У попередній авторській колонці для AIN.UA керівний партнер Capital Times Сергій Гончаревич розповідав про те, як IT-сектор у всьому світі зазнав падіння виторгу та прибутковості. Цього разу він пояснює, коли ІТ-компаніям варто скористатися інструментами M&A.


Обсяг IT-експорту України в лютому цього року скоротився на 5,3 %. Аналітики спостерігають здешевлення майже всіх світових IT-гігантів. За таких умов M&A стає чи не єдиним сценарієм розвитку бізнесу в складні часи.

У Capital Times є декілька мандатів на купівлю національних IT-компаній різного об’єму: європейські гравці активно шукають цілі для злиття та поглинання. І ми бачимо, що саме зараз українські власники можуть капіталізувати свої зусилля зі створення бізнесу, знайти вигідну пропозицію, що дасть змогу без втрат пережити складні часи рецесії.

Чи варто шукати M&A негайно та що ви набудете від угоди? Ось декілька ключових ознак, які можуть свідчити про необхідність розгляду стратегії злиття та поглинання.

Стагнація зростання

Зменшення бюджетів на IT-послуги в Україні ще раз підтверджує, що цей ринок скорочується. Звичайно, причина може полягати й у тому, що частина українських компаній перевели свої офіси в Європу, проте глобальний тренд очевидний. Найскладніше здобувати нові замовлення маленьким компаніям до 300 осіб. Якщо IT-компанія спостерігає зниження темпів росту доходів, частки ринку або клієнтської бази, це є ознакою того, що необхідно переглянути стратегію. M&A у цьому випадку є стратегічним інструментом для власника, який дасть змогу зберегти бізнес чи отримати достойну винагороду за роки праці над компанією. Злиття та поглинання — це швидкий спосіб отримання доступу нових ринків і клієнтів.

Відсутність інтеграції нових технологій до бізнес-моделі

Тут йдеться не про тренди, а про повне переформатування бізнес-моделей під впливом розвитку штучного інтелекту. Сучасні технології захоплюють ринок, що суттєво впливає на IT-компанії. Усе менше ми будемо бачити в майбутньому конкуренцію серед компаній за персонал, згасає інтерес до «вирощування» кадрів із джунглів. Бізнес-моделі слід змінювати вже зараз, адаптувати їх під реалії сьогодення та зазираючи на кілька років уперед. Це неминуче, якщо компанія хоче розвиватися та підвищувати конкурентоспроможність.

Низька ефективність

Високі витрати, низька ефективність чи дублювання функцій можуть бути показниками неефективності діяльності. Бізнес-модель будь-якої IT-компанії завжди передбачає частину людей (майже 10%), які не працюють на клієнтів, а займаються масштабуванням бізнесу. У кризові періоди саме ця частина працівників стає «баластом» для власника, який має звільняти персонал, зосередившись винятково на обслуговуванні клієнтів. Саме це ми спостерігаємо зараз на світовому ринку. Проте така «стратегія виживання» часто не дає очікуваного результату. Відмова від зростання — це та сама рецесія, тільки відтермінована. У таких випадках варто розглянути M&A як можливість оптимізувати бізнес-процеси, знизити витрати та підвищення ефективності через об’єднання ресурсів, а не через скорочення штату.

Відсутність диверсифікованої моделі

Те, що раніше було припустимою нормою, зараз стає великою проблемою для IT-компаній. Зосередженість бізнесу на одному продукті, ринкові чи клієнтові в періоди рецесії суттєво впливає на ефективність діяльності компанії. У цьому випадку приєднання до великого гравця дасть змогу диверсифікувати наявну модель, урізноманітнити портфель продуктів або послуг, що зменшить ризики та сприятиме стійкому розвитку.

Потреба в інвестиціях

Високий рівень боргу, зниження прибутку чи слабкий фінансовий стан можуть вимагати пошуку нових джерел капіталу та фінансових ресурсів. Потрібно або залучати інвестиції, або доєднуватися до великих компаній. Обидва шляхи мають право на життя, однак обидва мають свої плюси та мінуси. На мою думку, пошук інвестора — більш ресурсозатратна процедура, аніж грамотно побудований M&A-процес. Злиття та поглинання в цьому випадку може забезпечити компанію необхідними коштами та покращити її фінансову стабільність.

Конкурентна боротьба

Інтенсивна конкуренція або загроза з боку нових учасників на ринку може примусити IT-компанію розглянути M&A як стратегічний крок для збереження своєї конкурентної позиції або її зміцнення. Особливо актуально це для невеликих IT-компаній, яким важче витримувати конкурентний тиск у періоди змін. У Capital Times ми спостерігаємо, як змінилися вимоги до українських IT-компаній. Покупець відходить від оцінки стандартних показників, натомість дивиться на клієнтський портфель компанії та роботу з ними. Наявність великих імен, довгострокові відносини з клієнтами, те, як побудовані відносини та можливість отримати фідбек від замовників — усе це стає головною конкурентною перевагою для IT-бізнесів і трампліном для вигідного продажу.

Аналіз наведених ознак може допомогти IT-компаніям виявити потребу в M&A та визначити оптимальні стратегії для досягнення своїх бізнес-цілей. Якщо ви, як власник, вважаєте, що Вашій компанії притаманні 2 чи більше з них, я раджу Вам звернути увагу на злиття та поглинання. Окрім уже названих переваг, IT-компанія може отримати від M&A й інші вигоди. 

Зокрема:

  • доступ до технологій, талантів, патентів та експертизи, поповнення штату висококваліфікованими спеціалістами, що стануть цінними ресурсами для розвитку бізнесу;
  • вигідні синергії та оптимізація процесів, які призведуть до зниження витрат і підвищення продуктивності;
  • створення конкурентної переваги шляхом формування унікальної пропозиції.

Тож, підсумуймо. M&A — це потужний інструмент для стратегічного розвитку IT-компаній, який допоможе їм зміцнити своє становище на ринку, отримати доступ до нових технологій, ринкових сегментів, експертизи, талантів і ресурсів.

M&A може допомогти оптимізувати бізнес-процеси, знизити витрати на виробництво, маркетинг і дистрибуцію, створити нові можливості для розвитку бізнесу через розширення географічної присутності, диверсифікацію продуктового портфоліо або входження на нові ринки.

У період спаду та стагнації саме злиття та поглинання мають лягти в основу нової стратегії, що виведе компанію на новий виток розвитку та забезпечить стійке зростання в майбутньому.

Автор: Сергій Гончаревич, керівний партнер Capital Times