18 травня 2024 року набув чинності закон «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію», згідно з яким держава може вилучати цивільні автівки на потреби Збройних Сил України в тих людей, які володіють більш ніж одним авто. Попри те що передусім йдеться про вантажівки, спецтехніку та позашляховики, тобто техніку, яку можна експлуатувати для воєнних завдань і потреб, українці ще з березня 2024 року почали масово перереєстровувати різні автівки на родичів чи друзів. 

AIN.UA разом з OSINT-агенцією Molfar проаналізували дані авторинку та з’ясували, чи є вже випадки мобілізації транспортних засобів. 

Як закон вплинув на активність перереєстрації авто

З березня 2024 року в сервісних центрах МВС попит на перереєстрацію авто лише збільшується: 184 тисячі реєстраційних операцій у березні, 247 тисяч — у квітні. 

Лише з 1 по 22 квітня за договором купівлі-продажу МВС оформили 111 тисяч автомобілів, водночас за аналогічний період у березні — 74,4 тисячі. На початку квітня, коли про закон вже говорили, проте ще не ухвалили, сервісні центри провели 43,6 тисячі операцій, а з 15 квітня (оновлений закон про мобілізацію ухвалили 11 квітня 2024 року) — 61,9 тисячі реєстраційних операцій. Зростання відбулося на 42%.

 «У березні цього року за договором дарування перереєстрували близько 700 транспортних засобів. У квітні число наданих послуг по договору дарування зросло до майже 5200. Це стосується перереєстрації автівок на родичів: чоловік, дружина, батьки, діти, — за спрощеною процедурою», — повідомив начальник Головного сервісного центру МВС Микола Рудик. 

Кількість реєстраційних дій з 1 по 21 квітня 2024 року, МВС

Вживані авто

Згідно з даними Інституту досліджень авторинку, у квітні експерти зафіксували 143,8 тисячі перших реєстрацій та угод купівлі-продажу, укладених щодо вживаних легкових автомобілів — на 33% більше, ніж у березні 2024-го, та на 53,3% більше, ніж у квітні 2023 року. 

У квітні МВС зареєстрували 124,5 тисячі угод купівлі-продажу вживаних легкових автомобілів — це рекорд для внутрішнього ринку за останні 10 років. Дослідники ринку вважають, що стрибок спричинили люди, які перереєстровують транспорттні засоби на родичів і друзів, якщо мають у власності більш ніж одне авто. Їхня частка складає приблизно 40%. 

У квітні 2024-го українці «подарували» 4533 легковики, 21 автобус, 503 вантажівки, 20 мотоциклів, 23 напівпричепи та 60 причепів. Для порівняння, за весь 2023 рік українці «подарували» 3167 транспортних засобів. 

Найбільше перереєстрації у квітні відбулося в Києві та Київській області — 14,2 та 38,2 тисяч відповідно. Далі йде Дніпропетровська (9 тисяч), Львівська (8,5 тисяч) та Одеська області (7,8 тисяч). На останньому місці перебувають області, які частково окуповані, — Донецька (1,1 тисяча) та Херсонська (484). 

Джерело (тут і нижче) : Інститут досліджень авторинку

Динаміка внутрішніх перепродажів та імпорту вживаних авто з квітня 2023-го по квітень 2024 року згідно з Інститутом досліджень авторинку, де помаранчевим виділені внутрішні перепродажі, а синім — імпорт вживаних авто: 

Чи є вже прецеденти вилучення авто

Станом на травень 2024 року з початку повномасштабного вторгнення держава вилучила 2000 автомобілів на потреби армії за керування в стані алкогольно чи наркотичного спʼяніння та при відкритті кримінальних проваджень. Переважна кількість вилучень відбулась у 2022 році. 

Скільки взагалі автівок підпадають під норму закону

Нормативно-правової норми регулювання, які саме автомобілі вилучатимуть, поки немає — в законі лише вказано, що мобілізовуватимуть той транспорт, який спроможний забезпечити оборонні потреби держави, «пристосований до перевезення боєприпасів, особового складу, спеціальної техніки і може працювати в умовах бездоріжжя».

Згідно з інформацією асоціації автомобілевиробників «Укравтопром», у 2023 українці придбали 11,3 тисяч нових вантажівок і спецавтомобілів, що на 65% більше, ніж у 2022. У першому кварталі 2024 український парк вантажівок і спецавтомобілів поповнили 2,9 тисячі нових машин.

За інформацією AUTO-Consulting, у 2023 ринок вантажівок виріс на 56,5% із продажем у розмірі 4853 одиниць, а сайт оголошень з продажу авто AUTO.RIA зазначає, що у 2023-му українці купили 283 тисяч вживаних кросоверів і позашляховиків усіх підкласів і з різними видами силових установок. 

Згідно зі статистикою Міжнародної асоціації виробників автомобілів в Україні, станом на 2020-й в Україні були зареєстровані понад вісім мільйонів автомобілів.

Коментатори в інтернеті апелюють до депутатського автопарку. Мовляв, вилучайте в них. Скільки ж в них авто і чи підпадають вони під норму закону?

У березні 2024 року журналісти-розслідувачі Bihus.info виявили, що депутати Верховної Ради найчастіше оформляють авто на родичів, близьких або на афілійовані з ними юрособи, що дозволяє оминати нову норму закону. 

До прикладу, згідно з декларацією Миколи Тищенка за 2023-й, він і його дружина мають такі авто: 

ОписВартість на вторинному ринкуРік випуску автоВласність
Mercedes-Benz S400, 2018$60 0002019Микола Тищенко
Mercedes-Benz E400, 2017$32,5002020Його колишня дружина Алла Барановська
Mercedes-Benz EQV, 2021$55 000 2023Орлов Петро Юрійович; Тищенко має право безоплатно користуватися 

З 2017-го по 2023 рік формальний власник останнього згаданого в таблиці електричного мінівена Петро Орлов був керівником ТОВ «Виробничо-комерційна фірма «Римід»», співзасновник якої — Тищенко. Станом на травень 2024 року власницею (30%) є Алла Барановська, колишня дружина нардепа. Розслідувачі також помітили, що депутат часто використовує мікроавтобус Mercedes-Benz V250 2016 року — авто записане на Сергія Вакальчука, колишнього керівника ресторану Миколи Тищенка «Велюр». 

Як щодо інших народних депутатів

  1. Ірина Кормишкіна, депутатка від «Слуги народу». Згідно з декларацією за 2023, на Ірину та її чоловіка Юрія задекларовано 32 транспортні засоби: чотири легкових (серед яких три кросовери), 11 вантажних, 10 причепів, дві сільськогосподарські техніки, чотири напівпричепи та один мотоцикл. На Кормишкіну задекларований тільки Mercedes-Benz S500L 2021 року (орієнтовна вартість на вторинному ринку — близько $140 000); 
  2. Максим Гузенко, фракція партії «Слуга народу». Згідно з декларацією за 2023-й, депутат і його дружина Ганна мають 19 транспортних засобів: чотири легкових (з яких два фургони та один кросовер), 10 вантажних і три спеціалізовані причепи, один спеціалізований напівпричіп та один состав транспортних засобів із тягачем. Кросовер BMW X5 2020 року та мінівен Hyundai Staria 2023 року Гузенко орендує; 
  3. Микола Кириченко, депутат від «Слуги Народу». Згідно з декларацією за 2023-й, у депутата задекларовані 10 транспортних засобів: три легкових (серед яких один кросовер), п’ять вантажних, два спеціалізовані причепи. На кросовер Range Rover L405 2018 року дружина має право користування на умовах договору фінансового лізингу; 
  4. Геннадій Вацак, член депутатської групи «За майбутнє». Декларація за 2023 рік свідчить, що нардеп і його дружина Вікторія володіють 10 авто: вісім легкових (серед яких один мінівен, фургон і чотири мікроавтобуси) та два вантажних. Серед них Rolls-Royce за близько $700 тисяч. Геннадій, дружина та син орендують або мають право керування шістьма легковими авто; 
  5. Богдан Торохтій, член депутатської групи «За майбутнє». Відповідно до декларації за 2023-й, він разом із дружиною Аліна мають вісім легкових авто, серед яких чотири кросовери; 
  6. Костянтин Касай, депутат від «Слуги народу». Декларація за 2023-й свідчить, що він разом із дружиною Оленою та сином Павлом мають 10 транспортних засобів: шість легкових (серед яких один мінівен і два кросовери), один вантажний, екскаватор-навантажувач, причіп і напівпричіп; 
  7. Костянтин Бондарєв, представник «Батьківщини». Згідно з декларацією за 2023-й, депутат і його дружина Тетяна задекларували 23 транспортні засоби: три мотоцикли, шість легкових (серед яких два позашляховики та два кросовери), два вантажні, дев’ять причепів, три водних засоби. Орендують ще три кросовери;
  8. Федір Христенко, позафракційний депутат. У його декларації за 2023 рік вказані сім легкових авто, серед яких один позашляховик і два кросовери, що належать дружині Марині з можливістю користування для депутата; 
  9. Микола Бабенко, член депутатської групи «Довіра». У декларації за 2023 рік вказано, що Бабенко володіє двома легковими авто, один із них кросовер Toyota Land Cruiser 200 2017 року. Дружина Ірина має кросовер Land Rover Range Rover Sport 2016 року та три вантажні авто; 
  10. Олексій Кучеренко, фракція «Батьківщина». Відповідно до декларації 2023 року, він володіє чотирма легковими авто, кросоверами. 

Чи може держава мобілізувати автівки депутатів

Норма закону про вилучення авто поширюється на громадян, до яких належать і нардепи. Окремої норми, яка би убезпечувала депутатські машини, у законі немає. 

Адвокатка об’єднання «Актум» Тетяна Книш у коментарі Telegraf каже, що норма, яка убезпечує народних депутатів від мобілізації, не поширюється на статтю щодо військово-транспортного обов’язку, а прямої заборони не вилучати в політиків авто немає. 

Для чого ця норма закону про авто і чому держава не може забезпечити фронт автівками самостійно

З травня 2023 року Кабмін вніс зміни до системи закупівель, розділивши їх на закриті та відкриті, через що важко сказати точну кількість автомобілів, які закупила держава на потреби армії. 

Станом на 21 травня 2024 року, держава завершила 21 публічний тендер від Міноборони (Агенція оборонних закупівель і військові частини) на закупівлю пікапів загальною кількістю 229 автівок на загальну суму 320,4 млн грн. У грудні 2023-го Міноборони проводило торги на закупівлю 1016 пікапів, проте їх скасували. 

Які авто потрібні військовим

За словами члена Комітету Верховної Ради України з питань національної безпеки, оборони та розвідки Федора Веніславського, нині армії потрібні автомобілі підвищеної прохідності: пікапи, позашляховики, вантажні, автобуси, спеціальний транспорт, який можна використати для перевезення особового складу, озброєння, встановлення спеціальних засобів ураження.

Автомобілі — це логістика, без якої не може працювати жоден підрозділ; їх використовують для розвідки та патрулювання місцевості, для швидкого доїзду до місця виконання завдання, евакуації.

Редакція зверталася до Федора Веніславського за коментарем, проте на момент публікації матеріалу відповіді не отримала. Ми готові опублікувати відповідь члена Комітету ВР з питань національної безпеки, оборони та розвідки, коли вона надійде.