SEO Team Lead у продуктовій IT-компанії Futurra Group Анатолій Бондаренко, який працює над розвитком SEO-напрямку edtech-проєкта MathMaster, у колонці на AIN.UA розповідає, як почати SEO-просування, що слід враховувати на кожному з етапів, які метрики трекати, а також поділився низкою корисних інструментів, якими користується у своїй роботі. Вийшов розлогий гайд для власників бізнесу різних масштабів, які думають залончити SEO-процес у своїй компанії та залучити нових клієнтів до продукту або послуги. 

Анатолій Бондаренко. Фото та скріншоти в цьому матеріалі надані автором

Як зрозуміти, що слід інвестувати в SEO?

Навіщо взагалі розглядати SEO як інструмент онлайн просування? Щоб відповісти на це питання, давайте подивимось, які є переваги SEO:

  1. Це відносно дешевий інструмент залучення користувачів. У порівнянні з контекстною рекламою, ви не платите за те, що ваш сайт знаходиться у пошуковій видачі, і що на нього переходять люди.
  1. Трафік буде продовжувати надходити, навіть якщо ви перестанете займатися SEO завдяки ефекту накопичення (набутий рейтинг «в очах» пошукової системи не впаде одразу). Як довго це триватиме? Залежить від стратегії оптимізації ваших конкурентів та відсутності критичних помилок у вас на сайті.
  1. Органічна видача не сприймається користувачем як реклама. Багато людей принципово не переходять по рекламним оголошенням і більше довіряють саме органічній видачі.

Але є і мінуси:

  1. Немає жодних гарантій, що такий тип просування спрацює для вас.
  1. Залежність від пошукової системи. Іноді правила пошукової видачі можуть змінюватися з оновленнями пошукових систем.
  1. Перші результати, як правило, зʼявляються не одразу. Про це трохи згодом.

Тож як зрозуміти, чи вам варто (або чи вже час) починати SEO-просування? 

Один із найпростіших методів – заресерчити, наскільки багато органічних переходів мають сайти конкурентів по небрендовим ключам. Небрендові ключі – це пошукові запити, які не мають в собі назви вашого бізнесу. Наприклад, для нашого сайту https://math-master.org/ «mathmaster» – брендовий запит, а «math solver» – небрендовий. 

Якщо кількість небрендових ключів велика (тут важко вказати конкретне число, так як все залежить від ніші, але можемо орієнтуватися на значення > 10000 на місяць), можна зробити висновок, що попит на ваш продукт уже сформований. Це і буде сигналом для початку SEO-просування. 

Аналіз пошукового трафіку

Як дізнатись, що по трафіку у конкурентів? Для цього є безліч сервісів, та вони можуть показати лише приблизну кількість органічних переходів на місяць. Детальнішу інформацію дістати важко, адже немає відкритих систем точної аналітики. 

До прикладу наведу тули, якими найчастіше користуюсь сам. 

  1. Similarweb.com 

Вводимо сайт та шукаємо інформацію про органічний трафік. Безкоштовна версія сервісу покаже значення у відсотках. Помноживши його на «Total Visits», отримаємо приблизну кількість органічних переходів. Втім, якщо сайт невеликий (має до 5000 користувачів на місяць), значення побачити не вийде.

  1. Serpstat 

Вводимо сайт, який хочемо проаналізувати, та обираємо регіон, де ми плануємо просуватися. Сервіс покаже приблизний органічний трафік сайта конкурентів у загальному звіті.

  1. Ahrefs

Цей сервіс найточніше показує трафік для проєктів, які просуваються в Європі та США, тож якщо ваша цільова аудиторія з цих регіонів, раджу аналізувати конкурентів саме через Ahrefs.

На основі даних про кількість органіки у конкурентів ви зможете прийняти рішення, чи варто розглядати SEO як одне з джерел отримання необхідних для вас KPI.

Проте трафік не завжди є головним показником. Найчастіше бізнеси орієнтуються саме на дохід, а з цим уже важче – відкритих даних стосовно того, скільки отримують ваші конкуренти з органічного пошуку немає. Тут є два варіанта:

  1. Напряму запитати у конкурентів (якщо ви з ними в хороших відносинах).
  2. Запустити пошукову рекламу, щоб провести тест по вашим пошуковим запитам.

Аналіз семантичного ядра

SEO ефективне у тих тематиках, де попит уже сформований. Тож перед початком просування варто проаналізувати кількість та попит небрендових пошукових запитів і дослідити так зване семантичне ядро – групу пошукових запитів, по яким ви хочете просувати ваш сайт.  

Для цього потрібно зрозуміти, по яким ключовим словам уже просуваються ваші конкуренти, виключивши брендові пошукові запити. Тут вам знадобиться допомога SEO-спеціаліста – він/вона зможе проаналізувати, чи достатньо попиту у вашій тематиці, щоб розпочати інвестувати в SEO.

Бюджет інвестицій

Так, саме інвестицій. В більшості випадків SEO не одразу приноситиме вам те, що ви очікуєте отримати. Коли ж будуть результати? На це впливає багато факторів, як от:

  1. Конкуренція в тематиці;
  2. Оновлення пошукових алгоритмів;
  3. Якість вашого сервісу/продукту і сервісу/продукту конкурентів;
  4. Як активно конкуренти займаються SEO;
  5. Як довго конкуренти займаються SEO;
  6. Чи можете ви інвестувати більше за конкурентів;
  7. Як пошукова система буде реагувати на зміни, які ви будете впроваджувати;
  8. Чи є у вас на сайті критичні помилки, які складно виправити;

And so on.

Отже, в середньому, якщо ваша ніша не висококонкурентна і за умов, що ви все робите вірно, перші вагомі результати зможете отримати за 4-8 місяців. Та все дуже індивідуально.

Скільки потрібно інвестувати у SEO?

Давайте спробуємо порахувати, скільки ж інвестицій знадобиться для того, щоб почати. Загалом ви матимете три статті витрат

  1. На послуги SEO-спеціаліста;
  2. На зовнішнє просування;
  3. Технічні витрати: розробник, хостинг, домен тощо.

Витрати на послуги SEO-спеціаліста

Тут, звісно, є різні варіанти, та розглянемо найпопулярніші:

  1. Агентство

У різних компаній вартість різна, та в середньому за просування невеликого сайту ціни стартуватимуть від $800.

  1. Фріланс

Зазвичай дешевше за агентство, але ризик потрапити на поганого спеціаліста значно вищий, так як на фрілансерів менше впливає фактор репутації. Ціни у середньому стартуватимуть від $600.

  1. Інхаус спеціаліст

Цей варіант підійде за умов, якщо ви можете найняти дійсно крутого експерта. Якщо ні, раджу все ж звернутись до агентства чи фрілансера. В середньому, зарплати SEO-спеціаліста на ринку стартують від $800.

  1. Мікс

Найефективніший і найдорожчий варіант. Ідеальна комбінація, як на мене, це коли інхаус спеціаліст співпрацює з агентством. Щодо приблизної суми, можете просто додати попередні варіанти🙃

Витрати на зовнішнє просування

Розрахувати бюджет на зовнішнє просування має безпосередньо ваш SEO-фахівець на основі детального аналізу ніші, конкурентів та обʼєму робіт, що треба буде виконувати. Я ж наведу приблизні діапазони, виходячи з власного досвіду:

  • Отримання якісних зовнішніх посилань. Стартувати рекомендую з $500-1000 на місяць.
  • Витрати на копірайтинг. Приблизно $100 на місяць для невеликих сайтів.

Технічні витрати: розробник, хостинг, домен тощо

Вартість часу розробників залежить від стеку. В середньому на один сайт програміст витрачає близько 20 годин, а ціни на розробку стартують від $30 за годину. Тож за приблизними підрахунками маємо від $600 на місяць.

На домени, хостинги та інші технічні моменти раджу запланувати з запасом $100 на місяць.

Підрезюмуємо: на невеликий сайт ви витрачатимете в середньому від $2100 на місяць. Скільки місяців оптимізації знадобиться? Подивіться на досвід ваших конкурентів. Та найчастіше SEO – це постійна історія, тож до цього треба бути готовим.

Перші кроки перед початком запуску SEO

Правильна стратегія оптимізації на старті може заощадити вам багато грошей. Тож розглянемо пункти, які варто врахувати перед запуском.

Які перед нами стоять цілі?

Для того, щоб очікування і результати метчились, необхідно відразу визначитись, які ваші цілі, які показники для вас важливі, де і як ви будете їх трекати. Це варто заздалегідь узгодити з усіма співробітниками, залученими у SEO-процес. 

Краще за все цілі ставити по критеріям SMART, так як вони є більш реалістичними: 

specific – конкретні (мають один чіткий результат), measurable – вимірювані (результат можна виміряти в цифрах), аchievable – досяжні (у вас мають бути ресурси для їх досягнення), relevant – значущі (цілі мають вирішувати конкретні проблеми),  time-bound – обмежені за часом (повинні стояти конкретні часові терміни, коли цілі будуть досягнуті).

Досить часто SEO-фахівці казатимуть, що не можуть обіцяти певних результатів за певний час… and it’s okay, адже факторів, що впливають на успіх, дуже багато (раніше я вже наводив деякі з них). Та за моїм власним досвідом, якщо через 4-6 місяців немає значних змін та хоча б часткового досягнення цілей, слід задуматись про зміну стратегії або заміну фахівців. 

Чому саме 4-6 місяців? Як показує практика, пошуковій системі Google необхідно приблизно 70 днів для того, щоб проіндексувати ваш сайт, зрозуміти, які зміни ви внесли та як це відображатиметься на позиціях.

Зони відповідальності

Також важливо заздалегідь визначити, хто за що відповідатиме. У таблиці нижче показую, як я це бачу, та ви можете змінювати задачі та відповідальних за їх виконання на власний розсуд.

Які дані вже є?

Чим більше даних ми маємо, тим простіше буде вибрати найкращу стратегію просування. Тож перед запуском SEO рекомендую мати ці базові інструменти (а саме зареєструватися в них та пройти процес верифікації на сайті):

  1. Google Search Console – один із найкращих помічників для SEO-фахівців (до того ж безкоштовний). Цей тул підкаже, які помилки є на сайті, скільки сторінок Google вже побачив, які сторінки вже показуються в пошуковій видачі, по яким пошуковим запитам тощо. 
  2. Google Analytics – безкоштовний сервіс аналітики, що допомагає краще розуміти клієнтів та аналізувати цілі.
  3. Clarity Microsoft – сервіс, де можна в режимі відеозапису проаналізувати, як користувачі ведуть себе на вашому сайті. І це також for free.

Аналіз конкурентів

Перед початком просування вам необхідна стратегія і першим кроком тут має бути саме аналіз конкурентів. Дайте відповідь на три питання:

  1. За рахунок чого конкуренти ранжуються краще за вас?
  2. На які напрямки SEO вони роблять найбільшу ставку? Це може бути зовнішнє просування, інформаційний напрямок, розвиток сторінок категорій тощо.
  3. Які у вас показники в цих важливих напрямках?

Для аналізу конкурентів SEO-фахівець має проаналізувати наступні дані:

  1. Загальні показники: вік сайту, як довго він просувається.
  2. SEO-показники: трафік, позиції, пошукові запити, індексація тощо.
  3. Зовнішні посилання: якість, динаміка, кількість тощо.
  4. Контент: метатеги, якість та кількість контенту тощо.
  5. Технічні особливості сайту: швидкість завантаження, платформа, наявність критичних помилок тощо.
  6. Інформаційний напрямок: чи ведуть блог, чи знімають відео, яка динаміка залиття контенту тощо.
  7. Інші фішки: особливості, які певним чином вирізняють їх з-поміж конкурентів.

Підготовка стратегії просування

Після аудиту конкурентів слід провести детальний аналіз вашого сайту і підготувати список задач на перші 4-6 місяців. Стратегія має включати:

  1. Таймлайн – коли та скільки робитиметься та чи інша задача.
  2. На що та чи інша задача впливатиме.
  3. Чітко розподілені зони відповідальності.
  4. Бюджет на зовнішні посилання (якщо вони плануються) та створення контенту.
  5. Фіксація показників на старті, щоб періодично (наприклад, раз на місяць) відслідковувати зміни.

Трекаємо успішність SEO-просування

Ну що ж, фахівці є, стратегія є, можемо запускати SEO🔥

Та щоб оптимізація працювала чітко і за певний час почала приносити видимі результати вашому бізнесу, важливий постійний трекінг. Слідкувати можете як ви самі (як власник бізнесу), так і менеджер, якому ви це делегуватимете. 

Наведу низку критеріїв, які необхідно відслідковувати, та тули, які для цього знадобляться:

  1. Виконання задач згідно стратегії

Програма або інструмент, що допоможе відслідковувати прогрес виконання задач. Це можуть бути як таск-менеджери типу Asana, так і таблиці зі статусами. Обирати вам.

  1. Базові SEO-показники: трафік

Є два джерела, де я рекомендую аналізувати трафік:

  • Google Analytics 4: нова аналітика є доволі кастомізованою, більшість необхідних звітів потрібно налаштовувати власноруч. Тому варто поставити задачу SEO-фахівцю для створення потрібних звітів для перегляду, наприклад, динаміки органічного трафіку. Або ж це можна зробити наступним чином:
  • Переходимо в Google Analytics 4;
  • Обираємо необхідний звіт: Reports → Business objectives → Generate leads → Traffic acquisition:
  • За допомогою фільтрів обираємо тільки органічні запити:
  • Налаштовуємо потрібні дати та аналізуємо результати:
  • Google Search Console – цей сервіс показує органічні кліки з пошукової системи. Щоб їх подивитися, необхідно перейти в розділ «Performance”:
  1. Базові SEO-показники: кількість сторінок в індексі Google

Найкраще цей показник дивитися в Google Search Console в розділі «Pages”:

  1. Базові SEO-показники: динаміка сканування сторінок

Цей показник також є в Google Search Console: «Settings» → «Crawl stats»:

  1. Базові SEO-показники: позиції сайта по важливим для нас пошуковим запитам

Цей показник має налаштувати SEO-фахівець та дати вам доступ до сервісу (наприклад, Serpstat або Ahrefs), де вони це відслідковуватимуть, щоб і ви могли аналізувати ці дані.

  1. Базові SEO-показники: зовнішні посилання

Раджу придбати сервіс Serpstat або Ahrefs для того, щоб ви та SEO-фахівець могли бачити динаміку та якість доменів, які посилаються на вас.

  1. Кастомні показники: цілі

На етапі планування ви маєте узгодити цілі з SEO-фахівцем та вирішити, у якій програмі ви будете трекати їх досягнення. Це може бути як Google Analytics 4, так і будь-яка CRM-система на ваш вибір.

Дзвіночки, що щось іде не так

Тепер ви знаєте, що потрібно перевіряти, але як зрозуміти, що щось іде не так? Давайте пройдемся по важливим показникам:

  1. Трафік не має падати. Виключенням може бути лише спад сезонності. Важливо порівнювати динаміку рік до року, щоб розуміти загальний тренд. Якщо динаміка у стагнації досить довго, це також є негативним сигналом.
  2. Сканування: не має падати до 0. Бажано, щоб ця статистика була рівномірною. Стагнація і зростання – це майже завжди добре.
  3. Індексація: не має падати. Виключення: якщо ми не додавали нові сторінки, а з індексу випали неякісні сторінки.
  4. Позиції сайта в органічній пошуковій видачі: очевидно, мають лише покращуватися🤓
  5. Зовнішні посилання: динаміка має бути позитивною, а якість доменів – стабільно високою (тематичні, не спамні та з рейтингом (Domain Rate), який ви узгодили з SEO-спеціалістом).

Замість висновків

SEO – чудове джерело якісних потенційних лідів для вашого бізнесу, що не потребує великих витрат. Та якщо ви вирішили інвестувати в SEO, наберіться терпіння – результат не буде моментальним і залежить від цілої низки важливих факторів, впоратись з якими вам допоможе грамотна стратегія оптимізації та відповідальний SEO-фахівець by your side. Ви ж не забувайте контролювати зміни, які роблять спеціалісти та слідкуйте за перебігом оптимізації. Не соромтесь питати: «А навіщо ця задача?» або «На які KPI ця задача буде впливати?» – такі прості запитання допоможуть контролювати роботу спеціалістів та налаштувати їх на результати, яких ви очікуєте для свого бізнесу.

Автор: Анатолій Бондаренко, SEO Team Lead у Futurra Group