З 2 жовтня 2023 року в Україні набуває чинності закон 3136-IX «Про рекламу», який, зокрема, вводить нові правила розміщення реклами для блогерів. Юрист та партнер Mentors Law Firm Максим Попов підготував роз’яснення норм закону, що стосуються блогерів.
Що змінює закон
У новому законі:
- оновили і розширили визначення реклами;
- встановили критерії для таргетованої реклами;
- заборонили розміщення продакт-плейсменту у деяких програмах;
- обмежили рекламу товарів, заборонених законом;
- розширили поняття соціальної реклами та інші важливі механізми.
Блогери та інфлюенсери тепер також підпадають під регулювання закону про рекламу. За словами Максима, вони підпадали й раніше, але зараз закон визначає це точно. Зʼявилось поняття користувацького контенту (пости та сторіс) та платформ спільного доступу (соцмережі, YouTube тощо).
Також у законі прописали точні критерії, за якими реклама вважається такою, що розповсюджується в Україні:
- Якщо реклама направлена на українських споживачів, предмет реклами доступний в Україні, в рекламодавця є офіс в Україні або реклама здійснюється українською мовою — ця реклама підпадає під дію українського закону.
- Таким чином до блогерів застосовуються усі вимоги та й обмеження, що й до інших розповсюджувачів реклами.
Як відділити рекламу від особистих рекоменацій
- Рекламою вважається просування товару (або особи) не тільки за гроші, але й за інші типи винагороди.
- Отже, якщо блогер замість грошей отримав бартер або навіть знижку — це вважається рекламою та підпадає під регулювання.
- Якщо блогери розміщують рекламу — вони обовʼязково мають позначити, що цей контент містить рекламу. Конкретні позначення вибудуються з практикою, але зараз, на думку юриста, буде достатньо хештегів «реклама» або «партнерський пост».
Відповідальність за порушення закону
- У рекламі забороняється проявляти дискримінацію або використовувати стереотипні ролі чоловіка та жінки, використовувати тіло як сексуальний обʼєкт (якщо це не стосується продукту), та брати замовлення на рекламу у компаній держави-агресора.
- За порушення закону блогери мають сплатити штраф у розмірі пʼятикратної вартості реклами (вона зазначається у контракті та подається замовником у Держпродспоживслужбу).
- Якщо вартість встановити неможливо, то фіксований штраф до 300 неоподаткованих мінімумів (на сьогодні це 5100 грн).