13 березня у Києві в інноваційному парку UNIT.City пройшов пітчинг фіналістів та оголошення переможців навчально-грантової програми Think ON. Ukraine. Започаткована до 30-річчя бренду Lenovo ThinkPad програма вже другий рік поспіль надає власникам малого бізнесу ресурси для ефективного розвитку свого підприємства та розширює участь партнерів.
Як пройшов івент та які українські бренди отримали гранти, як готуватися до пітчингу та в який спосіб можна залучати фінансування на розвиток свого бізнесу? У партнерському матеріалі з компанією Lenovo ми поспілкувалися з переможцями програми Think ON. Ukraine та розпитали поради у членів журі.
Про грантову програму від Lenovo
Компанія Lenovo надала можливість усім охочим прослухати навчальний курс на актуальні бізнес-теми, що складався з дев’яти вебінарів. Навчальну програму могли пройти абсолютно всі підприємці незалежно від розміру бізнесу. На неї зареєструвались понад 1500 учасників, заявок на грант Think ON. Ukraine подали 146.
Компанія Lenovo пропонує «Розумні технології для кожного» як рішення, які допомагають людям, спільнотам та бізнесу якнайкраще реалізувати свій потенціал у будь-яких сферах. Зокрема лінійка ноутбуків Lenovo ThinkBook, забезпечує підприємцям безперебійну роботу та надійний захист даних у міцному і стильному корпусі.
Далі у відборі на грантову програму брали участь підприємства, які застосовують інновації в продукті та бізнес-підході. Серед вимог зазначалося, що компанія повинна мати до 50 працівників, від 5 до 320 млн грн/рік фінансового обігу та від 2 років роботи на ринку. Крім цього, до участі допускалися лише бізнеси, що мають чітку стратегію розвитку.
Експертна комісія оцінювала усі подані грантові заявки за показниками:
- досвід роботи підприємства та масштаб бізнесу до початку повномасштабної війни;
- чисельність персоналу;
- потенціал і перспективи розвитку;
- визначення та формулювання цілей підприємства та обґрунтованість стратегії розвитку підприємства;
- бізнес-проєкт для залучення грантового фінансування;
- інноваційність.
Перші 20 підприємств у рейтингу пройшли до півфіналу. Внутрішній пітчинг пройшов онлайн за участі експертної комісії, за його результатами обрали десять фіналістів — «Стрий Авто», «Біобаланс», «Статус Кейс», «Зелений Гай», EURO PRO-TEK, BILUX, KT Cosmetics, Zemlerob, «Система груп» та Gushka.
Фіналісти програми, окрім розширеного нетворкінгу та підготовки до виступів, отримали менторську підтримку від минулорічних фіналістів, а переможці — грантове фінансування своїх проєктів. Зокрема, компанія Lenovo цьогоріч підготувала для них додатково після фінального пітчингу лекцію та Q&A сесію від члена журі Андрія Федоріва. З переможцем програми Андрій Федорів проведе окрему менторську сесію, а партнер програми Lean Institute Ukraine подарує три місяці навчання на курсі Lean Yellow Belt. Додатково 10 фіналістів отримають 60-хвилинні консультації та знижки на впровадження системи Microsoft 365 від партнера програми — компанії Indi Vision, а також річний доступ до онлайн-версії журналу від Forbes Ukraine.
Пітчинг: склад журі та принципи оцінювання
Пітчинг проходив в інноваційному парку UNIT.City. До складу журі увійшли експерти з підприємництва та інвестування:
- Тарас Джамалов, генеральний директор Lenovo в Україні та голова журі;
- Андрій Федорів, маркетолог, підприємець, інвестор, засновник маркетингової агенції Fedoriv Agency. GP та CEO Vesna Capital Investment Fund;
- Лідія Пащук, доцентка КНУ імені Тараса Шевченка, викладачка українських та іноземних бізнес-шкіл, засновниця Школи малого та середнього підприємництва, консультантка міжнародних організацій з питань розвитку підприємництва, експертка інвестиційних фондів, організацій підтримки МСП;
- Максим Заіка, операційний директор компанії Marie Fresh Cosmetics, переможець першої грантової програми Think ON. Ukraine;
- Ярослав Ярославський, мультипідприємець та інвестор, радник з розвитку бізнесу та співзасновник у PLATMA, ментор у Huge Thing/Google fot Startups, член ради Sikorsy Challange, засновник БФ «Свічадо».
Виступи тривали по 15 хвилин, з яких 7 — виступ учасника, а решта часу — спілкування з журі. Втім, як відзначив Андрій Федорів, українським підприємцям потрібно навчитися презентувати себе швидше та «агресивно»:
«Сім хвилин — це безкінечно довго. У світі, як правило, стандартний пітч — це дві-три хвилини. П’ять — як розкіш. Тобто мені здається, нам треба вчитись в американців та європейців дуже агресивно себе продавати, не розтікатися мислю по древу, а прямо йти до цілі, маючи дуже мало часу, сутність доносити в перші 30 секунд, перші дві хвилини, а все інше — це вже бонус».
Виступи оцінювали орієнтуючись на життєздатність (стійкість і перспективність) бізнесу та бізнес-проєкту, використання інновацій у бізнесі, презентацію та здатність відповідати на запитання й вести дискусію.
Найкращі проєкти програми Think ON. Ukraine
Переможцями стали топ-3 учасники за рейтингом у пітчингу. Перше місце та 500 000 грн здобув український бренд вовняних виробів Gushka, що популяризує давні традиції ткацького ремесла у сучасному дизайні. Компанія виготовляє килими ручної роботи, ліжники, панно, подушки, пуфи та одяг на старовинних верстатах. CEO компанії Наталя Ставнича презентувала проєкт зі створення центру переробки вовни. За її словами, Gushka сьогодні досягла стелі в обсягах виробництва і не може задовольняти попит від українських та іноземних клієнтів. Для подолання цієї проблеми компанія й вирішила залучити грант. Окрім цього, збільшення потужності дозволить контролювати якість сировини та надалі сприятиме розвитку вівчарства і ткацтва в регіоні.
Ідея бренду Gushka народилася у засновників Олега і Дарини Луканюків, коли вони повернулися зі Львова у містечко на Івано-Франківщині й вирішили створити бізнес, який би був дійсно пов’язаний з українською культурою.
На думку CEO, перемогти проєкту допомогло багато факторів. Зокрема те, що компанія зараз досягла своєї стелі. Ставнича на пітчі наочно показала, що бренд сьогодні втрачає замовлення, зокрема й великі можливості для експорту, через нестачу потужностей для виготовлення продукції.
Також Gushka, за її словами, це глобальний та інноваційний для країни проєкт, що не має аналогів. Він має стати промисловим магнітом регіону, розвивати громаду та популяризувати українське традиційне ремесло.
Найважчим та найцікавішим у бізнесі, на переконання Наталії, є люди. Gushka знаходиться у маленькому містечку і стикається з кадровими проблеми. Якщо інші компанії можуть знайти працівників, розмістивши вакансії онлайн, то їм доводиться їздити по селах і клеїти оголошення про вакансію на зупинках.
Зокрема, Наталя Ставнича поділилася поділилась враженнями про переваги участі у програмі Think ON. Ukraine:
«Дуже крутий проєкт. Насправді один із найсильніших. Не у фінансовому сенсі, а в плані залучення менторів, навчання та нетворкінгу. Тут десять фіналістів, і з трьома з них ми вже встигли обговорити ідеї колаборацій».
Друге місце та 300 000 грн дісталися компанії «Біобаланс», що спеціалізується на біологічному захисті сільськогосподарських культур з використанням безпілотних літальних апаратів. Засновниця «Біобалансу» Любов Лисенко спрямує грантові кошти на закупівлю дронів та супутнього обладнання, що працюють за будь-яких умов.
«Я дуже вдячна компанії Lenovo за те, що вони започаткували таку програму. Її крутість у комунікації, навчанні. Це не тільки про кошти. Кожен підприємець їх і так заробить. А оце ком’юніті, воно дуже класне», — поділилася враженнями Лисенко.
Третє місце і 200 000 грн отримала компанія Status Case — український інноваційний виробник чохлів та захисних плівок для гаджетів. Співзасновник компанії Дмитро Кітайчик презентував проєкт із розробки та впровадження нової технології виробництва задля успішної конкуренції з імпортованими аналогами на ринку України.
«Навіть під час навчання і менторських сесій ми вже отримали «зерно», яке посіяли в нашу землю, і це стовідсотково дозволить нам зрости. Дуже сподіваюся, що ця програма продовжуватиметься і що наступного року з’явиться ще десять фіналістів, котрі отримають цю неймовірну підтримку й зможуть підтримати нашу державу», — висловився під час нагородження співзасновник Status Case.
Дмитро — ВПО з Луганська. Там йому довелося полишити своє старе життя і старий бізнес. Переїхавши у Київ, він шукав собі нову справу. Ідея виготовляти аксесуари для гаджетів прийшла як жарт — вони з другом дорогою в кінотеатр вигадували бізнес-ідеї й раптово наштовхнулися на магазин мобільних аксесуарів. Спершу пожартували, що їх і вироблятимуть, а потім створили Status Case.
«Найцінніше — це знання, досвід, консультації, менторські сесії, які ми отримали, та нетворкінг. Я вважаю, що навіть це вже значно більше, ніж гроші, які вдалося отримати як грант», — відзначив навчання у межах проєкту Дмитро Кітайчик.
Поради від членів журі
Як підприємцям залучати фінансування та яких помилок можна уникнути на старті бізнесу
Тарас Джамалов, генеральний директор Lenovo в Україні, голова журі цьогорічної грантової програми Think ON. Ukraine
Потрібно шукати не інвестора, а партнера. Інвестор шукає, у що вкласти гроші, щоб через якийсь час вивести їх з прибутком. Партнер шукає іншого підприємця, з яким вони, перш за все, доповнюватимуть одне одного компетенціями, а у другу чергу підтримуватимуть грошима. Тож, якщо підприємець налаштований не на пошук інвестицій, а на пошук партнера, то він знайде людину, яка матиме і компетенції, і гроші. Для цього потрібно мати MVP.
Головні помилки на старті бізнесу — це переоцінка відповідальності партнерів, підрядників, клієнтів, замовників та постачальників. Я вважаю, якщо компанія розписується в тому, що вона щось зробить, то вона напередодні добряче подумала, чи дійсно зможе це зробити. Зокрема, не варто покладатися на один-єдиний план. У всіх ситуаціях потрібно мати варіанти B та C.
Ярослав Ярославський, мультипідприємець та інвестор, радник з розвитку бізнесу та співзасновник у PLATMA, ментор у Huge Thing/Google fot Startups, член ради Sikorsy Challange, засновник БФ «Свічадо»
В українських підприємців є багато можливостей для розвитку бізнесу в Україні та за кордоном. Це гранти, компенсаційні програми, програми ТПП, акселераційні програми, залучення інвестицій та інше. Зараз усього цього навчають в різних програмах від міжнародних донорів, організацій та фондів.
У бізнесі варто обирати тих партнерів, з якими ви вже пройшли якийсь шлях в житті та маєте спільні цінності. І для побудови успішного бізнесу звичайно має бути відповідна база знань та компетенцій.
Таша Калінкіна, CEO INDAX, кураторка навчально-грантової програми THINK ON. Ukraine та модераторка офлайн-пітчингу
Управління ризиками, їх диверсифікація та хеджування — єдиний вихід в нашому складному та мінливому світі. Без розвитку бізнес, на жаль, рано чи пізно втратить свої позиції, тому необхідно постійно шукати внутрішні та зовнішні зони розвитку. А фінансування на розвиток бізнесу наразі доступне у досить великому об’ємі, завдання підприємця — проаналізувати свою стратегію, знайти найефективніші напрямки та почати їх реалізовувати. Бо абсолютно всі зацікавленні в розвитку підприємництва — від держави до споживачів, бо саме це є одним з драйверів підвищення рівня життя в країні.
Моя найбільша помилка — доводити продукт до ідеалу. Наразі маю золоте правило — «Done is better then perfect». Я б хотіла побажати малим підприємцям не боятись помилятись, слухати своїх клієнтів та швидко впроваджувати зміни, навіть якщо вони іноді здаються дивними. Жодну ідею неможливо оцінити об’єктивно без тесту та аналізу. Тому бажаю всім спроб, помилок та швидких успішних рішень.
Як готуватись до пітчингу
Тарас Джамалов радить мати під рукою файли з відповідями на більшість потенційних питань.
«Це покаже ваше глибоке розуміння предмета презентації, високу повагу і підготовленість до виступу перед інвесторами. Тобто, щоб спікер на запитання «як буде окупатися така інвестиція» міг одразу показати слайд, графіки та надати всі дані. Це показує учасника з найкращого боку», — відзначив голова журі.
Ярослав Ярославський рекомендує для підготовки до презентації вивчати кращі світові практики. Зараз у світі існує багато навчальних безплатних програм, як для інноваційних підприємців, так і для класичного бізнесу, куди можна потрапити на конкурсній основі — програма Think ON. Ukraine є яскравим прикладом. Наприклад, на сайті топового акселератора Y Combinator є бібліотека з прикладами документів для презентацій, описом очікувань інвесторів та багато іншого. Тож зараз доступ до знань відкритий як ніколи. І головне — якщо ви вже вирішили залучати фінансування, то потрібно розуміти, що хочуть отримати інвестори або донори, і як вони мислять.
Фото надано Lenovo