Вночі 22 березня росіяни завдали масованих ударів по енергетичній інфраструктурі Харкова. Це спричинило нові блекаути у місті. Внаслідок обстрілів у місті зникло електропостачання, а також були перебої з водопостачанням, опаленням, роботою електротранспорту. З того часу у місті скрутно зі світлом – Харків живе за постійними графіками відключень і це критично впливає на місцевицй бізнес. 

Президент Зеленський на зустрічі з підприємцями Харківщини 9 квітня запевнив, що урядовці представлять заходи підтримки, зважаючи на енергетичні та безпекові виклики. 

Тим часом користувачі та користувачки соцмереж складають добірки бізнесів з Харкова та закликають уже зараз замовляти у них, аби підтримати виробників. Ми поговорили із бізнесами, що мають виробництва у Харкові, та розповідаємо, чи допомагає така ініціатива. Спойлер – це спрацювало.

Про роботу в Харкові

Для бізнесів у Харкові зараз є дві ключові проблеми. Перша – це електропостачання.

«Наша рутина проходить зі змінним успіхом – працюємо від генераторів, потужності вистачає не на все. Раніше фарбувальна камера, верстати працювали разом. А зараз треба обирати, що більше треба», – описує робочий день своєї команди Олександр Максимов, засновник бренду світла LOFU

Світильники LOFU, фото з Facebook компанії

Розповідає, що його команда працює в одній маленькій кімнаті на виробництві. На більше не вистачає потужності генераторів – адже необхідно живити ще й обладнання. 

Працює в режимі економії і ювелірний дім Орінго. Від початку повномасштабного вторгнення росії команда не працювала лише 1 місяць – у березні 2022 року. То ж уже встигли призвичаїтися до таких складнощів, розповідає засновниця Орінго Олена Маслова.

«Маємо генератор – цього вистачає для базової щоденної роботи і для підтримки сайту. Дуже енергозатратне для нас литво, але ми намагаємося робити це тоді, коли є світло за графіком. Уже підлаштувалися, литвом займаємося двічі на тиждень», – ділиться Олена.

Та лишається і друга проблема – безпека самих працівників. Саме тому компанії максимально переводять свої команди на віддалений формат роботи. 

«Ми не можемо брати на себе відповідальність за поїздки людей в офіс. Ми запитали людей, як їм зручніше, і багато сказали, що будемо краще з дому, тому що там і діти, і сім’я, а комусь ще й далеко добиратися містом», – розповідає Олена Терпай, співвласниця компанії настільних ігор та пазлів DodoToys.

Про ініціативу

Після березневих масованих обстрілів Харкова, пости з переліками брендів міста завірусилися в соцмережах X та Instagram, а у студії подкастів Sebto Media почали робити безкоштовну рекламу для компаній у своїх ефірах. Флешмоб у соцмережах став для харківських виробників приємною несподіванкою. 

«Багато хто з блогерів та telegram-каналів, з якими ми раніше працювали, самі перші писали, що давайте ми рекламу про вас кинемо, коли дізналися про обстріли і про те, що постраждало наше підрядне виробництво, друкарня», – ділиться враженнями Олена Терпай з DodoToys.

Публічність допомогла отримати більше замовлень, а гроші з них – почати налагоджувати роботу.

Про замовлення

«Мій основний виклик полягає в тому, що я нічого не можу планувати, і все, що я планую, ускладнено в 10 разів», – розповідає Анна Церковна, засновниця бренду сумок Zori.Bag

Анна та її команда створюють сумки з текстильного крафту – щільного та цупкого матеріалу, схожого на дотик на папір. Такий матеріал можливо зшити вручну, втім це дуже ускладнює процес і його тривалість. 

Сумки Zori.Bag, фото з Instagram бренду

В орендованому під майстерню приміщенні Анни не було куди поставити генератор, то ж для Zori.Bag вона придбала зарядну станцію. Втім вона пропрацювала недовго.

«Коли у нас увімкнулося світло, був, мабуть, стрибок напруги і зарядна станція перестала після цього працювати. Я вже віддала її по гарантії. Звісно, що це все дуже довгий процес, тому що тепер 10 днів там чекати, поки підтвердять, що це гарантійний випадок чи ні, але ми знову залишили зараз без станції. Я вже замовила сьогодні нову, яку завтра нам відправлять і післязавтра вона нам приїде», – розповідає Анна.

Покупки нової зарядної станції могло б і не бути, ділиться засновниця бренду, але завдяки ініціативі з соцмереж, замовлення зросли на 20%, і вона змогла придбати нову станцію. 

Замовлення у DodoToys за цей період зросли в середньому на 30%. У LOFU розповіли AIN.Business, що шквалу нових замовлень поки не було, втім потрапляння в такі добірки допомогло їм фіналізувати ті угоди, щодо яких їхні клієнти ще думали. Схожа ситуація і з Орінго – Олена Маслова каже, що активність лише на їхній сторінці в Instagram зросла на 200%. Та, розповідає, що це також підсилення, адже для покупки ювелірних виробів людям потрібен час. То ж нові підписники – потенційно нові покупці. 

Про допомогу

Втім активніші замовлення підтримують бізнес головно точково. А щодо грантів і доступних кредитів, то вони не завжди можуть допомогти вчасно, розповідає Олександр Максимов, засновник бренду світла LOFU. До прикладу, каже, більшість кредитів за державними програмами зараз під заставу, що подовжує термін отримання грошей. 

«Хотілося б більш зваженої державної політики, зокрема податкової політики, щодо малих та середніх бізнесів. Це не лише в Харкові, є ж ще Миколаїв, Суми, там також складно. Зараз ми на слуху, бо ми під ударом», – ділиться роздумами ювелірка Олена Маслова.

Наразі бізнесам активно допомагають інші бізнеси. Наприклад, у DodoToys розповіли AIN.Business, що мережа «Аврора» скоротила для їхньої продукції відтермінування по оплаті за реалізований продукт. Тобто за уже проданий товар виробник отримає гроші швидше та оперативніше запустить їх в роботу.