З 2 жовтня 2023 року в Україні набуває чинності закон 3136-IX «Про рекламу», який, зокрема, вводить нові правила розміщення реклами для блогерів. Юрист та партнер Mentors Law Firm Максим Попов підготував роз’яснення норм закону, що стосуються блогерів.

Що змінює закон

У новому законі:

  • оновили і розширили визначення реклами;
  • встановили критерії для таргетованої реклами;
  • заборонили розміщення продакт-плейсменту у деяких програмах;
  • обмежили рекламу товарів, заборонених законом;
  • розширили поняття соціальної реклами та інші важливі механізми.

Блогери та інфлюенсери тепер також підпадають під регулювання закону про рекламу. За словами Максима, вони підпадали й раніше, але зараз закон визначає це точно. Зʼявилось поняття користувацького контенту (пости та сторіс) та платформ спільного доступу (соцмережі, YouTube тощо).

Також у законі прописали точні критерії, за якими реклама вважається такою, що розповсюджується в Україні:

  • Якщо реклама направлена на українських споживачів, предмет реклами доступний в Україні, в рекламодавця є офіс в Україні або реклама здійснюється українською мовою — ця реклама підпадає під дію українського закону.
  • Таким чином до блогерів застосовуються усі вимоги та й обмеження, що й до інших розповсюджувачів реклами.

Як відділити рекламу від особистих рекоменацій

  • Рекламою вважається просування товару (або особи) не тільки за гроші, але й за інші типи винагороди.
  • Отже, якщо блогер замість грошей отримав бартер або навіть знижку — це вважається рекламою та підпадає під регулювання.
  • Якщо блогери розміщують рекламу — вони обовʼязково мають позначити, що цей контент містить рекламу. Конкретні позначення вибудуються з практикою, але зараз, на думку юриста, буде достатньо хештегів «реклама» або «партнерський пост».

Відповідальність за порушення закону

  • У рекламі забороняється проявляти дискримінацію або використовувати стереотипні ролі чоловіка та жінки, використовувати тіло як сексуальний обʼєкт (якщо це не стосується продукту), та брати замовлення на рекламу у компаній держави-агресора.
  • За порушення закону блогери мають сплатити штраф у розмірі пʼятикратної вартості реклами (вона зазначається у контракті та подається замовником у Держпродспоживслужбу).
  • Якщо вартість встановити неможливо, то фіксований штраф до 300 неоподаткованих мінімумів (на сьогодні це 5100 грн).