Киянки Маріанна Луців і Тетяна Щербак заснували в Ужгороді приватну школу Main Point Academy, і вже другий рік навчають та розвивають дітей, гуртують батьків, створюючи нові освітні сенси. 

Бізнес виріс з денного дитячого табору, і став точкою тяжіння дітей і підлітків міста. В школі застосовують новітні методи навчання, тримають фокус на розвитку компетенцій і навичок, надають більше відповідальної свободи дітям та підтримують їх ініціативи.  

Журналістка AIN.Business поспілкувалася зі співзасновницями бренду Маріанною Луців і Тетяною Щербак про те, як змінити ставлення дитини до навчання в школі, чи реально зробити проект відомим без реклами, чому важливо долучатися до справи не лише емоційно, але й фінансово, а також, як це – заснувати бізнес, коли всі довкола кажуть, що він не спрацює.  

Рубрика «Історії» виходить за підтримки YASNO.

«Все починалося з потреб дітей та батьків» 

Маріанна Луців займається дитячою освітою вже багато років. У Києві вона заснувала міжнародну бізнес-школу, в якій до початку великої війни навчалися 200-250 студентів. Після 24 лютого минулого року більшість із них поїхали шукати безпечного місця, тож тепер учні займаються з різних куточків світу в онлайн-форматі. 

Ідея Main Point Academy як школи нового формату, виникла і була сформована давно. Турбулентність періоду пандемії відкладала реалізацію вже готового освітнього проекту, а війна на перших етапах паралізувала всі думки та дії. В лютому Маріанна та Тетяна ухвалили швидке рішення їхати зі столиці якомога далі на захід, до Ужгорода. Цей час дівчата згадують як період гіркого усвідомлення, що чекати «два-три тижні» – не варіант. За ним прийшло велике бажання бути корисними тут і зараз, робити те, що вміють і люблять там, де опинились.

Засновниці Main Point Academy Маріанна Луців і Тетяна Щербак
Фото в матеріалі: Main Point Academy

«В Ужгороді на Набережній ми зустрічали знайомих із Києва і не тільки, – пригадує Маріанна, – місто перетворилось на місце зустрічей. Хтось рухався за кордон, інші – лишалися в Україні. Ми скрізь бачили чимало дітей – місцевих і тих, хто приїхав. Усі вони – в різному психологічному стані та життєвих ситуаціях. І всі потребували спілкування, адаптації, простору, який би став точкою опори».   

Рішення щодо відкриття денного дитячого табору прийшло досить швидко. Спершу воно здавалось ризикованим і надто відповідальним, проте згодом стало рятівним. Маріанні й Тетяні вдалося у рекордно короткі терміни облаштувати новий сучасний простір та згуртувати команду. 2 червня 2022 року вони приймали перших дітей і, як пригадують освітянки, до кінця не усвідомлювали, що відбулося.

«Були діти, які майже все літо провели з нами, – додає Тетяна, – і були батьки, які сміливо говорили: “Готуйтеся, ми у вересні віддаємо вам дітей до школи”. Це був найвищий рівень довіри та саме це врешті утвердило нас в намірі реалізувати школу в Ужгороді».

Програма денного літнього табору забезпечувала дозвілля, розвиток і навчання дітей в місті. Навколо Main Point згуртувались діти і батьки з різних куточків України. Всі заходи в таборі були націлені на розвиток м’яких навичок, регулярно відбувались екскурсії для дітей, різні майстер-класи, ігри та конкурси, спортивні змагання.  

Клас «Main Point Academy»

Так, минулий навчальний рік у Main Point Academy навчалось 55 дітей. Це була максимальна кількість охочих, яку можна було комфортно розмістити на локації. 

«Ми не робили реклами, – додає Маріанна, – майже всі учні прийшли до нас за рекомендацією. Цьогоріч ми наважились на розширення. Тепер маємо вдвічі більший простір і майже вдвічі більше дітей. Відгуки учнів і батьків – найкраща реклама для школи». 

«Вкладали в проект власні кошти»

Маріанна переконана: щоб освітній проект працював стабільно й ефективно, у засновників має бути розуміння не лише освітніх методик, специфіки сфери, а й підприємницьке бачення, готовність вкладати власні ресурси.

Учні «Main Point Academy»

«Якщо людина, – говорить співзасновниця школи, – ніколи не була в освіті, а хоче побудувати на цьому свій бізнес – ідея провальна. Працювати з проектом “школа” або взагалі “розвиток дитини” може той, хто готовий пов’язати своє життя з освітою, вбачає в цій справі покликання. Звісно, бізнесові знання і навички стануть у пригоді – сформувати цінність освітнього продукту, правильну його трансляцію, прорахувати всі витрати, сформувати цільову аудиторію тощо».   

У розробці такого проекту співзасновниці виділяють кілька етапів. Перший – ідея. 

«Треба чітко розуміти, – говорить Маріанна, – навколо яких цінностей гуртується школа. Адже це не лише засновники, а й вся команда, діти, батьки – саме їх треба об’єднати ідеєю. Далі йде пілотний старт – спробувати те, що напланували, і подивитися, як це змінюється в процесі реалізації та чи має бажаний ефект для всіх учасників. Ще один момент – стратегічне бачення: розширяємося чи залишаємось такими ж?». 

У Main Point Academy є багато речей, не передбачених обов’язковою програмою. Тут дослухаються до дитячих ініціатив, мають свою систему мотивації. Учні відвідують різні успішні бізнеси регіону, запрошують відомих людей в гості, багато уваги приділяють творчості. 

«Якщо займаєшся власною справою, – говорить Маріанна, – маєш вкладатись у неї й фінансово. Це важливо. Рішення, підкріплене не лише ідеєю, а й власними коштами, має більше шансів на успішну реалізацію. Принаймні, на старті проекту віра в нього вимірюється власними вкладеннями. В усе, що є в Main Point, ми вклали власні кошти – від оренди приміщення до кожного учнівського стільця. Зростали – вкладали більше». 

«Вартість навчання – від 14 500 грн»

Освітній простір Main Point має 10 аудиторій та лаунж-зону. В кожному класі зараз 8-12 учнів. Це та оптимальна група, з якою може ефективно працювати вчитель, – переконують співзасновниці школи. 

«В навчанні ми поєднуємо всі дієві інструменти як класичного навчання з вчителем, – додає Маріанна, – так і самостійного. Діти використовують планшети як навчальний інструмент. Ми користуємось спеціальними  дистанційними  платформами. Тому кожен учень має “під рукою” цілу готову програму, може готуватись до занять, продовжувати вчитись вдома чи на відпочинку. Наші вчителі на заняттях приділяють багато уваги поясненню складних тем, дискусіям, обговоренням, щоб діти могли формувати власну точку зору, мислити самостійно, шукати та застосовувати інформацію». 

Навчання коштує від 14 500 до 16 000 гривень на місяць (залежно від пакета BASIC чи PROFI). Після закінчення учень отримує документ державного зразка. 

Команда Main Point Academy налічує 24 вчителі. У школі нині є всі класи від 1 до 10-го. Фокус у навчанні тримають на трьох напрямках – математика, українська та англійська мови – і разом з тим приділяють увагу індивідуальній траєкторії розвитку дитини.

«Формування команди – це окрема надважлива задача для будь-якої школи, – розповідає Тетяна, – нам важливо було знайти людей, готових вкладатися в дітей та кваліфікованих експертів у своїх галузях. Діти вчаться через вчителя. Його харизма, любов та відданість справі мають значення. Всіх вчителів ми спершу запрошували до нас на майстер-класи, знайомились ближче, щоб ухвалити рішення про співпрацю. Часто також отримували зворотний зв’язок від дітей на підтвердження наших рішень».

Серед вчителів Main Point Academy є як ті, хто не має великого викладацького досвіду, але має велике бажання і спорідненість за цінностями та баченням, так і викладачі Ужгородського національного університету з науковими ступенями, які теж добре інтегрувалися в команду, завоювали прихильність дітей і колег.  

«Нам казали, що в Ужгороді таке не спрацює»

Під час заснування проекту Маріанна з колегами зіштовхнулися з низкою міфів, які вони активно взялися розвінчувати. 

«Нам казали, – ділиться освітянка, – що в Ужгороді таке не спрацює. Це маленьке містечко і люди тут звикли, що є школа, куди ходять всі діти. Насправді ж ми побачили, що є сформована потреба в іншій освіті, але пропозиції немає. Точніше не було. Тут важливо зазначити, що мова не просто про «приватну школу» з новими партами та стінами, а про освіту нового формату, орієнтовану на дитину». 

Другий стереотип стосується того, що кожна дитина, яка ходить до школи, має репетитора. 

«До нашого подиву, – розповідає Маріанна, – роль репетитора була не у покращенні знань і навичок дитини, а у тому, щоб робити домашнє завдання з учнями. Дитина в школі з 8 до 15 години, потім як мінімум 2 репетитори, а ще треба час на спорт, творчість, читання… Зрештою, має бути і вільний час. Так дитина починає ненавидіти школу. Найважче, з чим нам доводиться стикатись в практиці – розумні діти, які втратили бажання вчитись».

Третій міф, за словами освітянки, звучить так: я готовий заплатити за школу, головне – не чіпайте мене. 

«Це так не працює, – додає вона. – Перші, з ким ми говоримо, – батьки. Потрібно мати спільну позицію щодо цілей, стратегії і взаємної відповідальності. Батьки та школа – про дитину, а, отже, мають працювати разом». 

«Хочемо, щоб якомога більше дітей мали можливість такої освіти»

Маріанна зізнається, коли вони починали в Ужгороді свій проект, то точно знали, що він має існувати тут і розвиватися. Над цим наразі й працюють.

«Зараз ми налагоджуємо і систематизуємо всі внутрішні процеси, – додає освітянка, – щоб одного дня передати в Ужгороді управління тому, хто буде готовий до цієї відповідальності у нашій команді». 

У планах також – відкривати подібні школи в інших містах. Так, організаторів Main Point Academy уже кличуть до Львова і Києва. Крім того, у мріях – будівництво нової школи в Ужгороді.

«Ми дуже б хотіли, – підсумовують Маріанна і Тетяна, – щоб якомога більше дітей мали можливість такої освіти, ставали свідомими та освіченими українцями, успішними підприємцями, науковцями, державними службовцями, знаходили своє покликання, були щасливими людьми. І це буде найбільше винагорода за те, що ми робимо».  

Нагадаємо, раніше AIN.Business розповідав історію інклюзивного бренду Lady Di atelier: