За деякими дослідженнями, до 2040 року 95% всіх продажі, відбуватимуться онлайн незалежно від їх типу. При цьому, вже зараз продавцям все тяжче отримувати клієнтів, та нарощувати прибутки. В матеріалі для AIN.Business, співзасновник та керівник відділу Upgrade в компанії Handmade-Hub UA Микола Серветник проаналізував стан ринку e-commerce, тренди і прогнозина 2024 рік, найпопулярніші мартетплейси для українських гравців, а також ніші, що стрімко зростають.

Микола Серветник

Аналіз ринку eCommerce

У 2022 році електронна комерція зайняла 21% усіх роздрібних ринків. На даний момент 87% покупців вивчають інформацію в інтернеті, перш ніж зробити покупку.

  • Світовий оборот онлайн-продажів у 2021 році становив $4,9 трл.
  • У 2022 році обсяг роздрібної торгівлі в ніші електронної комерції у всьому світі становив приблизно $5,2 трл. Щоб уявити цю космічну суму, достатньо сказати, що такого бюджету із запасом вистачило б для відправки на Марс 7 млн людей. А найближчими роками цей показник має зрости на 56%, до 2026 року це буде вже $8,1 трл.
  • Основний гравець на ринку —  Alibaba. Китайська корпорація очолює рейтинг найбільших роздрібних продавців.
  • На другому місці Amazon, але за прогнозами незабаром саме цей маркетплейс займе першість.
  • Частіше покупки онлайн роблять жінки віком від 25 до 34 років. При цьому жіноча аудиторія в середньому витрачає на 65% менше, ніж чоловіча. Це пояснюється тим, що найчастіше жінки купують одяг, косметику та предмети декору, а ось чоловіки —  предмети розкоші та техніку.
  • Найрозвиненіший ринок електронної комерції  – у Китаї. Близько 50% від загальної кількості продажів. Друге та третє місце – за США та Великобританією відповідно.

Топ-10 найрозвиненіших ринків електронної комерції:

  1. Китай
  2. Сполучені Штати Америки
  3. Велика Британія
  4. Японія
  5. Південна Корея
  6. Америка
  7. Франція
  8. Індія
  9. Канада
  10. Бразилія
Зображення в матеріалі: Handmade-Hub UA
  • Найпопулярніший спосіб оплати —  кредитка картка.
  • Дебетовою карткою користуються близько 38% покупців.
  • Електронні платіжні системи займають понад 40% транзакцій.
  • Серед ринків, що найбільш швидко ростуть і розвиваються, можна відзначити Азію, Індію, та Філіппіни. У Європі –Німеччину та Францію.

Криза. У 2023 році платформи відзвітували про збільшення кількості активних покупців та продавців. Одночасно, продавцям вже важче отримати клієнтів. Тепер щоб здійснити продаж потрібно затратити більше коштів на рекламу.

  • Найефективніша реклама на Etsy від $30/день.
  • На Amazon – від $50/день.
  • Таргетована реклама Meta та Google ADS – від $70/день.

Онлайн-продажі будуть тільки зростати, ми бачимо, як швидко розвивається у світі електронна комерція. Статистика натякає нам на те, що бізнеси в цій ніші є досить перспективними, також цей бізнес простіше масштабувати.

  • У 2023 році онлайн-покупці витратили в середньому понад $125.
  • У 2021-му та 2022 роках цей показник не перевищував $112.

Найпопулярніші міжнародні маркетплейси серед українських продавців

Amazon

Згідно з аналітикою, на американському Amazon налічується 1,1 млн активних продавців, що становить 38% загальної кількості продавців платформи у світі. Для порівняння, з Amazon UK працює 281,3 тисяч підприємців, а у Франції та Італії їхня кількість перевищила 200 тисяч. Це говорить про більш високий рівень конкуренції на ринку Сполучених Штатів, ніж у будь-якій іншій країні.

У 2018 році Україна входила до топ-9 країн з понад 10 тисячами продавців на цій платформі. Зараз на платформі працює понад 30 тисяч українських підприємців.

Etsy

Цей маркетплейс-гігант входить в 10 найпопулярніших у світі, що налічує 92 млн активних покупців і 7,5 млн продавців і спеціалізується на реалізації хендмейд-товарів. Щомісячна кількість унікальних візитів становить понад 400 млн користувачів.

У 2022 році на Etsy активно працювало 24,5 тисяч українських магазинів (загалом з України зареєстровано 55 тисяч). Такі показники дозволили Україні зайняти 13 місце у глобальному рейтингу Etsy.

У вересні в Україні розпочався пробний період роботи платіжної системи Etsy Payments, а вже у жовтні відкрито доступ до реєстрації нових продавців на онлайн-платформі без посередників. 

eBay

Стартував у середині 1990-х як інтернет-аукціон з продажу в рживанихечей, сьогодні eBay – другий за відвідуваністю маркетплейс у світі, понад 800 млн візитів на місяць. Більше лише у Amazon. На eBay зареєстровано 11 тисяч українських підприємців. Активних продавців – 4000.

Allegro

До інших популярних маркетплейсів серед Українських підприємців відносяться Allegro – найбільша платформа Польщі, та третя найбільша платформа в Європі після Amazon та eBay. Загальна кількість відвідувань понад 200 млн на місяць. Для порівняння, кількість відвідувань Amazon.pl близько 18 млн на місяць, що в 11 разів менше ніж на Allegro. 

Wish

Wish — американська платформа електронної комерції. У 2017 році Wish став шостою за розміром e-commerce-компанією в світі та відкрив європейський офіс в Амстердамі.

Найчастіше українські товари купують громадяни США, Великої Британії, Канади та Німеччини.

Ніші, що стрімко зростають

Шкіряні аксесуари. На Etsy завжди користувались попитом товари зі шкіри такі як рюкзаки, поясні сумки, гаманці, брелки та багато інших. Це хороший товарний асортимент, щоб вдало стартувати на маркетплейсі. Краще продаються дрібні аксесуари та обов’язково додайте персоналізацію на свої товари.

Дитячі розвиваючі іграшки. Батьки завжди шукають якісні та безпечні товари для своїх дітей. Найпопулярнішими на Etsy є дерев’яні іменні пазли, бізіборди, нічники в дитячу кімнату та іграшки монтессорі. Обов’язково вивчіть чи не потрібна сертифікація на той, чи інший товар.

Неонові вивіски. Неонові вивіски – це трендовий товар. Але важливим є широкий асортимент різноманітних варіацій надписів та форм. Тут потрібно надати якісний товар та конкурентоспроможні ціни, адже дана ніша перенасичена китайськими конкурентами. Також важливоє є можливість виробляти дизайни вивісок під індивідуальне замовлення.

Весільні аксесуари. Найкращими можна з впевненістю назвати такі товари як гостьові книги, коробки для листівок, коробки для обручок з гравіюванням. Якщо регулярно оновлювати асортимент, мати конкурентні способи та строки доставки за декілька років можна вийти на значні обороти, понад $50 000 на місяць.

Товари для котів та собак. Товари в цій ніші стають все популярнішими. Найкраще перед стартом обрати направлення для котів чи собак, адже в цих двох направленнях є велика група популярних товарів де ви можете стати успішними. Серед найкращих – персоналізовані ковдри, нашийники з гравіюванням, іменні жетони, лежаки.

Персоналізовані прикраси. В цій ніші є дуже важливим великий, просто колосальний асортимент персоналізованих прикрас. Найпопулярнішими товарами можна назвати іменні кільця, браслети та намиста. Зверніть увагу на значну конкуренцію: тут гратиме роль ваша ціна на товари та доставку.

Весільні сукні. Напевно ніякий інший не продається на Etsy краще, ніж весільні сукні. Одночасно, це дуже складна ніша, адже кожна наречена прискіпливо обирає дизайн, розмір та інші деталі свого весільного образу. Попри це, ніша залишається дуже популярною та прибутковою.

Планувальники, журнали та постери. Ніша переповнена товарами, таж якщо ви креативна і винахідлива людина, вам вдастся відкусити частку покупців. Найкращими товарами є різноманітні постери та планувальники справ.

Товари для організації робочого простору. Популярними є деревяні персоналізовані органайзери, станції для підзарядки телефону та смартгодиннику, іменні таблички та інші товари. Забезпечте у своєму магазині різноманітний асортимент, і ви обовязково досягнете успіху.

e-commerce прогнози на 2024 рік

Зростання соціальної комерції. Соціальні мережі стають все більш популярними для відкриття нових продуктів і здійснення продажів. Прогнозується, що продажі через соціальну комерцію зростуть з $992 млрд у 2022 році до $2,9 трлн до 2026 року. Покоління зумерів використовує TikTok більше, ніж Google для рекомендацій продуктів, і 48% людей могли би купувати товари безпосередньо в TikTok.

Нові стандарти обслуговування клієнтів. Ваші клієнти хочуть отримати швидкі відповіді на запити, а також використовувати знайомі канали, такі як WhatsApp, Instagram і Facebook Messenger. Все більше e-commerce компаній використовують чат-боти, аби надавати якісну підтримку клієнтів 24/7.

Зрозумілі політики. Клієнти також шукають гнучкої системи повернення покупки: 67% покупців перевіряють політику повернення перед покупкою. Повна прозорість та чіткість даного процесу також важлива для клієнтів. Вони хочуть мати можливість відстежувати процес та отримувати оновлення про час доставки.

Доповнена реальність. Багато людей, які роблять покупки в інтернеті, хочуть бути впевненими, що їм сподобається продукт, коли він прийде. Розумні бренди електронної комерції, такі як Zappo’s і Zalando, використовують доповнену реальність, щоб створити захоплюючу взаємодію, яка дозволяє людям «приміряти» одяг, окуляри чи макіяж, перш ніж зробити замовлення. IKEA навіть має додаток, щоб побачити, як виглядатимуть меблі у вашому домі.

Збільшення варіантів оплати. Сучасні покупці хочуть мати можливість безперешкодно оплачувати покупки на будь-якому пристрої, використовуючи цифрові гаманці, такі як Apple Pay і Google Pay, а часто навіть криптовалюти. Онлайн-продавці повинні мати можливість приймати низку методів оплати, включаючи такі гнучкі варіанти «Купи зараз, заплати пізніше» (BNPL), як Klarna.

Екологічність у списку покупок. У 2023 році споживачі готові платити більше за екологічно чисті продукти та шукати етичні бренди, які відповідають їхнім цінностям. Покупці також шукають онлайн-компанії, які продають товари екологічної або справедливої торгівлі (fair-trade), забезпечують екологічну та/або мінімальну упаковку, пропонують екологічні варіанти доставки та/або спрощують переробку чи заправку товарів.

Попит на уживані товари. Зростає тенденція, коли покупці шукають в інтернеті товари, що були у вжитку. Частково через інтерес до екологічності, а частково через зростання інфляції, що спонукає споживачів шукати способи заощадити.

Уживані товари особливо популярні в таких категоріях, як одяг, книги, взуття та сумки. Багато споживачів йдуть безпосередньо на платформи секонд-хенду, такі як ThredUp, eBay, PoshMark і Alibris, щоб шукати улюблені пропозиції.

Персоналізація. Електронна комерція, можливо, має перевагу перед звичайними магазинами, але споживачі не втратили своєї любові отримувати рекомендації від продавця, який знає їхні вподобання, розмір і купівельні звички. Вони хочуть отримати такий самий досвід онлайн, з персоналізованими пропозиціями щодо покупок, рекламними акціями, контентом та повідомленнями, де до них звертаються по імені та розуміють смаки.

Мобільний шопінг. Популярність мобільних покупок все ще зростає. Це не нова тенденція, але очікується, що у 2023 році вона стане більшою, ніж будь-коли. За прогнозами, глобальні роздрібні продажі мобільної комерції досягнуть близько 4,5 трильйонів доларів США, або 69,9% від загального обсягу роздрібних продажів електронної комерції.

Тому надзвичайно важливо розробляти онлайн-магазини для мобільних пристроїв, а не лише адаптивних чи мобільних. e-commerce-підприємства також мають використовувати зручні для телефону способи оплати, такі як Apple Pay або Google Pay.