З чого починати розвиток власної справи, щоб не потрапити у «долину смерті», без яких гвинтиків бізнес не працюватиме і які стратегії можуть допомогти побудувати системні компанії та досягти мільйонних обертів? Для AIN.Business команда спільноти LEAD business club, яка об‘єднує підприємців України, розпитала про це учасників власного комʼюніті.
Перші кроки
Оберіть нішу та оцініть обсяг ринку
Від цього залежить, чи зможе ваша компанія отримувати прибуток. Чи конкурентна ваша ніша? Скільки потенційних покупців у ній? Хто ці люди, що і де вони купують? Відповіді на ці питання першочергово радить шукати Жанна Мітрохіна.
Жанна Мітрохіна:
- Компанія: DARK BY RIOR
- Головний продукт: косметика для б’юті-майстрів
- 6 років на ринку
- Кількість співробітників: 30
- Виторг у 2022 році: понад 100 млн грн
Знайдіть «свій» продукт/послугу
«Спочатку я продавав те, що продавали всі. Та через деякий час зрозумів, що великих успіхів з такою стратегією не досягну. Через сім місяців після старту бізнесу разом з командою ми розробили унікальний власний продукт, який вдосконалюємо до сьогодні. Ба більше, постійно розширюємо продуктову лінійку», – ділиться засновник провідного виробника вагового обладнання, Дмитро Полуектов.
Дмитро Полуектов:
- Компанія: Ваговимірювальні системи
- Головний продукт: вагове обладнання
- 17 років на ринку
- Кількість співробітників: 247
- Виторг у 2022 році: 171,6 млн грн.
Упакуйте ідею і придумайте легенду
Визначте конкурентні переваги продукту. У цьому вам допоможе маркетинг.
«Маркетинг – це поріг входу у бізнес. Це те, завдяки чому приходять клієнти, готові платити й обирати саме вас. Працює маркетинг = працює бізнес», – каже Сергій Ковалевський.
Сергій Ковалевський:
- Компанія: Замок.укр
- Головний продукт: зламостійкі двері, smart-замки, циліндри для замків
- 13 років на ринку
- Кількість співробітників: 9
- Виторг у 2022 році: 38 млн грн
Розпочніть з формування стратегії. Окресліть цілі бізнесу та покроковий план дій для їх досягнення. Проаналізуйте свою ЦА й конкурентів. Визначте рентабельні для вашого бізнесу канали просування. Проводьте аналітику, аналізуйте результати та адаптовуйте стратегію на основі цих даних.
Знайшли місце для того, щоб стати lovemark брендом?
Приступайте до декомпозиції
Головні складові декомпозиції за версією Юлії Сілецької, продукцію компанії якої обрали та оцінили вже 17 країн світу:
- Яка середня вартість мого продукту на ринку?
- Які витрати потрібні для запуску та просування?
- Яка маржинальність продукту?
- Скільки мені потрібно продавати, щоб досягати своїх цілей?
Юлія Сілецька:
- Компанія: Ülka
- Головний продукт: витяжки для манікюру
- 7 років на ринку
- Кількість співробітників: 50
- Виторг у 2022 році: 38 млн грн
Прорахували математику – готуйтесь до запуску MVP.
Це потрібно для того, щоб оцінити життєздатність продукту в реальному житті, а не тільки на цифрах й папері.
Якщо це перший ваш бізнес – навчайтеся паралельно веденню бізнесу. Це прискорить ріст компанії та дасть змогу уникнути багатьох помилок.
«Коли ми з чоловіком [партнером] відкривати Ülka, у нас взагалі не було досвіду управління бізнесом. Ми були студентами. Перші три роки існування компанії інвестували у запуск та розвиток продукту, однак майже нічого не заробляли, бо робили все самі: замовляли комплектуючі, продавали, комунікували з партнерами, вели соцмережі. А ще не рахували гроші та не будували команду» — Юлія Сілецька.
Зараз Юлія чітко переконана: перш ніж запускати бізнес, у підприємця повинні бути відповідні знання.
Передбачте ризики та потурбуйтеся про «запасний» капітал
«Моя компанія працювала рік до моменту, коли ми з партнером дозволили собі першу зарплатню», – Михайло Темнов.
Михайло Темнов:
- Назва компанії: Loft design
- Головний продукт: корпусні меблі для офісів та будинків в стилі loft
- 8 років на ринку
- Кількість співробітників: 12
- Виторг у 2022 році: 41,5 млн грн
«Ми починали розвивати Loft design з власних, однак малих інвестицій. А всі зароблені протягом року кошти реінвестували в проєкт. Вважаю, що це логічна історія для початківців».
Будьте готовими до того, що гроші прийдуть не одразу. Ймовірно, спочатку доведеться працювати «в нуль» або збиток.
«Найчастіше підприємці-початківці не мають суттєвих інвестицій. Та це насправді може бути їх перевагою. Немає досвіду в бізнесі – немає марнотратства, що ймовірне за наявності бюджету», – такої думки виробник біопакетів Андрій Береза.
Андрій Береза:
- Назва компанії: Novis
- Головний продукт: гнучке пакування
- 14 років на ринку
- Кількість співробітників: 110
- Виторг у 2022 році: 393 млн грн.
«До того, як запустити власне виробництво, ми з партнером три роки продавали пакування. Інвестиції для старту не були потрібні. Та в нас їх і не було. Тому при запуску компанії я б найперше звернув увагу на організацію збуту».
Що робить бізнес успішним
- Продажі. Добре продаєш – зростає бізнес. А це – можливість розвиватися ще швидше й масштабніше.
- Маркетинг – топливо бізнесу; те, завдяки чому приходять клієнти, готові платити й обирати саме вас.
Ви можете зробити найкращий продукт, але якщо про нього ніхто не знає – продажів не чекайте. Розвинений маркетинг та потужний особистий бренд зокрема – сила DARK BY RIOR.
- Будуйте систему. Так, часом це нудно. Але саме завдяки правильній організації усіх процесів ви уникнете хаосу та зможете рости.
- Репутація. Дотримуйтесь зобов’язань будь-якою ціною. Навіть якщо це зумовлює втрати. Тільки так ви отримаєте лояльність та довіру.
Одним з головних викликів Loft design на старті було те, що з нами як з новачком неохоче починали співпрацю. У більшості – сформована база партнерів/підрядників; зайві дії ніхто робити не хотів.
Перший рік розвитку Loft design команда присвятила створенню репутації – своєї та компанії. Сьогодні репутація працює на них, а клієнти та постачальники довіряють безумовно.
- Максимально автоматизовані бізнес-процеси. В сучасному світі важко витримати конкуренцію, якщо у вас немає внутрішніх IT-рішень, які прискорюють виконання бізнес-процесів та роблять їх незалежними від людського фактору.
- Чіткий та прозорий фінансовий облік – MUST, якщо не хочете зустрітися з великими непрогнозованими витратами, регулярними касовими розривами та несвоєчасним прийняттям необхідних рішень.
- Злагоджена команда. Люди, які розділяють ваші цінності й бачення, заряджені ідеєю та готові йти з вами на ризик – той гвинтик, що дозволяє працювати усьому механізму.
«Вважаю, що зібрати талановиту команду та створити можливості для прояву її талантів – чи не найважливіше для власника бізнесу. Обладнання, офіс, виробничі площі нічого не коштують, якщо цим не керують люди. Організуйте команду та вкажіть напрямок руху. Все інше вона зробить сама», – Дмитро Полуектов.
Факапи і помилки
За кожним абсолютним успіхом стоїть шлях спроб, ризиків та невдач.
- Андрій: На старті чи під час розвитку бізнесу – ви обов’язково робитимете помилки, які, втім, повинні виправляти силою власного розуму та розуму команди. Після помилок на тілі підприємця виникають татуювання у вигляді правил. Ці татуювання наносить життя. Про них не можна прочитати в статті і собі наклеїти – тоді вони швидко змиються.
- Жанна: Віра у свою справу та енергія – те, що допомагає рухатись попри усі проблеми.
- Сергій: Будьте відважними, завзятими й проактивними. Це те, що допомогло побудувати бізнес мені. І обовʼязково розвивайтеся.
Ті підприємці, що не слідують за змінами і не підлаштовуються під тренди – згодом «помирають».