Керівний партнер юридичної компанії 4B, що спеціалізується на супроводі українських підприємців за кордоном, Андрій Матяш у авторській колонці для AIN.UA розповідає, які країни для розширення свого бізнесу найчастіше обирають наші виробники. 


Український бізнес зараз переживає важкі часи. Однак, попри це, виробники намагаються знайти вихід із ситуації – вони активно виходять на закордонні ринки. Причому працюють як офлайн – у країнах найбільшого скупчення земляків, так і онлайн, обираючи для реалізації своєї продукції маркетплейс Amazon. Наразі це найпопулярніша світова ecommerce-платформа, яка дозволяє охопити велику кількість ринків з мінімальними витратами.  

Рейтинг найпопулярніших ринків 

Amazon – справжній гігант онлайн-торгівлі, який має 21 маркетплейс в різних країнах світу. За даними Statista, у 2023 році беззаперечними лідерами за рівнем чистих продажів був ринок США ($395,64 млрд), Німеччини ($37,6 млрд) та Великої Британії ($33,59 млрд). Для порівняння: на частку всіх інших світових ринків Amazon припадає всього 19 % доходів – близько $108 млрд.

Ці країни займають перші позиції й за іншими показниками. Наприклад, маркетплейс Amazon США щомісяця приваблює майже 3 млрд відвідувачів, Німеччини та Великої Британії – близько 400 та 500 млн відповідно.

Не дивно, що виробники України намагаються отримати доступ до такої широкої цільової аудиторії та досягти високих рівнів продажів. Розглянемо детальніше ринки цих держав.

Amazon USA: особливості та переваги

Окрім того, що ринок США визнано найбільшим серед всіх ринків Amazon (він забезпечує майже 69 % доходів маркетплейсу), є й інші причини, які спонукають наших виробників обрати саме американський торговий майданчик:

Популярність серед споживачів

За даними JungleScout, 53 % американців віддають перевагу онлайн-покупкам на Amazon. Найближчий конкурент маркетплейсу – Walmart – відстає від лідера аж на 20 %. Інший ресурс – eMarketer – повідомляє, що 61 % жителів США починають пошук необхідного товару саме на Амазоні. Тому українські підприємці віддають перевагу Amazon USA – для них це запорука того, що їх продукцію побачать десятки мільйонів споживачів.

Лояльність та зручність системи оподаткування 

Почну з того, що податкова система США сама собою зручна – особливо, якщо порівнювати її з Європою. Річ у тім, що, хоча дохід від продажів в США й обкладається податком Sales Tax (аналог нашого ПДВ), його ставка досить невисока – в середньому 5-7%. До того ж цей податок не стягується під час ввезення товарів до країни – його сплачує тільки кінцевий споживач. 

У контексті торгівлі на Amazon оподаткування на ринку США має ще одну перевагу. Вона полягає в тому, що великі американські маркетплейси автоматично додають суму податку до ціни товару, тобто самостійно збирають та сплачують Sales Tax. Це і приваблює підприємців, адже таким чином вони можуть зекономити час та гроші на послуги бухгалтера.

Налагоджена логістика

США – найпопулярніший світовий ринок, тому до цієї країни налагоджена логістика з України та Китаю. Тут існує багато компаній, які спеціалізуються на роботі з Amazon. Вони виконують комплекс задач, зокрема підготовку та пакування вантажу, його відправлення до центрів виконання замовлень маркетплейсу.

Попри наведені вище переваги, у ринку Amazon USA є також один недолік – значний рівень конкуренції. За статистикою, у Сполучених Штатах налічується 1,11 млн активних продавців Amazon. У порівнянні з іншими країнами світу, це дуже багато – на решті ринків їх загальна кількість становить близько 1,5 млн.

Та наші виробники з легкістю долають цю проблему. Для цього вони слідкують за якістю своєї продукції та приділяють особливу увагу створенню ефективної рекламної стратегії.

Плюси та мінуси торгівлі у Німеччині та Великій Британії

Німеччина та Велика Британія – два постійно конкурентні ринки Amazon на території Європи. І хоча рівень їхніх чистих продажів значно поступається американському маркетплейсу, торгувати тут все одно вигідно з кількох причин:

  1. Довіра споживачів. Amazon DE – сайт електронної комерції з максимальним числом відвідувань у Німеччині. Згідно зі статистикою, у лютому 2024 року на його сторінки зайшли 397 млн користувачів. Тоді як eBay DE – основного конкурента Амазону у цьому рейтингу – за той же проміжок часу відвідали всього 109 млн раз.

    Щодо британського ринку, тут за кількістю відвідувачів також утримує першість Amazon. Щомісяця на маркетплейсі фіксується приблизно 500 млн відвідувань. Якщо взяти до уваги кількість жителів Великої Британії – 69 млн осіб, це значить, що всі вони кожен місяць заходять на сторінки торгового майданчика близько 7 разів. 
  2. Відносно низька конкуренція. Хоча німецький і британський ринки Amazon займають друге і третє місце за величиною після США, тут досить низький рівень конкуренції. На Amazon DE налічується неповних 245 млн продавців, а на Amazon UK – 281 млн. Нагадаю, в США їхня кількість перевищує 1,1 млрд.
  3. Велика кількість українських іммігрантів. Для виробників будь-якої країни основна цільова аудиторія – це їхні земляки. Адже через спільні звички та менталітет буде просто створити товар, що відповідатиме їхнім потребам та вимогам. У Німеччині зараз налічуються 1,1 млн українців, а в Великій Британії – 253 тис.

Проте робота на європейських маркетплейсах, зокрема на німецькому та британському Амазоні, може бути пов’язана з деякими складнощами. Насамперед це пояснюється особливостями оподаткування та юридичного оформлення бізнесу. Розбираємося детальніше.

  1. Тонкощі оподаткування доходу від продажів. У Німеччині та Великій Британії, як і в багатьох інших країнах Європи, дохід від продажу обкладається VAT – європейським аналогом нашого податку на додану вартість та американського Sales Tax. Однак різниця з Америкою все ж є. По-перше, вона полягає у ставці. Стандартна ставка VAT в Німеччині становить 19 %, у Великій Британії – 20 %.

    По-друге, VAT в Європі повинен сплачуватися при імпорті товарів та на кожному етапі ланцюга продажів: як у B2B сегменті, так і у B2C. До того ж підприємці мають самостійно контролювати сплату податку до державної скарбниці.
  1. Необхідність створення юридичної особи. У 2022 році Amazon додав Україну до списку країн, які можуть торгувати на європейських маркетплейсах. Теоретично це означає, що українцям дозволено працювати на майданчику як фізичні особи. Проте на практиці це неможливо, адже податкові служби Німеччини, Великої Британії та інших країн Європи не видають VAT резидентам України. 

Отже, для роботи на Amazon DE та Amazon UK обов’язкова реєстрація юридичної особи. Втім, для українських виробників існує порятунок від цієї досить складної процедури. Він полягає в тому, що для торгівлі в Німеччині чи Великій Британії компанія не повинна бути зареєстрована саме в цих країнах. Ви можете обирати зручну для вас юрисдикцію. Отже, цілком можливо вийти на європейський ринок із зареєстрованим в Україні ТОВ.

Ринки Німеччини та Великої Британії досить привабливі для українських підприємців. Тут незначна конкуренція та широка цільова аудиторія, серед якої багато наших земляків. Щодо оподаткування, принцип стягнення VAT дуже схожий с українським ПДВ, тож вам не доведеться звикати до чогось нового – просто довірте оподаткування професіоналам.

З чого почати вихід на нові ринки: топ рекомендацій

Щоб підкорення іноземних ринків пройшло успішно, важливо знати, з чого почати та як діяти далі. Сподіваюся, деякі поради щодо цього процесу допоможуть вам ефективно розширити бізнес.

Дослідіть перспективи продажів та доходів

Щоб одразу зрозуміти, чи актуальна ваша продукція для певного ринку, проаналізуйте попит на нього на відповідному маркетплейсі. В цьому допоможе розділ Amazon Best Sellers, що є на кожній регіональній платформі. Знайдіть потрібну категорію товарів та подивіться, чи входить ваш продукт до категорії бестселерів. Тут же можна зорієнтуватися з приводу ціноутворення.

З тією ж метою легко використовувати й інші інструменти Amazon, наприклад, Movers & Shakers. Там міститься список товарів, рівень продажів яких максимально зріс за останню добу. Також спробуйте сторонні ресурси, серед яких Google Trends, Keepa та Jungle Scout.

Розберіться в юридичних питаннях 

Чи варто для виходу на конкретний ринок створювати компанію? В якій країні краще зареєструвати юридичну особу? Як отримати податкові пільги? На всі ці та багато інших питань можна отримати відповідь у нас в блозі, з початку війни ми наповнюємо його матеріалами, які дають можливість розібратися українським підприємцям зі всіма юридичними питаннями ведення бізнесу на іноземних ринках. 

Знайдіть підрядника з логістики

Зверніться до перевіреної компанії, яка надає широкий спектр послуг. Зокрема такі підрядники зможуть допомогти вам й з розмитненням товару.

Створіть ефективну маркетингову стратегію

Для цього існує три способи. За наявності потрібних знань та навичок ви можете займатися просуванням своєї продукції самостійно. Також є варіант передачі цієї частини роботи на аутсорс або ж створення маркетингового відділу в середині компанії. Візьміть на роботу кваліфікованих співробітників чи організуйте навчання власних кадрів. Сьогодні вже багато бізнесів надають послуги з навчання команд веденню Amazon-проєктів, де ваш спеціаліст може отримати всі необхідні знання.  

Зареєструйте акаунт Seller Central

Коли всі юридичні, логістичні та маркетингові питання вирішені, залишається зареєструвати акаунт продавця на Amazon – тут ми поділилися покроковою інструкцією, за якою ви можете це зробити самостійно. Зверніть увагу, що маркетплейс ретельно перевіряє всі надані документи та інформацію. Тому, щоб уникнути відмови у реєстрації та блокування, краще довірити цю справу спеціалістам. До речі, з ними ж можна проконсультуватися і з приводу подальшої роботи на торговій платформі – зокрема, користування сервісом FBA, захисту інтелектуальної власності, фінансових питань і так далі.

Підсумуємо

У 2024 році найбільш популярні серед українських виробників ринки США, Німеччини й Великобританії. Робота на кожному з них має свої нюанси, серед яких особливості оподаткування та юридичного оформлення бізнесу, налагодження логістики та інше.

Щоб освоєння нового ринку пройшло якомога швидше і без проблем, заручіться підтримкою професійних юристів. Вони допоможуть у розв’язанні всіх питань щодо розширення бізнесу і будуть супроводжувати на кожному етапі вашого розвитку.

Автор: Андрій Матяш, керівний партнер юридичної компанії 4B