кількасот доларів на місяць).

В травні 2022 року я натрапив в мережі на пропозицію з продажу ТМ та красивого доменного імені WE.UA. Ціна виявилась прийнятною і нижче ринкової, то ж настав час діяти. Так всі мої останні проєкти об’єднались в єдину web-платформу з влучною назвою WE.UA.

Хто ваші конкуренти, які в них досягнення?

Кожен з сервісів Платформи WE.UA має значну кількість конкурентів в своїй ніші:

  • Так для Агрегатора Новин, головними гравцями в українському сегменті є Ukr.net та «Google Новини». Та вони не пропонують обговорення в коментарях, чи вподобайки прямо в стрічці Новин, як це реалізовано на WE.UA. Серед досягнень конкурентів – чудове групування новин за темою. Ми працюємо над подібним об’єднанням і групуванням новин, адже дуже часто матеріал спочатку виходить на одному інформаційному сайті, а потім інші на нього посилаються. Також, ми не включаємо в список джерел проросійські інформаційні агентства, чи видання, що займались відвертою антиукраїнською «джинсою». Ще до переваг WE.UA можна віднести можливість підписки на окремі канали та формування свого списку «Обране» з улюблених джерел. Для прикладу, я щодня читаю новини галузі за новинами з кількох українських сайтів.
  • Говорити про конкурентність Дошки оголошень від WE.UA з лідерами вітчизняного ринку доволі складно, навіть як би в нас був бюджет OLX. Для чого нам власна Дошка оголошень: часто в соціальних мережах люди намагаються продавати свої товари та послуги (народний SMM), але бачить їх оголошення лише вузьке коло друзів, чи учасники якоїсь групи. Ми хочемо запропонувати альтернативу: Ви розміщуєте допис в нашій соціальній мережі, обираєте тип «Оголошення», вказуєте ціну та найближче місто і Ваше оголошення побачать не лише в Стрічці новин, а й ввесь світ на Дошці оголошень. Додатково, ми можемо рекламувати Ваше оголошення в Google Ads і залучити максимальну кількість клієнтів за цілком конкурентними цінами. Це доволі дієве галузеве рішення.
  • Сайт соціальної мережі від WE.UA зможе конкурувати хіба з вітчизняними рішеннями, претендуючи на мінімальний відсоток ринку. Наш пріоритет – створення простого та зручного інтерфейсу із сучасним стеком технологій, а не «вбивцю Facebook». Похвалитись можемо хіба українською модерацією та відсутністю російських посіпак. Напевно, найсучаснішим конкурентом може бути соціальна мережа «єСвоє», та ми не робимо соцмережу виключно для бізнесу. Решта вітчизняних конкурентів мають дещо застарілі інтерфейси та малу кількість постійних користувачів. Українські сервери Mastodon не розглядаємо як конкурентів чи повноцінні вітчизняні соцмережі.
  • Конкурувати з сайтами погоди ми не бачимо особливого сенсу. Сайт з прогнозом погоди в платформі WE.UA виконаний для візуалізації даних (влаштовуваний віджет) та для внутрішніх потреб користувачів. Жодне зі сторонніх рішень не задовольняло вимогам швидкодії та дизайну, то ж ми розробили свій сайт Погоди.
  • Серед соціальних додатків, які складуть конкуренцію, є доволі цікаві вітчизняні новинки. До них можна віднести dober.chat, whabe.app та Obimy. Ми не пропонуємо аж такий рівень захисту, як в Dober. Whabe має концепцію гри-порівняння, а не суто месенджера з новинами. Obimy — це сенседжер (месенджер для передачі сенсів), тобто також дуже інноваційно і явно поза конкуренцією.

Загалом, говорячи про конкурентні переваги сервісів WE.UA, визначаємо наступні риси: сучасний дизайн, легкість освоєння, доступність, комплексність рішення.

Яких конкурентів уже немає, чому, у них не вийшло?

  • Свого часу були weua.INFO та Ukrainians. Вони концентрувались виключно на соціальній мережі, їх функціонал відставав від популярних мереж, в них були прогалини з монетизацією і велика залежність від чужих інвестицій.
  • Дуже амбітним українським проєктом виявилась Nimses.com, вони мали інноваційні ідеї та проблеми з фінансуванням і монетизацією.
  • Серед месенджерів була вітчизняна розробка Kawoon.app, що відрізнялась сучасним дизайном і багатим функціоналом. Його розроблювали дорогою командою і залучених інвестицій виявилось недостатньо.

Як ви оцінюєте ринок для вашого продукту?

З повною вірою в ЗСУ ми сподіваємось на перемогу та післявоєнну відбудову і процвітання України. Патріотичні настрої суспільства породять нову хвилю інтересу до українських соціальних мереж та вітчизняних стартапів. Веб-платформа WE.UA позиціює себе переважно на внутрішньо-українському ринку інформаційних послуг.

Цільова аудиторія — соціально-активне та платоспроможне покоління. Безплатні оголошення та SMM у WE.UA можуть стати зручними нішевими інструментами для малого і середнього бізнесу.

Також, стануть в пригоді можливості рекламування всередині платформи та у видачі Google. Ми переконані, що в умовах нових економічних викликів комплексний підхід може стати найефективнішим рішенням.

Скільки грошей/часу інвестовано?

Починаючи з травня 2022 року і по сьогодні витрачено понад 3500 годин часу на розробку та інвестовано особисті заощадження засновника. Іноземні інвестиції не залучали. Не брали участь в грантових програмах і поки не плануємо.

Чого вдалося досягти?

  • Маємо відвідуваність в Новинах на рівні 2-3 тис. унікальних відвідувачів щодня.
  • Географія поширення: 89% читачів з України, далі йдуть Польща, США, Німеччина, Туреччина та інші країни Європи.
  • Зазвичай, переважну більшість читачів в Україні складають мешканці Києва та області, Харківської та Дніпропетровської областей.
  • Відвідування зі смартфонів складає 76%, тому адаптивний дизайн і доступність WE.UA на мобільних екранах є пріоритетом та якісною ознакою доступності сервісів.