«Будеш тисячу п’ятисотим на черговій айтішній галєрі чи одним з перших в новій військовій еліті України?» і запрошення працювати прибиральником, який очистить країну від російського сміття. Так Головне управління розвідки Міністерства оборони України почало свою першу публічну рекрутингову кампанію «Став плюс».
Вона стартувала 13 червня 2024 року та триватиме до кінця літа. AIN.UA поспілкувався з Головним управлінням розвідки про потребу в спеціалістах, відгуки на вакансії та меседжі рекрутингової кампанії.
Старт відкритої рекрутингової кампанії «Став плюс»
Про всеукраїнський рекрутинг до ГУР 13 червня розповів речник відомства капітан Андрій Юсов під час київського брифінгу.
«Воєнна розвідка зазвичай максимально закрита й утаємничена структура. Але [перед нами постали] нові часи та нові виклики. До команди ГУР можна і треба долучитися. Тому маємо за честь оголосити першу всеукраїнську публічну кампанію для рекрутерів», — сказав Юсов.
Інший представник департаменту активних дій ГУР (під час брифінгу чоловік перебував у масці та не називав свого імені) повідомив, що розвідка потребує громадян від 18 до 40 років, які «готові морально, фізично та психологічно виконувати завдання на суші, в повітрі та на морі».
Від себе Головне управління розвідки гарантує медичне і речове забезпечення, а також зброю зразків країн НАТО. Майбутнім співробітникам підрозділів активних дій пропонують зарплату від 70 тисяч гривень.
Яких спеціалістів шукає ГУР?
Найперша потреба в технічних спеціалістах, а також в операторах БПЛА.
«В умовах війни насамперед необхідні люди, які готові зі зброєю в руках вибивати ворога з нашої території, а також діяти у ворожому тилу. Так само потрібні інженери-конструктори, які вміють створювати та удосконалювати різного роду зброю», — розповідає в коментарі AIN.UA представник ГУР МО Євген Єрін. Він зазначає, що це перша в історії управління рекрутингова кампанія такого масштабу.
Втім, ГУР потребує не лише бійців та інженерів-конструкторів. «Ми так само радо вітаємо представників інших професій: медиків, ІТ-фахівців, логістів, водіїв великогабаритного транспорту, кухарів, фінансистів, — додає Єрін. — Ми шукаємо вмотивованих професіоналів, наділених лідерськими якостями та жагою до перемоги».
Меседжі рекламних оголошень кампанії в соцмережах
«Ми розуміємо, що «наші» люди мають бути не лише патріотично налаштованими, розумними та сильними. В очах кандидатів має палати вогонь помсти, приправлений спортивним азартом у питанні знищення ворога. Також не цураємося болючих для суспільства питань, як ухилення від призову, які обігруємо через гумор», — пояснює Єрін AIN.UA.
Так, в одному з рекламних оголошень «Секретного рекрутера», саме так називається сторінка, з якої запускають рекламну кампанію на Facebook, використали фразу: «Досі оминаєш людей у формі? Знаємо, як «порішати». Стань людиною у формі!».
Також серед меседжів кампанії міститься перефразований уривок із зібрання творів Леся Подервʼянського «Фаскінейшен оф зе івнінг»: «Тому що треба не всякой єрундой заніматься, а жити інтєрєсно: читати книжки, буть шпіоном, дресірувать любіму обізяну і ходить в тил до ворога получать удовольствіє». В оригіналі текст звучить так: «Тому шо треба не всякой х*йней заніматься, а жити інтєрєсно: читати книжки, бути шпіоном, дресірувать любіму обізяну, і ходить в оперу з красивими т**лками, получать удовольствіє».
Імен креативників і назв компаній, які відповідали за меседжі «Став плюс» у ГУР не розкривають. Водночас Євген Єрін в коментарі AIN.UA зазначає: «В Україні достатньо дружніх нам, креативних людей, які допомогли підібрати такі повідомлення, що одразу привертали б до себе увагу».
Редакція AIN.UA перевірила рекламний кабінет Секретного рекрутера в Meta, але система закрила дані.
Скільки охочих долучитись до ГУР після запуску кампанії?
За словами Єріна, з міркувань безпеки управління не називає конкретної цифри, втім, зазначає, що кількість анкет на день зросла «в рази», порівняно з весною.
Наприкінці червня 2024 року Андрій Юсов в ефірі національного телемарафону оголосив, що кількість заявок від охочих долучитись до Головного управління розвідки зросла упʼятеро.
Хто найчастіше відгукується на вакансії?
«Дати збірний образ кандидатів неможливо. Це і 20-річні, і люди, яким за 50; як чоловіки, так і жінки, — пояснює Євген Єрін AIN.UA. — Залежно від напряму, на день може подаватися від кількох людей до десятків осіб. Тобто конкуренція присутня».
Він додає, що на вакансії відгукується чимало жінок, зокрема й на бойові спеціальності.
Чи плануються в майбутньому подібні кампанії?
У ГУР впевнені, що для постійного зростання та посилення обороноздатності рекрутингові кампанії мають бути регулярними. Втім, наступну кампанію ще не планували, адже «Став плюс» триватиме щонайменше до кінця літа, повідомляє для AIN.UA Єрін.
Як рекрутинг став креативним?
Наприкінці 2023 року Міністерство оборони України уклало угоди із LobbyX, Work.ua, robota.ua та «OLX Робота». Компанії безплатно надали свої майданчики для розміщення вакансій до війська, аби вмотивовані люди змогли долучитися до лав ЗСУ, Національної гвардії або ГУР за спеціальністю та підписати контракт.
Загалом за майже перші два місяці роботи платформи отримали 37 500 відгуків на військові вакансії. Сайти з пошуку роботи, що проводять рекрутинг, не називають кількості працевлаштованих військових, зазначаючи, що доступ до цієї інформації має тільки Генштаб ЗСУ.
Крім цього, в українських містах працюють центри рекрутингу. Наразі їх 27, до кінця року МО планує збільшити кількість до 40 центрів, заявив речник Міноборони Дмитро Лазуткін в ефірі телемарафону. Саме ж Міністерство запустило кампанію з рекрутингу із меседжем «Будь собою» — потенційні кандидати можуть самі обрати посаду у війську.
У Генеральному штабі ЗСУ пояснили: кандидати за результатами співбесіди з представниками військових частин отримують письмові згоди (рекомендаційні листи) від командирів військових частин пріоритетного комплектування. Водночас командир військової частини непріоритетного комплектування може порушити клопотання з обґрунтуванням та списками людей, яких відібрали на військову службу.
Уже понад 10 тисяч українців звернулися до рекрутингових центрів за консультаціями, повідомив уповноважений представник Міноборони з питань рекрутингу Олексій Бежевець під час телемарафону 12 липня.
Креативом займаються і окремі бригади — одну з таких кампаній проводить Третя окрема штурмова бригада. Їхні заклики: «Працюй у третій штурмовій», «Літо, зорі, Третя штурмова», «Двіж тільки починається». Також бригада першою анонсувала заходи з рекрутингу за кордоном — у Польщі, Німеччині, Чехії, Нідерландах, Литві.
Як долучитися до ГУР?
Потенційні кандидати й кандидатки мають заповнити анкету:
- на офіційному сайті Головного управління розвідки України в розділі «Кар’єра»;
- у розділі «Військовий рекрутинг» на онлайн-платформі Lobby-X;
- на верифікованих сторінках ГУР МО України та його підрозділів у соціальних мережах, зокрема «Секретний рекрутер»;
- на рекрутинговій платформі Міністерства оборони України;
- перейти на анкету за QR-кодом на рекламних оголошеннях і банерах. Вони розміщені в усіх великих містах України.
Скільки часу чекати на відповідь?
Після заповнення анкети кандидатуру розглядають в ГУР. Якщо кандидат/-ка вдало пройшов/-ла перший етап, з ним/нею звʼязуються впродовж десяти днів.